2 358 989 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Även om vi inte ska gräva i det förflutna, så funderar jag på hur det kommer sig att Sverige blev så hårt drabbat. det finns ju många svar, men en sak som jag inte sett diskuterat är vintersemester i olika länder! Svenskar åker ju gärna till Alperna under vintern, en del åker till svenska fjällen till påsk. Kan detta varit den stora skillnaden? Kan tänka mig att färre relativt sett åker skidor utför i Danmark, Normän åker väl i huvudsak till sin egna fjäll och finländarna, vet jag för lite om. Vi har ju säkert några som kan och förstår de skillnader som finns mellan länderna! Storlek på flygplatserna har ju varit uppe och ur detta perspektiv borde ju Danmark och även Skåne varit hårt drabbat, då Kastrup är norden största flygplats, följt av Arlanda.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Jag tror det diskuterades en del kring det i mars och man kom nog fram till att det var ungefär som du beskriver, fler alpresenärer från Sverige, och då särskilt från Stockholm, än i våra grannländer och då särskilt under den kritiska vecka 9.trähandtag skrev:
Även om vi inte ska gräva i det förflutna, så funderar jag på hur det kommer sig att Sverige blev så hårt drabbat. det finns ju många svar, men en sak som jag inte sett diskuterat är vintersemester i olika länder! Svenskar åker ju gärna till Alperna under vintern, en del åker till svenska fjällen till påsk. Kan detta varit den stora skillnaden? Kan tänka mig att färre relativt sett åker skidor utför i Danmark, Normän åker väl i huvudsak till sin egna fjäll och finländarna, vet jag för lite om. Vi har ju säkert några som kan och förstår de skillnader som finns mellan länderna! Storlek på flygplatserna har ju varit uppe och ur detta perspektiv borde ju Danmark och även Skåne varit hårt drabbat, då Kastrup är norden största flygplats, följt av Arlanda.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Hyltran från Veglemyren skrev:
När jag dör så skulle jag föredra att ligga i en ambulans. Framför att ligga på ett hem och få höra att det inte är någon mening med att försöka och att det bara är att ligga och vänta på att dö.
I en ambulans är det lättare att klamra sig fast vid hoppet och leva i tron att man ska klara sig.
[media]
Har en del släktingar som dött vid ganska hög ålder, och det är inte så ofta som de varit i sådant skick att de haft mycket till hopp kvar, utan har typ själva vägrat ytterligare en transport till sjukhus osv.
Man tänker gärna att man fortfarande är ungefär som idag när man blir gammal, men så är ju oftast inte fallet.
Det som är skrämmande idag, är väl sådana som hade klarat sig flera år till och har haft förhållandevis hyfsad hälsa, om de bara fått lite syrgas typ.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Samhället har ju inte gjort det möjligt att fixa sin egen lockdown, jag har då inte läst någonstans att nu kan man strunta i att besiktiga sin bil pga Corona?D djac skrev:Det tror jag INTE vi kan räkna med, har en känsla av att de som gnäller mest också är, och kommer vara, de som är sämst på att följa restriktionerna.
Det pusslet förbryllar mig, samma människor som inte klarar följa våra basala rekommendationer vill så gärna bli inlåsta, har de missat att ingen hindrar dem från att själva fixa till sin lockdown? Framstår som någon sorts missbrukare som ber samhället skydda dem från sig själva, märkligt.
Bara som ett exempel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Se inlägg #15963Snailman skrev:
Men normalt kan man väl hålla flera meter mellan sig själv och andra i samband med bilbesiktningen.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Om jag vill ligga hemma och dö i lung och ro så får jag väll det om jag vill.BirgitS skrev:
Men det rapporterats om många fall där döende covid19patienter vägrats vård trots att de velat ha det.
Alla människor som är döende på grund av andningssvårigheter vill ha syrgas. Jag lovar
Samtidigt så var det ju stora nyheter där i början (iaf i Stockholm) att t.ex. somalier i Rinkeby-Tensta var sex gånger mer drabbade än andra grupper. Kan ju bero på vad de har för jobb (hemtjänst, taxichaufför från Arlanda etc), i kombination med D-vitaminbrist (som ju är värre för mörkhyade i nordliga breddgrader än annars), trångboddhet och kultur (att umgås i stora grupper) och att de inte förstod uppmaningarna till hur man skulle skydda sig själv och andra.trähandtag skrev:
Även om vi inte ska gräva i det förflutna, så funderar jag på hur det kommer sig att Sverige blev så hårt drabbat. det finns ju många svar, men en sak som jag inte sett diskuterat är vintersemester i olika länder! Svenskar åker ju gärna till Alperna under vintern, en del åker till svenska fjällen till påsk. Kan detta varit den stora skillnaden? Kan tänka mig att färre relativt sett åker skidor utför i Danmark, Normän åker väl i huvudsak till sin egna fjäll och finländarna, vet jag för lite om. Vi har ju säkert några som kan och förstår de skillnader som finns mellan länderna! Storlek på flygplatserna har ju varit uppe och ur detta perspektiv borde ju Danmark och även Skåne varit hårt drabbat, då Kastrup är norden största flygplats, följt av Arlanda.
Utan att dra upp invandringspolitik så skiljer ju just sådant Sverige från Norge och Finland - det är mycket färre somalier (och liknande invandrargrupper) i våra grannländer.
Nu gällde det Sverige.BirgitS skrev:
Ett avlångt land i norra delen av Europa.
Ett land där flera har sin nya idol Anders Tegnell.
I börja av krisen ökade förtroendet för dessa buktalare men nu när folk börjar fatta hur det är ställt så sjunker det naturligtvis.
Många har anhöriga och vänner som fått sorg då beredskapen var lägre än vad man stod och skröt om.
Ber om ursäkt att jag inte svarade direkt men varit och handlat 216 meter trallvirke (5,4 m/st) 28x120 och kört hem på kärran
Max 680 kg vägde de troligen för det är maxvikten på den kärran.
Gott fyspass på lite drygt 1 timma,.på och avlastat
Jo jag körde givetvis försiktigt..
Det har väl ändå informerats rätt väl, både nyhetsprogram,svttext och webbaserade nyheter har ju nämnt detta.. Att tranportstyrelsen dock kommer ha en fördröjning på några veckor på sin web samt information lär väl ändå anses ok, dom lär ju blivit tagna på sängen och det går helt enkelt inte att fixa detta på några dagar.Snailman skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Ja, om du inte har anhöriga som tvingar dig och det var väl det som togs upp i artikeln.Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är inhumant att skicka döende människor till sjukhus där de inte heller kommer att överleva, tycker jag. Ambulansfärder är påfrestande och har man hög feber och/eller är lite dement så förstår man inte heller varför man ska göra det. Därmed inte sagt att det aldrig har gjorts misstag inom äldreomsorgen.
Det beror väl i och för sig på vad för andningssvårigheter man har och orsaken till dem är. Men jag antar att du menar döende i Covid-19 och då förekommer det ju även många gamla och sjukliga som dör innan de har fått några andningssvårigheter, deras kroppar klarar inte av att hantera hög feber t.ex. Sen går det ju att medicinera så att man faktiskt inte vet om att man har låg syrehalt i blodet samt att den ökande halten koldioxid i blodet påverkar så att man inte upplever syrebrist på samma sätt, t.ex. fridykare som dyker under lång tid har låg syrehalt i blodet under slutet av dykningen men de upplever det ju inte som att de kvävs ändå.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Just det är ju lite överdrivet, tillräckligt många kan hyfsad svenska och corona/covid diskuterades ju i t.ex. moskéer där redan i januari och februari. Men problemet är väl att praktisera isolering av dem över 70 eller som tillhör en riskgrupp när man lever tre generationer (6 personer) i en trerummare med ett badrum. Det är väl den informationen och hjälpen som saknades.B b8q skrev:
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Även om du inte tycker det är intressant med hur det är i andra länder så tycker nog andra det.optimum skrev:
Nu gällde det Sverige.
Ett avlångt land i norra delen av Europa.
Ett land där flera har sin nya idol Anders Tegnell.
I börja av krisen ökade förtroendet för dessa buktalare men nu när folk börjar fatta hur det är ställt så sjunker det naturligtvis.
Många har anhöriga och vänner som fått sorg då beredskapen var lägre än vad man stod och skröt om.
Ber om ursäkt att jag inte svarade direkt men varit och handlat 216 meter trallvirke (5,4 m/st) 28x120 och kört hem på kärran
Max 680 kg vägde de troligen för det är maxvikten på den kärran.
Gott fyspass på lite drygt 1 timma,.på och avlastat
Jo jag körde givetvis försiktigt..
Jag vet ingen som har Tegnell som idol.
Det var väl inte heller Tegnell som pratade om beredskapsläget.
Själv tror jag att det sjunkande förtroendet har att göra med att människor, oavsett land, är trötta på att höra om restriktioner, försiktighet osv. utan de vill leva som vanligt i stället.
Du får svara när du vill, eller inte alls, att det dröjer är inget du behöver be om ursäkt för.