2 359 725 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej, jag har inte svårt att förstå. Alla vill förstås ha besked och tydlighet. Men jag förstår också att det kan finnas anledningar till att saker och ting skjuts upp, det verkar som att du har lite svårare för det. Världen är inte så fyrkantig.optimum skrev:
Det är inte sommartips utan rekommendationer och kanske förbud som man väntar på.
Jag saknar inga då min sommar redan är planerad men väldig många andra gör det allt från privatpersoner till företag som lever på semestrande.
De har väntat på besked som var utlovat 3/6.
Detta datum har de fått för ett bra tag sedan.
Svårt att förstå?
Tycker jag att det är bra? Självklart inte, som du säger är det många som av olika anledningar väntar på mer information. Tycker jag att det är en jättegrej? Nej, jag tycker det är viktigare att det blir så rätt som möjligt så det inte behöver ändras efter en vecka - det är nämligen sannolikt värre.
Risken då är att folk struntar i rekommendationer som aldrig kommer och hittar på egna.T tanaris skrev:Nej, jag har inte svårt att förstå. Alla vill förstås ha besked och tydlighet. Men jag förstår också att det kan finnas anledningar till att saker och ting skjuts upp, det verkar som att du har lite svårare för det. Världen är inte så fyrkantig.
Tycker jag att det är bra? Självklart inte, som du säger är det många som av olika anledningar väntar på mer information. Tycker jag att det är en jättegrej? Nej, jag tycker det är viktigare att det blir så rätt som möjligt så det inte behöver ändras efter en vecka - det är nämligen sannolikt värre.
Inte bra.
Vi måste få upp skyddet till runt 50% för flocken. Med 80% på vaccinet så leder det till att 62% måste vaccineras, räkna bort drygt 10% smittade och halva Sveriges befolkning måste vaccineras. Vi skall få fram vaccin till alla dessa och logistiken skall lösas. Inte något som kommer att vara gjort förrän i absolut bästa fall nästa sommar, troligen senare.Ulltand skrev:
Fyrkantiga regler är ofta bra då de är lätta att förstå och ta till sig. Ju mer finlir, desto svårare att förstå för folk i allmänhet och desto mer slitande på gränserna.T tanaris skrev:Nej, jag har inte svårt att förstå. Alla vill förstås ha besked och tydlighet. Men jag förstår också att det kan finnas anledningar till att saker och ting skjuts upp, det verkar som att du har lite svårare för det. Världen är inte så fyrkantig.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Hur vet du att det inte hade blivit i Sverige som i Storbritannien eller Spanien som snarast stängde ner mer än mindre än våra grannländer?Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är ju samma restriktioner i hela Sverige så varför har Skåne klarat sig bättre än Stockholm?
Första frågan är hur man definierar en stad, och ska man räkna flera sammanväxta städer som en eller flera separata städer.Hyltran från Veglemyren skrev:
Men det stämmer säkert att Stockholm ligger högt på listan med värst drabbade städer.
New York har t ex 1550 döda per miljon invånare och Stockholm ligger på 883. Inte helt på samma nivå men säkert tillräckligt för att hamna i samma liga som Madrid, Milan, Paris, mm.
Sedan ska man också beakta hur bra vården klarade av alla sjukhusfall, och där verkar Stockholm i alla fall klarat sig undan stora tidningsrubriker i internationell press. Varför Stockholm fick sån massivt utbrott och inte Oslo, Göteborg eller Köpenhamn är intressant på samma sätt varför Madrid var så drabbad men inte Lissabon, Eller varför New York blev drabbad men inte California.
Angående Stockholm är en stor anledning troligtvis tidpunkten för sportlovet, men även mellofinalen och andra stora evenemang kan ha bidragit.
Sedan tror jag att nedstängningen av turistnäringen i fjällen var en bra sak, och eventuellt något som man kunde göra tidigare. Å andra sidan minskade den sena stängningen risken för att skistar skulle konka, så det är en svår balansgång som lyckades relativt bra.
Även rekommendationen att inte resa mer än 2 timmar från hemadressen hjälpte att minska spridningen och fungerade kanske inte som en riktig karantän för Stockholm, men gjorde i alla fall att spridningen över landet går långsammare.
Sedan finns det ju den flockimmunitets diskussionen, och det verkar onekligen att FHM inte vill ta de åtgärder som behövs för att få bort smittan helt och hållet. Det kan såklart vara så att de har ett mål (som de inte kommunicerar) att få flockimmunitet, men det kan också vara så att de bara ha mandat att komma med åtgärder för att undvika samhällskollaps.
Själv har jag börjat inse att att smittspårning är viktigt (hela tiden) och inte nödvändigtvis för att se till att smittade hålls i karantän, men för att förstå var och hur folk smittar. Den kunskap kan då bli beslutsunderlag för nya rekommendationer och för att ta bort befintliga rekommendationer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Ja.Hyltran från Veglemyren skrev:
Så du menar att det spelar roll hur tättbefolkade länder och städer är?
I så fall är ju Stockholm mer tättbefolkat än Oslo och Helsingfors och i så fall kanske skillnaden ligger just i det förhållandet, plus många fler stockholmare som tillbringade vecka 9 i Alperna än Oslo- och Helsingforsbor.
Det är nog ingen som vet detta så exakt. Inte heller vilken produktionskapacitet som kan komma att skapas. Hitintills har väl allt gått ungeför 10 ggr snabbare än normalt just pga av pandemisituationen.pacman42 skrev:
Vi måste få upp skyddet till runt 50% för flocken. Med 80% på vaccinet så leder det till att 62% måste vaccineras, räkna bort drygt 10% smittade och halva Sveriges befolkning måste vaccineras. Vi skall få fram vaccin till alla dessa och logistiken skall lösas. Inte något som kommer att vara gjort förrän i absolut bästa fall nästa sommar, troligen senare.
Men flocken är ju bara en del i detta. Så snart det finns någon vaccin så kan man ju börja skydda riskgrupper, tex genom att vaccinera de som arbetar med dessa osv.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ja så kanske det är, men det låter inte särskilt rimligt tycker jag.BirgitS skrev:
Om vi jämför Helsingfors eller Oslo med en svensk stad i samma storlek.
Hur ser stor är skillnaden per capita i det fallet?
Ja, frihet är ovärderligt. Men många som kritiserar myndigheterna för att Sverige inte gjorde en stenhård lockdown missar att det inte finns något lagligt sätt att göra det.mikethebik skrev:
Vad det verkar så är kollektivtrafiken rätt styrande för hur snabbt smittan har spridits (såg någon som spekulerade runt detta i någon tidning, kommer inte ihåg vart det var tyvärr). Städer med mycket tunnelbana/stadsbana hade enligt den artikeln fått snabbare spridning än andra städer. Tittar vi i Norden så verkar det stämma rätt bra.Hyltran från Veglemyren skrev: