2 356 842 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Inte för att jag hade särskilt annorlunda slutsatser än Expressens ledare rörande Tegnells sommarprat, men jag hade inte kunnat få till en så vass och tydlig kritik som den innehåller.
https://www.expressen.se/ledare/tegnells-sommarprat-avslojar-grupptankandet-/
Den sammanfattar rätt väl hur jag ser på frågan. Och precis som man skriver i ledaren så avslöjades detta rätt tydligt av Tegnells sommarprat. Sverige har inte varit agila, utan man har följt sin gamla projektplan som uppdaterats litegrann utifrån nya fakta. Men precis som i industrin så låter man sig då inte påverkas förrän man blivit motbevisa, starka indikationer påverkar inte planen.
Inom industrin har man insett att detta tankesätt inte höll, det finns nu ytterligare ett område där man kommer att inse samma sak. Man måste kunna slå bollen på uppstuds, man har inte tid att vänta och se...
https://www.expressen.se/ledare/tegnells-sommarprat-avslojar-grupptankandet-/
Den sammanfattar rätt väl hur jag ser på frågan. Och precis som man skriver i ledaren så avslöjades detta rätt tydligt av Tegnells sommarprat. Sverige har inte varit agila, utan man har följt sin gamla projektplan som uppdaterats litegrann utifrån nya fakta. Men precis som i industrin så låter man sig då inte påverkas förrän man blivit motbevisa, starka indikationer påverkar inte planen.
Inom industrin har man insett att detta tankesätt inte höll, det finns nu ytterligare ett område där man kommer att inse samma sak. Man måste kunna slå bollen på uppstuds, man har inte tid att vänta och se...
Ett av de mest insiktsfulla inläggen i tråden som annars mest är fylld av trams.F Finndjävel skrev:Konsensus är tydligen det viktigaste som finns i Sverige. Man väljer nått som man tror att ingen blir kränkt av, för ingen får ju bli kränkt. Vanligtvis verkar det betyda att göra ingenting för om man tar några beslut så blir nån grupp helt säkert kränkt.
Sen ska såna som kritiserar handfallenheten och apatin fås över på rätt läger. Då ska samma saker ältas om och om igen i månader, man måste ju visa att man är bäst även när man är sämst. Istället för att ta in ny information och lära sig av sina misstag så ska det bevisas att misstagen egentligen var rätt. När nästa våg kommer så drabbas dom lika hårt igen för inte verkar dom ha lärt sig nått från första gången.
Löfven ville vänta med en utredning av vad så blivit så fundamentalt fel till efter valet när det mesta är glömt och dokumenten städats undan för att skydda för insyn.
Sverige 6300 fall per miljon invånare, Danmark 2230, Norge 1680, Finland 1330.
De faktaresistenta fortsätter att hylla Tegnell som nu tillsammans med sverigehataren Sahlin utsett till sommarpratare i den skattefinansierade radion.
Stockholmssyndromet är fortfarande en speciellt svensk sjuka. Dvs att man älskar den som hatar en.
Redigerat:
Jag tror du har fel i din framtidsspaning inom läkarvetenskapen, man kommer nog fortsätta basera åtgärder på vetenskapliga erfarenheter, inte freestyla och "slå bollen på uppstuds" och det tror jag vi alla ska vara glada för.pacman42 skrev:
Skillnaden är då att industrin är vinstdriven, bör inte kan gå back ekonomiskt, som myndigheter kan göra. De ska liksom inte gå plus ekonomiskt, de saknar därför ekonomisk drivkraft och jag tror det leder till en allmän slöhet. De slår dank, helt enkelt.pacman42 skrev:
Inte för att jag hade särskilt annorlunda slutsatser än Expressens ledare rörande Tegnells sommarprat, men jag hade inte kunnat få till en så vass och tydlig kritik som den innehåller.
[länk]
Plus att de verkar ha svårt att se Sverige som det lilla land det är. Aldrig sett en jordglob kanske.
Men nu kostar den där attityden skjortan i form av människoliv och det är inte systemet utformat för.
Gå back i tusentals människoliv för man är en insnöad, stelbent byråkratstat med hybris. Är det vad som händer?
Känns verkligen inte ok.
Jag håller med Expressen och pacman i att Sverige varit för långsamma.D djac skrev:
Det finns inget motstridigt i att agera snabbt, agilt och vetenskapligt
Ny sjukdom - nya metoder.
Enligt min statistik hämtat här från forumet verkar det ju råda en grym konsensus hos er finskprofilerade också. Vi har ju dig, heimlaga, errka och några till som har spytt galla på Sverige och svenskarna sedan tråden startades. Så känslorna kanske är ömsesidiga hos en del lättpåverkade.F Finndjävel skrev:Dom måste hacka på alla som inte tycker som dom. Konsensus är tydligen det viktigaste som finns i Sverige. Man väljer nått som man tror att ingen blir kränkt av, för ingen får ju bli kränkt. Vanligtvis verkar det betyda att göra ingenting för om man tar några beslut så blir nån grupp helt säkert kränkt.
