2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Då får du väldigt gärna förklara vad du menade med "Antingen ser och förstår man vissa saker, eller så gör man inte det"?tompax skrev:
tompax skrev:
Ja men varför gör du det då?
Du skrev följande i ett inlägg: "En del ska riktas mot 65+ som har låtit vissa saker gå så snett under åren."
Ja men varför vill du rikta någonting mot de? Varför låta de vara "syndabockar"?
Jag vet faktiskt inte hur jag skulle kunna skriva det tydligare än vad jag har gjort. Jag skrev: "Att man kör i 90 km/h ser jag inte som något problem så länge man kör på ett säkert sätt.".
Om inte folk är kapabla till att köra på ett säkert sätt i vissa hastigheter på vissa farliga sträckor, så bör hastigheten självfallet sänkas. Men så sker ju även idag.
Ja, och detta försöker du få mig att förstå som om jag inte förstod att det finns andra uppfattningar? Var har jag skrivit att det inte finns andra uppfattningar än min egen?
Jag beskriver bara det jag vet, samt mina uppfattningar. Du gör lika så.
Detta var väl ett diskussionsforum?![]()
Jag ser inga problem med att ha Sveriges strategi mot Corona, så länge man följer det på ett säkert sätt. Både din och min ståndpunkt innehåller fel för människor till vår natur följer inte saker säkert.
Du vet att människor inte följer reglerna och DU anser fortfarande att det är rätt. DU är villig att kompromissa, din livlina är att du lägger skulden på att det är någon annan som gör det. ”Så länge alla gör rätt så är min logik rätt.”
Grattis du har har lagt ett värde på ett människoliv eftersom DU VET att inte alla gör rätt. Pst jag gör samma sak så jag kritiserar inte dig för att göra det.
Däremot tycker jag du har en dubbelmoral i ställningstagandet.
Japp, det är helt klart en diskussion
tompax skrev:
Man brukar se liknande förhållanden i vissa debattprogram. Medan vissa sitter och diskuterar lugnt och sansat så finns det vissa som står och gapar och pratar i mun till den grad att programledaren får hota med att personerna får avlägsnas. Det är som att vissa bara inte klarar av att höra andra åsikter.
Jag har inget emot era åsikter och ni får ha era åsikter om ni önskar, men tvinga inte mig till att tycka som ni gör. Jag tycker som jag gör, och ni tycker som ni gör. Ni skriver vad ni tycker och håller stenhårt på det, jag skriver som jag tycker, och håller hårt på det.
Ingen skada skedd, alla är olika. Jag anklagar er inte för att vara dumma eller idioter för att ni tycker som ni gör, ni får tycka exakt som ni gör, det är er rättighet. Men det är också min rättighet att tycka som jag gör, hoppas jag?![]()
Jag tycker det är viktigt att man får ha olika åsikter. Jag tycker att det är självklart att man också ska få framföra dem.
Däremot tycker jag att du diskuterar lite fult. Du lyfter fram dina åsikter som sanningar samtidigt som du ofta inte vill ta en diskussion om ett givet ämne utan vrider det lite så det passar dig. Du tillskriver även ofta vad den du diskuterar med tycker och tänker. Oftast på ett lite förlöjligande sätt och är skruvat ganska långt från vad personen i fråga har framfört.
Till exempel säger du om att köra säkert i 90 km/h är okej, så du tycker det är en dålig liknelse. Frågan i det fallet handlar ju mer om att vad det är värt att betala så det blir säkert och inte just gränsen 90 km/h.
Jag tror dock inte vi kommer speciellt långt i den här frågan... Livet är inte så svart-vitt som det lätt blir i såna här diskussioner.
Hur kunde du få det till det? Något åt det hållet har jag definitivt inte skrivit.optimum skrev:
Bara för att jag inte håller med dig om beskrivningen att vi har en tacksamhetsskuld för att de byggt upp Sverige, betyder det inte att jag tycker att de kan behandlas illa. Det tycker jag definitivt inte.
