Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Snailman Snailman skrev:
Samhället har ju inte gjort det möjligt att fixa sin egen lockdown, jag har då inte läst någonstans att nu kan man strunta i att besiktiga sin bil pga Corona?

Bara som ett exempel.
Du kan nog får det fixat, sen behöver den ju inte besiktas om du inte ska använda den, sitt bara kvar i källaren med alla konserverna :)

Har själva överhört konversation mellan stockholmare på ICA-affären här nere som klagar på att Sverige inte stänger ner hårdare, samma person som just satt sig i bilen och kört 60mil söderut. Blows my mind!
 
Redigerat:
  • Ledsen
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
H
optimum optimum skrev:
Nja. Delvis.
Jag hade trott det skulle kommit lite mer om hur vi gör för att hålla belastningen på sjukvården i rimliga nivåer i sommar.
En del har vi redan som råd och de borde man tryckt på mera.

Men detta är bra för de olika intressenternas planering och för alla som behöver få en bra semester.
För min personliga del påverkar det inte så mycket.
Jag har mitt sommarboende inom 1-2 timmars avstånd och lever mer avskild där än hemma.
Stefan Löfven påpekade flera gånger att vi ska vara försiktiga vilket är mycket bra av honom.
Även att det inte är själva resorna som är risken utan att det är när vi glömmer av social distans som är faran.

Men detta är bra att det kom relativt snabbt.
Jag är nöjd.

Mycket positivt besked.
Jag ger det_ :D:D:D:D:D
Ja, verkligen skratt, omvända världen, nu är det jag som undrar vad som föranleder ändringen? Jag har inte sett presskonferensen men om inget ändrats, varför släppa på restriktionerna, bättre kunskapsläge?
 
D djac skrev:
Ja, verkligen skratt, omvända världen, nu är det jag som undrar vad som föranleder ändringen? Jag har inte sett presskonferensen men om inget ändrats, varför släppa på restriktionerna, bättre kunskapsläge?
Bättre kunskapsläge ja, det är inte resan som sprider smittan utan det är när människor inte sköter handtvättandet och håller fysisk distans.
Så håll i, håll ut och håll avstånd.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
H

Ja, verkligen skratt, omvända världen, nu är det jag som undrar vad som föranleder ändringen? Jag har inte sett presskonferensen men om inget ändrats, varför släppa på restriktionerna, bättre kunskapsläge?
Det som sas var väl att det nu är ett stabilt läge överallt, utom ev. Västra Götaland. Jag hoppas verkligen att det inte är ett beslut som leder till ökat antal insjuknade.
 
BirgitS
Scandic Hotel satt verkligen och väntade på presskonferensen med färdiga mejl att skicka ut. För en halvtimme sen fick jag ett som började med "Hotelluffa istället för båtluffa!" och sen kom det diverse erbjudanden.
 
optimum
D djac skrev:
H

Ja, verkligen skratt, omvända världen, nu är det jag som undrar vad som föranleder ändringen? Jag har inte sett presskonferensen men om inget ändrats, varför släppa på restriktionerna, bättre kunskapsläge?
Nja
Man påstår nu att det inte är resorna som är faran utan brist på social distansering.
Är lite kluven till detta då vissa delar knappast klarar av mer för sjukvården. Tänk Gotland och andra semesterintensiva områden.

Däremot kommer man snart med mer.
"Riktlinjer för stränder kommer
Folkhälsomyndigheten kommer att ta fram ytterligare sommarråd om social distansering på exempelvis campingar, varuhus och badstränder."

Försök se presskonferensen med Stefan Löfven och bihang. Rätt intressant. I pressen får de genast kritik från andra partiledare som hävdar att de gör fel.

Jag tror att sista ordet inte är sagt om resor i sommar.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Scandic Hotel satt verkligen och väntade på presskonferensen med färdiga mejl att skicka ut. För en halvtimme sen fick jag ett som började med "Hotelluffa istället för båtluffa!" och sen kom det diverse erbjudanden.
Det är detta som är lurigt.
Nu kom de med en liten del av ett helt klarlagt paket om sommaren.
Givetvis tolkar hotellen det som att det är fritt fram nu men kvar finns en hel del att ta hänsyn till.
Därför borde de haft klart detta till utlovade 3/6 som alla företag som håller på med turism väntat på.
För många av dem handlar det om överlevnad och därför kommer de köra för fullt på det man nu fick.

