Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
optimum optimum skrev:
Källa?
Det skrevs om det både här och var för ca en vecka sedan. Men kanske inte på Flashback...
 
  • Gilla
useless och 3 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Det skrevs om det både här och var för ca en vecka sedan. Men kanske inte på Flashback...
Har nog missat en hel del på Flashback i detta ämnet då jag har ett arbete att sköta

Där är motsvarande tråd upp i 131.417 inlägg.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
F
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Man kanske kan få tag i sån där "sommarspolarvätska". Luktade inte de äpple eller nåt sånt?
Eller blandi någon essens.
Den innehåller inte alkohol i den utsträckning att virus dör....
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
F
optimum optimum skrev:
Ja finns inget annat kommer jag använda sådant. Dock luktar det en del.
Någon tipsade om koncentrerad spolarvätska men luktar också illa.

Brasilien tillverkar massor med etanol för bilbränsle.
Borde importera några kubik därifrån så vi slipper ha brist på egen sprit.
Då kan jag tala om att spriten VVS firmorna säljer för att fylla bervärmeslangarna med luktar bäver. Det ligger liksom lite i sakens natur att man gör vad man kan för att inte uppmuntra nån att dricka skiten. T-Röd och även viss koncentrerad spolarvätska är fan så nära luktfri i jämförelse.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
Det är just det jag gör och då är detta en händelse som kommer ändra hur vi lever över hela världen för en lång tid framöver. Det finns ju dock alltid de människorna som fortsätter som inget hänt oavsett vad det gäller, det har alltid varit så och kommer alltid vara. Det kan vara både bra och dåligt, men att detta är en parentes? Nej säger jag.

Personligen funderar jag varje vecka över människorna som råkade ut för den stora depressionen och hur de drabbades och det startade faktiskt med en av de bästa TV-serierna som gjorts, Carnivale.

[media]
Efter den har jag läst och tittat på många dokumentärer och böcker om den tiden. Jag är en människa som alltid haft ett vidöppet sinne och bär med mig många människors öden, upplevelser och åsikter i mina tankar.
Jag tycker också detbär intressant med dokumentärer och ser och läser mycket men jag ser ändå nyktert på saker och ting och inser att framtida generationer inte kommer bry sig för fem öre om att du och jag ens har existerat som individer, betyder det att jag tycker att våra liv nu inte är värt något...självklart inte. Visst kommer det att komma dokumentärer och filmer men någon större inverkan på framtida generationers liv tror jag inte coronaviruset får.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Varför denna hets om egen handsprit, tvätta händerna med tvål och vatten.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 8 till
  • Laddar…
MultiMan
Möbius skrev:
Jag tycker också detbär intressant med dokumentärer och ser och läser mycket men jag ser ändå nyktert på saker och ting och inser att framtida generationer inte kommer bry sig för fem öre om att du och jag ens har existerat som individer, betyder det att jag tycker att våra liv nu inte är värt något...självklart inte. Visst kommer det att komma dokumentärer och filmer men någon större inverkan på framtida generationers liv tror jag inte coronaviruset får.
Den stora depressionen ledde fram till händelser som sedan utvecklades till andra världskriget. Tycker du att det inte heller har haft någon betydelse i det stora hela?
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Olika beroende på ursprung. En del luktar finkelolja och illa av tyngre alkoholer.
Är det hyfsat ren etanol i luktar den inte speciellt illa.
Ibland luktar den tequila, ibland annan god sprit. Destruerad sprit kan nämligen hamna i vissa märken...
 
Det finns ingen brist på sprit, det är brist på handsprit. Dvs sprit med tillsatser för att göra den mindre rinnig och mindre uttorkande.

Du kan göra t-röd lämplig som desinfektionsmedel genom att späda den till 70procent och tillsätta någon procent rapsolja för att göra den mindre uttorkande. Kommer vara rinning dock, och smaka illa.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Många rapporter kommer in nu där man som drabbad får skador på organvävnad i lungorna efter att ha friskförklarats. Sannolikheten att man får tillbaka bibehållen lungfunktion är liten. Dock vet man inte effekten på sikt. Men många svår fall har 20-30 procent sämre lungkapacitet efter att ha insjuknat i Covid-19
[länk]
Nej, vad säger du!
Det är ungefär som en vanlig influensa. Man käkar ett par Alvedon piller om dan och efter ett par veckor, upp och hoppa .
Man ska inte vara pessimistisk och förstora saker och ting. !
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tegnells kommunikation och myndigheter och regerings beslutsfattande är olika saker. Han har inte varit en stjärna som kommunikatör om man säger så även om det han sagt i allt väsentligt har varit sakligt. Det han sagt om flockimmunitet och peakar har varit helt korrekt.
Om Tegnell är för flockimmunitet då kan han gärna för mig gå i spetsen och smitta sig självmant. Jag slår vad att han inte kommer att klara sig.
 
P
Silver78 Silver78 skrev:
Just den artikeln ja. Men att sannolikheten är liten att få tillbaka full lungkapacitet efter ett svårt angrepp på lungornas celler är inget som är nytt. Jag har själv nedsatt lungkapacitet pga en mykoplasmainfektion i bägge lungorna för 15 år sedan. Jag låg inne en vecka svårt sjuk på sjukhus. Detta gör att tex RS-virus kan innebära att jag kan behöva vård. Gör man en röntgen kan man se att mina lungor har en irreversibel skada. Det är inget jag lider av men jag blir fortare anfådd än andra vid ansträngning. Man kan träna upp en del som jag har gjort. Men jag kommer aldrig få 100%.
Undrar varför det skrivs så lite om lunginflammation pga mykoplasma. Det är ju en högst smittsam sjukdom som drabbar många unga och gamla runt om i världen. 20% av dom som smittas får ju faktiskt lunginflammation, jag fick det också, och ärrbildning kan man få precis som du skriver. Det är en bakteriell sjukdom så det är lättare att behandla iofs.
MultiMan MultiMan skrev:
Den stora depressionen ledde fram till händelser som sedan utvecklades till andra världskriget. Tycker du att det inte heller har haft någon betydelse i det stora hela?
Nu börjar vi närma oss något intressant och jag får väl hålla med om att händelser har haft betydelse men inte särskilt mycket i vissa avseenden. Mänskligheten har genomlidigt både krig och pandemier men det verkar som att många länder ändå inte har tillräckligt med beredskap och jag tror inte heller att vi kan motivera våra skattebetalare att betala mer för att alltid ha betydande beredskap.
Låt oss säga att det var den ekonomiska kollapsen som till slut resulterade i krig, anser du då att den förestående ekonomisk kris som vi står inför behöver undvikas eller är det viktigare att rädda dom som just nu idag riskerar att drabbas hårdast av viruset? Om det är viktigare att rädda liv just nu, utan att begrunda konsekvenserna av en ekonomisk kris, så undrar jag om vi verkligen har lärt oss något av historien.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lars48 skrev:
Om Tegnell är för flockimmunitet då kan han gärna för mig gå i spetsen och smitta sig självmant. Jag slår vad att han inte kommer att klara sig.
Det är inget man är för eller emot. Det är något som uppstår. Tegnell avböjer numera att använda eller diskutera termen eftersom så många missförstår den.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
F
MultiMan MultiMan skrev:
Den stora depressionen ledde fram till händelser som sedan utvecklades till andra världskriget. Tycker du att det inte heller har haft någon betydelse i det stora hela?
Tål att debatteras, jag anser att du har fel. Det var inte den stora depression utan de orimliga krigsskadestånd och inskränkningar som drabbade Tyskland efter WW1. Depressionen var bara en generell marknadsfluktration som gjorde att det tippade över, det var inte alls orsaken till kriget. Vidare är detta helt OT i denna tråden.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.