Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
https://www.dn.se/nyheter/sverige/70-personer-fick-sina-covid-svar-sammanblandade/

De första proverna togs kring den 23 juni och felet upptäcktes några dagar senare efter det att en patient hört av sig. De 70 hade tagit sina prover på fyra vårdcentraler i Partille, Herrestad, Bengtsfors och Dals-Ed.

...

Ingen av de provtagna har arbetat inom hälso- och sjukvården.

Trots att flera av de som nu fått fel svar kan ha smittat andra blir det sannolikt ingen smittspårning.

– Det finns det knappast någon kapacitet för. Dessutom fokuserar vi spårningen på de som jobbar inom vården och som kan ha smittat riskgrupper, säger Lars Palmkvist.

Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
optimum
B Byggdjuret skrev:
Vad är det för fel på FHM?
Men det är lätt och Klaga och påpeka alla fel de gör när man har facit.
Om fhm hade haft facit så du anar inte hur rätt de skulle ha.
Jag har skrivit det tidigare men då tar vi det igen.
Den 3/6 skulle FHM gå ut med råd och rekommendationer för hur vi ska få en säkrare sommar.
Det kom inget då men en vecka senare presenterades skämtet till detta på en presskonferens där herr generaldirektör på FHM medverkade.

Detta överlät man till en branschorganisation och hotell och restaurang facket.
Deras resultat var inget nytt som gjorde livet säkrare på hotell, restauranger och campingplatser.

FHM och regeringen överlät ansvaret för folkhälsan i i semestersverige till de som ska se till att branschen tjänar pengar och arbetstillfällen finns.

Så in i helv..... fel.
Facit fanns för många år sedan att folk reser på semester.
Så vad är det du undrar över?

Dessutom om det går åt skogen med smittspridning nu i sommar så har FHM ryggen fri och de som fick ansvaret kommer bara skylla ifrån sig att en del inte blev medlemmar så de kunde använda deras kampanj och de som var medlemmar att de inte gjorde som det stod i de tre 8-sidors dokumenten.

Du har uppenbarligen inte sett in i denna soppa. Ett luftslott.

Kejsaren är naken.

Edit: Glömde källa

https://visita.se/

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vill påminna om muralgranskaren, som är något på spåren!
Porträtt av en man med skägg och frack, sittande bredvid en hög böcker och en hatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 16 till
  • Laddar…
En fundering kring hälsandet.

kindpussas hoppas jag för alltid är dött. Är väl mest populär i Stockholmsområdet.
, men hur ser ni på kramar och handhälsning! Jag är tveksam! Kanske vi ska börja göra thai-hälsning eller muslimska bugningen, med handen på hjärtat.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan
https://edition.cnn.com/2020/07/02/health/coronavirus-mutation-spread-study/index.html

A global study has found strong evidence that a new form of the coronavirus has spread from Europe to the US. The new mutation makes the virus more likely to infect people but does not seem to make them any sicker than earlier variations of the virus, an international team of researchers reported Thursday.

"It is now the dominant form infecting people," Erica Ollmann Saphire of the La Jolla Institute for Immunology and the Coronavirus Immunotherapy Consortium, who worked on the study, told CNN.

...

The mutation affects the spike protein -- the structure the virus uses to get into the cells it infects. Now the researchers are checking to see whether this affects whether the virus can be controlled by a vaccine. Current vaccines being tested mostly target the spike protein, but they were made using older strains of the virus.

The study, published in the journal Cell, confirms earlier work suggesting the mutation had made the new variant of virus more common. The researchers call the new mutation G614, and they show that it has almost completely replaced the first version to spread in Europe and the US, one called D614.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
En fundering kring hälsandet.

kindpussas hoppas jag för alltid är dött. Är väl mest populär i Stockholmsområdet.
, men hur ser ni på kramar och handhälsning! Jag är tveksam! Kanske vi ska börja göra thai-hälsning eller muslimska bugningen, med handen på hjärtat.
Kindpussas känns bara falskt.
Men kramar och handslag har jag inget emot.
Handslag vill jag absolut inte sluta med.
Att ens fundera tycker jag är löjligt.

optimum optimum skrev:
Här är en länk till ytterligare en som är kritisk till hur detta har hanterats.
Hon har tappat förtroendet för Folkhälsomyndigheten.
Läs själva.

Av:
ELISABET HÖGLUND

[länk]
Okej så dina argument är att Elisabeth höglund har tappat förtroendet för fhm.
Jag är ledsen men jag hade väntat mig nått bättre

• Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

A global study has found strong evidence that a new form of the coronavirus has spread from Europe to the US. The new mutation makes the virus more likely to infect people but does not seem to make them any sicker than earlier variations of the virus, an international team of researchers reported Thursday.

"It is now the dominant form infecting people," Erica Ollmann Saphire of the La Jolla Institute for Immunology and the Coronavirus Immunotherapy Consortium, who worked on the study, told CNN.

...

The mutation affects the spike protein -- the structure the virus uses to get into the cells it infects. Now the researchers are checking to see whether this affects whether the virus can be controlled by a vaccine. Current vaccines being tested mostly target the spike protein, but they were made using older strains of the virus.

The study, published in the journal Cell, confirms earlier work suggesting the mutation had made the new variant of virus more common. The researchers call the new mutation G614, and they show that it has almost completely replaced the first version to spread in Europe and the US, one called D614.
Intressant, då kan ju regeringens saktfärdighet i att beställa vaccin bli något positivt, vem vill ha vaccin mot en sjuka som dött ut av sig självt! Så kallad slödetur som vi säger i Skåne.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Lite humor på sistone, det är väl inte så farligt?

Förväntade du dig verkligen att svaret på Coronafrågan skulle komma i denna eller Flashback-tråden..? Nä, här kan man spekulera och tycka, och med nästan 100% säkerhet veta att alla har fel, såklart. På en seriös nivå sliter många av världens skarpaste hjärnor inom relevanta områden och det är väsentligt mer sannolikt att framgången kommer där.

Också helt säker på att de mest färgstarka uppenbarelserna som vissa har i tråden snabbt hade fått sina förklaringar om någon rimligt kompetent hade satt sig ner och hjälpt dessa personer få svar på sina funderingar.
Nej något svar lär vi nog inte hitta här. Men mer insikt i problemet med en pandemi och därför följer jag flera trådar på Flashback och denna samt allmän informationsbevakning via massmedia.
Detta var extra viktigt då vi befann oss i Thailand i februari. Det var oroligt på flera fronter hur det skulle gå med allt från skanning på flygplatser till lokala utbrott som kunde kräva skyddsutrustning för att överhuvudtaget kunna ta sig hem igen.

För egen del är det lugnt nu men jag är mer orolig för den ekonomiska misär vi kommer få av detta samt hur vi ska tvätta bort stämpeln för att vi valt en egen väg som kallas för en strategi. Vi tar inte ens till oss vad WHO framför utan envisas med vår egna väg. Vi ser effekterna av det nu där trots att resort utlandet börjar öppnas upp så är vi inte välkomna till vissa länder, exempelvis Grekland. Hur detta framåt kommer påverka vår internationella handel återstår att se.
Detta är nog den mest intressanta händelsen i modern tid.

optimum
B Byggdjuret skrev:
Okej så dina argument är att Elisabeth höglund har tappat förtroendet för fhm.
Jag är ledsen men jag hade väntat mig nått bättre
Du fick direkt svar. Har du missat det?

optimum optimum skrev:
Här är en länk till ytterligare en som är kritisk till hur detta har hanterats.
Hon har tappat förtroendet för Folkhälsomyndigheten.
Läs själva.

Av:
ELISABET HÖGLUND

[länk]
Jag tycker ju iofs att det där är mer kritik mot äldreomsorgens huvudman (kommunen) än FHM. Visst, FHM kunde kanske gått och sagt åt kommunerna på skarpen att NU fixar ni masker och visir av högsta klass omedelbums, istället för att överlåta åt vårdgivarna själva att ta besluten. För då blir det ju som i dessa vittnesmål, att i Sverige får ingen ha det lite bättre än nån annan, så kan inte alla få de bra skyddsmaskerna så ska ingen få...

