2 361 311 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vadå frånvarande?sunnis skrev:
Min far blev 91 år och min svärmor är nu 91 och kommer förhoppningsvis leva 5-10 år till om ingen smittar henne.
Dock min mor gick bort i för tidig ålder men av cancer.
Nu tycker vissa det är ok att coronan får ta livet av livsdugliga äldre.
De som var med och byggde välfärden i landet.
Det är fel, så jävla fel.
Du har uppenbarligen inga föräldrar som du bry dig om.
"Regionerna larmar – kurvan vänder uppåt"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAwGEJ/regionerna-larmar--kurvan-vander-uppat
Jag är inte alls förvånad och har skrivit om det tidigare
Mycket tråkigt men folk brukar ha svårt för att hålla i en förändring över tid.
Precis som alla nyårslöften om att sluta röka, börja motionera och gå ner i vikt.
Gymmen får många nya medlemmar första veckan i januari, Viktväktarna har kö in och artiklar med viktnedgång läses omsorgsfullt av många.
Sedan i februari är det som vanligt på gymmen igen och kön till Viktväktarna är borta. Kvar är de som fattat att de verkligen behöver fortsätta. Nej det gick inte köpa sig till bra kondis och 10 kg mindre fett.
Och därför, vem är förvånad om folk inte tvättar händerna så nog längre, struntar i handsprit och håller inte avstånden längre.
Så är du en av de som fallit tillbaka i dit förra beteende så se det som en spark i baken och fortsätt nu med råden FHM gett ut.
Vilket borde vara självklart för alla i typ influensatider som detta påminner om.
Nej det är ingen influensa och den går uppenbarligen inte över för att solen kommit fram.
Nu till en sanning. Det är INTE över!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAwGEJ/regionerna-larmar--kurvan-vander-uppat
Jag är inte alls förvånad och har skrivit om det tidigare
Mycket tråkigt men folk brukar ha svårt för att hålla i en förändring över tid.
Precis som alla nyårslöften om att sluta röka, börja motionera och gå ner i vikt.
Gymmen får många nya medlemmar första veckan i januari, Viktväktarna har kö in och artiklar med viktnedgång läses omsorgsfullt av många.
Sedan i februari är det som vanligt på gymmen igen och kön till Viktväktarna är borta. Kvar är de som fattat att de verkligen behöver fortsätta. Nej det gick inte köpa sig till bra kondis och 10 kg mindre fett.
Och därför, vem är förvånad om folk inte tvättar händerna så nog längre, struntar i handsprit och håller inte avstånden längre.
Så är du en av de som fallit tillbaka i dit förra beteende så se det som en spark i baken och fortsätt nu med råden FHM gett ut.
Vilket borde vara självklart för alla i typ influensatider som detta påminner om.
Nej det är ingen influensa och den går uppenbarligen inte över för att solen kommit fram.
Nu till en sanning. Det är INTE över!
Jag har inte alla detaljer från alla hem men alla vet att hemmen och hemtjänsten sköts dåligt, pga dålig styrning och ekonomisk press. Hörde ett reportage på P1s Plånboken om pensioner och det är väldigt många som har alldeles för låg pension, såklart håller jag med om detta.tompax skrev:
Pensionen tror jag lider av politiskt samförstånd, dvs eftersom alla partier tycker samma sak så behöver det inte debatteras
och därför är det aldrig överst på listan och höjningen blir inte gjord.
Nej, till och vad gäller enkel matematik så har du fel.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tar ett enkelt exempel. När vi hade funnit de 10 första fallen i Sverige, och då testat 300 personer som de kommit i kontakt med, tror du verkligen att vi hade hittat 3 ggr fler smittade ifall vi hade testat 1000 st istället?
Vilka extra 700 Skulle testats? Ett statistiskt snitt av Sverige, 5 från Kiruna (varav 3 kvinnor, 2 män, ålder mellan 2 och 76år), 1 från Korpilombo, 4 från Gällivare, osv ner genom Sverige?
Men hade vi gjort 10 miljoner tester dagen efter så hade vi däremot vetat väldigt exakt. (10 miljoner, hur många i timmen blir det då
Vi hade i alla fall vetat exakt hur läget var dagen vi testade, men redan när provsvaren kommit så hade vi inte längre vetat lika säkert.
Ty redan dagen efter kom 50.000 människor in i landet, och sen nästa dag ytterligare 50.000 ...
Så efter bara några dagar skulle vi inte alls ha någon vidare koll. Förutom inresande så pågår ju smittspridning mellan smittbärande och andra i väntan på provsvaren.
Massiv smittspårning funkar mest för sjukdomar med lägre smittsamhet och tydliga symptom.
Inte för att jag tycker att det räckte med den mängd tester vi utförde, här hade vi tyvärr helt enkelt för låg kapacitet. Det hade verkligen haft ett stort värde i att screena lite mer - allmänt bland alla inresande, inte bara från Italien.
Nu när det efteråt visade sig att den allmänna smitta vi fick egentligen kom från Storbritannien, och Belgien/Tyskland, men det missade vi helt när det skedde, ...fokus bara på Italien...
Jag satt och tänkte tillbaka; vad är den längsta sträckan jag rört mig från hemmet sedan början av mars? Jag kom fram till att det är tre mil; när jag åkt och levererat mat till min gamle far.
Och när åkte jag kollektivtrafik senast? Få se nu, jag tror jag var tvungen att ta en buss (men inte under rusningstid) någon gång i början av april.
Det här börjar kännas som det nya normala för min del, faktiskt. Ser dock fram emot semestern så jag kan segla lite.
Och när åkte jag kollektivtrafik senast? Få se nu, jag tror jag var tvungen att ta en buss (men inte under rusningstid) någon gång i början av april.
Det här börjar kännas som det nya normala för min del, faktiskt. Ser dock fram emot semestern så jag kan segla lite.
Hänger med men jag tror inte det är så enkelt, jag håller helt enkelt inte med men det ska väl vara ok även det.T Thomas_Blekinge skrev:Testar man 100.000 istället för 30.000 hittar man 3 gångar fler smittobärare. Enkel matematik. Då kan man sätta 3 gånger fler smittobärare i karantän och minska risken att dessa smittar vidare.
Hänger du fortfarande med, djac?
Därmed minskar man antalet smittade med ungefär samma faktor. Hänger du med?
Om man nu antar en viss dödlighet (döda per antal smittade) så minskar man antal döda också.
Så enkel är matematiken. Härligt eller?
Anledningarna är flera, jag tror att detta uppkom som en politisk eftergift, man lyssnar på folkviljan som framförts i första hand genom oppositionen, men förmodligen till lika del genom att man vill göra något populärt för att behålla folks vilja att samarbeta med restriktioner etc. Tycker inte FHM har visat den entusiasm de borde om detta skulle vara relevant i bekämpningen av Covid. Jag tror inte heller det skulle formuleras som det gör "10.000" låter mer taget ur luften, om det skulle komma från professionen skulle det nog ha formulerats som "i dessa situationer och sammanhang ska vi smittesta" och sedan hade det fått bli så många test detta då medför.
Följer också med i så många länder som jag kan (språkbegränsning) men i de jag har vänner och kollegor hör jag samma sak, deras FHM kan inte använda resultaten från testningarna utan detta är rent politiska utspel. Som jag sagt innan så säger Danmarks FHM detsamma, men att de antar att det kan upplevas positivt av den som testas.
Flera här vill bli testade av personliga skäl, detta tycker jag man kan får göra, förutsatt att test finns och att de funkar, men sådana situationer finns redan reglerade de får man betala själv. Det blir då ungefär som en hälsoundersökning eller screening, som vi ju redan får betala individuellt.
Har läkare i familjen, de får testa sig fritt men instruktionerna är att de ska ha varit sjuka med feber eller något annat symptom., de får svara på detta i samband med testningen.B b8q skrev:
Om du läst att jag inte riktigt tror på testning på det sättet, och du läst hur jag tror att detta tillkommit, så förstår du säkert att tycker jag att en klokare väg vore att ödmjukt backa och säga att *här blev det fel men här är den nya relevanta vägen framåt".optimum skrev:
Återigen, jag har respekt för beslutsfattande i volym, blir helt enkelt oundvikligen fel ibland, det ska man vara ödmjuk för. både som beslutsfattare och allmänhet.
Vi har alla sagt något förlupet och ska kanske vara glada att vi inte tvingats fullfölja i de lägena, vi ska inte driva på en sådan hederskultur.
Den där retoriken är så märklig. Livsdugliga människor dör i förtid hela tiden av olika orsaker, där vissa skulle vara både enklare och billigare att stoppa än corona. Alkohol, rökning, luftföroreningar, klimatförändringar, ja, listan kan göras lång. Är inte det också "jävla fel"? Men av någon anledning är indignationen mot just coronahanteringen total från vissa håll. Än märkligare blir det när somliga som förfäras över coronahanteringen inte ens erkänner andra förtidsdödsorsaker som problem över huvud taget...optimum skrev:
Vadå frånvarande?
Min far blev 91 år och min svärmor är nu 91 och kommer förhoppningsvis leva 5-10 år till om ingen smittar henne.
Dock min mor gick bort i för tidig ålder men av cancer.
Nu tycker vissa det är ok att coronan får ta livet av livsdugliga äldre.
De som var med och byggde välfärden i landet.
Det är fel, så jävla fel.
Du har uppenbarligen inga föräldrar som du bry dig om.
Delar helt denna uppfattning, man säger lite skämtsamt inom riskhanering att "om det står i tidningen behöver du inte bry dig", dvs om en händelse har ett nyhetsvärde så är den ovanlig, men de händelser som är så vanliga att det inte längre uppmärksammas måste du däremot skydda dig mot. Som tidigare nämnts så dör det 8.000 VARJE ÅR i Sverige pga luftföroreningar, en stor del av dessa föroreningar skulle varit billiga att bygga bort. Skulle man spenderat de summor vi gör på Corona så antar jag att de skulle varit obefintliga.T tanaris skrev:Den där retoriken är så märklig. Livsdugliga människor dör i förtid hela tiden av olika orsaker, där vissa skulle vara både enklare och billigare att stoppa än corona. Alkohol, rökning, luftföroreningar, klimatförändringar, ja, listan kan göras lång. Är inte det också "jävla fel"? Men av någon anledning är indignationen mot just coronahanteringen total från vissa håll. Än märkligare blir det när somliga som förfäras över coronahanteringen inte ens erkänner andra förtidsdödsorsaker som problem över huvud taget...
Dvs vi går all in på en engångshändelse (säger inte vi ska negligera) men vi pratar inte ens om en lika stor som händer varje dag, förundras över att jag är så ensam här i att tycka att de 8.000 varje år är dåligt.
Det är populärt att säga att de byggde upp Sverige. Man kan lika gärna säga att de är en generation som fått allt serverat. De växte upp efter kriget när det rullade på riktigt bra i Sverige. Arbetslöshet existerade knappast levnadsstandarden steg kontinuerligt, en stor generation och få äldre att försörja. De byggde upp en rejäl statsskuld och räknade med att kommande mindre generationer skulle betala deras pension under lång tid.optimum skrev:
De som var med och byggde Sverige. De är tydligen inte värda något nu för de låter vi låsa in eller dö.
70+ se upp för ni är skit värda.
Så tycker INTE jag.
De på äldreboenden där personalen fick ta hand om er utan skyddsutrustning. Där spreds smittan och de dör i stora antal.
De som är 72-73 och nu dör en helvetes död kunde fått leva fina 20 år till, minst.
Men er tycker man det inte gör så mycket om nu går bort.
Fy faen vad arg jag blir.
Detta är inte mitt Sverige.
De som bor på äldreboenden har knappast minst 20år kvar i livet oberoende av vårdinsatser. Det handlar snarare om något år med ett liv som inte är direkt fint. Undantag finns naturligtvis.
Jag säger inte att äldrevården funkar som den borde. Men din beskrivning stämmer inte.
Redigerat:
De som är 70-80 är inte de som byggde upp Sverige, utan det var de som allra mest drog alla fördelar av det Sverige som deras föräldrar byggde upp. Förutom det som Daniel109 skrev så fick de även sina bostäder i princip betalda av staten.
Man kan lite snällare säga att de förvaltade det uppbyggda och drog samtidigt enorma fördelar av detta.
Det är de som är 80-110 år idag som byggde upp det välstånd som sen kommande generationer kunde leva av, och delvis förbruka.
Men nu tycker jag inte att det egentligen har med ämnet att göra, alla är människor och vi bor i ett samhälle där vi bör ta hand om varandra, oavsett vad man byggt upp.
Man kan lite snällare säga att de förvaltade det uppbyggda och drog samtidigt enorma fördelar av detta.
Det är de som är 80-110 år idag som byggde upp det välstånd som sen kommande generationer kunde leva av, och delvis förbruka.
Men nu tycker jag inte att det egentligen har med ämnet att göra, alla är människor och vi bor i ett samhälle där vi bör ta hand om varandra, oavsett vad man byggt upp.
Njae, enl Thomas matematik skulle man om man testade 10 miljoner hitta så många smittade att de inte räcker till, utan man får låna av dom friska. Då stämmer det.Mikael_L skrev:
Nej, till och vad gäller enkel matematik så har du fel.
Jag tar ett enkelt exempel. När vi hade funnit de 10 första fallen i Sverige, och då testat 300 personer som de kommit i kontakt med, tror du verkligen att vi hade hittat 3 ggr fler smittade ifall vi hade testat 1000 st istället?
Vilka extra 700 Skulle testats? Ett statistiskt snitt av Sverige, 5 från Kiruna (varav 3 kvinnor, 2 män, ålder mellan 2 och 76år), 1 från Korpilombo, 4 från Gällivare, osv ner genom Sverige?
Men hade vi gjort 10 miljoner tester dagen efter så hade vi däremot vetat väldigt exakt. (10 miljoner, hur många i timmen blir det då)
Vi hade i alla fall vetat exakt hur läget var dagen vi testade, men redan när provsvaren kommit så hade vi inte längre vetat lika säkert.
Ty redan dagen efter kom 50.000 människor in i landet, och sen nästa dag ytterligare 50.000 ...
Så efter bara några dagar skulle vi inte alls ha någon vidare koll. Förutom inresande så pågår ju smittspridning mellan smittbärande och andra i väntan på provsvaren.
Massiv smittspårning funkar mest för sjukdomar med lägre smittsamhet och tydliga symptom.
Inte för att jag tycker att det räckte med den mängd tester vi utförde, här hade vi tyvärr helt enkelt för låg kapacitet. Det hade verkligen haft ett stort värde i att screena lite mer - allmänt bland alla inresande, inte bara från Italien.
Nu när det efteråt visade sig att den allmänna smitta vi fick egentligen kom från Storbritannien, och Belgien/Tyskland, men det missade vi helt när det skedde, ...fokus bara på Italien...
Redigerat:
Exakt, de har roffat åt sig. När de var yngre så hade de inga betänkligheter att låta staten betala för deras utgifter. Inte hävde de pengar åt dåtidens pensionärer då, deras egna föräldrageneration.Mikael_L skrev:
De som är 70-80 är inte de som byggde upp Sverige, utan det var de som allra mest drog alla fördelar av det Sverige som deras föräldrar byggde upp. Förutom det som Daniel109 skrev så fick de även sina bostäder i princip betalda av staten.