Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Det är nog ingen som vet detta så exakt. Inte heller vilken produktionskapacitet som kan komma att skapas. Hitintills har väl allt gått ungeför 10 ggr snabbare än normalt just pga av pandemisituationen.

Men flocken är ju bara en del i detta. Så snart det finns någon vaccin så kan man ju börja skydda riskgrupper, tex genom att vaccinera de som arbetar med dessa osv.
Här är du inne på en viktig aspekt, hur skyddar man de mest utsatta effektivast. Det du lyfter är en sak att tänka på. Men tyvärr så är de 70+ som bor i eget boende de som kommer att hamna sämst till, de kan inte lita på att vaccinet skyddar och de måste därför fortsätta att isolera sig till dess att smittan är borta.
 
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja så kanske det är, men det låter inte särskilt rimligt tycker jag.
Vilket är det som inte är rimligt och varför?
Göteborg är kanske likvärdigt i storlek med Oslo och Helsingfors men även där var det ju mer alpresenärer än i Oslo och Helsingfors. Västra Götalandsregionen har siffror på sina webbsidor.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Här är du inne på en viktig aspekt, hur skyddar man de mest utsatta effektivast. Det du lyfter är en sak att tänka på. Men tyvärr så är de 70+ som bor i eget boende de som kommer att hamna sämst till, de kan inte lita på att vaccinet skyddar och de måste därför fortsätta att isolera sig till dess att smittan är borta.
Det kan gå att kontrollera om vaccinet har gett tillräklig effekt genom att mäta antikropssvaret!

Men annars är det väl som ett influensa vaccin. Det ger ett varierande skydd på individnivå. Mindre risk att bli utvckla sjukdom och för de som utvecklar sjudom är den ofta lindrigare. Sen är det bara att gilla läget :)
 
Jag hoppas att alla tar personligt ansvar och ”hemestrar”. Särskilt hoppas jag att alla som tycker att Sverige agerat för lite och för långsamt hjälper till, och inte reser iväg ”bara för att andra gör det”.

Jag kommer att stanna hemma och renovera, varvat med någon dagstur med båten när vädret är bra. Kanske plocka bär och svamp i skogen.
 
  • Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
optimum
"Förtroendet för regeringen och Folkhälsomyndigheten rasar i ny undersökning"

"Svenskarnas förtroende för regeringens och Folkhälsomyndighetens förmåga att hantera coronapandemien faller kraftigt, enligt en ny undersökning från Novus.
Andelen som har mycket eller ganska högt förtroende för regeringens förmåga rasar närmare 20 procentenheter."


Fler har troligen fått upp ögonen för hur det går för oss i Sverige och hur andra länder ser på oss.
Kommer knappast som en överraskning för flera av oss här i denna tråden.

https://www.svt.se/nyheter/fortroen...-folkhalsomyndigheten-rasar-i-ny-undersokning
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Kommer knappast som en överraskning för flera av oss här i denna tråden.
Någon överraskning är det ju inte eftersom du skrev samma sak igår kväll.

Det kan ju vara intressant att veta att förtroendet för myndigheter och regeringar sjunker även i europeiska länder som har haft hårda restriktioner.
4 tim 08.56 Minskat förtroende för G7-ländernas regeringar
Det är inte bara i Sverige som förtroendet för regeringens hantering av coronapandemin minskar.
I Storbritannien har förtroendet minskat med 18 procentenheter från 69 procent i april till 51 procent i maj, enligt en undersökning från Kantar som nyhetsbyrån Reuters rapporterar om.
Även i USA, Kanada, Tyskland, Frankrike och Italien minskade förtroendet för regeringen. I G7-länderna i stort såg man en minskning från 54 procent i mars till 48 procent i maj.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
 
  • Gilla
  • Haha
optimum och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Nu har äldreomsorgen i Göteborg börjat bli så nitisk med att skicka sjuka till sjukhusen att även de som redan är döende och som inte går att behandla skickas. Ofta efter påtryckningar av anhöriga som har hört att äldreomsorgen inte kan ta hand om dem, men att låta döende människor åka omkring i ambulans är inte heller ett bra avslut på livet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/allt-fler-aldre-kors-till-akuten-i-onodan
 
  • Gilla
JuggeH och 2 till
  • Laddar…
harry73
India var tidigt med lockdown och hade nästan ingen smittspridning.
Pga ekonomiska problem har de nu öppnat upp igen. Nu börjar smittspridningen ta allt mer fart och toppen är inte i sikte. Just nu har de över 6000 döda, och har 200 dödsfall per dag.
en orkan hotar miljonstaden Mumbai, som inte kommer att göra saken bättre.
 
