Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A Abies koreana skrev:
- - - Anställda som protesterat, facken har krävt ökad bemanning och motsatt sig nedskärningar som skett under många år. Inget som väckt någon större uppmärksamhet annat än kanske bland anhöriga.- - -
Detta. Varför nöjer vi svenskar oss med protester och fackförbund som ”kräver” lite lamt? Varför strejkas det inte mer för att få igenom sina krav?
Och på andra sidan, varför ska det vara så erbarmligt svårt att få avskeda folk som gör ett dåligt jobb? (Jag anser att arbetslagstiftningen behöver ses över, åt båda hållen. Men det ska vi inte diskutera här, för då blir det politik.)
 
  • Gilla
Disktrasan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Nu råkar jag känna till åtminstone två lärare som smittats av skolelever, så helt ofarligt är det inte att vara lärare i skolan. Samt att min fru har smittat minst en elev. Det är därmed uppenbart att det hade varit färre smittade i Sverige om skolan hade varit stängd.
Jag har märkt att du verkligen har koll på all slags smittspridning i detaljnivå.
Du har i en lång rad av inlägg redovisat hur all smittspridning gått till.
Mellan vilka personer osv ...

Jag för min del tror dock att du har slagit världsrekord i killgissningar ... :rofl:
 
  • Gilla
Hellacopter och 3 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Vi har en pandemi.
Källa: WHO
Pandemin är officiellt över idag. Källa: OMX30
Diagram över OMX Stockholm 30 index med en uppåttrend indikerande slutet på pandemin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
G
BirgitS BirgitS skrev:
Du vet väl om att Flashback har 18-årsgräns så särskilt representativa för tonåringar är inte de heller.
Visserligen, men säger du inte hur gammal du är, så blir du inte avstängd tills du är 18.
 
BirgitS
J JBa skrev:
Sen kan jag bara undra. Vad tillför MSB Sverige?
För närvarande håller MSB bland annat på med att hjälpa vårdcentraler i Västra Götaland att utöka sin testverksamhet genom att bygga särskilda bodar för testerna utanför en del vårdcentraler.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/har-bygger-msb-modulhus-for-covid-19-tester/

Sen var ju MSB inblandade i byggena av fältsjukhusen i Stockholm och Göteborg.
 
BirgitS
D
BirgitS BirgitS skrev:
För närvarande håller MSB bland annat på med att hjälpa vårdcentraler i Västra Götaland att utöka sin testverksamhet genom att bygga särskilda bodar för testerna utanför en del vårdcentraler.
[länk]

Sen var ju MSB inblandade i byggena av fältsjukhusen i Stockholm och Göteborg.
Är inte MSB under återuppbyggnad?
 
BirgitS
D djac skrev:
Är inte MSB under återuppbyggnad?
?
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
?
Kan vara jag som har fel men har en bild av att MSBs verksamhet i princip var avvecklad och att som en del i försvarssatsningen med Hultqvist så är den på väg att återuppstå med tydligare roll etc?
 
sysmali
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan tipsa om att Apoteket/Doktor24 tillåter antikroppstestning av barn från 12 år. Du registrerar dina barn under din egen profil (med BankID), vilket inte har gått att göra på de andra bolagen jag kollat på, de andra har dessutom haft 18-årsgräns.

Deras test hade dessutom lite bättre pricksäkerhet än exempelvis det som Werlabs använder sig av.
Hmm, var ser du hur pricksäkert Doktor24s test är?

Jag hittar på https://www.doktorn.com/artikel/covid-test-via-doktor24-på-apoteket-ab/

Doktor24 har utvärderat flera tester och valt ut ett par som visat sig ha bra träffsäkerhet. En av testerna är Salocor från FindOut Diagnostic som har 94,9 procents sensitivitet (hur bra testet är på att fånga om en person bär på en antikropp), och 99,9 procents specificitet (hur bra testet är för att se om det är rätt antikropp).

Och werlabs skriver på https://werlabs.se/covid-19-antikroppstest/

Detta test har:
Specificitet: 99.6
Sensitivitet: 100% *

Vilket test ska jag välja egentligen?
 
BirgitS
D djac skrev:
Kan vara jag som har fel men har en bild av att MSBs verksamhet i princip var avvecklad och att som en del i försvarssatsningen med Hultqvist så är den på väg att återuppstå med tydligare roll etc?
Finns i alla fall inget om det på Wikipedia som också skriver att de har ung. 1000 anställda.
 
BirgitS
sysmali sysmali skrev:
Doktor24 har utvärderat flera tester och valt ut ett par som visat sig ha bra träffsäkerhet. En av testerna är Salocor från FindOut Diagnostic som har 94,9 procents sensitivitet (hur bra testet är på att fånga om en person bär på en antikropp), och 99,9 procents specificitet (hur bra testet är för att se om det är rätt antikropp).
Det var väldigt ovanlig betydelse av sensitivitet och specificitet.
En testmetods sensitivitet är sannolikheten för positivt testresultat när positivt resultat är det korrekta resultatet, och specificitet är sannolikheten för negativt testresultat när negativt resultat är det korrekta resultatet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sensitivitet_och_specificitet
 
G
D djac skrev:
Är inte MSB under återuppbyggnad?
De är nog under rivning, med tanke vem som fick ta över skutan.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Finns i alla fall inget om det på Wikipedia som också skriver att de har ung. 1000 anställda.
Med 1000 anställda gissar jag att de bygger bodarna i egen regi?

Vi får väl se om MSB har fått brandskyddet på fötter i sommar eller om vi måste be italienarna om hjälp igen.

Ja visst ja vi var ju ett få länder som inte hjälpte Italien under Corona så det blir kanske inga plan nästa gång
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Det var väldigt ovanlig betydelse av sensitivitet och specificitet.
[länk]
Jag som blandade ihop, var civilförsvarsöverrenskommelsen från 2018 som spökade, ännu mer ansvar för SKR med den... huh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.