Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F f91jsw skrev:
Varför skulle det vara annorlunda i december? Snarare är det väl mer troligt att smittan sprids mer igen när vintern kommer.
December 2022 då eller 2030 om vi ska fortsätta på samma sätt som vi gör;)

eller om vi stängt ner samtidigt som våra grannländer så kanske det hade varit möjligt att genomföra i december 2020

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
ag tror att Tegnell säger det som politikerna sagt åt honom att säga och samma politiker sedan gömmer sig bakom honom.
Kanske - eller inte! Har man ägnat större delen av sitt vuxna liv åt en mycket komplicerad uppgift äger man lärandets glädje och är stolt över sitt liv. Att ständigt lära nytt är nämligen en oerhörd glädje hela livet och det blir synnerligen svårt att lyda order från någon som inte klarar av det mest elementära inom området och som står i konflikt med erfarenhet och vetenskap. Man äger en yrkesstolthet, med all rätt, som inte är förhandlingsbar men har även en stor kunskap och ödmjukhet om var gränserna går i en politisk organisation. Det är inte enkelt att arbeta som ansvarig tjänsteman i politiska organisationer men att sälja sin själ är ett oerhört stort steg att ta, många avslutar sin karriär hellre än att låta sig tvingas in i något som strider mot all den kunskap man insamlat under ett liv.

Vi har sett några exempel på det under senare år, tjänstemän i ledande positioner säger upp sina anställningar därför att påbuden från politiken strider mot allt det man lärt sig. Hälsosamma samhällen utvecklar antikroppar som skyddar mot fanatiskt tänkande och misstro. Tyvärr sprider ett stort antal megafoner denna misstro som undergräver tilliten och snart klistrar sig tanken om "ingen rök utan eld" fast i sinnesvärlden.

Med det sagt så menar jag inte att det inte förekommer men om vi vill behålla ett öppet samhälle bör det finnas en tillit till att anställda på samhällsviktiga positioner använder sin kunskap till allas vårt bästa, i alla fall tills motsatsen bevisats.

Människor som äger stor kunskap inom något område talar sällan i termer av svartvitt hur mycket vi än önskar få dessa besked. Det betyder bara att problemet är så mycket mer komplicerat än att uttrycka ett enkelt ja eller nej.

• Älska
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
FHM har släppt en ny vägledning för vad ett positivt antikroppstest innebär för hur man agerar.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-kan-resultat-fran-antikroppstester-anvandas/
Det krav som FHM ställer på ett sånt test är:
ett positivt prediktivt värde > 90 procent, ≥ 90 procent känslighet och ≥ 99,5 procent specificitet. Tester med lägre specificitet föreslås kunna användas om prevalensen i gruppen eller regionalt är högre än 10 procent.
Detta för att hålla nere risken för ett falskt positivt svar, men risken finns även när kraven uppfylls.

Få dödsfall idag så det ser ju lite positivt ut just nu.

Men är det någon som sett ifall trycket på skuvården förändrats senaste dagarna?

BirgitS
Med lockdown menar jag att alla ska vara hemma så mycket som möjligt.
Nu kan ju inte en lag vara så flummigt skriven utan det måste ju vara mer specifik som att ange exakt varför man får lämna hemmet. Annars kan ju då t.ex. en tonåring säga/tänka att jag är hemma så mycket som möjligt men i dag känner jag att det är nödvändigt att träffa kompisar.

Så du tycker att Norge skulle ha haft hårdare restriktioner. Där har det hela tiden varit tillåtet att gå ut så mycket man vill.

BirgitS BirgitS skrev:
FHM har släppt en ny vägledning för vad ett positivt antikroppstest innebär för hur man agerar.
[länk]
Det krav som FHM ställer på ett sånt test är:

Detta för att hålla nere risken för ett falskt positivt svar, men risken finns även när kraven uppfylls.
Jag och min familj har nu frikort för att hälsa på hela släkten. Jag har dessutom skannat in resultaten så att jag alltid har dem med mig i telefonen. De har redan gjort nytta flera gånger.

Jag rekommenderar verkligen att man tar ett test med 100% sannolikhet för att ett positivt IgM innebär att man haft sjukdomen. Då är det ju ingen tvekan. Väntar man då några veckor efter insjuknande (helst sex veckor) så kompletterar sedan IgG det första resultatet så att man får ytterligare ett test "på köpet".

Edit: Jag valde ju test väldigt noggrant för att få säkrast möjliga utfall. Jag fastnade för Noviral som Apoteket Kronan har. Det är ett snabbtest, men risken med dessa är kontamination och inte själva testets kvalitet. Jag övervakade undersköterskan noggrannt och hon skötte sig bra rörande renligheten.

