2 361 311 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Sveriges pensionärer får inte bra omvårdnad och vi har på tok för många fattigpensionärer, efter dessa utgifter lär det bli ännu värre.tompax skrev:
Skönt att man inte är helt värdelös, något bra gör man i alla fall
Skämtåsido, så ja, det finns en konsekvent linje, lika konsekvent som linjen på motsatt sida, som likväl stöttas av likasinnade.
Men den skiljelinjen verkar ha funnits hela tiden i den här coronahistorien. Jag följer dock inte rigitt den linjen du menar utan förstår mycket väl problematiken i det hela, inte minst den ekonomiska.
När jag jag skrivit att jag inte bryr mig om miljoner som dör i svält? Aldrig, vill jag påstå.
Men du menar, att de pengarna som besparas på dessa stackars pensionärer i Sverige, som nu har fått sätta livet till i corona, de har gått till att bekämpa svält världen över? Det visste jag faktiskt inte.
Vad jag menar, är att man skulle prioriterat dessa människor betydligt högre! än vad som har skett. Det är dessa människor som har byggt upp Sverige och kanske betalat in skatt i hela sina liv. Är detta tacken de får? Att de får ligga på ett äldreboende och få undermålig vård, istället för att få komma till sjukhus?
Jag tror också att detta utgör en bra morot för aktiva skattebetalare att fortsätta göra så för att bli gamla i Sverige - NOT.
Är det samma sak jag har att se fram emot?
Och detta sätter jag i kontrast till hur det har sköts i de flesta andra länder runtomkring, som inte kommer i närheten av våra dödstal per capita.
Jag vet inte hur många som har undgått att upptäcka att länder runtomkring oss, också anser att Sveriges val har varit dåliga. Så vi är uppenbart inte de enda.
Ja, att hålla öppet samhället var ju skönt, så slapp vi sitta i "husarrest", men dödstalen tycker jag inte är att skryta med, tvärtom.
Som bekant så låter inte många länder svenskar att resa in när de öppnar sina länder för turister. Även detta p.g.a att de anser att Sverige har skött detta dåligt.
Ja ett förslag skulle vara att lägga mer pengar på de äldre och låta de få bättre vård på sjukhus, och på så sätt spara många liv. Finns många helt onödiga och rentav kontraproduktiva kostnadsposter i detta land, de hade man gott kunnat skippa i förmån för våra äldre.
Det känns ganska osympatiskt att låta äldre dö på sina äldreboenden, istället för att ge de fullgod vård på sjukhus för att öka sina chanser att klara sig.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 870 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 870 inlägg
Att inte ta hand om äldre är en mycket stor förlust av empati, erfarenhet och samlad kunskap efter ett långt liv.
Världens mäktigaste land leds av en president som är 73 år. Talkvinnan Pelosi är 80 år. Majoritetsledaren i senaten McConnell är 78. Majoritetsledaren i kongressen, Hoyer, är 80. "Trots" detta går det rätt bra för landet.
Att värna om de med högre ålder är en vinst för alla i samhället, både på kort och lång sikt.
Världens mäktigaste land leds av en president som är 73 år. Talkvinnan Pelosi är 80 år. Majoritetsledaren i senaten McConnell är 78. Majoritetsledaren i kongressen, Hoyer, är 80. "Trots" detta går det rätt bra för landet.
Att värna om de med högre ålder är en vinst för alla i samhället, både på kort och lång sikt.
De som var med och byggde Sverige. De är tydligen inte värda något nu för de låter vi låsa in eller dö.
70+ se upp för ni är skit värda.
Så tycker INTE jag.
De på äldreboenden där personalen fick ta hand om er utan skyddsutrustning. Där spreds smittan och de dör i stora antal.
De som är 72-73 och nu dör en helvetes död kunde fått leva fina 20 år till, minst.
Men er tycker man det inte gör så mycket om nu går bort.
Fy faen vad arg jag blir.
Detta är inte mitt Sverige.
Så tycker INTE jag.
De på äldreboenden där personalen fick ta hand om er utan skyddsutrustning. Där spreds smittan och de dör i stora antal.
De som är 72-73 och nu dör en helvetes död kunde fått leva fina 20 år till, minst.
ELLER så kan man välja att se det som att de som är i arbetsför ålder nu, måste kunna fortsätta att jobba och få behålla jobben, så att de kan betala skatt så att vi har råd att ge våra seniorer ett bättre liv på ålderns höst. Därför försöker Sverige hålla samhället igång så mycket det går. Ju fler arbetslösa vi får, desto mindre pengar finns att ge till äldreomsorgen i framtiden.optimum skrev:
De som var med och byggde Sverige. De är tydligen inte värda något nu för de låter vi låsa in eller dö.
Så tycker INTE jag.
Och vad säger de äldre själva? De flesta äldre i min släkt tycker ”sluta förstöra våra barnbarns framtid. De är viktigare än oss, vi har redan haft ett bra liv”.
Jag säger inte att Sverige lyckats bra. Men jag förstår intentionen.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Testar man 100.000 istället för 30.000 hittar man 3 gångar fler smittobärare. Enkel matematik. Då kan man sätta 3 gånger fler smittobärare i karantän och minska risken att dessa smittar vidare.
Hänger du fortfarande med, djac?
Därmed minskar man antalet smittade med ungefär samma faktor. Hänger du med?
Om man nu antar en viss dödlighet (döda per antal smittade) så minskar man antal döda också.
Så enkel är matematiken. Härligt eller?
Om man nu antar en viss dödlighet (döda per antal smittade) så minskar man antal döda också.
Är det någon som vet hur ofta de som testas (sjukvårdspersonal t.ex) omtestas?
Bara för att jag är konstaterat smittfri idag kanske jag inte är det nästa vecka, jag kan ju ha smittats när jag handlat.
Bara för att jag är konstaterat smittfri idag kanske jag inte är det nästa vecka, jag kan ju ha smittats när jag handlat.
Jag skulle gissa att väldigt många som testas idag är sådana som har symptom och där de som testats redan har isolerat sig själv men behöver testas p.g.a. att man t.ex. har kommit till sjukhus och man behöver bättre koll.T Thomas_Blekinge skrev:Testar man 100.000 istället för 30.000 hittar man 3 gångar fler smittobärare. Enkel matematik. Då kan man sätta 3 gånger fler smittobärare i karantän och minska risken att dessa smittar vidare.
Eventuellt virusinfekterade ickesjuka eller mindre sjuka kommer ofta ha låga virusmängder, och kan missas (falskt negativa).
Den som är positiv vid provtagning kan mycket väl vara smittfri när provsvar kommer 1–2 dagar senare medan den som var testnegativ däremot då kan ha smittat sin omgivning.
Den testpositive kan redan ha smittat ned sin omgivning och isolering får därför begränsat värde, och smittspårning av alla kontakter är i nuläget orealistiskt.
Så jag är tveksam till att man får den stora effekt du påstår.
Rent krasst ekonomiskt så är yngre ”värda” mer än äldre för samhället. Men jag håller med om att trots det så ska det finnas någon form av värdighet att bry sig om de äldre trots att de inte har samma ekonomiska värde längre.optimum skrev:
Så tycker INTE jag.
Med det sagt så är frågan ändå om hur mycket ska alla 70- (under 70) ”betala” för att skydda 70+? Ska hela världen låsas ner för att skydda 70+-arna med den ”kostnad” i folkhälsa för efterkommande generationer det innebär? Ska barn och yngre förlora sin framtid i den djupaste lågkonjunkturen sen den stora depressionen med allt vad det innebär i dålig folkhälsa pga alla självmord, förstörda familjer, depressioner, och allt som det kan medföra?
Min mamma som är 75 år tycker i alla fall inte att världen ska stanna för hennes skull. Hon tycker att de äldre är ändå tvingade att isolera sig pga. Corona och då kan man väl släppa ut alla andra så att deras liv kan få fortsätta. Då är hon iofs väldigt pigg, bor själv och promenerar en mil om dagen, hugger ved och mest utryckt att hon saknar att kunna spela poker med sina väninnor.
Det motsäger inte det du skriver, dvs att det är ”oturligt” att man inte lyckades skydda de äldre. Men orsaken anser jag beror på sånt som skett för många år sedan och som pågått under många år och inte direkt beror på det aktuella tillståndet av pandemihanteringen.
Redigerat av moderator:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vadå överlever 20år minst till efter man är 72-73år? Låter ju helt verklighetsfrånvarande för när människor faktiskt dör. Ganska normalt att man dör vi 70års ålder. Helt inom -1 standardavvikelse. Du behöver ju inte överdriva för att få fram en poäng.optimum skrev:
Så tycker INTE jag.