Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att vissa får mycket milda symptom kan väl inte vara överraskande nu så här många månader efter att viruset blivit pandemiskt?
Nej, men att folk utan symtom får så allvarliga lungskador att de inte kan jobba pga dessa är väl ändå relativt intressant?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
N nicklas73 skrev:
Du har inte access till Google? Detta tog mig ca 10 sekunder att hitta, `[länk]

Nyheten är bara ca 1,5 månad gammal
optimum optimum skrev:
Är väl inte riktigt samma
Den källa du uppgav så hade man haft symptom.
Men nu verkar det finnas skador på dem som inte haft symptom.
Tack. Det kan vara samma då det är en tredjehandsuppgift, men min granne var väldigt tydlig med att detta hade framkommit för bara några få veckor sedan och att det var rökdykning, samt att svågern inte hade haft några symtom alls.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Bortfall av lukt- och/eller smaksinne, liksom diarré står med här: [länk]
Jag vet det. Jag har också läst sidan där jag klippte symptomen ifrån men de är indirekta symptom

Så här står det
"Det är ganska vanligt att man förlorar luktsinnet, och därmed smaksinnet, under en tid i samband med infektion i de övre luftvägarna. Även diarré har omnämnts."

Alltså inte som enskilda symptom utan i samband med andra och de har därför inte med dem i listan med symptom.
Infektion av de övre luftvägarna finns med i listan över symptom.

Enkelt,
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, men att folk utan symtom får så allvarliga lungskador att de inte kan jobba pga dessa är väl ändå relativt intressant?
Allvarliga lungskador missade jag. Men ACE2-receptorn för viruset finns på alveolerna och epitelcellerna i lungorna så viruset infekterar även där. Det ger ju minskad syreupptagningsförmåga.

Hur individen uppfattar detta varierar nog. Du vet ju hur det är, ibland går löprundan mycket lätt och dagen efter kan den kännas seg som sirap och man flämtar och pustar. Att skilja dessa dagsformsvariationer från milda COVID-19-symptom är nog svårt för de flesta.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag vet det. Jag har också läst sidan där jag klippte symptomen ifrån men de är indirekta symptom

Så här står det
"Det är ganska vanligt att man förlorar luktsinnet, och därmed smaksinnet, under en tid i samband med infektion i de övre luftvägarna. Även diarré har omnämnts."

Alltså inte som enskilda symptom utan i samband med andra och de har därför inte med dem i listan med symptom.
Infektion av de övre luftvägarna finns med i listan över symptom.

Enkelt,
Jag vet inte vad du menar med indirekta symtom men det har rapporterats om folk som bara har haft bortfall av lukt- eller smaksinne, även om det är ovanligt.
 
MultiMan
https://www.svd.se/ny-studie-t-celler-gav-immunitet-i-hela-17-ar

Kroppens T-celler tycks ge en mycket lång immunitet mot coronavirus – det visar en ny studie som publicerats i tidskriften Nature. Antikropparnas förmåga att bekämpa sars-cov2-viruset ser däremot ut att minska dramatiskt redan efter några månader.

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2550-z

Memory T cells induced by previous pathogens can shape the susceptibility to, and clinical severity of, subsequent infections1. Little is known about the presence of pre-existing memory T cells in humans with the potential to recognize SARS-CoV-2. Here, we first studied T cell responses to structural (nucleocapsid protein, NP) and non-structural (NSP-7 and NSP13 of ORF1) regions of SARS-CoV-2 in COVID-19 convalescents (n=36). In all of them we demonstrated the presence of CD4 and CD8 T cells recognizing multiple regions of the NP protein.

We then showed that SARS-recovered patients (n=23) still possess long-lasting memory T cells reactive to SARS-NP 17 years after the 2003 outbreak, which displayed robust cross-reactivity to SARS-CoV-2 NP. Surprisingly, we also frequently detected SARS-CoV-2 specific T cells in individuals with no history of SARS, COVID-19 or contact with SARS/COVID-19 patients (n=37). SARS-CoV-2 T cells in uninfected donors exhibited a different pattern of immunodominance, frequently targeting the ORF-1-coded proteins NSP7 and 13 as well as the NP structural protein.

