Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta bidrag är ju ganska onödigt. Visst kan det vara befogat att höja ett ögonbryn när >5000 dör extra på ett halvtår. Tänkt på hur mycket man investera för att minska antal trafikdöda med några dussin om året.
Och vilket ramaskri det blev när bara några hundra strök med i Thailand eller på Estonia.
Och här har en myndighet och en regering klantat sig så ofattbart med en god portion naivitet och obeslutsamhet och dom som är en aning kritiska mot detta nästan hängs ut som landsförrädare.
Jag tor faktiskt inte att det någonsin spenderats så här mycket pengar och resurser per potentiellt räddat liv, hade vi lagt dessa resurser på någon av de stora sjukdomarna som skördar liv varje år, så hade vi nog räddat hundratals gånger så många som vi gör nu, varje år, år efter år.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl ingen som har påstått att Tallinger inte är delaktig i en rättsprocess. Alla får väl hävda vad de vill men det betyder ju inte att det är sant bara för att man tror det.
Nej innan det är klart så kan ingen bevisa något och detta kan ta mer än tio år. Och om de får rätt så ska jag bumpa denna tråd då.
 
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Skrev jag fel? Jag menade att myndigheterna oftast har rätt men att de inte alltid har rätt.

Faktan är att Tallinger påstår 24.20 in i det här videon att han är delaktig en rättsprocess mot svenska myndigheter. Där de hävdar att covid19 patienter i Sverige har blivit felbehandlade.

Jag vet inte hur man bevisar detta mer än att igen dela en video där han 24.20 påstår detta.

[media]
Tjatig påg, -är han konstaterat galen, verkar inte helt 100?
 
BirgitS
I senaste rapporten om överdödlighet kan man se att i vissa delar av Sverige har det inte varit någon överdödlighet alls under våren utan att det var värre under vintrarna 2016/17 och/eller 17/18 då influensan slog till hårt och då särskilt mot de äldsta. Gäller förstås inte Stockholm och andra län där Covid-19 har drabbat extra många.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...48794d1438/rapport-overdodlighet-vecka-24.pdf
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
LeffeA LeffeA skrev:
Birgit sa det var lugnt. Går det lita på de?
Nej, jag sa bara att huvudvärk 1-2 dagar efteråt nog inte beror på Covid-19. Men ingen kan idag veta om du vaknar med symtom på Covid-19 i morgon, eller om du är smittad utan symtom.
 
D djac skrev:
Jag tor faktiskt inte att det någonsin spenderats så här mycket pengar och resurser per potentiellt räddat liv, hade vi lagt dessa resurser på någon av de stora sjukdomarna som skördar liv varje år, så hade vi nog räddat hundratals gånger så många som vi gör nu, varje år, år efter år.
En sanning med modifikation. 5.000 döda hade kunnat vara 50.000 döda utan restriktioner men så är detta inte bara ett myndigheternas val. Männsikor fattar egna beslut om nära och kära börja dö vilket då också påverkar eknonomin.

Sedan har vi den okända faktorn. Vilka bestående skador får vi i gruppen 5-10 %. Vilken kostnad genrerar det över tid?
 
  • Gilla
blomknopp och 3 till
  • Laddar…
-Hello its Stefan!
-Stefan who?
-The prime-minister of Sweden!
-Yes of course, how can we help you Stefan?
-Could you possible spare a couple of thousand doses of Remdisivir....?
-Are you crazy! Do you know how hard it is to get that shit nowadays!?
-We are a very rich country! We have sparat i ladorna, you know..
-???
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
blomknopp och 3 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
En sammanfattning sv några av Tegnells uttalanden.
[media]
Jag kom för övrigt på att googla mig fram till att det idag finns 500 000 svenskar över 80.
Bra sammanfattning men han fick inte med allt. Tex det om asymtomatisk smitta...

Några uttalande från Tegnell var faktiskt också helt korrekta :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…

Det handlar om att många utrikesfödda och trångbodda är hårt drabbade.

Att informationen inte spreds på tillräckligt många språk.

En likgiltighet till alla dödsfall bland etniska svenskar och en kille som gör en Tegnell tatuering.

Och sedan siffrorna på hur läget var i den stunden då de gjorde filmen då vi hade 5000 döda.

En frustrerad sjukvårdspersonal som inte får testa alla som vill bli testade.

Och säkert lite till som jag har glömt.

För att vara en video som jag delar här så är den mycket välproducerad men bra bil, ljud, textning.
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Bra sammanfattning men han fick inte med allt. Tex det om asymtomatisk smitta...

Några uttalande från Tegnell var faktiskt också helt korrekta :)
Som vilka?
 
BirgitS BirgitS skrev:
I senaste rapporten om överdödlighet kan man se att i vissa delar av Sverige har det inte varit någon överdödlighet alls under våren utan att det var värre under vintrarna 2016/17 och/eller 17/18 då influensan slog till hårt och då särskilt mot de äldsta. Gäller förstås inte Stockholm och andra län där Covid-19 har drabbat extra många.
[länk]
Och du tror på FHM? Det verkar så för du brukar gå deras väg.
 
Överdödlighet hit eller dit. Det är klart att dödsiffror varierar mellan åren. Omkring 100.000 dör varje år så plus minus 10.000 kan förklaras som variation. Men om +5000 dör på ett halvår och deras död är konstaterat som Corona-relaterat då är det inget annat än en katastrof.
Men i slutändan är det bara att värdera hur mycket är ett liv av dom äldre värt? 10.000 kr eller 1 MSEK? Det är det som bestämmer utrustningsnivå i äldreboende, det är det som bestämmer FHM rekommendationer, och det är det som bestämmer hur SKR agerar.
Till myndigheter: va rakryggade och säg vad ett liv är värt så slippar vi sjabblas på detta forum.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Till myndigheter: va rakryggade och säg vad ett liv är värt så slippar vi sjabblas på detta forum.
Myndigheter är rakryggade och säger vad ett liv är värt. Detta har redan varit uppe i tråden. Se detta inlägg för en kort sammanfattning. För mer information kan du googla "QALY".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och du tror på FHM? Det verkar så för du brukar gå deras väg.
Vad är det för fel på FHM?
Men det är lätt och Klaga och påpeka alla fel de gör när man har facit.
Om fhm hade haft facit så du anar inte hur rätt de skulle ha.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.