Ska bli en intressant sommar att följa.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Är lite kluven till detta då vissa delar knappast klarar av mer för sjukvården. Tänk Gotland och andra semesterintensiva områden.
Gotland omnämndes särskilt och där har Socialstyrelsen och MSB fått ett uppdrag att stödja dem.
Är ju lite svårt att veta vad det innebär men det skulle ju t.ex. kunna vara att det säkerställs att det finns helikopter som kan transportera sjuka från Gotland till sjukhus på fastlandet.

optimum optimum skrev:
Det är detta som är lurigt.
Nu kom de med en liten del av ett helt klarlagt paket om sommaren.
Givetvis tolkar hotellen det som att det är fritt fram nu men kvar finns en hel del att ta hänsyn till.
Därför borde de haft klart detta till utlovade 3/6 som alla företag som håller på med turism väntat på.
För många av dem handlar det om överlevnad och därför kommer de köra för fullt på det man nu fick.

Ska bli en intressant sommar att följa.
Det kanske tog lite mer tid än förväntat att få till en lösning med Gotland som inte ville isoleras.
 
D
optimum optimum skrev:
Nja
Man påstår nu att det inte är resorna som är faran utan brist på social distansering.
Är lite kluven till detta då vissa delar knappast klarar av mer för sjukvården. Tänk Gotland och andra semesterintensiva områden.

Däremot kommer man snart med mer.
"Riktlinjer för stränder kommer
Folkhälsomyndigheten kommer att ta fram ytterligare sommarråd om social distansering på exempelvis campingar, varuhus och badstränder."

Försök se presskonferensen med Stefan Löfven och bihang. Rätt intressant. I pressen får de genast kritik från andra partiledare som hävdar att de gör fel.

Jag tror att sista ordet inte är sagt om resor i sommar.
Jag är HELT ointresserad av de andra partiledarnas åsikter är (de är mindre begåvade än de flesta här och har dessutom ett intresse av att gnälla och profilera sig), då frågar jag hellre någon jag känner vad de tycker, däremot är jag mer intresserad av vad de sakkunniga egentligen anser, eller om de eventuellt är överkörda?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, om du inte har anhöriga som tvingar dig och det var väl det som togs upp i artikeln.

Det är inhumant att skicka döende människor till sjukhus där de inte heller kommer att överleva, tycker jag. Ambulansfärder är påfrestande och har man hög feber och/eller är lite dement så förstår man inte heller varför man ska göra det. Därmed inte sagt att det aldrig har gjorts misstag inom äldreomsorgen.

Det beror väl i och för sig på vad för andningssvårigheter man har och orsaken till dem är. Men jag antar att du menar döende i Covid-19 och då förekommer det ju även många gamla och sjukliga som dör innan de har fått några andningssvårigheter, deras kroppar klarar inte av att hantera hög feber t.ex. Sen går det ju att medicinera så att man faktiskt inte vet om att man har låg syrehalt i blodet samt att den ökande halten koldioxid i blodet påverkar så att man inte upplever syrebrist på samma sätt, t.ex. fridykare som dyker under lång tid har låg syrehalt i blodet under slutet av dykningen men de upplever det ju inte som att de kvävs ändå.
Du beskriver den ättestupa som jag pratade om tidigare på ett annat sätt.
 
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Du beskriver den ättestupa som jag pratade om tidigare på ett annat sätt.
Då får du gärna förklara vad i mitt inlägg som du anser innebär en ättestupa, dvs. att yngre tvingar gamla att dö.
 
Min gissning är att smittan redan är så spridd i landet att det inte gör någon avsevärd skillnad om vi rör på oss.

Sedan saknar ju många de så ofta åberopade sunda förnuftet som tex demostranterna igår. Staten klara då heller inte av att styra upp det hela så smittspridningen kommer säker att fortgå ett bra tag till.

70-plussarna får sitta kvar i bunkern medan spektaklet pågår.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då får du gärna förklara vad i mitt inlägg som du anser innebär en ättestupa, dvs. att yngre tvingar gamla att dö.
 
Veckans kurva döda per milijon invånare. Morgondagens värde är extrapolerat.


Linjediagram visar dödsfall per miljon för Covid-19 i Norden över tid, med linjär extrapolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
[media]
På vilket sätt är den där 49 minuter långa videon ett svar på frågan om vad i mitt inlägg som innebär att yngre tvingar gamla att dö?
Den lär ju knappast handla om mitt inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.