1 016 680 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
Du vet om att du bröt mot 4.2 nu vaoptimum skrev:
Bra, du har äntligen fattat hur det ska vara.
Men jag har faktiskt fått en paragraf införd vilken faktiskt är jättebra. 4.8 Den fanns inte före jag en gång lade in politik i ett inlägg som raderades av mod. Men även moderatorer är människor och kan göra fel.
§ 4.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. Särskilt dålig erfarenhet har vi av diskussioner om invandring. Därför unviker vi även bostadsrelaterade diskussioner om invandring.
Ge er nu inte på moderator som lyckades stava fel markerat med understrykning och fet stil.
Men nu är vi väldigt långt ifrån ämnet om SARS-CoV-2 Nyheter
§ 4.2 Håll dig till ämnet
Det är bättre att du startar en ny tråd än att du avviker från ämnet. Flera ämnen i samma tråd gör det svårt att hitta informationen man söker.
Lovely, nu kör vi, bostadspolitiken genomsyrar ju i stort sett alla politikområden, fritt fram mao, förutom den sista meningen som jag inte riktigt förstår.optimum skrev:
Bra, du har äntligen fattat hur det ska vara.
Men jag har faktiskt fått en paragraf införd vilken faktiskt är jättebra. 4.8 Den fanns inte före jag en gång lade in politik i ett inlägg som raderades av mod. Men även moderatorer är människor och kan göra fel.
§ 4.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. Särskilt dålig erfarenhet har vi av diskussioner om invandring. Därför unviker vi även bostadsrelaterade diskussioner om invandring.
Ge er nu inte på moderator som lyckades stava fel markerat med understrykning och fet stil.
Men nu är vi väldigt långt ifrån ämnet om SARS-CoV-2 Nyheter
@optimum folkbildaren! (ny titel)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Naturligtvis, men det är ju inte bara Alberta som har fått problem efter att ha tagit bort för mycket restriktioner under juni/juli. Det är väl det enda en jämförelse med Alberta kan ge, det är dumt att lätta för mycket med låg vaccinationsgrad och övrig immunitet. Det är ju inte det läge som Sverige är i nu.D djac skrev:
Man kan t.ex. läsa vad Dillner, professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska institutet, säger:
Apropå att antalet bekräftade fall är lägre denna vecka än föregående och antal på IVA gått ned.
TT t.ex. via https://www.svd.se/viktig-grans-ar-nadd-smittan-kan-tryckas-tillbaka
Till saken hör att Ulltand tyckte att Sverige skulle släppa alla restriktioner ungefär när alla över 60 år hade blivit vaccinerade, eller något annat liknande som inträffade under början av sommaren.
Ja men jag tycker lite likadant, det brinner i knutarna att få igång allt nu och allt som driver en ökad vaccination är bra, jag tycker tex att det ska vara obligatoriskt vid all kontakt med vården att man erbjuds och övertygas att vaccinera sig, varje medborgare som lämnar en sjukvårdsinrättning, kanske tom tandläkare, ovaccinerad, är ett fatalt misslyckande.BirgitS skrev:
Nu kör vi och alla som vill får komma med, men vi tvingar ingen, plåstret måste av! Antivaxxare, 5G-aktivister och andra får springa ikapp sen när de är redo.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Brittisk studie om genombrottsinfektioner hos nästan 7 miljoner vaccinerade britter under tidsperioden december till juni publicerad i British Medical Journal.
Artikeln handlar även om annat än just den studien.
Smittspridningen i Storbritannien var hög under tiden som studien pågick. Totalt registrerades 2 028 dödsfall och 1 929 sjukhusinläggningar bland de vaccinerade. 96 procent av fallen var i gruppen som bara hunnit få en dos vaccin.
Bland de drygt fem miljoner fullvaccinerade som ingick i studien var riskerna ännu lägre: bara 81 dödsfall och 71 sjukhusinläggningar – totalt 4 procent av alla fall.
https://www.svd.se/stor-studie-fa-blir-svart-sjuka-efter-vaccinet
Artikeln handlar även om annat än just den studien.
Ungefär så när vädret och smittkurvan pekade åt rätt håll men kanske heller tills alla 60 åringar hade fått vaccin. Då kunde man öppnat upp. Men man måste då vara reda att sänga igen om det behövs.S skogaliten skrev:
FHM har ju tidigt sagt att restriktioner måste vara långsiktiga. Alltså tappar man förmågan att variera dem efter behov. Vilket vi ser konsekvensen av. Stelbent och långsam kunde vara deras paroll
Restriktionerna är nog inte lika avgörande som en del vill tro. Liksom influensa är det temperaur och luftfuktighet som är viktigast. Folk följder inga restriktioner alls sedan en tid tillbaka där jag bor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Jag tror inte att nattklubbarna är öppna där du bor. Det är många restriktioner för den typen av företag som håller nere smittspridningen, se bara hur det gick för Nederländerna när de öppnade nattklubbarna i somras.Ulltand skrev:
Ungefär så när vädret och smittkurvan pekade åt rätt håll men kanske heller tills alla 60 åringar hade fått vaccin. Då kunde man öppnat upp. Men man måste då vara reda att sänga igen om det behövs.
FHM har ju tidigt sagt att restriktioner måste vara långsiktiga. Alltså tappar man förmågan att variera dem efter behov. Vilket vi ser konsekvensen av. Stelbent och långsam kunde vara deras paroll
Restriktionerna är nog inte lika avgörande som en del vill tro. Liksom influensa är det temperaur och luftfuktighet som är viktigast. Folk följder inga restriktioner alls sedan en tid tillbaka där jag bor.
De grundläggande restriktionerna om avstånd, arbeta hemifrån, stanna hemma vid små symtom osv. har vi haft under lång tid så de har ju varit långsiktiga. I en del andra länder har man ju varierat t.ex. vilket avstånd man tycker är lämpligt eller hur många man får bjuda hem och när sånt ändras för mycket så tappar folk respekten för det och klarar inte av att hålla reda på vad som gäller just nu. Däremot så har ju andra typer av restriktioner varierat i Sverige beroende på smittläget.
Även nu har Fohm sagt att restriktioner kan återkomma om läget för sjukvården blir för dåligt efter lättnaderna, nationellt eller regionalt.
På vilket sätt avvek temperatur och luftfuktighet i juli i år från hur det var i juli förra året?
Så här skrev du 21 juni:
Menade du då alltså att restriktionerna skulle ha tagits bort i juni och återinförts i t.ex. augusti?Ulltand skrev:
Jag kan inte sia i FHM märkliga beslut. Just nu finns det inga anledningar att inte gå tillbaka till det normala.
Riksgrupper och alla över 50 har i princip dubbel vaccinering och är skyddade.
Övriga hamnar inte på IVA i någon större utsträckning.
Men det är väl som förra året "sent på pucken" när det var läge att häva besöksförbudet på äldrebo under sommare missade man den chansen och gjorde det istället när smittan tog fart igen,
Fast du aldrig skrev något i juni om att återinföra restriktionerna.
Till skillnad från vad du trodde då så har ju beläggningen på IVA ökat under sommaren trots restriktioner som stängda nattklubbar etc. Jag skulle då verkligen inte ha velat se den utvecklingen i Sverige som skedde i Nederländerna under sommaren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Det har funnits frågor om ålder på de som skrivs in på sjukhus och denna bild är från Socialstyrelsen under torsdagens presskonferens.
www.youtube.com/watch?v=o5isENlC_6Q
IQR = interquartile range och dess undre gräns är där 25 % har en lägre ålder och dess övre gräns är där 25 % har en högre ålder.
Alltså i augusti var 25 % av de inskrivna yngre än 34 år, 50 % mellan 34 och 67 år och 25 % över 67 år.
Man ser alltså att sen vaccineringen kom igång så har åldern på de inskrivna sjunkit allt eftersom och att det längre inte är ovanligt med covidsjuka 30-åringar på sjukhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
www.youtube.com/watch?v=o5isENlC_6Q
IQR = interquartile range och dess undre gräns är där 25 % har en lägre ålder och dess övre gräns är där 25 % har en högre ålder.
Alltså i augusti var 25 % av de inskrivna yngre än 34 år, 50 % mellan 34 och 67 år och 25 % över 67 år.
Man ser alltså att sen vaccineringen kom igång så har åldern på de inskrivna sjunkit allt eftersom och att det längre inte är ovanligt med covidsjuka 30-åringar på sjukhus.
Hoppas ingen tar för allvarligt på vad jag skriver här. Lite avvikelser från regler brukar oftast var ok om inte mod vakat på fel sida.
Jo jag ogillar fortfarande flockhälsomyndigheten och slappheten hos myndigheter som gör för lite och för sent. Kommer inte ändra mig för detta. Helt övertygad om att munskydd fungerar och att mina egna regler som är FHM:s men med egna tillägg är helt rätt. Jag är fortfarande frisk även om jag ett kort tag trodde jag slarvat ock åkt på skiten. Men så var det inte.
MEN.
Ingen än jag kan vara lyckligare än vad jag är.
1. Vi har klarat oss i familjen från covid från januari 2020.
2. Nu samtliga fullvaccinerade.
3. Sverige släpper på restriktionerna 29:e september.
4. Företaget jag jobbar på öppnar upp för tjänsteresor och leverantörsbesök.
Och den sista nr 5. (sista är bäst)
Jag hade nog fel om att 4:e vågen skulle bli allvarlig och det vi nu ser verkar vaccinet fungera och vi har en mycket svag 4:e våg trots deltan med relativt få smittade och rätt så få som inte klarar en covid. Se bilder i slutet av inlägget.
Sänder givetvis en tanke till de som ändå blivit av med nära och kära.
Men givetvis kommer jag vara försiktig ett bra tag och handspriten finns kvar mm.
Vaccinet fungerar. Även om det behövs extra doser tar jag gärna 5, 10, 100 till bara för att behålla skydd mot denna jävla smitta från Kina. Helvete vad jag hatar denna skit.
Vaccinet fungerar.
Se våg 3 som tack vare vaccinet inte tog med sig så många till en plats vi vill vänta länge innan vi hamnar på.
Hoppas innerligt att fler som tvekat kan välja vaccinet för att få skydd mot eländet. Givetvis full respekt för de som inte vill ta vaccinet av egen övertygelse och hoppas den onde tar hand om de som försöker påtvinga andra deras antivaxx propaganda. (Flashback är fullt av dessa sjuka jävlar)
Jo jag ogillar fortfarande flockhälsomyndigheten och slappheten hos myndigheter som gör för lite och för sent. Kommer inte ändra mig för detta. Helt övertygad om att munskydd fungerar och att mina egna regler som är FHM:s men med egna tillägg är helt rätt. Jag är fortfarande frisk även om jag ett kort tag trodde jag slarvat ock åkt på skiten. Men så var det inte.
MEN.
Ingen än jag kan vara lyckligare än vad jag är.
1. Vi har klarat oss i familjen från covid från januari 2020.
2. Nu samtliga fullvaccinerade.
3. Sverige släpper på restriktionerna 29:e september.
4. Företaget jag jobbar på öppnar upp för tjänsteresor och leverantörsbesök.
Och den sista nr 5. (sista är bäst)
Jag hade nog fel om att 4:e vågen skulle bli allvarlig och det vi nu ser verkar vaccinet fungera och vi har en mycket svag 4:e våg trots deltan med relativt få smittade och rätt så få som inte klarar en covid. Se bilder i slutet av inlägget.
Sänder givetvis en tanke till de som ändå blivit av med nära och kära.
Men givetvis kommer jag vara försiktig ett bra tag och handspriten finns kvar mm.
Vaccinet fungerar. Även om det behövs extra doser tar jag gärna 5, 10, 100 till bara för att behålla skydd mot denna jävla smitta från Kina. Helvete vad jag hatar denna skit.
Vaccinet fungerar.
Se våg 3 som tack vare vaccinet inte tog med sig så många till en plats vi vill vänta länge innan vi hamnar på.
