2 356 199 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Och Campbell är alltså doktor i utbildning av sjuksköterskor. Han har också rest runt i världen och bedrivit undervisning av dessa i olika fattiga länder. Han har nog rejält med kompetens...MultiMan skrev:
Här uppe i stafettläkarland så har jag ett antal gånger mött mer kompetenta sjuksköterskor än läkare. Träffar hellre en patientfokuserad och intelligent sjuksyster som gillar sitt jobb än en stafettläkare som bara kommit hit för pengarna.
Sjuksköterskeutbildningen är trots allt rätt lång och omfattande.
När jag gick på läkarlinjen så fick man rycka in som sjuksköterska efter 3 år, så iaf då var rätt mycket tillräckligt lika.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag tror att Tegnell säger det som politikerna sagt åt honom att säga och samma politiker sedan gömmer sig bakom honom.BirgitS skrev:
Jaha, vem styr honom och på vilket sätt och varför?
Är det någon skillnad från hur du själv styrs av politiska beslut, dvs. lagar som har bestämts i riksdagen?
Tydligen vill du dessutom att alla ska bli mer politiskt styrda eftersom du vill att det ska bli mer lagar om hur man ska bete sig.
Det var ju inte så länge sen du snarast skrev motsatsen:
Vilket jag inte kan tolka på något annat sätt än att du tycker att politikerna styr för lite och lämnar över för mycket till FHM/Tegnell.
Om det visar sig att Sverige har gjort rätt så kommer de att dela äran med honom och om det går fel så tror jag att de kommer att kasta honom framför bussen.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Vad skulle regering/riksdag ha gjort för att tonåringar inte skulle ha firat att de gick ut gymnasier?Hyltran från Veglemyren skrev:
Det finns ju nu ett antal mindre kluster som verkar ha uppstått just pga. studentfirande och liknande där unga har träffats för mycket. Hur går det till att förhindra att de träffas hemma hos varandra?
Tycker du att det ska vara utegångsförbud för alla, dvs. ingen får gå utanför sin ytterdörr?
Hur ska det kontrolleras i vårt stora land?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
BirgitS skrev:
Vad skulle regering/riksdag ha gjort för att tonåringar inte skulle ha firat att de gick ut gymnasier?
Det finns ju nu ett antal mindre kluster som verkar ha uppstått just pga. studentfirande och liknande där unga har träffats för mycket. Hur går det till att förhindra att de träffas hemma hos varandra?
Tycker du att det ska vara utegångsförbud för alla, dvs. ingen får gå utanför sin ytterdörr?
Tja, det kanske inte går att hindra folk från det. Men man kan införa förbud, och sen om det går att bevisa att någon brutit mot det så blir det fängelse, det vore inte mer än rätt
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag tycker att vi ska köra en fullständig lockdown eller att vi skulle ha gjort det för länge sedan. Men bättre sent än aldrigBirgitS skrev:
Vad skulle regering/riksdag ha gjort för att tonåringar inte skulle ha firat att de gick ut gymnasier?
Om man rekommenderat ansiktsmask när man är tvungen att gå ut och rekommenderat alla att stanna hemma så mycket som möjligt så tror att jag att det hade räckt långt.
Exakt hur lagarna kring detta skulle se ut kan jag inte.
Ungdomarna som tog studenten (sprang ut) i år skulle till exempel kanske fått gjort det till vintern istället.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Så du anser att politikerna är experter på hur man ska hantera en pandemi så att de kan säga till många epidemiologer på en myndighet, som har en mer än 10 år gammal pandemiplan som ska följas, hur man ska göra utan att någon har någon invändning?Hyltran från Veglemyren skrev:
Samtidigt som man på något sätt får över 400 andra anställda på myndigheten att hålla tyst om det trots att det råder stor yttrandefrihet i Sverige.
Det börjar att mer likna en omöjlig konspirationsteori. Vi lever inte i en diktatur där alla gör vad diktatorn säger åt oss.
Du vet väl om att regeringen inte brukar träffa någon på FHM regelbundet men att FHM har ett flertal interna möten varje dag för att diskutera fram vad de som myndighet ska gå ut med?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ungefär så ja.BirgitS skrev:
Så du anser att politikerna är experter på hur man ska hantera en pandemi så att de kan säga till många epidemiologer på en myndighet, som har en mer än 10 år gammal pandemiplan som ska följas, hur man ska göra utan att någon har någon invändning?
Samtidigt som man på något sätt får över 400 andra anställda på myndigheten att hålla tyst om det trots att det råder stor yttrandefrihet i Sverige.
Det börjar att mer likna en omöjlig konspirationsteori. Vi lever inte i en diktatur där alla gör vad diktatorn säger åt oss.
Du vet väl om att regeringen inte brukar träffa någon på FHM regelbundet men att FHM har ett flertal interna möten varje dag för att diskutera fram vad de som myndighet ska gå ut med?
Jag anser inte att våra politiker är experter men de själv gör nog det eller så bryr de sig inte om det faktum att de inte är experter på epidemiologi.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Hur bevisar man det när det enda man har att gå på är antalet tonåringar och unga vuxna som testas positivt ökar i ett område?S SueCia skrev:
Har vi inte nog med skatter utan ska nu betala för att sätta ändå fler i fängelse?
Vad menar du med en fullständig lock-down?Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tycker att vi ska köra en fullständig lockdown eller att vi skulle ha gjort det för länge sedan. Men bättre sent än aldrig
Om man rekommenderat ansiktsmask när man är tvungen att gå ut och rekommenderat alla att stanna hemma så mycket som möjligt så tror att jag att det hade räckt långt.
Exakt hur lagarna kring detta skulle se ut kan jag inte.
Ungdomarna som tog studenten (sprang ut) i år skulle till exempel kanske fått gjort det till vintern istället.
Det verkar vara ett ord som används på väldigt många olika sätt.
I Norge var det ju t.ex. inte utegångsförbud och de har ju bra resultat medan det var utegångsförbud i t.ex. Spanien och de har ju dåligt resultat. Så utegångsförbud i sig verkar ju inte ha så stor inverkan som jag ser det.
Om ett halvår är ju klasserna i gymnasiets sista årskurs upplösta och en del av dem har flyttat, fått nya vänner i nya klasser och jobb. Då är det ju inte intressant att festa med den gamla klassen.
En vår där man vet att man ska skiljas åt och hormonerna flödar så räcker det inte med att säga att själva utspringet kommer att bli om ett halvår mitt i vintern för att det inte ska bli något festande nu.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Så politikerna kan inget om epidemiologi men kommer ändå med samma åtgärder som epidemiologer över hela världen har kommit fram till som lämpliga sedan väldigt många år. Tycker du inte att det låter lite ihåligt?Hyltran från Veglemyren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
I Göteborg pågår det en undersökning där 17 000 göteborgare från olika socioekonomiska områden ska lämna prov för PCR-test för att se hur smittspridningen ser ut i kommunen just nu.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-lamnar-bergsjoborna-in-sina-coronaprov
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-lamnar-bergsjoborna-in-sina-coronaprov
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Med lockdown menar jag att alla ska vara hemma så mycket som möjligt.BirgitS skrev:
Hur bevisar man det när det enda man har att gå på är antalet tonåringar och unga vuxna som testas positivt ökar i ett område?
Har vi inte nog med skatter utan ska nu betala för att sätta ändå fler i fängelse?
Vad menar du med en fullständig lock-down?
I Norge var det ju t.ex. inte utegångsförbud och de har ju bra resultat medan det var utegångsförbud i t.ex. Spanien och de har ju dåligt resultat. Så utegångsförbud i
Vad menar du med en fullständig lock-down?
I Norge var det ju t.ex. inte utegångsförbud och de har ju bra resultat medan det var utegångsförbud i t.ex. Spanien och de har ju dåligt resultat. Så utegångsförbud i sig verkar ju inte ha så stor inverkan som jag ser det.
Om ett halvår är ju klasserna i gymnasiets sista årskurs upplösta och en del av dem har flyttat, fått nya vänner i nya klasser och jobb. Då är det ju inte intressant att festa med den gamla klassen.
En vår där man vet att man ska skiljas åt och hormonerna flödar så räcker det inte med att säga att själva utspringet kommer att bli om ett halvår mitt i vintern för att det inte ska bli något festande nu.
Vi har alla gjort uppoffringar på grund av detta virus och när ungdomarna väl skulle stå samlade igen efter att ha varit separerad ett halvår är jag övertygad om att hormonerna skulle börja flöda igen och de skulle falla in i samma roller som de hade när de gick i skolan och minnas den tid de hade tillsammans som det var igår.
Sen skulle de ha något att prata om på alla sociala tillställningar resten av sina liv ”-Det var vi som sprang ut i december på grund av pandemin covid19.
Hur gjorde man med liknande saker i våra grannländer?[/QUOTE]
[/QUOTE]Hyltran från Veglemyren skrev:
Med lockdown menar jag att alla ska vara hemma så mycket som möjligt.
Vi har alla gjort uppoffringar på grund av detta virus och när ungdomarna väl skulle stå samlade igen efter att ha varit separerad ett halvår är jag övertygad om att hormonerna skulle börja flöda igen och de skulle falla in i samma roller som de hade när de gick i skolan och minnas den tid de hade tillsammans som det var igår.
Sen skulle de ha något att prata om på alla sociala tillställningar resten av sina liv ”-Det var vi som sprang ut i december på grund av pandemin covid19.
Hur gjorde man med liknande saker i våra grannländer?
Varför skulle det vara annorlunda i december? Snarare är det väl mer troligt att smittan sprids mer igen när vintern kommer.