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så politikerna kan inget om epidemiologi men kommer ändå med samma åtgärder som epidemiologer över hela världen har kommit fram till som lämpliga sedan väldigt många år. Tycker du inte att det låter lite ihåligt?
Det är just det att i Sverige kommer de inte fram till samma typ av åtgärder som resten av världen. Ta det där med ansiktsmask till exempel.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Jag och min familj har nu frikort för att hälsa på hela släkten. Jag har dessutom skannat in resultaten så att jag alltid har dem med mig i telefonen. De har redan gjort nytta flera gånger.

Jag rekommenderar verkligen att man tar ett test med 100% sannolikhet för att ett positivt IgM innebär att man haft sjukdomen. Då är det ju ingen tvekan. Väntar man då några veckor efter insjuknande (helst sex veckor) så kompletterar sedan IgG det första resultatet så att man får ytterligare ett test "på köpet".
FHM:s vägledning gäller endast IgG, de anser inte att IgM är tillräckligt tillförlitligt för att man ska veta att man inte kan bli sjuk igen, så som jag tolkade vägledningen.

Jag rekommenderar att du läser hela vägledningen.

BirgitS
Det är just det att i Sverige kommer de inte fram till samma typ av åtgärder som resten av världen. Ta det där med ansiktsmask till exempel.
Det fanns väl inga krav på mask i södra Europa när det härjade där som mest. Det är ju något som de har infört på senare tid.

tttomten tttomten skrev:
Tex är det omöjligt att gå in på Astrid Lindgrens värld och andra ställen. Eller är det kanske inte kul nog för att räknas?
Jo för vissa är det nog kul nog.

Men det finns många andra roliga saker som är möjliga att gör och som innebär att man riskerar att smitta andra eller smittas av andra.

BirgitS BirgitS skrev:
Det fanns väl inga krav på mask i södra Europa när det härjade där som mest. Det är ju något som de har infört på senare tid.
Kanske inte krav men det var ingen som sa att det gjorde saken värre heller.

Och nu har de infört det :)

källa på det är videon som jag har sett två gånger för din skull.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Få dödsfall idag så det ser ju lite positivt ut just nu.

Men är det någon som sett ifall trycket på skuvården förändrats senaste dagarna?
Sett till hela Sverige så verkar ju trycket på sjukvården minska, se b8q:s inlägg #19866
Och likaså antalet nya på IVA, inlägg #19909
Men lokalt har det ju blivit värre på sina håll som i Norrbotten med Gällivare-utbrottet där antalet nya på IVA nu ser ut som i april efter att ha varit väldigt lite under större delen av maj: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Tillägg: jag har inte kunnat se att det har blivit värre efter demonstrationerna i Stockholm som många var oroliga för skulle bli en superspridarhändelse.
https://vardgivarguiden.se/globalas...ydd/statistik/covid-19/covid-19-fall-2020.pdf sista bilden
Jag har inte kollat upp vad Västra Götalands och Skånes vårdbelastning ser ut under juni. Någon som gjort det?

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
FHM:s vägledning gäller endast IgG, de anser inte att IgM är tillräckligt tillförlitligt för att man ska veta att man inte kan bli sjuk igen, så som jag tolkade vägledningen.

Jag rekommenderar att du läser hela vägledningen.
Vad jag menar är att IgM talar om ifall du haft sjukdomen, IgG om du är immun. IgM är viktigast för att exempelvis försäkra sig om att alla i en familj haft sjukdomen. På det testet vi gjorde så var sannolikheten för felaktigt positivt svar nämligen noll procent.

IgG kan ta upp till sex veckor innan det syns, vilket gör att man bör vänta.

Sedan är det lite intressant att man från FHM pratar om att IgM inte skulle ge immunitet (den ger immunitet!), men immuniteten räcker bara några få månader. Jag antar att det är av denna anledning man inte vill använda den. IgM är de antikroppar som tar död på viruset under sjukdom och som är förlagan till IgG som ger långsiktig immunitet.

Redigerat:
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Men sista biten då, hur får man alla anställda att hålla klaffen?
Grupptryck och felriktad lojalitet. Precis som läkare, poliser och deras illa omtyckta kåranda.

Staffan

• Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
Jo för vissa är det nog kul nog.

Men det finns många andra roliga saker som är möjliga att gör och som innebär att man riskerar att smitta andra eller smittas av andra.
Ja det finns roliga och det finns tråkiga saker som gör att folk riskeras smittas.

Tycker dock inte att hur roligt något är ska vara grund för om det stoppas eller inte, såna beslut bör ske baserat på riskanalys och inget annat.

För mig får människor gärna ha roligt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.