Hoppas innerligt att fler som tvekat kan välja vaccinet för att få skydd mot eländet. Givetvis full respekt för de som inte vill ta vaccinet av egen övertygelse och hoppas den onde tar hand om de som försöker påtvinga andra deras antivaxx propaganda. (Flashback är fullt av dessa sjuka jävlar)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Jag är inte helt avvisande till det men det är ju den populistiska sidan i mig som reagerar mest positivt, jag tror det finns baksidor som gör det mindre ensidigt positivt.P pmd skrev:
Kanske kunde bli mer effektivt om man i samband med kollen av intyget erbjöd en snabb vaccination, som i sin tur ger tillträde, det kanske hade knuffat en del bekväma över beslutslinjen.
Hur viktig är andra sprutan mRNA-vaccin?
Blir det bara några procents lägre effektivitet så det inte hade någon större betydelse?
Från tidigare 2-dos-vacciner har man sett att 5-8% glömmer eller struntar i andra sprutan (siffror frånUSA).
Vad har denna grupp för skydd mot deltavarianten? Denna grupp borde inte existera mer än tillfälligt. Kan gruppen trots allt vara såpass stor att det påverkar statistiken och vaccinens genombrottsinfektioner?
Nu har mRNA vaccinets och immunförsvarets funktion djupstuderats av Stanford.
Andra sprutan är viktigt!
En sådan här studie kanske någon avfärdar för att det bara var 56 deltagare, men de har inte analyserat vaccinets effektivitet eller skydd, som tex nivåer av antikroppar, utan man har djupstuderat immunförsvaret, B-celler, olika varianter av T-celler, cytokiner mm och tagit upprepade prover för att följa upp långt efter vaccinationstillfället i syfte att förstå hur vaccinets immunitet byggs upp och fungerar.
Study shows why second dose of COVID-19 vaccine shouldn’t be skipped
Scientists scrutinized Pfizer vaccine recipients’ blood samples to learn exactly what effects the vaccine exerts on the body’s immune system.
Artikel publicerad i Nature 2021-07-12
Systems vaccinology of the BNT162b2 mRNA vaccine in humans, https://www.nature.com/articles/s41586-021-03791-x
Blir det bara några procents lägre effektivitet så det inte hade någon större betydelse?
Från tidigare 2-dos-vacciner har man sett att 5-8% glömmer eller struntar i andra sprutan (siffror frånUSA).
Vad har denna grupp för skydd mot deltavarianten? Denna grupp borde inte existera mer än tillfälligt. Kan gruppen trots allt vara såpass stor att det påverkar statistiken och vaccinens genombrottsinfektioner?
Nu har mRNA vaccinets och immunförsvarets funktion djupstuderats av Stanford.
Andra sprutan är viktigt!
En sådan här studie kanske någon avfärdar för att det bara var 56 deltagare, men de har inte analyserat vaccinets effektivitet eller skydd, som tex nivåer av antikroppar, utan man har djupstuderat immunförsvaret, B-celler, olika varianter av T-celler, cytokiner mm och tagit upprepade prover för att följa upp långt efter vaccinationstillfället i syfte att förstå hur vaccinets immunitet byggs upp och fungerar.
Study shows why second dose of COVID-19 vaccine shouldn’t be skipped
Scientists scrutinized Pfizer vaccine recipients’ blood samples to learn exactly what effects the vaccine exerts on the body’s immune system.
Stanford Medicine News Center https://med.stanford.edu/news/all-news/2021/07/immune-system-second-covid-19-vaccine-dose.htmlIn addition, the innate immune system, an assortment of first-responder cells, is now understood to be of immense importance. It’s the body’s sixth sense, Pulendran said, whose constituent cells are the first to become aware of a pathogen’s presence. Although they’re not good at distinguishing among separate pathogens, they secrete “starting gun” signaling proteins that launch the response of the adaptive immune system — the B and T cells that attack specific viral or bacterial species or strains. During the week or so it takes for the adaptive immune system to rev up, innate immune cells perform the mission-critical task of holding incipient infections at bay by gobbling up — or firing noxious substances, albeit somewhat indiscriminately, at — whatever looks like a pathogen to them.
Artikel publicerad i Nature 2021-07-12
Systems vaccinology of the BNT162b2 mRNA vaccine in humans, https://www.nature.com/articles/s41586-021-03791-x