Det gäller så klart även vårdcentralerna. Men det slarv som förekommer där är av en annan art. Det är mer att man missar anteckna saker, eller antecknar fel saker, ibland tvärtemot vad patienten säger. Det handlar om att man missar kontakta patienten, skicka remisser osv. Det handlar mer om sådant slarv än misskötsel och vanvård eftersom patienterna ju inte är inneliggande.
Inom demensvården är det klart betydligt värre än övrig äldrevård där patienten i fråga är klar i huvudet, eftersom personalen ju inte kommer undan med vad som helst. Dock fuskas det även där, men inte på samma synliga sätt.
Att din mormor har utsatts för misskötsel och rentav vanvård är högst troligt, men det är sannolikt av den graden att det inte har upptäckts av henne själv, och definitivt inte av dig som inte är där och kan övervaka dygnet runt.
Och allt det här skulle vara på grund av corona? Har det inte gjorts misstag och funnits många exempel på miss/vanskötsel innan, menar du? Eller vad menar du egentligen?
Så här ser det ut, och så här kommer det att se ut. Och återigen, det är inte så att denna misskötsel och vanvård syns utåt till den grad att ett helt samhälle reagerar. De som arbetar inom vården känner väl till detta och av dessa är det bara en mycket liten del som vågar säga som det är, resten blundar.
Jag ifrågasätter inte dina påståenden men däremot undrar jag varför du sitter anonymt på ett forum och skriver om allvarliga missförhållanden som du har vetskap om?
Själv tillhör du, hoppas jag, den lilla del som inte blundar och vågar rapportera/anmäla det som du ser av vanvård?
Inte bara på Sahlgrenska i Västra Götalandsregionen som det blir värre.
På Skaraborgs sjukhus är nu antalet inneliggande patienter som vårdas för covid-19 det högsta hittills. Men samtidigt verkar skaraborgarna nu vara mindre försiktiga än tidigare under pandemin.
– Det är farligt! Vi kommer att se en ökad spridning på grund av sådan oförsiktighet, varnar biträdande smittskyddsläkaren Peter Nolskog.
För det första har jag bara ställt en fråga angående din förmåga, inte angripit dig, eftersom du hejade på ett personangrepp, för det andra så anser jag inte att personangrepp är ett vuxet och moget beteende.
Tycker du det? (Ställer frågan eftersom du gav tummen upp för inlägget i fråga)
Om du läser igenom dina inlägg är du väldigt nedvärderande till andra skribenter som inte håller med dig. Du för fram att du har rätt, och inget annat kan gälla. Du framför inte det heller på ett moget sätt.
Låt oss komma fram till att vi allihop ska höja tonen något för ett trevligare klimat här på forumet?
Varför testa när du vet att du haft det? Bortkastade pengar...
För att se eventuell immunitet och längden på densamma. Tex.
Eller för att få intyg på immunitet för den som behöver resa från/till andra länder, återgå i tjänst, få besöka äldre etc.
Hyfsat okomplicerat att fatta syftet med och värdet i den typen av test.
På tal om smittspridning i skolan så insjuknade en elev igår under skoldagen med hög feber, muskelvärk och hosta i min frus mellanstadieklass. Det skall bli intressant att se hur många denna hann smitta? Ingen, några eller många?
Du drar så konstiga slutsatser ibland. Din fru har ju varit sjuk, och man smittad asymptomatiskt. Om någon mer inte blir sjuk är det ju omöjligt att säga vilken väg det gick.
Det är ju inte ens helt säkerställt att den ungen nu är sjuk i Covid-19.
Här kommer veckans kurva. Total dödlighet Covid19 nordens länder per capita. Morgondagens värde är extrapolerat utifrån senaste veckans dödstal.
[bild]
Får se om de andra länderna får bakslag när de öppnat upp.
Det tror jag inte, förutom om de släpper in folk till Sverige och drar på sig smitta igen.
Sverige, Smitthärden där ingen bryr sig på riktigt.
Du drar så konstiga slutsatser ibland. Din fru har ju varit sjuk, och man smittad asymptomatiskt. Om någon mer inte blir sjuk är det ju omöjligt att säga vilken väg det gick.
Det är ju inte ens helt säkerställt att den ungen nu är sjuk i Covid-19.
(Jojo, Ockhams rakkniv, men ändå)
Jag ser inte någon slutsats i hans inlägg. Förutom ett konstaterande att en unge fått feber osv
Får se ifall de andra länderna får bakslag när de öppnat upp.
Det tror jag inte, förutom om de släpper in folk till Sverige och drar på sig smitta igen.
Sverige, Smitthärden där ingen bryr sig på riktigt.
Vadå ”om”? Danskarna har ju redan börjat vallfärda till Ullared igen, läste jag.
Det är för att du uppenbarligen inte ser vad som pågår bakom kulisserna.
Brukare inom äldrevården missköts och vanvårdas varje dag, flera gånger om dagen. Det sker mer eller mindre alla patienter till viss grad. Ibland blir det fullpott och allt sköts väl under en hel dag, men det är nog ytterst sällan. Detta sker även inom hemtjänsten, och även till viss grad inom vården, i synnerhet sjukhusvården där vistelserna kan vara av den längre sorten.
Vad jag försöker beskriva här är allt från minsta "obetydande" misskötsel och vanvård, till grövre saker.
Om vi tar en våldtäkt till exempel, så är det inte så i lagens mening att det måste ha skett ett fullbordat sexualbrott med fysisk penetrering i annans kropp, utan det kan handla om betydligt, i jämförelse, "mildare" handlingar.
På samma sätt kan man tala om även misskötsel och vanvård. Vanvård exempelvis behöver inte vara att en 80-årig brukare, eller cancerpatient på palliativa avdelningen på ett sjukhus, har tvingats ligga i sin avföring i 3 veckor varefter hen har utvecklat diverse komplikationer som kan härledas till denna sanitära olägenhet.
Det kan vara att en blöja eller kateter inte har bytts med de föreskrivna intervallerna, för att ge ett exempel.
Misskötsel kan vara så lite som att det finns en utarbetad genomförandeplan där det finns strikta instruktioner om att brukaren eller patienten skall tas med på promenad en gång om dagen, 7 dagar i veckan, men där detta inte hålls och det endast blir av 3, eller 4 dagar i veckan. Till och med 6 dagar i veckan är alltså en avvikande från planen.
Det finns bestämmelser om rapportering där man måste skriva en avvikelserapport om det händer något utöver det vanliga och detta missbrukas något så ofta, att man näsan lika gärna skulle kunna ta bort den bestämmelsen helt. Man kanske måste trycka in sig innan man besöker en patient, vilket självklart missas många gånger. Åtgärdsregistrering samma sak, det är väldigt ofta det kryssas för åtgärder som överhuvudtaget inte utförts.
När personal blir påkomna skylls det i en övervägande fall på tidsbrist och ett pressat schema. Samtidigt kan personalen obehindrat stå och skicka privata textmeddelanden på arbetstid, eller med god marginal överskrida den tid som är avsatt för rast.
Personalen håller varandra om ryggen, även fast flera individer tycker att förfarandet är fel, men man fortsätter att hålla varandra om ryggen för att man är rädd om sin anställning. Väldigt sällan rapporteras något till chefen, trots att det finns rapporterings- och anmälningsplikt när misskötsel och vanvård förekommer, eller andra avvikande moment som inte hör hemma inom ramarna för tjänsten.
Listan kan göras enorm. Min uppfattning är att saker och ting sköts bättre på sjukhus än inom äldrevården, med det sagt betyder det dock ej att sjukhuspersonalen arbetar exemplariskt.
Jag skulle kunna fortsätta nästan i oändlighet och beskriva missförhållandena, så mycket är det.
Vad man bör komma ihåg är att det i de flesta fall sällan sker allvarliga konsekvenser av misskötseln och vanvården. Att personal inte har bytt blöja mer än på morgonen och kvällen på en brukare som kanske borde ha bytts på ytterligare 2-3 gånger samma dag, kommer inte att ta död på patienten och syns oftast inte utåt. Huruvida en dement patient sedan lider av detta kan diskuteras, men det är säkert inte trevligt. Lika lite får det direkta konsekvenser att patienterna eller brukarna inte aktiveras enligt överenskommen plan, samtidigt som det i det långa perspektivet kan förkorta deras liv med flera år. Sådant talas det inte om.
Att äldre patienter eller brukare trillar, av olika anledningar som personalen egentligen borde bli lastad för, framkommer praktiskt taget aldrig. Det finns alltid något att skylla på.
Så här ser det ut, och så här kommer det att se ut. Och återigen, det är inte så att denna misskötsel och vanvård syns utåt till den grad att ett helt samhälle reagerar. De som arbetar inom vården känner väl till detta och av dessa är det bara en mycket liten del som vågar säga som det är, resten blundar.
Jag hoppas detta var detaljerat nog, så vi kan lämna ämnet på denna, lite mer ingående, nivå.
Först och främst ska jag säga att jag inte alls har någon avsikt att säga emot något i detta inlägg, ty dels har jag absolut inte tillräcklig insyn i någon sådan verksamhet, sen misstänker jag lite samma som dig, även om jag nu inte har någon koll på omfattningen av fel och fusk.
Men, sen ...
Nu undrar jag lite vad det har med tråden och corona att göra, samt hur jag ska knyta samman detta med de åsikter du annars framfört ..?
Menar du att pg.a. situationen i hemtjänst och omvårdnadsboenden så skulle vi ha stoppat flygtrafik till Sverige och kapat av Öresundsbron. Eller infört undantagstillstånd i Storstockholm, eller ...
För du menar väl knappast att coronaviruset uppstod hos de vanvårdade äldre ...?
Jag ser inga fel i ditt långa inlägg, inte något som jag i alla fall vet, men undrar helt enkelt hur jag ska koppla ihop det med vad vi allmänt annars diskuterar här och vad du i synnerhet har framfört ...
Vadå ”om”? Danskarna har ju redan börjat vallfärda till Ullared igen, läste jag.
Jag vet att danskar åker hit. Återstår att se om deras kurva skjuter i höjden, och om de spårar smittan hit och skickar tillbaka de sjuka så vi får bakläxa
Och allt det här skulle vara på grund av corona? Har det inte gjorts misstag och funnits många exempel på miss/vanskötsel innan, menar du? Eller vad menar du egentligen?
Nej detta har ingenting med corona att göra, däremot har corona förvärrat det så klart. Det blir så att säga ännu mer som kan misskötas nu, som exempelvis handhygienen.
"Alla handtag och andra ytor som berörs skall spritas X antal gånger i timmen" exempelvis. Sedan går personalen och för glatta livet kryssar i att de har spritat, fast de inte har det. Dessa procedurer görs inte så ofta och rigoröst i vanliga fall, utan corona. Så klart corona spär på det ytterligare. Plus att personalen får ännu mer att göra, så att ännu fler moment saknar täckning i arbetstid.