1 016 679 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det tar emot väldigt mycket, Birgit!BirgitS skrev:
Nu håller du på och överdriver igen. Det är 4 barn i åldern 12-15 år som fått en så allvarlig MIS-C att de har behövt intensivvård. Det är 4 barn i åldern 10-19 år som avlidit av covid, alltså typ 1-2 i gruppen 12-15 år. Med den smittspridning som är nu i Sverige kommer inte lika många barn till att insjukna så genom att vaccinera 12-15 år är det tveksamt om man räddar livet på något barn och bara något enstaka barn slipper IVA. Däremot kommer något eller några av dem att behöva sjukhusvård, ev. även IVA, pga. hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation orsakad av vaccinationen.
Har du läst Fohms dokument där de redogör för bakgrunden till beslutet än?
Men vid yttersta sällsynta fall, är du rent briljant.
Du ser! Jag gullar inte bara med Optimum och Ulltand.
Staffans
Hon är briljan till 97%, det hade varit bra för dig och dina nära o kära om du tagit till dig det.Staffans2000 skrev:
Kasta Proletären nu.
Ja, vetenskapen har varit tydlig med detta länge.Ulltand skrev:
Procent av barn som får Covid-19 drabbas av långtidscovid. De får dom inte av vaccin och räcker som enda skäl att vaccinera barnen.
Men det finns många fler som tex att ett par hundra barn har drabbats av en livsfarlig inflammation pga av sjukdomen. Ett tiotal barn har avlidit i corona i Sverige och ett större antal har mist en förälder.
Varför skulle all etablerad vetenskap vara i en sammansvärjning för vaccin om det skulle vara en reell risk? Inte troligt. Jag litar inte lättvindigt på politiker men gärna på vetenskapen.
Det finns alltid stollar som syns i media typ swebbtv, som har akademisk bakgrund som spårat ur. Men det är trams.
Grekland om drygt en vecka.BirgitS skrev:
Thailand tidigast om ett år.
Försök inte svärta ner omgivningen med dina egna värderingar. Proletären har du själv hänvisat till, och hos kavlaner.se finns samtliga dina argument mot att vaccinera sig.Staffans2000 skrev:
Eftersom både Birigit och jag förlitar oss på vetenskapen så blir vi också överens om mycket, men inte allt. Därav 97%.
Eftersom du valt att rent generellt vara emot vetenskapen så är väl din siffra typ 3%?
Nja, Thailands regler är rätt tuffa just nu.B b8q skrev:
Förutom att man ska vara fullvaccinerad mm gäller detta:
Du får själv betala 3 PCR tester, ca 8000 Bath ca 2300 kr totalt (per person)
Första testen direkt när man anländer
Sedan får man inte gå ut från sitt hotellrum före man fått svar. ca 1 dygn.
Om PCR testen visar positivt så är det 14 dagar på sjukhus som man själv får betala.
Alltså alla ska ha en covid försäkring med ett tak på 100.000 USD. Vet ej vad den kostar.
Om man får negativt PCR men någon som suttit i närheten på planet får ett positivt svar så är det 14 dagar på pandemihotell som kostar ett stycke mer än vanliga hotell samt det du redan betalat för får du troligen inte tillbaka pengarna för.
På detta hotell får du bara vara på ditt rum.
Sedan hur det är på Phuket som är ett av de få ställen som turister kan komma till nu.
Där är 90% av alla butiker bort. Inte bara stängda utan fysiskt borta.
Knappt några öppna restauranger och det är förbud mot servering av alkohol. Alltså ingen öl eller vin till maten.
Jo det är gott om plats på stranden.
De ställen vi brukade var på Kata Beach och Karon är det i stort sett helt stängt. Endast mindre trevliga Patong är det några få restauranger öppna.
Jo jag har följt detta väl då vi hade tänkt åka dit i februari 2022 men så blir det inte.
Dessutom kan man rätt snabbt ändra på regler och lägga så mycket pengar på en semester dit är just nu ett vansinne. De flesta är vaccinerade på Phuket men med kinesiska Sinovac vilket jag inte känner till om det funkar speciellt bra mot deltan. Så det finns även en risk att bli smittad där.
Och det är munskydd som gäller när man går utanför sitt hotellrum.
Tycker du det verkar lockande?
Svara nu när du fått ett så utförligt svar av mig.
Är du intresserad av att se hur det är så finns det flera på Youtube som lägger ut aktuella filmer hur det ser ut nu.
Håller med om att det inte låter lockande att behöva spendera två veckor i karantän för att någon annan på planet testat positivt (risken finns ju dessutom att testen visar fel).optimum skrev:
Nja, Thailands regler är rätt tuffa just nu.
Förutom att man ska vara fullvaccinerad mm gäller detta:
Du får själv betala 3 PCR tester, ca 8000 Bath ca 2300 kr totalt (per person)
Första testen direkt när man anländer
Sedan får man inte gå ut från sitt hotellrum före man fått svar. ca 1 dygn.
Om PCR testen visar positivt så är det 14 dagar på sjukhus som man själv får betala.
Alltså alla ska ha en covid försäkring med ett tak på 100.000 USD. Vet ej vad den kostar.
Om man får negativt PCR men någon som suttit i närheten på planet får ett positivt svar så är det 14 dagar på pandemihotell som kostar ett stycke mer än vanliga hotell samt det du redan betalat för får du troligen inte tillbaka pengarna för.
På detta hotell får du bara vara på ditt rum.
Sedan hur det är på Phuket som är ett av de få ställen som turister kan komma till nu.
Där är 90% av alla butiker bort. Inte bara stängda utan fysiskt borta.
Knappt några öppna restauranger och det är förbud mot servering av alkohol. Alltså ingen öl eller vin till maten.
Jo det är gott om plats på stranden.
De ställen vi brukade var på Kata Beach och Karon är det i stort sett helt stängt. Endast mindre trevliga Patong är det några få restauranger öppna.
Jo jag har följt detta väl då vi hade tänkt åka dit i februari 2022 men så blir det inte.
Dessutom kan man rätt snabbt ändra på regler och lägga så mycket pengar på en semester dit är just nu ett vansinne. De flesta är vaccinerade på Phuket men med kinesiska Sinovac vilket jag inte känner till om det funkar speciellt bra mot deltan. Så det finns även en risk att bli smittad där.
Och det är munskydd som gäller när man går utanför sitt hotellrum.
Tycker du det verkar lockande?
Svara nu när du fått ett så utförligt svar av mig.
Är du intresserad av att se hur det är så finns det flera på Youtube som lägger ut aktuella filmer hur det ser ut nu.
Men turistställen som Phuket skulle aldrig locka mig ändå; de få gånger jag reser utomlands vill jag uppleva de genuina delarna av landet i fråga, bo och äta bland folk på landsbygden, osv.
Men alla är ju olika.
Det är tur vi är olika för annars skulle det bli fullt på vissa ställen.B b8q skrev:Håller med om att det inte låter lockande att behöva spendera två veckor i karantän för att någon annan på planet testat positivt (risken finns ju dessutom att testen visar fel).
Men turistställen som Phuket skulle aldrig locka mig ändå; de få gånger jag reser utomlands vill jag uppleva de genuina delarna av landet i fråga, bo och äta bland folk på landsbygden, osv.
Men alla är ju olika.
Vi trivs bland folk och gillar utbudet av olika restauranger. Sol och bad men visst är det skönt med lite mindre folk ibland. Därför brukar vi även vara i Ao Nang där det finns en fin ö där man kan gå runt till baksidan och där finns väldigt få andra. Bruka se ut så här. (se bild)
Vi brukar lägga halva tiden i Ao Nang och andra halva på Phuket.
Därför brukar det inte vara katastrof om sommaren här hemma varit dålig för då har vi haft Thailand att se fram emot. Men pandemin har slagit hårt där och troligen kommer det ta lång tid innan det blir som det tidigare varit där. Utan öppna butiker och restauranger inga turister och utan turister så blir det inga butiker och restauranger. Lite hönan eller ägget, vem kom först?
Och de regler de har nu motar bort turisterna. De behöver öppna upp helt före det kommer hända något men det kommer ta tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snarare skulle jag säga att du underdriver. Min uppgifter är för barn 0-19 år. Det är visserligen sant att 0-12 inte har något godkänt vaccin som alternativ men risken för barn att drabbas är större än vad som sagts.BirgitS skrev:
Nu håller du på och överdriver igen. Det är 4 barn i åldern 12-15 år som fått en så allvarlig MIS-C att de har behövt intensivvård. Det är 4 barn i åldern 10-19 år som avlidit av covid, alltså typ 1-2 i gruppen 12-15 år. Med den smittspridning som är nu i Sverige kommer inte lika många barn till att insjukna så genom att vaccinera 12-15 år är det tveksamt om man räddar livet på något barn och bara något enstaka barn slipper IVA. Däremot kommer något eller några av dem att behöva sjukhusvård, ev. även IVA, pga. hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation orsakad av vaccinationen.
Har du läst Fohms dokument där de redogör för bakgrunden till beslutet än?
Man skall inte missa att ta upp alla barn som behövt sjukhusvård, vilka kan räknas i hundratal.
Men för att lyfta det största problemet en gång till så är det så klart långtidscovid som ser ut att kunna bli livslång.
Ett klipp från januari och svårt sjuka barn med covid-19
""Däremot har mellan 110 och 120 tidigare helt friska barn, sedan pandemins början, insjuknat med hög feber och organsvikt, i sviterna av en lindrig covid-infektion. Av dem har ett 20-tal blivit så dåliga att de vårdats på intensivavdelning.
Sjukdomen är en sorts hyperinflammation som kallas Multisystem Inflammatory Syndrom in Children and Adolescents with Covid-19 (MIS-C) och är så pass allvarlig att den alltid kräver sjukhusvård.
När smittspridningen har ökat under senhösten, har fallen i MIS-C också ökat. Detta har i sin tur ökat pressen på barnsjukvården, och på Astrid Lindgrens barnsjukhus vill Karin Palmblad, sektionschef för barnreumatologi, få tillbaka den personal som flyttats över till vuxenvården""
https://www.svd.se/barnvarden-pressad-saknar-personal
Redigerat:
Pfizers vaccin snart godkänt för barn 5-11 år.
https://www.reuters.com/business/he...-kids-age-5-11-could-come-october-2021-09-10/
https://www.reuters.com/business/he...-kids-age-5-11-could-come-october-2021-09-10/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Tack men jag avstår från att vara någons läckerbit. Det låter snarast som ett objektifierande, man betraktar någon som ens ägodel.Staffans2000 skrev:
Ja, jag har varit på de där turistställena och några till, men man tröttnar fort på dem… helt obegripligt att människor kan ligga på en strand veckovis… betydligt trevligare att hälsa på människorr i Norra Thailand, kolla in gamla tempel, den gamla huvudstaden Ayutthaya ligger på vägen upp, trevliga måltider med Thai befolkningen.optimum skrev:
Det är tur vi är olika för annars skulle det bli fullt på vissa ställen.
Vi trivs bland folk och gillar utbudet av olika restauranger. Sol och bad men visst är det skönt med lite mindre folk ibland. Därför brukar vi även vara i Ao Nang där det finns en fin ö där man kan gå runt till baksidan och där finns väldigt få andra. Bruka se ut så här. (se bild)
Vi brukar lägga halva tiden i Ao Nang och andra halva på Phuket.
Därför brukar det inte vara katastrof om sommaren här hemma varit dålig för då har vi haft Thailand att se fram emot. Men pandemin har slagit hårt där och troligen kommer det ta lång tid innan det blir som det tidigare varit där. Utan öppna butiker och restauranger inga turister och utan turister så blir det inga butiker och restauranger. Lite hönan eller ägget, vem kom först?
Och de regler de har nu motar bort turisterna. De behöver öppna upp helt före det kommer hända något men det kommer ta tid.
[bild]
Har varit en del runt Roi Et och österut mot Laos gräns. Enkla, gästvänliga o trevliga människor.
Stor skillnad mot turistorterna i söder.
Om du nu gillar att vara söderut, så kan du ju ta dig in till Surat Thani, staden alltså. Inte en turist där när jag varit där. Känns lite kul att vara en halv meter längre o farang när man går runt på den nattliga matmarknaden. Där kan man hitta alla genuina Thai läckerheter man kan tänka sig. Och då menar jag maten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Vaccinering nu gäller förstås vad som händer framöver, det påverkar inte vad som redan har hänt. Så det handlar om hur många 12-15 som får MIS-C, postcovid osv. från november och till den tidpunkt när effekten av vaccinet blir låg resp. hur många 12-15 år som får vaccinbiverkningar, inget annat.Ulltand skrev:
Snarare skulle jag säga att du underdriver. Min uppgifter är för barn 0-19 år. Det är visserligen sant att 0-12 inte har något godkänt vaccin som alternativ men risken för barn att drabbas är större än vad som sagts.
Man skall inte missa att ta upp alla barn som behövt sjukhusvård, vilka kan räknas i hundratal.
Men för att lyfta det största problemet en gång till så är det så klart långtidscovid som ser ut att kunna bli livslång.
Ett klipp från januari och svårt sjuka barn med covid-19
""Däremot har mellan 110 och 120 tidigare helt friska barn, sedan pandemins början, insjuknat med hög feber och organsvikt, i sviterna av en lindrig covid-infektion. Av dem har ett 20-tal blivit så dåliga att de vårdats på intensivavdelning.
Sjukdomen är en sorts hyperinflammation som kallas Multisystem Inflammatory Syndrom in Children and Adolescents with Covid-19 (MIS-C) och är så pass allvarlig att den alltid kräver sjukhusvård.
När smittspridningen har ökat under senhösten, har fallen i MIS-C också ökat. Detta har i sin tur ökat pressen på barnsjukvården, och på Astrid Lindgrens barnsjukhus vill Karin Palmblad, sektionschef för barnreumatologi, få tillbaka den personal som flyttats över till vuxenvården""
[länk]
Vaccineringen gäller 12-15 år och det blir därför meningslöst att kolla på vad som har hänt alla under 20 år.
Du länkar till en SVD-artikel från i januari vilket förstås är helt ointressant när det gäller framöver. Eller tror du på allvar att det kommer att bli en smittspridning som under andra vågen även denna vinter?
Varför är det så många unga, låginkomsttagare och utrikesfödda som inte tar covidvaccinet? Den frågan måste besvaras och åtgärdas snarast.
"När Folkhälsomyndigheten i juni intervjuade 3 400 personer var en fråga just varför de ovaccinerade inte tar sprutan. Två faktorer nämns som särskilt vanliga: de litar inte på vaccinet och är rädda för biverkningarna."
"I en annan undersökning, riktad till invånare i Sverige födda utanför Europa, svarade 47 procent av de skeptiska just att de var oroliga för sidoeffekter.
Av någon anledning går inte informationen fram: Vaccinet är inte oprövat, biverkningarna är nästan alltid mycket milda och själva sjukdomen är oändligt värre. Men fortfarande tycker en del att rösten från Youtube är trovärdigare än vetenskaplig konsensus.
Och det är långt ifrån bara utrikesfödda som får sin (des)information från sociala medier"
"Häromåret berättade CNN att Finland var det land av 35 undersökta där man var bäst på att skilja sanning från propaganda på nätet. Ett av skälen var en medveten kunskapssatsning från regeringen, riktad till studenter, journalister, politiker och vanliga medborgare, för att lära ut konsten att hitta falsk information med syfte att splittra landet.
Finländarna är luttrade av att leva i Rysslands skugga. De får gärna sprida kunskapen västerut. Desinformation sprids snabbare än virus."
Erik Helmerson: Desinformation kan vara ett dödligt virus - DN.SE
.
"När Folkhälsomyndigheten i juni intervjuade 3 400 personer var en fråga just varför de ovaccinerade inte tar sprutan. Två faktorer nämns som särskilt vanliga: de litar inte på vaccinet och är rädda för biverkningarna."
"I en annan undersökning, riktad till invånare i Sverige födda utanför Europa, svarade 47 procent av de skeptiska just att de var oroliga för sidoeffekter.
Av någon anledning går inte informationen fram: Vaccinet är inte oprövat, biverkningarna är nästan alltid mycket milda och själva sjukdomen är oändligt värre. Men fortfarande tycker en del att rösten från Youtube är trovärdigare än vetenskaplig konsensus.
Och det är långt ifrån bara utrikesfödda som får sin (des)information från sociala medier"
"Häromåret berättade CNN att Finland var det land av 35 undersökta där man var bäst på att skilja sanning från propaganda på nätet. Ett av skälen var en medveten kunskapssatsning från regeringen, riktad till studenter, journalister, politiker och vanliga medborgare, för att lära ut konsten att hitta falsk information med syfte att splittra landet.
Finländarna är luttrade av att leva i Rysslands skugga. De får gärna sprida kunskapen västerut. Desinformation sprids snabbare än virus."
Erik Helmerson: Desinformation kan vara ett dödligt virus - DN.SE
.