Sen ska såna som kritiserar handfallenheten och apatin fås över på rätt läger. Då ska samma saker ältas om och om igen i månader, man måste ju visa att man är bäst även när man är sämst. Istället för att ta in ny information och lära sig av sina misstag så ska det bevisas att misstagen egentligen var rätt. När nästa våg kommer så drabbas dom lika hårt igen för inte verkar dom ha lärt sig nått från första gången.
Jag hoppas gränsen förblir stängd och att man bygger en mur i norr. Jag kommer inte att ha några meningsutbyten med svenskar mera nu när man har visat sitt sanna jag.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
BirgitS skrev:
Där har vi väldigt olika åsikter. Jag tycker inte det finns mycket sanning i det.
Tycker de allra flesta i Sverige just har tagit ansvar under de sista månaderna, tagit ansvar för att skydda sig själva och andra.
Har du t.ex. någon källa där regeringen säger att de inte har ansvaret?
Ansvaret för vad någon på FHM säger/skriver etc. är förstås generaldirektörens, inte Tegnell.
Däremot finns det ju en utbredd hatkampanj med många personliga hot riktade mot Tegnell, men det är en helt annan sak som bara handlar om att destablisera Sverige.
Ja, det får du och den vetenskapliga tidskriften Expressen såklart gärna tro men jag tror att du nog kommer få svårt att övertyga erfarna läkare att de bör lämna beprövad vetenskapen och köra lite mer improviserat. Detta är ju inge ny sjukdom i grunden, men visst finns det små variationer, vad jag har förstått inget som skulle få någon att gå helt off-pist dock.Igen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Du verkar då inte se särskilt positivt på saken med tanke på det inlägg som du skrev lite innan det jag citerade som löd:optimum skrev:
Detta inlägg är inte heller positivt:optimum skrev:
utan snarast kränkande så tack detsamma!optimum skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
Sverige är glesbefolkat i snitt och i de mer glesbefolkade delarna är läget bättre än i Stockholm som har en befolkningstäthet på 360 invånare per kvadratkilometerK Kreutzer skrev:
Jämfört med New Yorks (delstaten) 162 invånare per kvadratkilometer.
Det är lite osnyggt att räkna med stora områden av ödemark i Sverige och jämföra med staden New York. Jag antar att det var ett misstag och inget avsiktligt, men kände att det kanske skulle korrigeras.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Mikael_L skrev:
OK, då var det jag som missförstod från allra första början.
Men om jag svarar på det jag nu tror du menade så:
Japp, politikerna skall ju ta alla beslut. Det är ju inte experterna eller myndigheterna som tar, eller ska ta det politiska besluten.
Så var det ju inte riktigt vad jag skrev, att politikerna lyckligtvis hållit sina klåfingriga fingrar undan, utan det är ju just vad de gjort, de har politiskt genomfört det som FHM och andra forskare kommit fram till.
Men skillnaden i Danmark var ju att där valde man att strunta i experterna, utan drog iväg andra beslut - ifrån vilka beslutsunderlag då tro?
Att det varit en kritisk artikel i alternativmedia? Jag har ingen aning, men något gjorde att politikerna där gjorde ett annat beslut.
Om Politiker inte lyssnar på expertisen, hur ska det bli då.
Skulle man i USA nu injicerat handdesinficering i patienter, för att Trump fick den idén.
Ska våra politiker stoppa alla vaccinationsprogram för att det påstås vara en del i den världsomspännande komplotten, med tankekontroll och allt?
Eller ska alla tvångsanslutas till metallfacket för att Löfven tycker det är en bra idé.
Själv tycker jag att det är bra om politiker inhämtar expertkunskap som underlag till besluten.
Nu har jag ingen aning om hur beslutet i Danmark togs. Det var kanske välgrundat, fast annat än av deras expertmyndighet. Men jag misstänker att det mer handlade om trycket i tidningar, pressen från alla möjliga opionsbildare.
Lustigt att du nämner just Danmark, deras folkälsomyndighet har ju nyligen gått ut med att det politikerna gjorde (stängde ner) var rätt sak att göra, och att folkhälsomyndighetens råd var fel.
(Kan möjligen blanda ihop det med Norge
Nu har jag letat efter dessa uppgifter en bra stund, någon som är bättre än mig på att hitta dem?
Redigerat:
Husägare
· Skåne
· 5 382 inlägg
Stockholm har drygt 965`000 invånare och med alla kommuner runt om är det drygt 2`300`000 invånare!N Noell skrev:
Ny är det så, att det är inte i Stockholm som man dör, utan i kranskommunerna, till idag 2285 döda!
I Skåne har 235 avlidit hälften på sjukhus hälften på boende/hemmet, vilket är normal eller lägre än genomsnittet för dom senaste 5 åren!
Redigerat: