Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
sunnis sunnis skrev:
Rent statistiskt är vi den värsta corona-härden i världen, finns inget land som är knappt i närheten av oss med antal döda per dag fördelat på antalet invånare.
Ta du och kolla upp länderna i Latinamerika, där hittar du länder som har betydligt fler avlidna per dag och innevånare än Sverige för närvarande trots att det underrapporteras rejält från de länderna.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
sunnis
Mikael_L Mikael_L skrev:
Finns den datan presenterad någonstans, lite bra sammanställd på något vis?
Ja, Google är även Apple platstjänst är ju grunden för de flesta fina grafer som journalister använder.

Finns här att kolla

https://www.google.com/covid19/mobility/

Kollar man datapunkterna från 12 Mars så ser man utan att plottra egna grafer i Excel (Den överintresserade kan ju kika själv i deras .csv rådatafil) att det sjunker kraftigt. Google är antagligen bästa i världen på rörelsemönster. De loggar ju helt sanslösa mängder användardata.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det får du och den vetenskapliga tidskriften Expressen såklart gärna tro men jag tror att du nog kommer få svårt att övertyga erfarna läkare att de bör lämna beprövad vetenskapen och köra lite mer improviserat. Detta är ju inge ny sjukdom i grunden, men visst finns det små variationer, vad jag har förstått inget som skulle få någon att gå helt off-pist dock.
Nej, det är resten av världen som gjort fel. Alla utom Sverige gör fel och kör dåraktigt och ovetenskapligt helt off pist:thinking:

Det är kanske just den där inställningen som kostat alla dessa liv i Sverige, jämfört med Finland, Norge och Danmark.
Förutsatt att det är samma virus som florerar. Men det är kanske en extra elak och prima sort vi har här. För vi är ju så bra och fina människor, vi svenskar. Extra allt, kan man säga. Fast bara av det braiga förstås.

(Obs detta var bitvis ironi och skämtsamt. Inte polemik;))

• Gilla
  • Haha
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Att Sveriges dödssiffror drog ifrån redan två veckor efter Danmarks stängning visar ju på att vi redan då Danmark stängde hade mer spridd smitta (det tar minst två veckor från smitta till död, lite grovt, snarare tre).
Om det tar 2 veckor innan dödsfall så är det ju precis det vi såg?

När Danmark stängde ner stoppas smittan och få nya dödsfall hamnade i pipeline. Nästan exakt den 26 mars förändras lutningen mellan Sverige och Danmarks kurvor.

När Sverige inte stängde ner fortsatte smittan att öka snabbt och vi fick en massa nya döda i pipeline.

Efter två veckor började resultaten av de olika linjerna att synas i statestiken.

Men att det kan också kan finnas andra vägar att gå som tex karantän kan säkert också stämma.

Linjediagram som visar dödsfall per miljon invånare i Sverige, Danmark, Norge och Finland p.g.a. Covid-19 över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror du har fel i din framtidsspaning inom läkarvetenskapen, man kommer nog fortsätta basera åtgärder på vetenskapliga erfarenheter, inte freestyla och "slå bollen på uppstuds" och det tror jag vi alla ska vara glada för.
Just när det gäller smittsamma sjukdomar och hur man agerar runt dessa så tror jag faktiskt att du har fel. Man måste kunna agera på sådant som ännu inte är peer-reviewed och godkänt när sjukdomar sprids snabbare än forskningspapper.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Skillnaden är då att industrin är vinstdriven, bör inte kan gå back ekonomiskt, som myndigheter kan göra. De ska liksom inte gå plus ekonomiskt, de saknar därför ekonomisk drivkraft och jag tror det leder till en allmän slöhet. De slår dank, helt enkelt.
Plus att de verkar ha svårt att se Sverige som det lilla land det är. Aldrig sett en jordglob kanske.

Men nu kostar den där attityden skjortan i form av människoliv och det är inte systemet utformat för.
Gå back i tusentals människoliv för man är en insnöad, stelbent byråkratstat med hybris. Är det vad som händer?
Känns verkligen inte ok.:(
Jag kanske inte riktigt har lika dyster syn som dig i frågan, men essensen i det du skriver håller jag tyvärr med om. Jag tycker mig se det rätt ofta, myndigheter tar inte ansvar för ekonomin runt sina beslut, särskilt inte om kostnaderna drabbar någon annan.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Nej fall per miljon. Felskrivning.
Antal bekräftade Covid-19 fall är ganska ointressant eftersom det står i proportion till testkapacitet och inte antal sjuka.
Vi kommer att få kraftigt ökande antal fall nu när vi ökar testandet, men minskat antal döda (iaf per dag, vecka etc).

Vad ska vi dra för slutsatser av det? Att viruset muterat och blivit mindre dödligt?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Stockholm har drygt 965`000 invånare och med alla kommuner runt om är det drygt 2`300`000 invånare!
Ny är det så, att det är inte i Stockholm som man dör, utan i kranskommunerna, till idag 2285 döda!
I Skåne har 235 avlidit hälften på sjukhus hälften på boende/hemmet, vilket är normal eller lägre än genomsnittet för dom senaste 5 åren!
Stockholms stad har knappt 976 000 invånare
Region Stockholm har 2 383 000
Region Skåne har 1 381 000 invånare (dvs lika nära 1,4 som region Stockholm är 2,4... )
Region Stockholm har 3 ggr högre befolkningstäthet än region Skåne.

På vilket sätt är det relevant att jämför Stockholms stad med region Skåne?

Och vad menar du med att det inte är i Stockholm man dör utan i kranskommunerna? I den senaste rapporten som Region Stockholm släppte låg Stockholms stad på plats 6 av 26 över i vilka kommuner som har högst dödstal per 10 000 invånare.

Och jag undrar fortfarande var du har fått uppgifterna ifrån att det är på just privata äldreboenden i Stockholm (s kranskommuner nu tydligen) som dödstalen är höga?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nya läkemdel sannolikt på gång efter sommaren

"
Läkemedel som redan finns på marknaden testas nu mot coronavirus. Sedan början på maj har forskare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och Göteborgs universitet undersökt 1 500 läkemedel som redan är godkända, och flera tester visar att några hämmar eller stoppar viruset helt. Och arbetet går nu vidare med 20-30 läkemedel som i labbmiljö visat sig påverkat coronavisuset.

– Nu detaljstuderas 20–30 läkemedel och efter sommaren har vi ett resultat, säger forskningsledaren Kristina Nyström, docent i mikrobiologi vid Sahlgrenska sjukhuset till P4 Göteborg."" Klipp från SvD

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
sunnis sunnis skrev:
Ja, Google är även Apple platstjänst är ju grunden för de flesta fina grafer som journalister använder.

Finns här att kolla

[länk]

Kollar man datapunkterna från 12 Mars så ser man utan att plottra egna grafer i Excel (Den överintresserade kan ju kika själv i deras .csv rådatafil) att det sjunker kraftigt. Google är antagligen bästa i världen på rörelsemönster. De loggar ju helt sanslösa mängder användardata.
När jag hämtar ner PDF'n så sträcker den sig bara bak till början av maj, gör jag något fel, eller måste man hämta rådata och göra egna diagram?
Men väldigt fin källa det där.

mnils skrev:
Är du medveten om att du blir betraktad som en vänsterbliven undermänniska när du använder sådana onödiga nyord?
Är du medveten om att du blir betraktat som en högerextremist när du uttrycker dig på det viset?

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
L Leif i Skåne skrev:
Stockholm har drygt 965`000 invånare och med alla kommuner runt om är det drygt 2`300`000 invånare!
Ny är det så, att det är inte i Stockholm som man dör, utan i kranskommunerna, till idag 2285 döda!
I Skåne har 235 avlidit hälften på sjukhus hälften på boende/hemmet, vilket är normal eller lägre än genomsnittet för dom senaste 5 åren!
Enligt Wikipedia är det 2 383 269 innevånare i Region Stockholm, vilket lämpligen avrundas till 2,4.
I Stockholms stad (kommunen) är det 975 904 innevånare.

Nu vet jag inte varifrån dina siffror för Region Stockholm kommer eftersom jag inte har hittat någon senare statistik än från 2 juni när det gäller antalet avlidna per kommun.
Men den andra juni var det totalt 2057 avlidna i regionen varav 906 i Stockholms stad, dvs. rätt jämnt fördelat mellan Stockholm och övriga kommuner i regionen om man räknar i absoluta tal.
Kollar man i förhållande till folkmängd så varierar det mellan 2,9 i Norrtälje och 12,9 i Sundbyberg med 9,3 avlidna/10 000 innevånare i Stockholm.
Så jag vet inte vad du menar med att man inte skulle dö i Stockholm utan i kranskommunerna.
https://vardgivarguiden.se/nyheter/...avlidna-med-covid-19-per-kommun-och-stadsdel/

Varifrån kommer dina siffror och då särskilt de som gäller privata vårdgivare?

BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Lustigt att du nämner just Danmark, deras folkälsomyndighet har ju nyligen gått ut med att det politikerna gjorde (stängde ner) var rätt sak att göra, och att folkhälsomyndighetens råd var fel.

(Kan möjligen blanda ihop det med Norge ;))

Nu har jag letat efter dessa uppgifter en bra stund, någon som är bättre än mig på att hitta dem?
Någon har nog länkat till det tidigare i tråden, och det är ju lätt att vara efterklok. Men i mars var det inte enligt beprövad vetenskap att stänga ner mycket i länder. Lika lite som när SARS och svininfluensa härjade.

Nu ska vi ju inte diskutera politik här, så jag hoppas att detta inte tas som ett inlägg i migrationsdebatten eller så - men jag undrar om Sveriges försämrade internationella anseende nu kommer att leda till att asylsökande hellre söker sig till andra länder än Sverige? Kommer vi se att man hellre tar sig till Norge, Finland och Danmark? Här i Sverige sätter vi ju - tycker många - inte tillräckligt värde på våra medmänniskor, och särskilt invandrargrupper har ju drabbats hårt av Covid-19.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.