2 356 878 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Börjar du inte snart inse att strategin inte är att stoppa smittan utan endast platta till kurvan så sjukvården klarar av belastningen.Mikael_L skrev:
Ja nu är det inte el och effektbelastning utan antalet sjuka av covid-19- De som ska genomlida en sjukdomsperiod för att sedan ha antikroppar för att ingå i det stora experimentet med flockimmunitet.
Något som kanske aldrig fungerar.
Vad blir resultatet?
Och inte kan de behöva ta ansvar för dessa vansinniga råd då tjänstemannaansvaret är borttaget och regeringen tar emot detta som vatten på en gås.
"-Vi såg det inte komma!"
Ja, detta är ett uppenbart misslyckat experiment. Orsaken är en myndighet som gjort så många missbedömningar (dokumenterade) att utfallet blir så. Jag tror Tegnell varit den starke mannen här och kört över oliktänkande. Nu har han svårt att retirera då det gått prestige i saken. Och de som lyssnat på honom dessutom.optimum skrev:
Vissa verkar fortfarande sträva efter flockimmunitet.
Vem kan ha lurat dem så ?
"Larmet från Norrbotten – flockimmuniteten kanske aldrig kommer"
"Målet var att uppnå flockimmunitet i Norrbotten.
Nu visar en studie att det kanske aldrig blir verklighet i flera svenska län.
– Det är nog så att vi kommer få dras med det här under en ganska lång tid, säger Anders Nystedt, smittskyddsläkare i Norrbotten."
"Region Norrbotten har nyligen genomfört en studie på hur många som har antikroppar mot corona i regionen.
Resultatet är lägre än vad författarna hade hoppats på: 1,9 procent.
Studien drar slutsatsen att ”någon flockimmunitet inte kan bli aktuell under lång tid, om någonsin”.
De spekulerar även i att fler delar av landet kan vara i samma situation.
– Det var ett förvånansvärt lågt resultat. Skulle jag ha chansat innan skulle jag ha gissat på att vi skulle ligga mellan fem och tio procent, säger regionens smittskyddsläkare och en av författarna till studien, Anders Nystedt."
[länk]
Är det ett av våra misslyckade experiment?
Vem är ansvarig för denna villfarelse?
Han har dessutom en stor del av Sveriges och världens experter mot sig.
Vi ser här i tråden hur många med näbbar och klor med personangrepp och luddiga resonemang försöker bortförklara fakta som våra extrema antal avlidna, smittade och intensivvårdsbehandlade. Speglar nog den okunniga bilden i samhället.
Läget i Sverige är mycket allvarligt och åtgärder behövs omedelbart.
Det är ju du som klipper friskt från Aftonbladet, så egentligen borde du förklara. Jag läser inte ens eländet, men ok: Förklaringen är förstås att de vill ha en klatschig rubrik som drar till sig klick. Uppenbarligen fungerar den på vissa, själv mår jag bara dåligt när jag ser det och det gör det väldigt svårt för mig att sätta någon som helst tilltro till vad de skriver i övrigt, även om de skulle råka ha rätt.optimum skrev:
Precis samma sak med de som ägnar sig åt olika former av undergångsretorik i den här tråden; de må ha hur vettiga saker som helst att säga men sättet de framför det på gör att man kräks lite lätt och hoppar vidare av ren självbevarelsedrift.
Räkna inte med några stående ovationer i detta forum.Z zada11 skrev:
När jag länkade till hans intervju hos Unheard i början på Maj som intressant så avfärdades mitt inlägg snabbt med ett fnys om att han var nobelpristagare i kemi så han var inget att överhuvud taget bry sig om.
Gamechangern är om och när ett vaccin kommer. Lyckas vi inte där så blir det en lång resa.K Kreutzer skrev:Och hur stor är flockimmuniteten i Sverige tror du, tja vi kan gissa på 2-5%. Tar mkt lång tid innan vi får flockimmunitet i Sverige. Och FHM:s prognoser har slagit så oerhört fel och går ej lita på.
Så Sveriges metod att låta folk avlida innan vaccin kommer är rätt ?.
Har för mig också att Tegnellkramarna sagt att att flockimmunitet inte var strategin utan en biprodukt.
Fast såtillvida har dock ulltand rätt, vi har inga data som är 100% rätt. Men det betyder inte att allt blir nattsvart, vissa saker vet vi tillräckligt bra, även om det bara är 50, 80 eller 95% rätt/säkert, en del saker behöver inte så mycket bättre precision.tusenett skrev:
Men i många aspekter vet vi förbaskat lite, även om kunskapsläget hela tiden blir bättre.
Jag vet inte riktigt vart du vill komma mer än beskriva hur du fungerar som person Och det står dig givetvis fritt.T tanaris skrev:Det är ju du som klipper friskt från Aftonbladet, så egentligen borde du förklara. Jag läser inte ens eländet, men ok: Förklaringen är förstås att de vill ha en klatschig rubrik som drar till sig klick. Uppenbarligen fungerar den på vissa, själv mår jag bara dåligt när jag ser det och det gör det väldigt svårt för mig att sätta någon som helst tilltro till vad de skriver i övrigt, även om de skulle råka ha rätt.
Precis samma sak med de som ägnar sig åt olika former av undergångsretorik i den här tråden; de må ha hur vettiga saker som helst att säga men sättet de framför det på gör att man kräks lite lätt och hoppar vidare av ren självbevarelsedrift.
Men om vi ska prata om Corona så visar artikeln den låga immuniteten som så gravt överskattats av FHM och är en delkomponent varför det gått så oerhört illa.
Jag tycker du och flera här ska läsa artikeln https://www.expressen.se/debatt/att-begransa-antalet-doda-ar-ditt-jobb-tegnell/
som Optimum också hänvisar till. Hoppas du inte kräks lite lätt bara
Skriven av riktiga experter. Situationen är faktiskt allvarlig och undergång för många enskilda personer.
I just det svaret från Ulltuss så handlade det iofs om att jag inte tyckte att man i sin argumentation ska använda data som man vet är felaktiga där man också vet på vilket sätt de är felaktiga med mindre än att man uppger detta.Mikael_L skrev:
Fast såtillvida har dock ulltand rätt, vi har inga data som är 100% rätt. Men det betyder inte att allt blir nattsvart, vissa saker vet vi tillräckligt bra, även om det bara är 50, 80 eller 95% rätt/säkert, en del saker behöver inte så mycket bättre precision.
Men i många aspekter vet vi förbaskat lite, även om kunskapsläget hela tiden blir bättre.
Det vore i stil med att påstå att mitt användarnamn på byggahus är ”hundra” och när någon påpekar det felaktiga i det hävda att alla data ändå är mer eller mindre felaktiga så det spelar ingen roll att man uppgav fel användarnamn. Det är en himla skillnad på typ av fel och hur man använder det i sin argumentation jämfört med det du beskriver.
Ja tittar du på ett enskilt diagram för inlagda så är det möjligt att vi gått från extremt till mindre extremt läge.B b8q skrev:
Men fortfarande mkt allvarligt. Sen skall en stor del av dessa patienter rehabiliteras vilket blir en tung uppgift. Varav många får men för livet. Sen ser vi även ett stort antal som varit sjuka i månader utan att bli friska . Corona slår på ett helt annat sätt än influensa.
Och smittspridningen pågår för full i samhället fortfarande. Tittar du på våra grannländer där man lyckats med sina åtgärder så ser det ut på ett helt annat sätt. Kort sagt skillnaden är enorm..
Intressant information.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/betydigt-fler-kan-vara-immuna-mot-covid-19-1.30543780
https://www.gp.se/nyheter/sverige/betydigt-fler-kan-vara-immuna-mot-covid-19-1.30543780
Har du inte lärt dig att man inte får återge hela texten för då bryter man mot upphovsrättslagen.T tanaris skrev:Det är ju du som klipper friskt från Aftonbladet, så egentligen borde du förklara. Jag läser inte ens eländet, men ok: Förklaringen är förstås att de vill ha en klatschig rubrik som drar till sig klick. Uppenbarligen fungerar den på vissa, själv mår jag bara dåligt när jag ser det och det gör det väldigt svårt för mig att sätta någon som helst tilltro till vad de skriver i övrigt, även om de skulle råka ha rätt.
Men man får återge delar av texten och då brukar jag ge lite av det som är intressant för inlägget samt källa till var texten är hämtad ifrån. Precis så som man ska göra.
Du kan läsa mer här och kanske då förstår varför jag gör så som du nu gnäller om.
https://www.prefix.nu/citering-plagiering.html
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Har denna artikel varit uppe tidigare?
verkar som att det finns en utbredd immunitet trots avsaknaden av antikroppar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-an-vad-testerna-visar--enligt-ny-svensk-stud
verkar som att det finns en utbredd immunitet trots avsaknaden av antikroppar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-an-vad-testerna-visar--enligt-ny-svensk-stud