  • Ledsen
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har äldreomsorgen i Göteborg börjat bli så nitisk med att skicka sjuka till sjukhusen att även de som redan är döende och som inte går att behandla skickas. Ofta efter påtryckningar av anhöriga som har hört att äldreomsorgen inte kan ta hand om dem, men att låta döende människor åka omkring i ambulans är inte heller ett bra avslut på livet.
[länk]
När jag dör så skulle jag föredra att ligga i en ambulans. Framför att ligga på ett hem och få höra att det inte är någon mening med att försöka och att det bara är att ligga och vänta på att dö.

I en ambulans är det lättare att klamra sig fast vid hoppet och leva i tron att man ska klara sig.


 
  • Gilla
tompax2
  • Laddar…
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
När jag dör så skulle jag föredra att ligga i en ambulans. Framför att ligga på ett hem och få höra att det inte är någon mening med att försöka och att det bara är att ligga och vänta på att dö.

I en ambulans är det lättare att klamra sig fast vid hoppet och leva i tron att man ska klara sig.


[media]
Nä fy. Kan du inte åka taxi ett tag nu medan du lever så att värsta suget försvinner? Är jag döende har jag hellre familjen runt mig än liggande i ambulansen eller iva.
 
  • Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgrvB7/uppgifter-reserestriktioner-inom-sverige-havs

Reserestriktionerna inom Sverige kommer att hävas inom kort, enligt uppgifter till DN.

Regeringen håller pressträff i eftermiddag.

Klockan 15.20 hålls en pressträff med statsminister Stefan Löfven, vice statsminister Isabella Lövin, socialminister Lena Hallengren samt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.

Enligt uppgifter till Aftonbladet kommer pressträffen att handla om nya riktlinjer inför sommaren.
 
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har äldreomsorgen i Göteborg börjat bli så nitisk med att skicka sjuka till sjukhusen att även de som redan är döende och som inte går att behandla skickas. Ofta efter påtryckningar av anhöriga som har hört att äldreomsorgen inte kan ta hand om dem, men att låta döende människor åka omkring i ambulans är inte heller ett bra avslut på livet.
[länk]
Jag tror inte de som anser att allt FHM gjort är fel och som tillverkat en piltavla av Anders Tegnell och kastar pil på den förra gånger om dagen kommer förstå detta. De kommer nog envisas med att chanserna att överleva är bättre.

Inlägget kan ha en viss ironisk jämförelse med att de som kritiserar FHM tror att de se tycker att FHM isI gjort vad man kunnat med den vetskap man haft vid enskilda tillfällen har en idolbild av Tegnell i sin bostad och tillber honom och FHM som gudar...
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Jag hoppas att alla tar personligt ansvar och ”hemestrar”. Särskilt hoppas jag att alla som tycker att Sverige agerat för lite och för långsamt hjälper till, och inte reser iväg ”bara för att andra gör det”.

Jag kommer att stanna hemma och renovera, varvat med någon dagstur med båten när vädret är bra. Kanske plocka bär och svamp i skogen.
Det tror jag INTE vi kan räkna med, har en känsla av att de som gnäller mest också är, och kommer vara, de som är sämst på att följa restriktionerna.

Det pusslet förbryllar mig, samma människor som inte klarar följa våra basala rekommendationer vill så gärna bli inlåsta, har de missat att ingen hindrar dem från att själva fixa till sin lockdown? Framstår som någon sorts missbrukare som ber samhället skydda dem från sig själva, märkligt.
 
  • Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Någon överraskning är det ju inte eftersom du skrev samma sak igår kväll.

Det kan ju vara intressant att veta att förtroendet för myndigheter och regeringar sjunker även i europeiska länder som har haft hårda restriktioner.
[länk]
Det var ju en stor peak i alla länder i början, den var nog onormal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.