Status
Inte öppen för fler kommentarer.
trähandtag trähandtag skrev:
Även om vi inte ska gräva i det förflutna, så funderar jag på hur det kommer sig att Sverige blev så hårt drabbat. det finns ju många svar, men en sak som jag inte sett diskuterat är vintersemester i olika länder! Svenskar åker ju gärna till Alperna under vintern, en del åker till svenska fjällen till påsk. Kan detta varit den stora skillnaden? Kan tänka mig att färre relativt sett åker skidor utför i Danmark, Normän åker väl i huvudsak till sin egna fjäll och finländarna, vet jag för lite om. Vi har ju säkert några som kan och förstår de skillnader som finns mellan länderna! Storlek på flygplatserna har ju varit uppe och ur detta perspektiv borde ju Danmark och även Skåne varit hårt drabbat, då Kastrup är norden största flygplats, följt av Arlanda.
Den svenska smittan kom huvudsakligen från US, UK och Belgien. Möjligen att det blev för mycket fokus på Alperna..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Snailman
V Ville_Vessla skrev:
Det har väl ändå informerats rätt väl, både nyhetsprogram,svttext och webbaserade nyheter har ju nämnt detta.. Att tranportstyrelsen dock kommer ha en fördröjning på några veckor på sin web samt information lär väl ändå anses ok, dom lär ju blivit tagna på sängen och det går helt enkelt inte att fixa detta på några dagar.
Jag har faktiskt inte kollat på tv på några decennier, så jag hade ingen aning om detta, ska ta och boka om min kommande besiktning då, som jag hade bokat.

Reglerna har tydligen inte hindrar besiktningsföretagen från att dränka en i brev om att snart är sista dagen på besiktningsperioden (ren lögn alltså)

Verkar vara EU som bestämt detta, ja vi hade väl varit handlingsförlamade på egen hand ;)

Ok, nu är det avbokat (y)
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Nu skall staten stå för kostnaden för antikroppstesterna, enbart patientavgift tillkommer:
- [länk]

Det är detta som behövs för att samhället skall komma igång igen, helt rätt tänkt!

Tråkigt för apoteken som har lagt ner resurser på att dra igång egna kommersiella tester.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Den svenska smittan kom huvudsakligen från US, UK och Belgien. Möjligen att det blev för mycket fokus på Alperna..
Det har dykt upp en del svenska virus som verkar härstamma från Italien på nextstrain.org på sistone, till skillnad från tidigare då det var tomt på dem.
 
Snailman Snailman skrev:
Jag har faktiskt inte kollat på tv på några decennier, så jag hade ingen aning om detta, ska ta och boka om min kommande besiktning då, som jag hade bokat.

Reglerna har tydligen inte hindrar besiktningsföretagen från att dränka en i brev om att snart är sista dagen på besiktningsperioden (ren lögn alltså)

Verkar vara EU som bestämt detta, ja vi hade väl varit handlingsförlamade på egen hand ;)

Rimligen skickar man ut ett brev till berörda fordonsägare om man ska få ut buskapet.

Nytt för mig också trots visst TV-tittande :)
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Rimligen skickar man ut ett brev till berörda fordonsägare om man ska få ut buskapet.

Nytt för mig också trots visst TV-tittande :)
Vad hände med det härliga programmet anslagstavlan som jag tittade på i svart/vitt på 70-talet?

Eller kanske man skall reservera utrymme för propagandadepartementet i samtliga radiokanaler så
man snabbar får ut budskapet. Eller varför inte elektroniska anslagstavlor på samtliga större vägar?

Kanske skulle tvinga bensinstationerna att upplåta propagandaplats för staten, de flesta lär väl
tanka sitt fordon?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tråkigt för apoteken som har lagt ner resurser på att dra igång egna kommersiella tester.
De kommer säkert att få ersättning då det är nätläkare inblandade i de flesta.
 
Snailman
A Anders_Nilsson skrev:
Vad hände med det härliga programmet anslagstavlan som jag tittade på i svart/vitt på 70-talet?

Eller kanske man skall reservera utrymme för propagandadepartementet i samtliga radiokanaler så
man snabbar får ut budskapet. Eller varför inte elektroniska anslagstavlor på samtliga större vägar?

Kanske skulle tvinga bensinstationerna att upplåta propagandaplats för staten, de flesta lär väl
tanka sitt fordon?
Radio har jag faktiskt också slutat med, även om jag höll ut mycket längre där ;)

Elbil kommer nog nästa bil att bli (så jag inte skaffat laddaren i onödan) men än så länge tankar jag, så det hade funkat.

Men jag läser Aftonbladet och Expressen varje dag på nätet, typ nån timma eller två, så har det stått där, har de gömt undan det bra!
 
optimum
  • Wow
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
"Klart: Reserestriktioner inom Sverige hävs i sommar"

"Från och med 13 juni får man resa inom Sverige igen, så länge man inte har några symtom på corona.
Det meddelade Stefan Löfven under en pressträff på torsdagen.
– Sunt förnuft, en stor portion ansvar och försiktighet krävs, säger statsministern."

[länk]

Jaaaaaaaa, Stort tack.
Var det den informationen du väntat på ända sedan igår?
 
BirgitS
Men det gäller att fortsätta att vara försiktig för det är fortfarande många som kan smitta andra. Det kräver stort ansvarstagande för vi vill inte råka ut för detta:
och kan ändra riktlinjerna om kurvan vänder uppåt igen.
 
optimum optimum skrev:
Jaaaaaaaa, Stort tack.
Jag saknar en ironisk smiley?
För du hör vill till de som tycker att Sverige borde stängas hårdare?
 
  • Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Var det den informationen du väntat på ända sedan igår?
Nja. Delvis.
Jag hade trott det skulle kommit lite mer om hur vi gör för att hålla belastningen på sjukvården i rimliga nivåer i sommar.
En del har vi redan som råd och de borde man tryckt på mera.

Men detta är bra för de olika intressenternas planering och för alla som behöver få en bra semester.
För min personliga del påverkar det inte så mycket.
Jag har mitt sommarboende inom 1-2 timmars avstånd och lever mer avskild där än hemma.
Stefan Löfven påpekade flera gånger att vi ska vara försiktiga vilket är mycket bra av honom.
Även att det inte är själva resorna som är risken utan att det är när vi glömmer av social distans som är faran.

Men detta är bra att det kom relativt snabbt.
Jag är nöjd.

Mycket positivt besked.
Jag ger det_ :D:D:D:D:D
 
optimum
B b8q skrev:
Jag saknar en ironisk smiley?
För du hör vill till de som tycker att Sverige borde stängas hårdare?
Nej, jag har aldrig förespråkat stängning.
Jag tycker vi gör rätt med att hålla Svergie öppet som vi har gjort.
Däremot kritisk till skydd för äldrevård och bristen på beredskap för en pandemi.
Även hur vi hanterade importerad smitta där fler kunde sats i hemmakarantän då vi fick reda på att skidorter i Italien och Österrike var smittspridare.

Men läs nu mitt andra inlägg jag nyligen lade in så blir nog du också lite glad.
Jag själv är mycket glad nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.