2 361 311 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag rapporterar frekvent till mina överordnade. Allt skall alltid ses över snarast möjligt, brukar det låta. Det låter alltid bra, men det händer absolut ingenting.A Abies koreana skrev:
Anledningen till att jag förklara det är att öppna ögonen på folk och få de att förstå att det inte är så fint som det ser ut på ytan.
Men det här händer inte bara inom vården, det händer inom alla andra branscher med. Titta på restaurangbranschen. Fin restaurang i anslutning till lobbyn på ett finare hotell, vad händer när fatet med kallskuret åker ner på golvet. Ja det plockas rätt upp, tillbaka på brickan, och serveras ut till kund.
(Edit: Jag vill tillägga, eftersom det snart förmodligen haglar svar om att "det inte alltid går till så på alla restauranger", att detta så klart förmodligen inte är mer regel än undantag.
Sådant här sker säkerligen inte i samtliga fall, på samtliga restauranger. Däremot menar jag, att det förekommer, och det förekommer oftare än man tror och vill tro)
Nej, sådant är absolut inget man vill höra. Men så är det i alla fall. Det vore naivt att tro att endast de få incidenter som blir uppdagade, som faktiskt sker. Mörkertalet är enormt och det är bara av ren otur som många åker fast, oavsett vad det gäller, oavsett vilken bransch.
Av någon anledning så verkar denna information skapa en del upprördhet. Det hade varit bra att veta varför? Det känns som att man är mer irriterad på budbäraren, än på budet i fråga! Vilket ju är ganska märkligt.
Redigerat:
Skulle du kunna citera mig istället för att skriva "dina inlägg"? Du påstår här någonting som jag inte anser är sant och som förmodligen inte är sant heller.P patst577 skrev:Om du läser igenom dina inlägg är du väldigt nedvärderande till andra skribenter som inte håller med dig. Du för fram att du har rätt, och inget annat kan gälla. Du framför inte det heller på ett moget sätt.
Låt oss komma fram till att vi allihop ska höja tonen något för ett trevligare klimat här på forumet?
Jag citerade ditt inlägg, med mitt svar till dig. Då är det inte mer än rätt att du även citerar mig med de påståenden du kommer med, annars kan man påstå precis vad som helst, taget ur luften.
Så vilka inlägg menar du?
Det hänger ihop på så sätt, att som jag också har nämnt, så är misskötsel och vanvård mer vanligt på äldreboenden, i synnerhet på demensavdelningar (lätt att göra lite som man vill där, ingen brukare skulle bli trodd om den påstod någonting), och det är trots allt så att 90% (tror jag det var?) av de äldre som dör av corona, dör på äldreboendet, och inte på sjukhus.Mikael_L skrev:
Nu undrar jag lite vad det har med tråden och corona att göra, samt hur jag ska knyta samman detta med de åsikter du annars framfört ..?
Menar du att pg.a. situationen i hemtjänst och omvårdnadsboenden så skulle vi ha stoppat flygtrafik till Sverige och kapat av Öresundsbron. Eller infört undantagstillstånd i Storstockholm, eller ...
För du menar väl knappast att coronaviruset uppstod hos de vanvårdade äldre ...?
Jag ser inga fel i ditt långa inlägg, inte något som jag i alla fall vet, men undrar helt enkelt hur jag ska koppla ihop det med vad vi allmänt annars diskuterar här och vad du i synnerhet har framfört ...
Det innebär då alltså att de som faktiskt är mest utsatta, de äldre, får sämst förutsättningar att eventuellt kunna klara av att kämpa emot viruset. Sämst förutsättningar, som i sämst möjliga vård om man nu jämför med övriga vårdformer där de äldre skulle kunna placeras, som sjukhus då först och främst.
Så istället för att placera de äldre på sjukhus där de kan få en bättre hjälp, och dessutom en mindre "slarvig" hjälp, så får de vara kvar på äldreboenden där misskötseln och vanvården är värre.
Detta sänker så klart deras chanser att överleva corona något oerhört. Och på det sättet hänger det jag har beskrivit i några inlägg nu, ihop med corona.
Redigerat:
Men du skrev ju såhär: "Det finns trots allt en hel del personer i landet som anser att det hela har skötts bra. Det kan ju naturligtvis tyckas så eftersom det känns skönt för många att vara så fri i en i övrigt ganska nedstängd värld om vi nu jämför oss med andra länder. Men det är bara en känsla som vi icke-drabbade har.tompax skrev:
Nej detta har ingenting med corona att göra, däremot har corona förvärrat det så klart. Det blir så att säga ännu mer som kan misskötas nu, som exempelvis handhygienen.
"Alla handtag och andra ytor som berörs skall spritas X antal gånger i timmen" exempelvis. Sedan går personalen och för glatta livet kryssar i att de har spritat, fast de inte har det. Dessa procedurer görs inte så ofta och rigoröst i vanliga fall, utan corona. Så klart corona spär på det ytterligare. Plus att personalen får ännu mer att göra, så att ännu fler moment saknar täckning i arbetstid.
Om man tittar på problematiken mer ingående, i detalj, så ser man däremot hur pass illa det egentligen ligger till. Fast det är som bekant bekvämt att bara blunda, så har det alltid varit."
Och jag undrade vad du menade med att man skulle titta ingående i detalj på "problematiken". Jag förstår ärligt talat inte vad du vill ha sagt. Är det att det finns någon slags allmänna problem av någon okänd anledning, som nu blivit värre? Men inte så mycket värre att någon märker det? Eller vad?
Nu blir jag än mer förvirrad. Jobbade du inom vården eller restaurangbranschen? Klart det finns restauranganställda som beter sig olämpligt, på samma sätt som det finns de som inte tvättar händerna efter toalettbesök. Människor funkar liksom så. Är det här ett stort problem menar du, då antar jag att du också har en tanke om vad det beror på och hur det ska lösas. Och kanske t om vad det har med Corona att göra?tompax skrev:
Jag rapporterar frekvent till mina överordnade. Allt skall alltid ses över snarast möjligt, brukar det låta. Det låter alltid bra, men det händer absolut ingenting.
Anledningen till att jag förklara det är att öppna ögonen på folk och få de att förstå att det inte är så fint som det ser ut på ytan.
Men det här händer inte bara inom vården, det händer inom alla andra branscher med. Titta på restaurangbranschen. Fin restaurang i anslutning till lobbyn på ett finare hotell, vad händer när fatet med kallskuret åker ner på golvet. Ja det plockas rätt upp, tillbaka på brickan, och serveras ut till kund.
(Edit: Jag vill tillägga, eftersom det snart förmodligen haglar svar om att "det inte alltid går till så på alla restauranger", att detta så klart förmodligen inte är mer regel än undantag.
Sådant här sker säkerligen inte i samtliga fall, på samtliga restauranger. Däremot menar jag, att det förekommer, och det förekommer oftare än man tror och vill tro)
Nej, sådant är absolut inget man vill höra. Men så är det i alla fall. Det vore naivt att tro att endast de få incidenter som blir uppdagade, som faktiskt sker. Mörkertalet är enormt och det är bara av ren otur som många åker fast, oavsett vad det gäller, oavsett vilken bransch.
Av någon anledning så verkar denna information skapa en del upprördhet. Det hade varit bra att veta varför? Det känns som att man är mer irriterad på budbäraren, än på budet i fråga! Vilket ju är ganska märkligt.
Det beskrivs väl egentligen i detta inlägg.T tanaris skrev:
Jag har skrivit att jag har insyn i vad som sker inom vården. Hur och varför har jag inte skrivit, men det har med mitt uppdrag att göra.T tanaris skrev:Nu blir jag än mer förvirrad. Jobbade du inom vården eller restaurangbranschen? Klart det finns restauranganställda som beter sig olämpligt, på samma sätt som det finns de som inte tvättar händerna efter toalettbesök. Människor funkar liksom så. Är det här ett stort problem menar du, då antar jag att du också har en tanke om vad det beror på och hur det ska lösas. Och kanske t om vad det har med Corona att göra?
Nej, jag jobbar inte inom restaurangbranschen, men har hört en hel del om hur det går till där via exempelvis bekanta. Och baserat på vad jag personligen känner till, så bekräftar det bara vad jag själv har sett med egna ögon på andra håll. Jag hade snarare blivit mycket förvånad om just exempelvis restaurangbranschen hade varit förskonad från det jag har beskrivit. Fast detta behöver vi inte diskutera vidare, för sådant finns det många kända exempel på.
Som bekant måste man inte tvunget arbeta inom en viss bransch för att kunna, samt kunna få, yttra sig. För annars skulle man kunna tro att hälften av alla som skriver här arbetar på FHM, exempelvis, eller arbetar som rörmokare bara för att de svarar på en fråga som rör VVS.
Och vad det har med corona att göra, kan du återigen läsa i länken strax ovanför, som länkar till ett inlägg där jag beskriver detta.
Men bara för att ta ett snabbt exempel, och då ditt exempel som du tog upp med att "det finns de som inte tvättar händerna efter toalettbesök", så är det ett betydligt större problem under coronatider, än i vanliga fall.
Ja, det är illa även i vanliga fall, men med coronaviruset inblandat, så blir det än värre, för då kanske den ohygieniska har indirekt dödat en annan människa på grund av sitt slarv.
Lite osäker på Ios men på Android så här: om du klickar på ditt namn längst upp till höger, sedan på profil, och inlägg så ser du alla dina inlägg där.tompax skrev:
Skulle du kunna citera mig istället för att skriva "dina inlägg"? Du påstår här någonting som jag inte anser är sant och som förmodligen inte är sant heller.
Jag citerade ditt inlägg, med mitt svar till dig. Då är det inte mer än rätt att du även citerar mig med de påståenden du kommer med, annars kan man påstå precis vad som helst, taget ur luften.
Så vilka inlägg menar du?
Jag blir mer och mer förundrad över inläggen.
För det första så får jag ge en stor eloge till @MultiMan, @Ulltand och även @tompax då ni i mångt och mycket håller en konsekvent linje, stöttar varandra och ofta är tydliga med er ståndpunkt.
Nu kommer här ett men.... ja, jag vet det brukar göra det.
Jag uppfattar (märk väl, det är min uppfattning, inte min tro eller någon fakta) att ni verkar vara 100% överens om att Svensk sjuk och äldrevård är på det stora riktigt usel och eftersatt. Jag uppfattar också att ni har haft denna uppfattningen under en tid och att det rent ut sagt är skit hur det skötts.
Jag förstår bara inte hur ni kan bli förvånade och förfärade över var vi hamnat. Hur ni nu kan stå och skrika om personers avgång eller aktiv dödshjälp när det var väldigt uppenbart att detta är områden som Sverige befolkning valt att spara in på.
Jag har sedan frågat kring varför just DETTA ämnet ligger så högt på er prioritetslista?
Flera personer har också frågat kring vilket värde ett människoliv har för er. Av någon förunderlig anledning uteblir svaret, jag TROR att ni helt enkelt inser att det inte går att skrika högt om 4000 döda vs kostnader när ni inte alls bryr er om miljoner som dör i svält.
Mitt dilemma i detta är helt enkelt att jag inte får ihop det, vad är det som motiverar er att hitta alla dessa inlägg som får Sveriges val att se dåliga ut, om det inte finns ett motiv bakom att få till förändringar. Men jag ser sällan era förslag utan bara kritiken.
För det första så får jag ge en stor eloge till @MultiMan, @Ulltand och även @tompax då ni i mångt och mycket håller en konsekvent linje, stöttar varandra och ofta är tydliga med er ståndpunkt.
Nu kommer här ett men.... ja, jag vet det brukar göra det.
Jag uppfattar (märk väl, det är min uppfattning, inte min tro eller någon fakta) att ni verkar vara 100% överens om att Svensk sjuk och äldrevård är på det stora riktigt usel och eftersatt. Jag uppfattar också att ni har haft denna uppfattningen under en tid och att det rent ut sagt är skit hur det skötts.
Jag förstår bara inte hur ni kan bli förvånade och förfärade över var vi hamnat. Hur ni nu kan stå och skrika om personers avgång eller aktiv dödshjälp när det var väldigt uppenbart att detta är områden som Sverige befolkning valt att spara in på.
Jag har sedan frågat kring varför just DETTA ämnet ligger så högt på er prioritetslista?
Flera personer har också frågat kring vilket värde ett människoliv har för er. Av någon förunderlig anledning uteblir svaret, jag TROR att ni helt enkelt inser att det inte går att skrika högt om 4000 döda vs kostnader när ni inte alls bryr er om miljoner som dör i svält.
Mitt dilemma i detta är helt enkelt att jag inte får ihop det, vad är det som motiverar er att hitta alla dessa inlägg som får Sveriges val att se dåliga ut, om det inte finns ett motiv bakom att få till förändringar. Men jag ser sällan era förslag utan bara kritiken.
Så sammanfattningen av det här extra långa sidospåret blir alltså något i stil med "det finns människor som beter sig olämpligt/illa/uselt, det är inte bra och det är ännu sämre just nu".tompax skrev:
Det beskrivs väl egentligen i detta inlägg.
Jag har skrivit att jag har insyn i vad som sker inom vården. Hur och varför har jag inte skrivit, men det har med mitt uppdrag att göra.
Nej, jag jobbar inte inom restaurangbranschen, men har hört en hel del om hur det går till där via exempelvis bekanta. Och baserat på vad jag personligen känner till, så bekräftar det bara vad jag själv har sett med egna ögon på andra håll. Jag hade snarare blivit mycket förvånad om just exempelvis restaurangbranschen hade varit förskonad från det jag har beskrivit. Fast detta behöver vi inte diskutera vidare, för sådant finns det många kända exempel på.
Som bekant måste man inte tvunget arbeta inom en viss bransch för att kunna, samt kunna få, yttra sig. För annars skulle man kunna tro att hälften av alla som skriver här arbetar på FHM, exempelvis, eller arbetar som rörmokare bara för att de svarar på en fråga som rör VVS.
Och vad det har med corona att göra, kan du återigen läsa i länken strax ovanför, som länkar till ett inlägg där jag beskriver detta.
Men bara för att ta ett snabbt exempel, och då ditt exempel som du tog upp med att "det finns de som inte tvättar händerna efter toalettbesök", så är det ett betydligt större problem under coronatider, än i vanliga fall.
Ja, det är illa även i vanliga fall, men med coronaviruset inblandat, så blir det än värre, för då kanske den ohygieniska har indirekt dödat en annan människa på grund av sitt slarv.
Ja, så är det ju säkerligen. Det handlar ju, som jag skrev tidigare, om att människor är olika. Det finns naturligtvis de som beter sig exemplariskt också. Och allt däremellan. Det är nog extremt få som tror att vi lever i en idell värld, men du får det på något sätt att låta som att det här är något bara du och kanske några få andra förstått, och att "vi andra" är naiva. Så är det naturligvis inte, de allra flesta är nog överrens om att det finns ganska mycket som är dåligt. Och en hel del som är bra, förstås.
Det finns säkert en psykologisk förklaring till varför somliga väljer att fokusera på det dåliga och andra på det bra, men det är inte riktigt min hemmaplan.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 870 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 870 inlägg
Jag tycker nog jag svarade ärligt på det redan 21 mars, men sådant har ju drunknat i alla påhopp, förutfattade meningar, trollanklagelser och olika smetningar:mathiash77 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-230#post-3615669
"Om jag stänger av den känslomässiga biten med partner och nära anhöriga som troligen inte överlever Covid-19, så är det nog så att nedstängningen världen över i förlängningen riskerar leda till betydligt större förlust av människoliv än infektionen i sig. Den bedömningen gör jag med senaste 10 årens mycket oroande utveckling med skiftande maktbalanser och farliga ledare i många länder med makt, i bakgrunden. Jag var orolig för en krigssituation redan innan det som nu hänt, så det känns som världen fått en knuff i ryggen ner i avgrunden med de (troligen enorma) ekonomiska problem som nu kommer i virusets spår.
Historikerna får skriva bokslut när det är dags, vi kan bara gissa."
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 870 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 870 inlägg
https://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-doda-i-covid-19-doljs-i-statistiken/
Antalet döda i covid-19 i Sverige är sannolikt högre än de 4.220 som nu har registrerats. Hittills finns ytterligare 1.000 dödsfall som inte ingår i statistiken utan utgör så kallad överdödlighet.
– En del av de 1.000 kommer att kunna härledas till covid-19. Men hur mycket högre antalet blir vet vi inte, säger AnnaSara Carnahan, epidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.
Antalet döda i covid-19 i Sverige är sannolikt högre än de 4.220 som nu har registrerats. Hittills finns ytterligare 1.000 dödsfall som inte ingår i statistiken utan utgör så kallad överdödlighet.
– En del av de 1.000 kommer att kunna härledas till covid-19. Men hur mycket högre antalet blir vet vi inte, säger AnnaSara Carnahan, epidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.
Skönt att man inte är helt värdelös, något bra gör man i alla fallmathiash77 skrev:
Skämtåsido, så ja, det finns en konsekvent linje, lika konsekvent som linjen på motsatt sida, som likväl stöttas av likasinnade.
Men den skiljelinjen verkar ha funnits hela tiden i den här coronahistorien. Jag följer dock inte rigitt den linjen du menar utan förstår mycket väl problematiken i det hela, inte minst den ekonomiska.
När jag jag skrivit att jag inte bryr mig om miljoner som dör i svält? Aldrig, vill jag påstå.mathiash77 skrev:
Men du menar, att de pengarna som besparas på dessa stackars pensionärer i Sverige, som nu har fått sätta livet till i corona, de har gått till att bekämpa svält världen över? Det visste jag faktiskt inte.
Vad jag menar, är att man skulle prioriterat dessa människor betydligt högre! än vad som har skett. Det är dessa människor som har byggt upp Sverige och kanske betalat in skatt i hela sina liv. Är detta tacken de får? Att de får ligga på ett äldreboende och få undermålig vård, istället för att få komma till sjukhus?
Jag tror också att detta utgör en bra morot för aktiva skattebetalare att fortsätta göra så för att bli gamla i Sverige - NOT.
Är det samma sak jag har att se fram emot?
Och detta sätter jag i kontrast till hur det har sköts i de flesta andra länder runtomkring, som inte kommer i närheten av våra dödstal per capita.
Jag vet inte hur många som har undgått att upptäcka att länder runtomkring oss, också anser att Sveriges val har varit dåliga. Så vi är uppenbart inte de enda.mathiash77 skrev:
Ja, att hålla öppet samhället var ju skönt, så slapp vi sitta i "husarrest", men dödstalen tycker jag inte är att skryta med, tvärtom.
Som bekant så låter inte många länder svenskar att resa in när de öppnar sina länder för turister. Även detta p.g.a att de anser att Sverige har skött detta dåligt.
Ja ett förslag skulle vara att lägga mer pengar på de äldre och låta de få bättre vård på sjukhus, och på så sätt spara många liv. Finns många helt onödiga och rentav kontraproduktiva kostnadsposter i detta land, de hade man gott kunnat skippa i förmån för våra äldre.mathiash77 skrev:
Det känns ganska osympatiskt att låta äldre dö på sina äldreboenden, istället för att ge de fullgod vård på sjukhus för att öka sina chanser att klara sig.
Redigerat:
Såg på nyheterna nyss.
De pratade om regeringen och deras misslyckanden. Ja att de lovat testa 100.000 och det blev en flopp.
De har tidigare gått ut med att våran beredskap ska vara god.
Alla vet väl hur jävla dålig den var. Ursäkta språket men börjar bli förbannad.
De bara lovar och lovar och folk dör.
Jag kan garantera att ledningen för Buttericks är bättre än den regering vi nu har.
Ett jäkla skämt.
De pratade om regeringen och deras misslyckanden. Ja att de lovat testa 100.000 och det blev en flopp.
Jag kan garantera att ledningen för Buttericks är bättre än den regering vi nu har.
Ett jäkla skämt.
Hade färre dött om vi hade testat 100.000?LeffeA skrev:
Såg på nyheterna nyss.
Ett jäkla skämt.