2 356 842 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Iiiiisch ...Igen skrev:
När det kommer nära en så blir det inte så abstrakt som när man diskuterar dödstal sådär lite i allmänhet.
Men nog gjorde vården en covid-provtagning då?
Ifall hon testade positivt så kan ni nog vara rätt säkra på det var samma ni drabbades av. Men en antikroppstest är säkert bra att göra.
Men dessa är numera bra, bara man väljer rätt. Så gott som 100% säkerhet ifall man blivit testad positivt, dock ca 60-70% felmarginal ifall man testat negativt. Det är i princip omöjligt att göra en enda test som kommer nära 100% på bägge, utan här har det fokuserats på att få hög säkerhet på positivt, så man inte ger beskedet att någon är immun utan att vara det.
pacman42 redogör någonstans lite mer om antikroppstester, har testat sig själv inkl familj.
Kanske i denna tråd, men mer troligt i covid hälsoläget-tråden.
Läs vad han skriver där, jag tror han undersökte noga vilka tester man ska välja, och hur det funkar, innan de valde test-aktör.
Vi stockholmare får göra gratis test, antikropp eller det andra, men jag vet inte vad länet har för sort. Bara att man kan få fel, falskt positivt, svar gällande antikroppstestet, enligt någon artikel en granne läst.Mikael_L skrev:
Iiiiisch ...
När det kommer nära en så blir det inte så abstrakt som när man diskuterar dödstal sådär lite i allmänhet.Bara mycket tragiskt.
Men nog gjorde vården en covid-provtagning då?
Ifall hon testade positivt så kan ni nog vara rätt säkra på det var samma ni drabbades av. Men en antikroppstest är säkert bra att göra.
Men dessa är numera bra, bara man väljer rätt. Så gott som 100% säkerhet ifall man blivit testad positivt, dock ca 60-70% felmarginal ifall man testat negativt. Det är i princip omöjligt att göra en enda test som kommer nära 100% på bägge, utan här har det fokuserats på att få hög säkerhet på positivt, så man inte ger beskedet att någon är immun utan att vara det.
pacman42 redogör någonstans lite mer om antikroppstester, har testat sig själv inkl familj.
Kanske i denna tråd, men mer troligt i covid hälsoläget-tråden.
Läs vad han skriver där, jag tror han undersökte noga vilka tester man ska välja, och hur det funkar, innan de valde test-aktör.
Man laddar ner appen Alltid Öppet, får en kod man lägger in i 1177 och sen kan man boka tid på ett provtagningsställe som de listat.
Kanske borde ta reda på vad det är för fabrikat. Fast ingen vet hur länge man är immun så det kanske bara är att fortsätta akta sig och tvätta händerna.
Ja, det är hyfsat jobbigt läge när det kommer så nära. När det blir mer än teorier och siffror.
Det är bra att du skäms, du har ju varit med och bidragit till att det ser ut som det gör, precis som alla vi andra som är röstberättigade i Sverige.Igen skrev:
Visst borde de kunnat göra mer och betydligt snabbare. Folkhälsomyndigheten eller vilka som styr.
Över 5200 döda och okontrollerad smittspridning på boenden för vård och omsorg. Ingen skyddsutrustning! Hur undermåligt och slarvigt kan det bli egentligen. Det är ju skrämmande.
Man skäms återigen för att vara svensk. Flummigt, arrogant och udda som vanligt.
Om man generaliserar så är det lite så att den GD som inte gör några förändringar, den som är mest statisk och minst agil, den stiger i graderna och får ett ”bättre” GD-jobb när hans förordnande gått ut.
De har det som karriärsmetod har jag märkt efter att ha avverkat ett antal.
Helt obegripligt att man kan göra karriär på att inte genomföra några förbättringar att visa upp. Förutom neddragning på personal, och för de som är kvar utdela löneökningar som de facto innebär reallönesänkningar, omorganisation i den bemärkelsen.
Livrädda att hamna på Elefantkyrkogården gör de hellre ingenting. Bara sitter av tiden utan att skämmas det minsta.
Nu dör folk pga den här introverta och verklighetsfrånvända stilen, och omvärlden vill inte ha med oss att göra.
Möjligen de länder som ska köpa lite vapen och annat viktigt. För övrigt ser de nog helst att hela landet sätts i karantän. Så kan vi sitta här och vara självgoda, vi som lever.
Man kan inte boka tid via appen, man måste ringa 1177. De fick problem med appen så de stängde möjligheten att boka den vägen.Igen skrev:
Vi stockholmare får göra gratis test, antikropp eller det andra, men jag vet inte vad länet har för sort. Bara att man kan få fel, falskt positivt, svar gällande antikroppstestet, enligt någon artikel en granne läst.
Man laddar ner appen Alltid Öppet, får en kod man lägger in i 1177 och sen kan man boka tid på ett provtagningsställe som de listat.
Kanske borde ta reda på vad det är för fabrikat. Fast ingen vet hur länge man är immun så det kanske bara är att fortsätta akta sig och tvätta händerna.
Ja, det är hyfsat jobbigt läge när det kommer så nära. När det blir mer än teorier och siffror.
Det är ett nyord som används av människor som uppenbarligen tycker att de är någon slags övermänniskor, eftersom de kallar sina meningmotståndare för undermänniskor. Dvs alla som inte håller med dem är på något sätt vänster, och det är då inte något som är särskilt bra. Själv skulle jag inte på något sätt se mig som vänster (och de som är vänster på riktigt håller nog helt och fullt med), men jag antar att det är relativt till betraktaren.Mikael_L skrev:
Forskare (på internationellt plan) ser inget oroande tecken på detta nya corona-virus på så vis att immunitet inte fungerar, att vaccin inte skulle fungera osv.Igen skrev:
Men som de flesta antikroppar man bildat mot virus så avklingar de med tiden, och det borde inte heller skilja sig här gentemot andra befintliga corona-virus-stammar. Så därför misstänker man att man har riktig immunitet kanske bara 1-2 år efter varit sjuk (och bildat antikroppar) och sen blir det en sakta avklingande verkan i några år, där man i början fortfarande har god nytta av det, dvs man får bara lättare insjuknanden (och nya antikroppar då).
När kan ett vaccin vara färdigt? Vad menar ni med färdigt?
Fas 3 studien klar? När det börjar tillverkas? När större volymer kan levereras? Att man kan gå till VC och på en spruta om man vill?
USAs snabbspår för att få fram ett vaccin.
Trump Administration Announces Framework and Leadership for 'Operation Warp Speed'
Målet är att ha ett vaccin framme till Januari 2021
Jag tänkte länka till några Covid-19 Vaccine Trackers.
The New York Times Vaccine tracker Status idag:
COVID-19 vaccine tracker, länk
Företaget CanSino Biologics testar ett vaccin baserat på ett adenovirus, Ad5, i partnerskap med Institute of Biology vid Academy of Military Medical Sciences.
Det första vaccinprojekt som presenterat fas 1 data för något covid-19 vaccin i en vetenskaplig tidskrift har kopplingar till kinas militär
Fas 3 studien klar? När det börjar tillverkas? När större volymer kan levereras? Att man kan gå till VC och på en spruta om man vill?
USAs snabbspår för att få fram ett vaccin.
Trump Administration Announces Framework and Leadership for 'Operation Warp Speed'
Målet är att ha ett vaccin framme till Januari 2021
Jag tänkte länka till några Covid-19 Vaccine Trackers.
The New York Times Vaccine tracker Status idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
COVID-19 vaccine tracker, länk
Företaget CanSino Biologics testar ett vaccin baserat på ett adenovirus, Ad5, i partnerskap med Institute of Biology vid Academy of Military Medical Sciences.
Det första vaccinprojekt som presenterat fas 1 data för något covid-19 vaccin i en vetenskaplig tidskrift har kopplingar till kinas militär
Kanske detta inlägg ..Mikael_L skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-haelsolaegestraden.372696/page-8#post-3735763
Men jag har för mig att jag läst något mer utförligt någonstans ...
Men fråga pacman i PM eller i hälsolägestråden (det intresserar säkert många, så gärna där) så är jag rätt säker på att du får en bra start på dina funderingar.
Det är ett jävla tjat om ansiktmasker och jag har väl ingen direkt åsikt i frågan men blev ändå något förvånad når jag tog min dotter till tandläkaren häromdagen för en lagning. Tandsköterskan som var rätt ung hade munskydd som täckte mun och näsa och utanpå det typ en svetshjälm fast med klart glas givetvis. Tandläkaren som egentligen skulle gått i pension(65+) hade endast ett munskydd men dragit ner det så att det inte täckte näsan. Inget jag bekymrade mig om men tyckte det var lite märkligt.
Att privata äldreboenden skulle vara värre drabbade än kommunala var väl mest en myt och politisk propaganda? Eller har du siffror som faktiskt visar på det?L Leif i Skåne skrev:Tar man bort privata vårdgivare i Stockholm och Sörmland från statistiken så är vi plötsligt bäst i världen.
Jag förstår inte upprördheten på forumet, här i Skåne som är lika stort som Stockholm nästan 1,4 miljoner människor räknar vi död per dag i 1-tal vissa veckor har det varit 14% mindre döda än genomsnittet dom senaste 5 åren! Det är samma fenomen som vid svininfluensan, folk tvättar händerna och spritar sig och totalt dör det mindre än år då det inte grasserar någon influensa med ett speciellt namn.
Läs Skånsk statistik som är mycket bättre än Danmarks och Norge!
[länk]
Och i så fall får du visa bättre siffror än att 1,4 miljoner är ”nästan lika stort” som 2,4 miljoner
Hmm, det resonemanget känner jag igen, undrar från när och var...?T tanaris skrev:Det är ett nyord som används av människor som uppenbarligen tycker att de är någon slags övermänniskor, eftersom de kallar sina meningmotståndare för undermänniskor. Dvs alla som inte håller med dem är på något sätt vänster, och det är då inte något som är särskilt bra. Själv skulle jag inte på något sätt se mig som vänster (och de som är vänster på riktigt håller nog helt och fullt med), men jag antar att det är relativt till betraktaren.