Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Din tolkning.
Naturligtvis, jag kan väl inte skriva vad någon annans tolkning är men jag läser gärna vad din och andras tolkning är.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta var ett ganska tragiskt inlägg. Enligt din tolkning:
Antingen tror man allt som serveras, fogar sig, drar sitt strå till stacken och är nöjd och en bra medborgare.
Eller så är man kritisk, ifrågasätter saker, tar inte allt för givet, och då är man konspirationsteoretiker direkt med snudd på idiot vars problem redan har börjat tidigare.
Ett sådant synsätt trodda jag bara vara möjligt i Kinas eller Nordkoreas politiska elit.
OJ! Du kan verkligen inte se något mellanting?
Det förklarar ju ett och annat. Du, det är ingen idé att vi fortsätter diskutera något, du kommer aldrig förstå mig. Troligen kommer du aldrig klara av att förstå de flesta.

• Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Antingen tror man allt som serveras, fogar sig, drar sitt strå till stacken och är nöjd och en bra medborgare.
Eller så är man kritisk, ifrågasätter saker, tar inte allt för givet, och då är man konspirationsteoretiker direkt med snudd på idiot vars problem redan har börjat tidigare.
Ett sådant synsätt trodda jag bara vara möjligt i Kinas eller Nordkoreas politiska elit.
Vi är nog ganska många som tycker enligt ovan, men då kanske Nordkorea inte är så farligt ändå? Tycker mig minnas att du är lite egen i många trådar, så det kanske är svårt att leva där majoriteten får bestämma? Är det inte tvivel mot banker och kontanter så är det hat mot hundar och förkärlek för gömd taggtråd. Jobbigt det där.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
F
T Thomas_Blekinge skrev:
Det har smugit sig in ett ”snudd på” som jag tycker kan ifrågasättas.

J
tusenett skrev:
Politik?

Igår på pressträffen var de mycket tydliga med att testerna ska vara ändamålsenliga och testresultatet måste leda till någon form av agerande av individ eller annan annars är de meningslösa. Tydligen har regioner och andra just ifrågasatt syftet med testerna.

Ändå står politiker och andra och tjabbar och tävlar om vem som kan lova flest tester per vecka.
Man kan nog med fog påstå att vi får vara glada att tjänstemännen på FHM har ett större inflytande på situationen än om politiker som Hallengren hade hållit i trådarna och informationen. Hon kan inte ens sätta ihop en begriplig mening...
Läs nedan

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ena-hallengren-talar-uppstar-en-gol-av-tomhet

• Wow
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
tompax
T tanaris skrev:
Det behöver du inte göra, men du får gärna förklara varför mina personliga upplevelser är väldigt långt ifrån den mörka bild du målar upp. Du har ju ändå "viss insyn".
Det är för att du uppenbarligen inte ser vad som pågår bakom kulisserna.
Brukare inom äldrevården missköts och vanvårdas varje dag, flera gånger om dagen. Det sker mer eller mindre alla patienter till viss grad. Ibland blir det fullpott och allt sköts väl under en hel dag, men det är nog ytterst sällan. Detta sker även inom hemtjänsten, och även till viss grad inom vården, i synnerhet sjukhusvården där vistelserna kan vara av den längre sorten.

Vad jag försöker beskriva här är allt från minsta "obetydande" misskötsel och vanvård, till grövre saker.
Om vi tar en våldtäkt till exempel, så är det inte så i lagens mening att det måste ha skett ett fullbordat sexualbrott med fysisk penetrering i annans kropp, utan det kan handla om betydligt, i jämförelse, "mildare" handlingar.
På samma sätt kan man tala om även misskötsel och vanvård. Vanvård exempelvis behöver inte vara att en 80-årig brukare, eller cancerpatient på palliativa avdelningen på ett sjukhus, har tvingats ligga i sin avföring i 3 veckor varefter hen har utvecklat diverse komplikationer som kan härledas till denna sanitära olägenhet.
Det kan vara att en blöja eller kateter inte har bytts med de föreskrivna intervallerna, för att ge ett exempel.
Misskötsel kan vara så lite som att det finns en utarbetad genomförandeplan där det finns strikta instruktioner om att brukaren eller patienten skall tas med på promenad en gång om dagen, 7 dagar i veckan, men där detta inte hålls och det endast blir av 3, eller 4 dagar i veckan. Till och med 6 dagar i veckan är alltså en avvikande från planen.

Det finns bestämmelser om rapportering där man måste skriva en avvikelserapport om det händer något utöver det vanliga och detta missbrukas något så ofta, att man näsan lika gärna skulle kunna ta bort den bestämmelsen helt. Man kanske måste trycka in sig innan man besöker en patient, vilket självklart missas många gånger. Åtgärdsregistrering samma sak, det är väldigt ofta det kryssas för åtgärder som överhuvudtaget inte utförts.

När personal blir påkomna skylls det i en övervägande fall på tidsbrist och ett pressat schema. Samtidigt kan personalen obehindrat stå och skicka privata textmeddelanden på arbetstid, eller med god marginal överskrida den tid som är avsatt för rast.

Personalen håller varandra om ryggen, även fast flera individer tycker att förfarandet är fel, men man fortsätter att hålla varandra om ryggen för att man är rädd om sin anställning. Väldigt sällan rapporteras något till chefen, trots att det finns rapporterings- och anmälningsplikt när misskötsel och vanvård förekommer, eller andra avvikande moment som inte hör hemma inom ramarna för tjänsten.

Listan kan göras enorm. Min uppfattning är att saker och ting sköts bättre på sjukhus än inom äldrevården, med det sagt betyder det dock ej att sjukhuspersonalen arbetar exemplariskt.

Jag skulle kunna fortsätta nästan i oändlighet och beskriva missförhållandena, så mycket är det.
Vad man bör komma ihåg är att det i de flesta fall sällan sker allvarliga konsekvenser av misskötseln och vanvården. Att personal inte har bytt blöja mer än på morgonen och kvällen på en brukare som kanske borde ha bytts på ytterligare 2-3 gånger samma dag, kommer inte att ta död på patienten och syns oftast inte utåt. Huruvida en dement patient sedan lider av detta kan diskuteras, men det är säkert inte trevligt. Lika lite får det direkta konsekvenser att patienterna eller brukarna inte aktiveras enligt överenskommen plan, samtidigt som det i det långa perspektivet kan förkorta deras liv med flera år. Sådant talas det inte om.
Att äldre patienter eller brukare trillar, av olika anledningar som personalen egentligen borde bli lastad för, framkommer praktiskt taget aldrig. Det finns alltid något att skylla på.

Så här ser det ut, och så här kommer det att se ut. Och återigen, det är inte så att denna misskötsel och vanvård syns utåt till den grad att ett helt samhälle reagerar. De som arbetar inom vården känner väl till detta och av dessa är det bara en mycket liten del som vågar säga som det är, resten blundar.

Jag hoppas detta var detaljerat nog, så vi kan lämna ämnet på denna, lite mer ingående, nivå.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Mäktar du inte med att hålla en högre intellektuell nivå än personangrepp, där du kallar mig egoistisk med enormt uppmärksamhetsbehov?
Ansluten av @patst577 som hejar på ditt lågintelligenta inlägg. Möjligen kan hen kategoriseras i samma intellektuella grupp som dig?

Jag talar utifrån mina yrkeserfarenheter, inte som patient, ifall du inte har lyckats att urskönja det ur mina inlägg.
Det finns nog minst två läger i frågan. Båda tycker att den andra sidan har dåliga argument och inte riktigt är med i matchen. Jag tror vi tillhör olika läger i den här frågan. Och säkert i de flesta andra med.

Jag tänker inte uttala mig om din intelligenskvot, men jag är helt säker på att du är ute och cyklar när du bedömer min.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Nja, jag uppskattar alla de duktiga människor som hanterar detta, från de som ska ha en överblick ner till de som hanterar enskilda patienter, jag är helt övertygad om att de allra flesta av dessa gör sitt bästa och samtidigt betydligt större uppoffringar än vi i denna tråd. Jag är också övertygad om att det begås misstag i alla de miljontals beslut som tas, men jag väljer under pågående kris att stödja "laget" och inte ödsla samhällets resurser på att tex bemöta ryktesspridning från missnöjesgrupper.

Det kommer en tid då kritiken kommer att hagla, erfarenheter kommer att omsättas till nya rutiner etc, men jag tycker inte att nu är denna tid.

Personligen tycker jag också att det är beundransvärt att vi har folk som tar hand om detta som vågar stanna upp och tänka efter, istället för att bara springa med flocken, för att senare kunna gömma sig i denna och undvika ansvar.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
D
tompax tompax skrev:
Brukare inom äldrevården missköts och vanvårdas varje dag, flera gånger om dagen. Det sker mer eller mindre alla patienter till viss grad. Ibland blir det fullpott och allt sköts väl under en hel dag, men det är nog ytterst sällan. Detta sker även inom hemtjänsten, och även till viss grad inom vården, i synnerhet sjukhusvården där vistelserna kan vara av den längre sorten.

Vad jag försöker beskriva här är allt från minsta "obetydande" misskötsel och vanvård, till grövre saker.
Om vi tar en våldtäkt till exempel, så är det inte så i lagens mening att det måste ha skett ett fullbordat sexualbrott med fysisk penetrering i annans kropp, utan det kan handla om betydligt, i jämförelse, "mildare" handlingar.
På samma sätt kan man tala om även misskötsel och vanvård. Vanvård exempelvis behöver inte vara att en 80-årig brukare, eller cancerpatient på palliativa avdelningen på ett sjukhus, har tvingats ligga i sin avföring i 3 veckor varefter hen har utvecklat diverse komplikationer som kan härledas till denna sanitära olägenhet.
Det kan vara att en blöja eller kateter inte har bytts med de föreskrivna intervallerna, för att ge ett exempel.
Misskötsel kan vara så lite som att det finns en utarbetad genomförandeplan där det finns strikta instruktioner om att brukaren eller patienten skall tas med på promenad en gång om dagen, 7 dagar i veckan, men där detta inte hålls och det endast blir av 3, eller 4 dagar i veckan. Till och med 6 dagar i veckan är alltså en avvikande från planen.

Det finns bestämmelser om rapportering där man måste skriva en avvikelserapport om det händer något utöver det vanliga och detta missbrukas något så ofta, att man näsan lika gärna skulle kunna ta bort den bestämmelsen helt. Man kanske måste trycka in sig innan man besöker en patient, vilket självklart missas många gånger. Åtgärdsregistrering samma sak, det är väldigt ofta det kryssas för åtgärder som överhuvudtaget inte utförts.

När personal blir påkomna skylls det i en övervägande fall på tidsbrist och ett pressat schema. Samtidigt kan personalen obehindrat stå och skicka privata textmeddelanden på arbetstid, eller med god marginal överskrida den tid som är avsatt för rast.

Personalen håller varandra om ryggen, även fast flera individer tycker att förfarandet är fel, men man fortsätter att hålla varandra om ryggen för att man är rädd om sin anställning. Väldigt sällan rapporteras något till chefen, trots att det finns rapporterings- och anmälningsplikt när misskötsel och vanvård förekommer, eller andra avvikande moment som inte hör hemma inom ramarna för tjänsten.

Listan kan göras enorm. Min uppfattning är att saker och ting sköts bättre på sjukhus än inom äldrevården, med det sagt betyder det dock ej att sjukhuspersonalen arbetar exemplariskt.

Jag skulle kunna fortsätta nästan i oändlighet och beskriva missförhållandena, så mycket är det.
Vad man bör komma ihåg är att det i de flesta fall sällan sker allvarliga konsekvenser av misskötseln och vanvården. Att personal inte har bytt blöja mer än på morgonen och kvällen på en brukare som kanske borde ha bytts på ytterligare 2-3 gånger samma dag, kommer inte att ta död på patienten och syns oftast inte utåt. Huruvida en dement patient sedan lider av detta kan diskuteras, men det är säkert inte trevligt. Lika lite får det direkta konsekvenser att patienterna eller brukarna inte aktiveras enligt överenskommen plan, samtidigt som det i det långa perspektivet kan förkorta deras liv med flera år. Sådant talas det inte om.
Att äldre patienter eller brukare trillar, av olika anledningar som personalen egentligen borde bli lastad för, framkommer praktiskt taget aldrig. Det finns alltid något att skylla på.

Så här ser det ut, och så här kommer det att se ut. Och återigen, det är inte så att denna misskötsel och vanvård syns utåt till den grad att ett helt samhälle reagerar. De som arbetar inom vården känner väl till detta och av dessa är det bara en mycket liten del som vågar säga som det är, resten blundar.

Jag hoppas detta var detaljerat nog, så vi kan lämna ämnet på denna, lite mer ingående, nivå.
Så här tror jag alldeles säkert att det kan vara, men jag tycker det rapporteras rätt mycket om detta, iaf i Sydsvenskan har de haft flera långkörare om sådana här saker, helt förfärligt.

MultiMan
F fsn skrev:
Det har smugit sig in ett ”snudd på” som jag tycker kan ifrågasättas.
What goes around comes around.

T
tompax tompax skrev:

Men jag har ju inte skrivit om några upplevelser inom äldrevården, riktigt så gammal är jag inte. Du skrev att det vården var försämrad på alla håll, även vårdcentralen. Jag upplevde tvärtom att den var bättre än någonsin. Utöver det min mormor råkade ut för, som faktiskt låter som ett riktigt undantag, har jag inten som helst erfarenhet av äldrevården och därför ingen anledning att uttala mig om den. (Däremot är jag helt säker på att jag hade hört om min mormor utsatts för någon vanskötsel, för hon var både smart och helt klar i huvudet, men det ända hon nämnde var att det var lite jobbigt att kommunicera med vissa från hemtjänsten, och att de hade så bråttom iväg när hon ville prata lite.)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tompax
P patst577 skrev:
Det finns nog minst två läger i frågan. Båda tycker att den andra sidan har dåliga argument och inte riktigt är med i matchen. Jag tror vi tillhör olika läger i den här frågan. Och säkert i de flesta andra med.

Jag tänker inte uttala mig om din intelligenskvot, men jag är helt säker på att du är ute och cyklar när du bedömer min.
För det första har jag bara ställt en fråga angående din förmåga, inte angripit dig, eftersom du hejade på ett personangrepp, för det andra så anser jag inte att personangrepp är ett vuxet och moget beteende.
Tycker du det? (Ställer frågan eftersom du gav tummen upp för inlägget i fråga)

tompax
T tanaris skrev:
Men jag har ju inte skrivit om några upplevelser inom äldrevården, riktigt så gammal är jag inte. Du skrev att det vården var försämrad på alla håll, även vårdcentralen. Jag upplevde tvärtom att den var bättre än någonsin. Utöver det min mormor råkade ut för, som faktiskt låter som ett riktigt undantag, har jag inten som helst erfarenhet av äldrevården och därför ingen anledning att uttala mig om den. (Däremot är jag helt säker på att jag hade hört om min mormor utsatts för någon vanskötsel, för hon var både smart och helt klar i huvudet, men det ända hon nämnde var att det var lite jobbigt att kommunicera med vissa från hemtjänsten, och att de hade så bråttom iväg när hon ville prata lite.)
Det gäller så klart även vårdcentralerna. Men det slarv som förekommer där är av en annan art. Det är mer att man missar anteckna saker, eller antecknar fel saker, ibland tvärtemot vad patienten säger. Det handlar om att man missar kontakta patienten, skicka remisser osv. Det handlar mer om sådant slarv än misskötsel och vanvård eftersom patienterna ju inte är inneliggande.

Inom demensvården är det klart betydligt värre än övrig äldrevård där patienten i fråga är klar i huvudet, eftersom personalen ju inte kommer undan med vad som helst. Dock fuskas det även där, men inte på samma synliga sätt.

Att din mormor har utsatts för misskötsel och rentav vanvård är högst troligt, men det är sannolikt av den graden att det inte har upptäckts av henne själv, och definitivt inte av dig som inte är där och kan övervaka dygnet runt.

BirgitS
För den som är intresserad av utvärderingen för att behålla gränsen på 70 år finns den här: https://www.folkhalsomyndigheten.se...arskilda-rad-till-personer-70-ar-eller-aldre/
Förutom hur ålder (mellan 50 och 79 år) påverkar finns där siffror för hur olika bakomliggande sjukdomar samt kön påverkar i det åldersspannet.

Tre på Karolinska Institutet har skrivit en sammanfattning av nuvarande kunskapsläge när det gäller antikroppar, immunitet mm. alltså serologi som FHM publicerar här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/serologi-for-covid-19/

• Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.