Redigerat:
Kan du citera mig så jag ser i vilket sammanhang det var skrivet i så fall? Du tar en mening ur sitt sammanhang och slänger in, vänligen citera så skall jag försöka svara så gott det går därefter.T tanaris skrev:
Sure. https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-869#post-3689144tompax skrev:
Med formuleringar som "Diskussionen blir både omöjlig och onödig, återigen på grund av människans natur. Antingen ser och förstår man vissa saker, eller så gör man inte det. När man inte gör det, så är det i många fall nästan omöjligt att ändra på det, återigen på grund av människans natur. Alla människor har sedermera inte samma egenskaper så alla kan inte dras över en och samma kam."
Om jag ska försöka mig på att tolka den delen av tråden ser det ut som att du anser att andras anekdoter är mindre värda än dina egna, vilket jag kan tycka rimmar lite illa med att alla har rätt att tycka vad de vill. Och jag kan också förstå att en del kan tycka det är både drygt och nedvärderande.
Ja, eftersom jag vill inte drabbas för att andra inte kan göra som man skall. Skall jag tvingas ligga och köra i 50 km/h på en motorväg, för att det visar sig att det finns vissa som håller 200 km/h och råkar ta död på folk genom sitt handlande?mathiash77 skrev:
Jag nämner detta exempel eftersom du började diskutera hastighetsgränser tidigare.
Öhh, okej? Vilket värde har jag lagt på vilka människoliv? Eller va?mathiash77 skrev:
En viss dubbelmoral har de flesta, vissa mer än andra. Jag tenderar att vara av typen som inte har särskilt mycket dubbelmoral, och även om jag någon gång skulle agera i enlighet med vad dubbelmoral innebär, så har jag inga som helst problem med att erkänna att jag har gjort fel om det skulle påpekas, till skillnad från många andra.mathiash77 skrev:
Du ska absolut fortsätta att tycka som du vill. Men du bör också förstå/inse att oavsett hur du försöker beskriva det så lyser det kraftigt igenom att du anser att de åsikter du framför är de enda rätta. I mina ögon stor brist på respekt för andras åsikter. Därav nedlåtande, självinsikt etc.tompax skrev:
Man brukar se liknande förhållanden i vissa debattprogram. Medan vissa sitter och diskuterar lugnt och sansat så finns det vissa som står och gapar och pratar i mun till den grad att programledaren får hota med att personerna får avlägsnas. Det är som att vissa bara inte klarar av att höra andra åsikter.
Jag har inget emot era åsikter och ni får ha era åsikter om ni önskar, men tvinga inte mig till att tycka som ni gör. Jag tycker som jag gör, och ni tycker som ni gör. Ni skriver vad ni tycker och håller stenhårt på det, jag skriver som jag tycker, och håller hårt på det.
Ingen skada skedd, alla är olika. Jag anklagar er inte för att vara dumma eller idioter för att ni tycker som ni gör, ni får tycka exakt som ni gör, det är er rättighet. Men det är också min rättighet att tycka som jag gör, hoppas jag?![]()
Du och jag och många fler hade klarar av ett högre skattetryck. En fråga är hur de som har det sämre ställt skulle klara av det. Är de bara dåliga på att hushålla och de borde egentligen bidra mer till det allmänna. Jag har redigerat i dessa frågor och accepterar att det inte finns någon rättvisa. Den allmänna definitionen på rik är den som tjänar mer än jagL lob skrev:Jag har inte använt ett vitten till något som skulle vara till gagn för den totala samhällskroppen. I princip allt har gått till egen konsumtion. Jag hade förmodligen klarat mig, en aning sämre, utan denna extra månadslön. Men tänk vilket reformutrymme dessa 200 miljarder skulle kunnat skapa. Men det är ju klart att jag (och förmodligen ingen annan) kan svara för hur mycket som skulle gått till ökad beredskap och bättre sjukvård.
Mvh/Lars B
(jag har använt mitt överskott dels till att spara dels till att under en period inte arbeta utan att satsa på min hobby. Jag tycker var och en, privatperson som företag, har ett ansvar att ha,en buffert för sämre tider. Typ när pandemin kommer.)
Tack, då vet jag åtminstone vad du syftar på.T tanaris skrev:Sure. [länk]
Med formuleringar som "Diskussionen blir både omöjlig och onödig, återigen på grund av människans natur. Antingen ser och förstår man vissa saker, eller så gör man inte det. När man inte gör det, så är det i många fall nästan omöjligt att ändra på det, återigen på grund av människans natur. Alla människor har sedermera inte samma egenskaper så alla kan inte dras över en och samma kam."
Om jag ska försöka mig på att tolka den delen av tråden ser det ut som att du anser att andras anekdoter är mindre värda än dina egna, vilket jag kan tycka rimmar lite illa med att alla har rätt att tycka vad de vill. Och jag kan också förstå att en del kan tycka det är både drygt och nedvärderande.
Jag förstår inte varför det jag skrev inte skulle vara förenligt med att alla har rätt att tycka vad de vill? Jag skrev bara "Antingen ser och förstår man vissa saker, eller så gör man inte det.", och menade att diskussionen blir omöjlig och onödig när ena parten inte förstår vissa saker, det vill säga exempelvis inte greppar en helhetsbild.
Men är det inte så då? Att alla människor i världen inte förstår allting som alla andra gör? Jag kan med säkerhet säga att jag säkerligen varken vet allt, eller förstår allt som alla andra människor på denna planet gör. Men det verkar som att vissa tror att alla vet och kan allt.
Jag kan inte allt, och jag vet inte allt, och jag begriper inte allt som går att begripa. Det finns ju ingen människa som gör.
Och jag har definitivt inte anklagat dig personligen, eller någon annan personligen, för att inte förstå saker och ting. Eller har jag det kanske?
Jag skriver ett inlägg, inte riktat till någon, utan bara allmänt, om hur det ser ut inom vården. Sedan haglar det upprörda svar på detta och allting ifrågasättsT Tabors39 skrev:
Sen är det jag som inte har respekt för andras åsikter? Okej
Så bra att du och vissa andra har så stor respekt för mina åsikter då, ...eller vad är det vi diskuterar egentligen?
Administrator
· Skåne
· 8 679 inlägg
Jag tycker att vi ska diskutera coronaviruset i den här tråden och politik så lite som möjligt. Tack.
Tja, du sätter ju fingret på det själv. Jag fetstilade för att det ska bli extra tydligt. Du säger att diskussionen inte går att genomföra för att motparten inte greppar en helhetsbild. DIN helhetsbild.tompax skrev:
Tack, då vet jag åtminstone vad du syftar på.
Jag förstår inte varför det jag skrev inte skulle vara förenligt med att alla har rätt att tycka vad de vill? Jag skrev bara "Antingen ser och förstår man vissa saker, eller så gör man inte det.", och menade att diskussionen blir omöjlig och onödig när ena parten inte förstår vissa saker, det vill säga exempelvis inte greppar en helhetsbild.
Case closed för min del. Jag är dock ödmjuk och medger att jag kan ha misstolkat dig, dock kan jag inte se något som pekar på det. Övriga får förstås göra sin egen tolkning.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Trump utanför Vita huset för någon timme sedan:
"We have detailed the reforms that it must make and engaged with them directly but they have refused to act. Because they have failed to make the requested and greatly needed reforms, we will be today terminating our relationship with the World Health Organization and redirecting those funds to other worldwide and deserving urgent global public health needs. The world needs answers from China on the virus. We must have transparency," Trump said.
I övrigt lät talet mer eller mindre som en krigsförklaring mot Kina.
"We have detailed the reforms that it must make and engaged with them directly but they have refused to act. Because they have failed to make the requested and greatly needed reforms, we will be today terminating our relationship with the World Health Organization and redirecting those funds to other worldwide and deserving urgent global public health needs. The world needs answers from China on the virus. We must have transparency," Trump said.
I övrigt lät talet mer eller mindre som en krigsförklaring mot Kina.