2 356 199 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Han är ju lite speciell. Undrar om han kommer att hänvisa till Tegnell och FHM?BirgitS skrev:
Brazil president appeals court order on wearing mask
(Ville mest vara lite lustig. Inte debattera distansering eller mask).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Nu är jag vare sig någon ledare eller skyller problem på folket så det var en obegriplig motfråga.Hyltran från Veglemyren skrev:
Menar du att smittspridningen är totalt oberoende av vad människor gör?
Det är du i så fall rätt ensam om.
Men jag hoppas att du inte menar det för så mycket borde du väl veta om hur smittspridning går till.
För det finns bara två alternativ, antingen beror smittspridningen på vad människor gör eller så gör den det inte.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nu är ju denna kris inte över än.BirgitS skrev:
Vad säger du då om det misslyckade experimentet i Belgien där en större andel av befolkningen dog än i Sverige och det trots mycket hårdare restriktioner?
Har du något att säga om artikeln som jämför Storbritannien och Sverige för att komma fram till att utvecklingen har varit så likartad trots de mycket hårdare restriktionerna i Storbritannien?
[länk]
Du har väl inte missat den nya forskningen om T-cellsimmunitet som det har länkats till?
Fler kan vara immuna än vad antikroppstesterna visar.
Så nu är det Tegnell som styr FHM nu, för ett tag sen var det Gisecke det skrevs så om. Många gissningar tydligen. Nu har ju Tegnell gått på semester så vi får väl se om FHM ändrar sig i något avseende eller om det faktiskt är så att ingen där känner sig överkörd.
Jag bortförklarar inte fakta men kommer inte att sluta med att jämföra med andra länder som har det värre bara för att du tycker att man bara ska jämföra med länder där det har gått bättre trots olika förutsättningar. Det är ju snarare så att ju mer du håller på med ett begränsa ditt urval på det sättet ju mer kommer du att bemötas med andra jämförelser.
Åtgärderna som behövs är att alla som är i Sverige gör sitt bästa på att förhindra att de blir sjuka och smitta andra, inte att någon myndighet gör något. Om du vill se läget förbättras ytterligare prata då med alla du känner och be dem att själva bete sig på bästa sätt för andras och sjukvårdspersonalens skull.
Hur många dog i Belgien förr veckan?
Hur många dog i Sverige förra veckan?
Och det där med att skylla på folket har man sällan något för.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Varför är det intressantare hur många som dör en viss vecka än i hela förloppet?Hyltran från Veglemyren skrev:
Vem skyller på folket?
Jag hoppas att du inte missade mitt inlägg #19906
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag läste ditt inlägg som att ”alla i Sverige” betyder ”svenska folket”. Och att du la skulden på dem/oss.BirgitS skrev:
Nu är jag vare sig någon ledare eller skyller problem på folket så det var en obegriplig motfråga.
Menar du att smittspridningen är totalt oberoende av vad människor gör?
Det är du i så fall rätt ensam om.
Men jag hoppas att du inte menar det för så mycket borde du väl veta om hur smittspridning går till.
För det finns bara två alternativ, antingen beror smittspridningen på vad människor gör eller så gör den det inte.
Ok jag tror på att du inte är en framstående politiker. Men jag upplever att du stark stöder våra ledare och att du i väldigt många avseenden försvarar dem.
Du blir som en representant för dem liksom.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
För att inte tala om antalet nyinskrivningar på intensivvårdsavdelningar:B b8q skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från närmare 50 om dagen till under 10 (sista dagarnas uppgifter är osäkra).
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Varifrån kommer din graf, b8q?
Jag har saknat en graf som följer antalet sjukhusinläggningar.
Jag läste det som att alla i sverige ansvarar för att hålla distans, undvika onödiga resor, stanna hemma när de behövs, etc. Det är ingen idé att gnälla på att Tegnell eller Löfven samtidigt som man går på Biltema i rusningstid och trängs på badstranden.Hyltran från Veglemyren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Alla i Sverige betyder just alla människor i Sverige. Men det är inte fråga om att lägga skulden på någon/alla för det som har varit för jag tror ju inte att någon med vilje har smittat någon annan. Jag hoppas att alla har gjort så gott de har kunnat.Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag läste ditt inlägg som att ”alla i Sverige” betyder ”svenska folket”. Och att du la skulden på dem/oss.
Ok jag tror på att du inte är en framstående politiker. Men jag upplever att du stark stöder våra ledare och att du i väldigt många avseenden försvarar dem.
Du blir som en representant för dem liksom.
Men det är viktigt att vi fortsätter att göra vårt bästa för att skydda oss själva och andra för det är det som avgör hur linjerna i graferna blir framöver. Struntar folk i att hålla avstånd etc. så spelar det ingen roll vad någon myndighet eller regeringen gör utan det blir sämre.
Jag är inte politiker över huvud taget. Jag har flera gånger i tråden skrivit att jag har tyckt annorlunda än vad som har beslutats. Att invända mot andras manipulativa grafer och urval betyder inte att man stödjer någon svensk ledare, utan bara att man tycker att en diskussion ska föras med öppna ögon och att det finns länder som har det värre och har haft det värre än Sverige och att det då är felaktigt att insinuera att Sverige är värst.
Men det var ju ett väldigt snett urval, inte objektivt alls.Hyltran från Veglemyren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Men vad säger länderna själva?Hyltran från Veglemyren skrev:
Taiwan, Sydkorea, Singaporianer, Hongkong, Kambodja, Thailand och Japan är länder som nämns i videon och som har haft stor framgång i sin bekämpning av covid19 de var alla tidiga med att införa krav/rekommendation på ansiktsmask.
De talar om att man på vissa platser använde ansiktsmask för hundra år sedan mot en annan pandemi. Innan vi visste att virus fanns och att det ledde till att förre dog på de platser där ansiktsmask användes än på platser där ansiktsmask inte användes.
Är det maskerna som deras forskare tror är huvudorsaken eller något annat?
Sydkorea brukar framhålla sin utmärkta organisation för att testa och smittspåra t.ex.
Ingen har väl betvivlat att masker t.ex. är mycket viktiga i vården där man är mycket nära varandra och det handlar om sköra människor i ett eller annat avseende.
Glöm inte att Wuhan drabbades hårt av Covid-19 trots ansiktsmasker, eller för den delen att östra Asien har drabbats hårt av SARS, fågelinfluensa, säsongsinfluensor osv. trots maskerna. Det verkar i den delen av världen vara populärt att kolla folks temperatur för att veta om de är sjuka men feber är ett dåligt kriterium för att avgöra om någon är smittsam i Covid-19. Covid-19 beter sig inte som SARS.
Det som sker i världen är sällan svart eller vitt utan komplext med många svårförståeliga beroenden.
Eller när ska ett ängsligt land stänga ner?BirgitS skrev:
Eller ett land med ängsliga ledare på grund av hatmobben på internet?
Det egentligen kritikerna menar är vi skulle infört någon form av böter som våra grannländer har i vissa fall utfärdat för de som brutit mot den sociala distansering samt lite mer signalpolitik.useless skrev:
Vill en gång påpeka att den sociala distanseringen i praktiken har varit relativt likartad i Norden och datapunkterna sjönk kraftigt för alla nordiska länder den 12 Mars, Sverige inkluderat. Att försöka förklara Sveriges statistik med Tegnell derangement syndrom börjar bli rätt uttjatat. Den globala Covidstatistiken är inte kvalitetssäkrad för 5öre och ingen vill diskutera förutsättningarna innan utan alla utgår från att alla länder (Förutom Italien, Iran och Kina) hade exakt samma förutsättningar den 27 Februari när börsen kraschade, att något annat land skulle haft en utbredd asymptotisk smitta innan börskraschen är helt otänkbart.