2 356 895 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag känner inte Egor Putilov och har heller ingen kännedom om honom. Så jag kan inte uttala mig. Jag kan heller inte uttala mig om samtliga hans artiklar och vad dessa innehåller.G gaidin skrev:Jag håller inte med dig. Dina synpunkter är noterade.
Egor Putilov är ju en känd desinformatör.
Han skrev en artikel/kollumn i en riktig tidning under annat namn, en berättelse om en vårdhändelse vill jag minnas, som han sedan kommenterade på någon av alla de högerpopulistiska propagandasajter han skriver på och gjorde en artikel om hur hemskt Sverige är. Allt påhittat av honom själv. Klassiskt sätt att jobba på.
Till och med Mattias Karlsson, SDs chefsideolog, rasar ju över honom.
Det enda jag kan säga, är att jag har läst en hel del av hans artiklar som har överensstämt med källor och i synnerhet med de bifogade videoupptagningarna som har funnits tillgängliga. I sådana fall blir det så att säga svårt att hävda att saker och ting är fake news, när svaret finns där svart på vitt i form av videobevis.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
TT skriver om Telias undersökning av hur svenskarna rör sig och rörligheten ökade förra veckan med 7 % jämfört med veckan innan. I Stockholmsområdet med 10 %.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRVpPx/svenskarna-allt-otaligare-rorligheten-okar
Varför är det så svårt att fortsätta på samma sätt som innan påsk?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRVpPx/svenskarna-allt-otaligare-rorligheten-okar
Varför är det så svårt att fortsätta på samma sätt som innan påsk?
Jag har ju skrivit: egna erfarenheter och information från släkt och bekanta.Mikael_L skrev:
Men den stora frågan är alltså varför du tror att den svenska sjukvården är dålig. Har du bara blivit utsatt tillräckligt mycket av det som trollfabrikerna producerar + det som de som önskar ett samhällsskifte manglar ut, samt vad alla "nyttiga idioter" (ja, jag hatar egentligen den benämningen, men det är en annan diskussion) hjälper till att föra vidare?
Nej det har jag inte gjort.Mikael_L skrev:
Jag är ganska säker på att jag inte har läst om mina egna erfarenheter på en online sajtMikael_L skrev:
Återigen, mina egna erfarenheter har ingenting med tidningsartiklar att göra.Mikael_L skrev:
Men det finns oerhört mycket skrivet om den Svenska vården, jag råder alla att överge högerpopulistiska skit-siter.
Man hittar mycket bra i olika vårdnära facktidskrifter och olika undersökningar. Visst finns det både ris och ros.
Hade det som blivit bättre de senaste 40 åren inte skadats av allt som samtidigt blivit sämre så hade det varit mycket bra.
Man kan nog säga att i viss mån började det med den nyliberala ekonomiska politiken under 80-talet, och samma har hänt i alla väst-länder. Så vår nedgång är nog ganska lik den i andra europeiska länder. Men samma slags framsteg har nog också skett. Men vill man syna det hela noga så har ju inte utvecklingen varit helt identisk naturligtvis. En del länder har hanterat vissa saker bättre.
Det är på följande sätt och har väl egentligen alltid varit. Att skriva diplomatiskt, som du gör, har alltid varit mer omtyckt och lättsmält för den stora massan. Ja, du får massa likes för det, och jag får inga likes eller kanske arga likes för det jag skriver. Därmed är det inte sagt att du har rätt eller jag har fel.
Det beror snarare på att informationen från dig är mer behaglig och mer lättsmält. Människan har alltid velat höra det som är mest positivt, även om sanningen är mer negativ. Det beror på den mänskliga naturen.
Jag böjer mig dock ej för sådant. Sanningen är alltid vinnande i långa loppet. I ett kort perspektiv så kan lögner fungera bra, men ej på sikt. Sanningen kommer alltid ikapp, så att säga.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Men andra har ju andra erfarenheter, jag tycker att jag, min familj och släkt har fått mycket bra vård, väldigt långt ifrån dålig, och då har jag ändå en pensionerad sjuksköterska i släkten. Men hen har ju mest klagat på den dåliga organisationen, inte på att vården skulle vara dålig.tompax skrev:
Du menar att de inte i sin vildaste fantasi kunde tro det skulle bli ett virus som dödar folk och mest de som är svaga och redan sjuka.Nyfniken skrev:
Oj, då ger jag inte mycket för vår beredskap.
SARS cov-1 år 2002 borde fått dem att reagera.
Diskussionen blir både omöjlig och onödig, återigen på grund av människans natur. Antingen ser och förstår man vissa saker, eller så gör man inte det. När man inte gör det, så är det i många fall nästan omöjligt att ändra på det, återigen på grund av människans natur. Alla människor har sedermera inte samma egenskaper så alla kan inte dras över en och samma kam.BirgitS skrev:
Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka att du har en pensionerad sjuksköterska i släkten, ifall du menar att du har fått information från denna person eller ej eller hur du menar. Men vårdpersonal finns så klart i många släkter. Jag kommer själv från och är uppväxt i en läkarfamilj med relativt många i släkten som har följt samma spår. Allt från undersköterskor till chefsläkare, men de flesta läkare och uppåt.
Och det är sant att man gärna inte vill prata om förhållandena och så klart skyddar sin egen anställning, men titt som tätt, särskilt från mina allra närmaste, så slinker sanningen fram under längre diskussioner och de flesta är också överens.
Detta i kombination med mina egna erfarenheter beskriver också den värld jag i övrigt uppfattar världen som. Det stämmer så att säga mycket bra överens.
Jag ser dock inget konstigt med detta eftersom jag vet hur människan är, vad den har skapat för värld och därmed hur världen är. Samtidigt tycker jag att det är en aning, eller t.o.m mer än så, tragiskt. Jag har sedan länge, länge accepterat att det är så och tänker inte bråka om det. It is what it is
"Däremot tydliggörs nu råden för resor inom Sverige. Enligt regeringen kan människor genomföra resor som motsvarar 1-2 timmar med bil från hemorten."BirgitS skrev:
Hmm, det blir kanske ett uppsving av försäljningen av snabba bilar nu ...
Nytt försäljningsrekord för Lamborghini.
Jag kan se att det är helt möjligt om man bara hänger på "sanningssajter" och ratar "gammelmedia". Då kan det nog bli precis så fast den gruppen oftast anser sig vara mer upplysta än majoritetenF f91jsw skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Det är klart att jag inser det. Både presentation och tolkning är ju styrt av ett syfte. Jag tycker det bara är så konstigt att ingen ifrågasätter FHMs sätt att hantera data. Det är förmodligen det svenska urförtroendet för staten och dess hantlangare.D Daniel 109 skrev:
Idag sa man på pressträffen att antal vlidna har ökat med 147 sista dygnet. Blir spännande att se om denna sffra kommer att dyka upp på FMHs stapeldiagram.
Det här kan vara ett litet missförstånd från din sida, men det är lätt att rätta till.T Thomas_Blekinge skrev:
FHM berättar varje dag hur många nya rapporterade fall kommit in. Dessa patienter avled inte senaste dygnet men senaste 2 veckor.
I stapeldiagrammet redovisar de antal inträffade dödsfall per dag. Det är alltså inte samma siffra och i diagrammet läggs de inkomna nya rapporterade fall till staplerna för respektiva datum patienten dog på.
Worldometers.info och c19.se redovisar fall efter rapporteringsdatum.
Adam Altmejd https://adamaltmejd.se/covid/ visar väldigt tydligt hur de rapporterade fall fördelas över de olika datumstaplerna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Antalet avlidna som rapporterades in mellan 11.30 igår och 11.30 idag var 147 stycken, men de hade avlidit under flera olika dagar, en del redan för en vecka sen eller så. Stapeldiagrammet är uppdaterat sen klockan 14 med de 147 men då för de dagar de faktiskt avled. Om man jämför stapeldiagrammen flera dagar i följd så kan man se hur gamla staplar hoppar upp lite efter några dagar.T Thomas_Blekinge skrev:
Nja, staplarna på FHMs egen sida redovisar bara avlidna med känt dödsdatum, inte hur många som anmäls varje dag:T Thomas_Blekinge skrev:
"Tidserien med antalet avlidna per dag innehåller endast de fall där datum för dödsfallet är känt, därför kan totalt antal avlidna skilja sig mot det antal som redovisas i tidsserien."
Men hos t.ex. Aftonbladet står de 147 med, och där kan man välja om man vill se den dagliga rapportens siffror, eller utsmetat på de tidigare veckorna till sina respektive fastställda dödsdatum:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
"Samtidigt kommer nya råd och uppmaningar för resor inom Sveriges gränser – där bilresor som tar upp till två timmar kan genomföras"
Har det alltså varit förbud eller hårdare regler innan dagens uppmaning?
Har det alltså varit förbud eller hårdare regler innan dagens uppmaning?
Ja, du bör ju stanna i "din" sjukvårdsregion för att inte belasta andra regioner extra. Varken genom att sprida eventuell smitta eller ta upp plats i vården pga ett benbrott eller så. Har du missat det?Darling McFluff skrev: