2 357 062 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tor faktiskt inte att det någonsin spenderats så här mycket pengar och resurser per potentiellt räddat liv, hade vi lagt dessa resurser på någon av de stora sjukdomarna som skördar liv varje år, så hade vi nog räddat hundratals gånger så många som vi gör nu, varje år, år efter år.T Thomas_Blekinge skrev:Detta bidrag är ju ganska onödigt. Visst kan det vara befogat att höja ett ögonbryn när >5000 dör extra på ett halvtår. Tänkt på hur mycket man investera för att minska antal trafikdöda med några dussin om året.
Och vilket ramaskri det blev när bara några hundra strök med i Thailand eller på Estonia.
Och här har en myndighet och en regering klantat sig så ofattbart med en god portion naivitet och obeslutsamhet och dom som är en aning kritiska mot detta nästan hängs ut som landsförrädare.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nej innan det är klart så kan ingen bevisa något och detta kan ta mer än tio år. Och om de får rätt så ska jag bumpa denna tråd då.BirgitS skrev:
Tjatig påg, -är han konstaterat galen, verkar inte helt 100?Hyltran från Veglemyren skrev:
Skrev jag fel? Jag menade att myndigheterna oftast har rätt men att de inte alltid har rätt.
Faktan är att Tallinger påstår 24.20 in i det här videon att han är delaktig en rättsprocess mot svenska myndigheter. Där de hävdar att covid19 patienter i Sverige har blivit felbehandlade.
Jag vet inte hur man bevisar detta mer än att igen dela en video där han 24.20 påstår detta.
[media]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
I senaste rapporten om överdödlighet kan man se att i vissa delar av Sverige har det inte varit någon överdödlighet alls under våren utan att det var värre under vintrarna 2016/17 och/eller 17/18 då influensan slog till hårt och då särskilt mot de äldsta. Gäller förstås inte Stockholm och andra län där Covid-19 har drabbat extra många.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...48794d1438/rapport-overdodlighet-vecka-24.pdf
https://www.folkhalsomyndigheten.se...48794d1438/rapport-overdodlighet-vecka-24.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
En sanning med modifikation. 5.000 döda hade kunnat vara 50.000 döda utan restriktioner men så är detta inte bara ett myndigheternas val. Männsikor fattar egna beslut om nära och kära börja dö vilket då också påverkar eknonomin.D djac skrev:
Sedan har vi den okända faktorn. Vilka bestående skador får vi i gruppen 5-10 %. Vilken kostnad genrerar det över tid?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
En sammanfattning sv några av Tegnells uttalanden.
https://youtu.be/5ZpH-SBnFVI
Jag kom för övrigt på att googla mig fram till att det idag finns 500 000 svenskar över 80.
https://youtu.be/5ZpH-SBnFVI
Jag kom för övrigt på att googla mig fram till att det idag finns 500 000 svenskar över 80.
Redigerat:
-Hello its Stefan!
-Stefan who?
-The prime-minister of Sweden!
-Yes of course, how can we help you Stefan?
-Could you possible spare a couple of thousand doses of Remdisivir....?
-Are you crazy! Do you know how hard it is to get that shit nowadays!?
-We are a very rich country! We have sparat i ladorna, you know..
-???
-Stefan who?
-The prime-minister of Sweden!
-Yes of course, how can we help you Stefan?
-Could you possible spare a couple of thousand doses of Remdisivir....?
-Are you crazy! Do you know how hard it is to get that shit nowadays!?
-We are a very rich country! We have sparat i ladorna, you know..
-???
Redigerat:
Bra sammanfattning men han fick inte med allt. Tex det om asymtomatisk smitta...Hyltran från Veglemyren skrev:
Några uttalande från Tegnell var faktiskt också helt korrekta
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det handlar om att många utrikesfödda och trångbodda är hårt drabbade.
Att informationen inte spreds på tillräckligt många språk.
En likgiltighet till alla dödsfall bland etniska svenskar och en kille som gör en Tegnell tatuering.
Och sedan siffrorna på hur läget var i den stunden då de gjorde filmen då vi hade 5000 döda.
En frustrerad sjukvårdspersonal som inte får testa alla som vill bli testade.
Och säkert lite till som jag har glömt.
För att vara en video som jag delar här så är den mycket välproducerad men bra bil, ljud, textning.
Redigerat:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Och du tror på FHM? Det verkar så för du brukar gå deras väg.BirgitS skrev:
I senaste rapporten om överdödlighet kan man se att i vissa delar av Sverige har det inte varit någon överdödlighet alls under våren utan att det var värre under vintrarna 2016/17 och/eller 17/18 då influensan slog till hårt och då särskilt mot de äldsta. Gäller förstås inte Stockholm och andra län där Covid-19 har drabbat extra många.
[länk]
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Överdödlighet hit eller dit. Det är klart att dödsiffror varierar mellan åren. Omkring 100.000 dör varje år så plus minus 10.000 kan förklaras som variation. Men om +5000 dör på ett halvår och deras död är konstaterat som Corona-relaterat då är det inget annat än en katastrof.
Men i slutändan är det bara att värdera hur mycket är ett liv av dom äldre värt? 10.000 kr eller 1 MSEK? Det är det som bestämmer utrustningsnivå i äldreboende, det är det som bestämmer FHM rekommendationer, och det är det som bestämmer hur SKR agerar.
Till myndigheter: va rakryggade och säg vad ett liv är värt så slippar vi sjabblas på detta forum.
Men i slutändan är det bara att värdera hur mycket är ett liv av dom äldre värt? 10.000 kr eller 1 MSEK? Det är det som bestämmer utrustningsnivå i äldreboende, det är det som bestämmer FHM rekommendationer, och det är det som bestämmer hur SKR agerar.
Till myndigheter: va rakryggade och säg vad ett liv är värt så slippar vi sjabblas på detta forum.
Myndigheter är rakryggade och säger vad ett liv är värt. Detta har redan varit uppe i tråden. Se detta inlägg för en kort sammanfattning. För mer information kan du googla "QALY".T Thomas_Blekinge skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg