2 357 403 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det finns nog inte någon i hela världen som begriper sig på det nya coronaviruset och Covid-19.LeffeA skrev:
Nej, jag anser inte att någon är dum i huvudet.Staffan2000 skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Svaret var direkt till dig och gäller den uteblivna informationen om besöksnäringen FHM skulle ge den 3/6 och smet förbi ansvaret.B Byggdjuret skrev:Tja det beror på vad svaret var.
Du är så snäll och oroar dig för landets ekonomi. Ändå får jag en kännsla att du vill ha hårdare tag?
Fhms och regeringens väg borde passa dig perfekt eftersom du bryr dig om ekonomin. Jag är glad för att vi inte låste in svenskarna.
Då hade ekonomin inte varit rolig alls
Jobbar du på FHM eftersom då går i taket för att man kritiserar den bristfälliga verksamheten?
Eller har du en agenda som gör att du hackar på allt som inte passar in.
Ja vår ekonomi tar skada av detta. Hur stor får vi se.J Jocke Best skrev:Det är intressant att du oroar dig för Sveriges ekonomi och anseende, och tar Grekland som exempel på hur vi tas emot. Som tur är minnet nog lika kort hos dem nere på kontinenten som ditt minne tydligen också är kort. Grekland, som bygger hela sin existens på lån, och som bluffade sig in i EU genom att likt maffian ha en skuggredovisning, och där det ligger nedärvt i människans essens (för att travestera någon som flera av er oroade känner väl till) att lura staten på pengar (Googla tex på skatt på swimmingpoolar i Aten). Man har en tradition regeringar som går i arv i familjen Papandreou, och man vinner val på att i en slags omvänd Traderafunktion lova billigare liv och bättre förmåner, lägre pensionsålder till väljarna så att skolbarnen kan gå direkt i pension vid studenten efter några generationer. Jag minns hur det för några år sedan var omöjligt att som tysk få äta ett mål mat på restautangerna eftersom så många tyskar vägrade betala notan då dom tyckte att grekerna fått tillräckligt redan. Jag tror att om Grekland kunnat behålla sitt anseende ens en gnutta så finns det fortfarande hopp för Sverige. Om Grekland inte duger som referns så välj ett annat land så ska vi nog kunna racka ner på det också![]()
Arbetslösheten är redan hög och kommer bli ännu värre under hösten är min tro.
Jag var med och skickade hem folk 2008/09 och troligen blir det så denna gång också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Siffrorna i rapporten kommer ju i huvudsak från SCB, särskilt de viktigaste som antalet avlidna normalt, de senaste åren och i år gällande hela landet och i de olika länen. Men om du tror att SCB har hållit på och hittat på siffror under väldigt många år så får du det förstås, själv tror jag att SCB inte hittar på siffror hur som helst utan nog följer vad läkarna rapporterar in på dödsfallsintygen. Men det är kanske alla läkare du misstror i stället?T Thomas_Blekinge skrev:
Det här måste vara en stor grej för dig eftersom du ältar det om och om igen. Exakt vad är det du saknar? Att en myndighet talar om hur nära folk ska stå varandra när de diskar?optimum skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag blandar mig i och svarar att FHM bland annat borde gå ut med att de hade helt fel angående ansiktsmask.T tanaris skrev:
Och ändrar sina rekommendationer till att man använder ansiktsmask därför att det minskar smittspridningen.
Jag har funderat lite på detta med T-cellsimmuniteten, kan det vara så att FHM får rätt i alla fall? Det verkar som om smittspridningen i Stockholm minskar trots sämre efterlevnad på restriktionerna. Dvs, vi går mot flockimmunitet även utan vaccin.
Även om vi inte vet hur långvarig den är så skulle den ändå kunna bromsa smittspridningen så pass att det räcker till fram till ett vaccin finns tillgängligt. Även om man insjuknar igen så lär man ju inte bli allvarligt sjuk i så fall.
Och om detta stämmer, är det då FHM som haft tur, eller var de ensamma om att våga följa vetenskapen?
Man blir ju tyvärr inte så mycket klokare av att lära sig mer om detta viruset...
Även om vi inte vet hur långvarig den är så skulle den ändå kunna bromsa smittspridningen så pass att det räcker till fram till ett vaccin finns tillgängligt. Även om man insjuknar igen så lär man ju inte bli allvarligt sjuk i så fall.
Och om detta stämmer, är det då FHM som haft tur, eller var de ensamma om att våga följa vetenskapen?
Man blir ju tyvärr inte så mycket klokare av att lära sig mer om detta viruset...
Ja, men det har ju inte specifikt med sommaren och besöksnäringen att göra. Om inställningen är att ansiktsmasker inte behövs generellt (och jag påstår inte att inställningen är rätt) är det sannolikt att samma inställning gäller även för semesterfirare, så det är en annan diskussion.Hyltran från Veglemyren skrev:
Vilken tur då att du håller nivån uppe i tråden i kontrast mot oss andra idiotier och självutnämnda experteroptimum skrev:
FHM kanske fungerar som Stenmark? Att de får mer tur ju mer de tränar?pacman42 skrev:
Jag har funderat lite på detta med T-cellsimmuniteten, kan det vara så att FHM får rätt i alla fall? Det verkar som om smittspridningen i Stockholm minskar trots sämre efterlevnad på restriktionerna. Dvs, vi går mot flockimmunitet även utan vaccin.
Även om vi inte vet hur långvarig den är så skulle den ändå kunna bromsa smittspridningen så pass att det räcker till fram till ett vaccin finns tillgängligt. Även om man insjuknar igen så lär man ju inte bli allvarligt sjuk i så fall.
Och om detta stämmer, är det då FHM som haft tur, eller var de ensamma om att våga följa vetenskapen?
Man blir ju tyvärr inte så mycket klokare av att lära sig mer om detta viruset...![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
"Viss immunitet" finns som smittskyddsläkaren i Stockholm stad sa igår, en stor andel av dem som inte bryr sig om restriktionerna så mycket och har stor social interaktion, dvs. i huvudsak tonåringar och unga vuxna, har någon sorts immunitet. Men det gäller ju inte hela regionen för i Vallentuna och Norrtälje är det ju få som varit sjuka.pacman42 skrev:
Jag har funderat lite på detta med T-cellsimmuniteten, kan det vara så att FHM får rätt i alla fall? Det verkar som om smittspridningen i Stockholm minskar trots sämre efterlevnad på restriktionerna. Dvs, vi går mot flockimmunitet även utan vaccin.
Även om vi inte vet hur långvarig den är så skulle den ändå kunna bromsa smittspridningen så pass att det räcker till fram till ett vaccin finns tillgängligt. Även om man insjuknar igen så lär man ju inte bli allvarligt sjuk i så fall.
Och om detta stämmer, är det då FHM som haft tur, eller var de ensamma om att våga följa vetenskapen?
Man blir ju tyvärr inte så mycket klokare av att lära sig mer om detta viruset...![]()
FHM har ju gjort undersökningar med PCR-test i några omgångar i Stockholm och fått fram att 2- 2,5 % i regionen var sjuka i månadsskiftet mars/april och 0,7 % i slutet av maj. De vet ju också hur smittspridningen har varierat över regionen, antal sjukhusinläggningar och antalet bekräftade fall dag för dag. Så med extrapolering till mitten av mars resp. in i juni och interpolering och med anpassning till hur smittspridningen har varierat över kommunen så kan man nog komma fram till att det är troligt att minst 20 % av befolkningen i de mest insjuknade delarna av regionen har haft Covid-19. Eller vad tror du?
Det jag saknar, är en regering som regerar. Istället puttar de över ansvaret på Folkhälsomyndigheten. En myndighet som i sin tur inte vågar/vill utöva sin myndighet, utan puttar regelskrivandet vidare rakt i knät på kapitalet, som har som uppgift att tillgodose sina medlemmars intressen.T tanaris skrev:
Jo. Det är myndigheten som skall bestämma minimiavstånd mellan människor. Inte campingplatsägarna som tjänar mer pengar ju mer folk de knör in.
Regeringen springer och gömmer sig. Folkhälsomyndigheten gör detsamma. Medans campingägarna gnuggar händerna när de skrattande går till banken.
Staffan