Epitope characterization of NSP7-specific T cells showed recognition of protein fragments with low homology to “common cold” human coronaviruses but conserved amongst animal betacoranaviruses. Thus, infection with betacoronaviruses induces multispecific and long-lasting T cell immunity to the structural protein NP. Understanding how pre-existing NP- and ORF-1-specific T cells present in the general population impact susceptibility and pathogenesis of SARS-CoV-2 infection is of paramount importance for the management of the current COVID-19 pandemic.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Kroppens T-celler tycks ge en mycket lång immunitet mot coronavirus – det visar en ny studie som publicerats i tidskriften Nature. Antikropparnas förmåga att bekämpa sars-cov2-viruset ser däremot ut att minska dramatiskt redan efter några månader.

[länk]

Memory T cells induced by previous pathogens can shape the susceptibility to, and clinical severity of, subsequent infections1. Little is known about the presence of pre-existing memory T cells in humans with the potential to recognize SARS-CoV-2. Here, we first studied T cell responses to structural (nucleocapsid protein, NP) and non-structural (NSP-7 and NSP13 of ORF1) regions of SARS-CoV-2 in COVID-19 convalescents (n=36). In all of them we demonstrated the presence of CD4 and CD8 T cells recognizing multiple regions of the NP protein.

We then showed that SARS-recovered patients (n=23) still possess long-lasting memory T cells reactive to SARS-NP 17 years after the 2003 outbreak, which displayed robust cross-reactivity to SARS-CoV-2 NP. Surprisingly, we also frequently detected SARS-CoV-2 specific T cells in individuals with no history of SARS, COVID-19 or contact with SARS/COVID-19 patients (n=37). SARS-CoV-2 T cells in uninfected donors exhibited a different pattern of immunodominance, frequently targeting the ORF-1-coded proteins NSP7 and 13 as well as the NP structural protein.

Epitope characterization of NSP7-specific T cells showed recognition of protein fragments with low homology to “common cold” human coronaviruses but conserved amongst animal betacoranaviruses. Thus, infection with betacoronaviruses induces multispecific and long-lasting T cell immunity to the structural protein NP. Understanding how pre-existing NP- and ORF-1-specific T cells present in the general population impact susceptibility and pathogenesis of SARS-CoV-2 infection is of paramount importance for the management of the current COVID-19 pandemic.
Så vaccinerna som tas fram kanske inte fungerar annat än kortsiktigt, om de inte ger respons även på T-cellerna.

Och eftersom man inte kan testa enkelt för T-cellsimmunitet så står vi nästan på ruta noll igen...
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Så har även AB hittat att antikroppar verkar vara kortvariga för SARS-CoV-2

[bild]

[länk]

"Glädjen för dem som utvecklat antikroppar efter covid-19 kan bli kortlivad.

En studie från King's College i Storbritannien som The Guardian skriver om visar att en persons antikroppsnivåer kan börja sjunka redan några månader efter tillfrisknandet.

I studien, där forskarna analyserat immunförsvaret hos mer än 90 patienter och sjukvårdspersonal, har man sett att antikroppsnivåerna var som högst ungefär tre veckor efter att en person fått symtom. Efter det började de, enligt studien, att sjunka. "


Men det visste vi redan.
Gällande den studien: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.09.20148429v1.full.pdf
så finns här en kommentar skriven av Castensson, PhD Biomedicinsk vetenskap, Uppsala universitet:
https://sv.quora.com/Vad-tycker-du-...ot-coronavirus-skulle-bara-pågå-några-månader
Bl.a. skrivs det om hur detta kan påverka vaccinutvecklingen:
De första vaccin som kommer ut nu, de supersnabbutvecklade, inkl det från Astra/ Oxford, är baserade på att skapa antikroppssvar genom att reta immunförsvaret med Spike-proteinet hos viruset, ett av de protein som testas i denna studien (antikroppar mot S). Det antyder ju då att en vaccinering med S detta inte skulle ge så långvarigt skydd. Alla protein som sitter på ytan av viruset S Spike, RBD (receptor binding domain) riskerar också mutera snabbare, än de inuti som N (nucleocapsid protein).
Dock innebär vaccination med avdödat virus alternativt man blir infekterad med virus (som personerna i den här studien) att man får ett bred arsenal av olika antikroppar mot många olika bitar av viruset, vilket viruset inte lika lätt kan mutera sig förbi.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte vad du menar med indirekta symtom men det har rapporterats om folk som bara har haft bortfall av lukt- eller smaksinne, även om det är ovanligt.
Vad jag menar är att man ska ha ett eller flera symptom för att anses ha symptom.
Men de som inte haft något i listan borde anses som symptomfria.

Precis som du skriver att det finns fall där man bara haft bortfall av lukt- eller smaksinne gör att jag anser de skulle funnits med i listan.

Ja det är nog ovanligt att man endast har ett symptom och är smittad. Mer vanligt är nog att man har flera.

Jag har en kollega som var i Österrike i mars och hade i stort sett hela listan, endast andningsbesvär som inte var fallet då men resten plus stor trötthet. Utanför lista är magproblem men det har jag inte velat fråga. Övrigt tycker jag man kan diskutera kolleger emellan.
 
MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Så vaccinerna som tas fram kanske inte fungerar annat än kortsiktigt, om de inte ger respons även på T-cellerna.

Och eftersom man inte kan testa enkelt för T-cellsimmunitet så står vi nästan på ruta noll igen...
Ja, tyvärr är kunskaperna om detta nya virus fortfarande väldigt flytande och föränderliga.

Ju mer jag läser, desto osäkrare blir jag och det är inte det normala, för mig iaf.

Vacciner är ju ett väldigt viktigt verktyg i kampen så om det bara ger mycket kort skydd är det inte bra. Det jobbas stenhårt på många håll så att ett verksamt vaccin kommer fram är jag övertygad om, men det kan ju dra ut på tiden ordentligt om dessa rön stämmer och man tvingas lägga om kursen.

Denna osäkerhet gör iaf att jag kommer fortsätta skydda mig själv och andra så bra jag kan, med alla tillgängliga medel.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
WHO och Unicef varnar för att pandemin gör att många barn inte får livräddande vacciner.
– Lidandet och dödsfallen till följd av att barn gått miste om rutinmässig immunisering kan vara större i omfattning än själva covid-19.
...
På grund av covid-19-pandemin har minst 30 vaccinationsprogram mot mässling avbrutits eller riskerar att avbrytas globalt.
...
Sannolikheten för att ett barn som föds idag kommer att vaccineras fullt ut med alla globalt rekommenderade vacciner när hon fyller 5 år är mindre än 20 procent, uppger WHO.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...inskning-av-barn-som-far-livraddande-vacciner
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ju mer jag läser, desto osäkrare blir jag och det är inte det normala, för mig iaf.
Du vet väl att när man går ut gymnasiet tycker man att man kan allt. När man går ut universitetet inser man att man inte kan nånting. Och när man doktorerar förstår man att det gör egentligen ingen annan heller.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 14 till
  • Laddar…
Har inte så många relationer till viruset men en sak som smärtar mig är att bästa polarens farmor tappade en lins i sitt friska öga (ngn form av starr i det andra) och på grund av Corona blev hennes operation försenad till den Milda grad att ögat inte längre gick att rädda.

hon bor nu på ett äldreboende då hon inte längre har ledsyn :/ fy fan livet kan vara grymt.

Är verkligen livrädd att behöva ngn form medecinsk hjälp/operation de kommande åren tror det kommer vara fullkomligt kaos inom sjukvården.
 
  • Ledsen
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, tyvärr är kunskaperna om detta nya virus fortfarande väldigt flytande och föränderliga.

Ju mer jag läser, desto osäkrare blir jag och det är inte det normala, för mig iaf.

Vacciner är ju ett väldigt viktigt verktyg i kampen så om det bara ger mycket kort skydd är det inte bra. Det jobbas stenhårt på många håll så att ett verksamt vaccin kommer fram är jag övertygad om, men det kan ju dra ut på tiden ordentligt om dessa rön stämmer och man tvingas lägga om kursen.

Denna osäkerhet gör iaf att jag kommer fortsätta skydda mig själv och andra så bra jag kan, med alla tillgängliga medel.
AstraZenecas vaccin skall tydligen även stimulera T-cellerna:
- https://omni.se/a/jd69zn
 
  • Gilla
optimum och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Väldigt mycket pengar i kommande vacciner, så jag kommer vara sunt skeptisk tills det finns stora studier.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.