• Gilla
Aprilmaj
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
För egen del är det lugnt nu men jag är mer orolig för den ekonomiska misär vi kommer få av detta samt hur vi ska tvätta bort stämpeln för att vi valt en egen väg som kallas för en strategi. Vi tar inte ens till oss vad WHO framför utan envisas med vår egna väg. Vi ser effekterna av det nu där trots att resort utlandet börjar öppnas upp så är vi inte välkomna till vissa länder, exempelvis Grekland. Hur detta framåt kommer påverka vår internationella handel återstår att se.
.
Det är intressant att du oroar dig för Sveriges ekonomi och anseende, och tar Grekland som exempel på hur vi tas emot. Som tur är minnet nog lika kort hos dem nere på kontinenten som ditt minne tydligen också är kort. Grekland, som bygger hela sin existens på lån, och som bluffade sig in i EU genom att likt maffian ha en skuggredovisning, och där det ligger nedärvt i människans essens (för att travestera någon som flera av er oroade känner väl till) att lura staten på pengar (Googla tex på skatt på swimmingpoolar i Aten). Man har en tradition regeringar som går i arv i familjen Papandreou, och man vinner val på att i en slags omvänd Traderafunktion lova billigare liv och bättre förmåner, lägre pensionsålder till väljarna så att skolbarnen kan gå direkt i pension vid studenten efter några generationer. Jag minns hur det för några år sedan var omöjligt att som tysk få äta ett mål mat på restautangerna eftersom så många tyskar vägrade betala notan då dom tyckte att grekerna fått tillräckligt redan. Jag tror att om Grekland kunnat behålla sitt anseende ens en gnutta så finns det fortfarande hopp för Sverige. Om Grekland inte duger som referns så välj ett annat land så ska vi nog kunna racka ner på det också :p

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag har skrivit det tidigare men då tar vi det igen.
Den 3/6 skulle FHM gå ut med råd och rekommendationer för hur vi ska få en säkrare sommar.
Det kom inget då men en vecka senare presenterades skämtet till detta på en presskonferens där herr generaldirektör på FHM medverkade.

Detta överlät man till en branschorganisation och hotell och restaurang facket.
Deras resultat var inget nytt som gjorde livet säkrare på hotell, restauranger och campingplatser.

FHM och regeringen överlät ansvaret för folkhälsan i i semestersverige till de som ska se till att branschen tjänar pengar och arbetstillfällen finns.

Så in i helv..... fel.
Facit fanns för många år sedan att folk reser på semester.
Så vad är det du undrar över?

Dessutom om det går åt skogen med smittspridning nu i sommar så har FHM ryggen fri och de som fick ansvaret kommer bara skylla ifrån sig att en del inte blev medlemmar så de kunde använda deras kampanj och de som var medlemmar att de inte gjorde som det stod i de tre 8-sidors dokumenten.

Du har uppenbarligen inte sett in i denna soppa. Ett luftslott.

Kejsaren är naken.

Edit: Glömde källa

[länk]
Jag förstår nu. Du är livrädd för att själv smittas. Så varje gång fhm ger efter lite på reglerna så blir du livrädd.
Så vitt jag vet har vi inte haft problem med corona tidigare så det ger oss inget facit. Så du är övertygad om att det är campingar och restauranger som fått styra? Tja... De har inte lyckats speciellt bra. Eftersom det är fortfarande är hårda krav.

Men det här är alltså det du har som anledning till att fhm inte sköter sig.
Jag hade väntat mig någonting mer
Som argument.

• Haha
optimum
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Du fick direkt svar. Har du missat det?
Tja det beror på vad svaret var.

Du är så snäll och oroar dig för landets ekonomi. Ändå får jag en kännsla att du vill ha hårdare tag?

Fhms och regeringens väg borde passa dig perfekt eftersom du bryr dig om ekonomin. Jag är glad för att vi inte låste in svenskarna.
Då hade ekonomin inte varit rolig alls

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.