BirgitS
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, misstänkte det. Då KAN det ju vara så att de redan hade kort förväntad livslängd kvar trots att de är barn. Ungefär som det varit med vuxna.

Det är självklart tråkigt ändå, men det hade varit ännu värre om det var fullt friska barn det handlade om….
Nu är du ute på en farligt smal krokig stig igen… Det går nog inte att jämföra barn och gamla med ”kort förväntad livslängd kvar ”. Barnen kan nog ha många fler år kvar än gamla sköra personer…

Men uttala sig tvärsäkert går inte varken om vaccin eller effekten av covid-19 infektionens inverkan på barn.
Det är ett område där det saknas både studier och statistik.

Här skulle jag nog vilja tillämpa Staffans strategi: Vänta och se.
Israel borde väl snart kunna göra någon registerdtudie?
USA är väl värre att få någon tillförlitlig data ifrån, iaf på kort sikt.

Jag tycker också att det är synd att Pfizer-BioNTech fått så stor marknadsandel.
Ett bra vaccin för yngre kanske finns bland de vaccinet som är på gång med som inte backats upp av någon stor läkemedelsdrake.

• Gilla
HenkeAls och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Men uttala sig tvärsäkert går inte varken om vaccin eller effekten av covid-19 infektionens inverkan på barn.
Nåja, det finns ju en fas 3-studie för 12-15 år, visserligen inte så stor men dock statistik. Den ökade risken för hjärtmuskelinflammation främst efter andra dosen fick ju Norge att igår bestämma sig för att bara ge den åldersgruppen en dos.

- Barn och ungdomar får oftast lindriga symtom och 20-30 procent får inga symptom alls. 140 barn har hittills lagts in med covid-19 i Norge, det är 0,4 procent av dem som har diagnostiserats med sjukdomen i åldersgruppen 0-17 år, säger FHI-chefen Camilla Stoltenberg.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset igår kl. 12.05

Så det verkar ju finnas en del statistik att utgå från även om den kan vara svår att hitta.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS
EU och Astra Zeneca har nu kommit överens i stämningen om försenade leveranser.
Förlikningen innebär att Astra Zeneca ger 135 miljoner doser i slutet av detta år plus ytterligare 65 miljoner doser under det första kvartalet 2022.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 11.42 som hämtat det från AP

BirgitS
EMA:s säkerhetskommitté PRAC utreder om vaccinerna kan orsaka multisystemiskt inflammatorisk syndrom MIS efter att ett fåtal sådana rapporter har kommit in. Annars har MIS varit omtalat för att en del barn får det efter att ha insjuknat i covid, i Sverige har det varit omkring 250 barn.
DN:s liveflöde kl. 19.30

Tillägg:
Nu har även TT skrivit om det och då går det ju att ge länk direkt till informationen: https://www.gp.se/nyheter/sverige/utreder-om-vaccin-kan-orsaka-inflammation-1.54182053

Redigerat:
Italien kan vara på gång med vaccinationstvång.
Inte rätt väg att gå enligt mig, bättre och tydligare information är rätt väg att gå.
Att vissa kommer att ignorera det är tyvärr trist, men tvång, nä.

Italien kan bli först att tvångsspruta alla mot corona
https://www.aftonbladet.se/a/y4gMb2

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Inte rätt väg att gå enligt mig, bättre och tydligare information är rätt väg att gå.

[länk]

Det är inte en lätt frågeställning. Den som inte vaccinerar sig riskerar att ha ihjäl andra människor ligger ju i den andra vågskålen. Men vaccinpass tror jag är en bättre väg framåt.

Staffans2000
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:

[länk]
Jag hörde det för några dagar sedan, från Vicenza.
Birgit. Du frågade om jag tyckte att italien var en diktatur.
Ja. Det är det. Pga. allt mygel som hör till där makthavarna nog är Europas värsta mutkolvar. Ja, det genomsyrar hela sammhället. Från gemene man som mutar husläkaren till Berlusconi som gav amesti åt sig själv och sitt företag.
En så korrupt stat, är ingen demokrati.
Eller som min bekants mormor (la nonna), som genomlidit två världskrig, uttryckte det. -"Italienarna har alltid älskat diktatorer.
Till det kommer tvångsmedicinering mot en sjukdom som bara marginellt har ändrat mortalitetstalet.

Dixit.

Staffans

Jag tycker också att det är synd att Pfizer-BioNTech fått så stor marknadsandel.
Ett bra vaccin för yngre kanske finns bland de vaccinet som är på gång med som inte backats upp av någon stor läkemedelsdrake.
Vaccinet är dock godkänt för barn från 12-år och under tiden får minst 1 % av barnen som drabbas av covid-19 långtidscovid. Ett tillstånd som kan vara livslångt.

Det har ett pris att vänta och se och det är inte i linje med att man godkänt vaccinet för barn på vetenskaplig grund.

Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Vaccinet är dock godkänt för barn från 12-år och under tiden får minst 1 % av barnen som drabbas av covid-19 långtidscovid. Ett tillstånd som kan vara livslångt.

Det har ett pris att vänta och se och det är inte i linje med att man godkänt vaccinet för barn på vetenskaplig grund.
Om långtidscovid, är livslångt, är det ingen som vet. Lika lite som vi vet vad vaccinet kan ställa till med framöver.

Att ett läkemedel är godkänt, är på inget vis en garanti för att det är ofarligt. Framförallt under dessa mycket speciella förhållanden.
Historien är full av godkända läkemedel som visat sig vara allt annat än goda.

Staffans

P
Istället för att komma med luddiga påståenden kanske du kan redovisa för hur bra (eller dåligt) vaccin har fungerat historiskt? Gärna med referenser.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag hörde det för några dagar sedan, från Vicenza.
Birgit. Du frågade om jag tyckte att italien var en diktatur.
Ja. Det är det. Pga. allt mygel som hör till där makthavarna nog är Europas värsta mutkolvar. Ja, det genomsyrar hela sammhället. Från gemene man som mutar husläkaren till Berlusconi som gav amesti åt sig själv och sitt företag.
En så korrupt stat, är ingen demokrati.
Eller som min bekants mormor (la nonna), som genomlidit två världskrig, uttryckte det. -"Italienarna har alltid älskat diktatorer.
Till det kommer tvångsmedicinering mot en sjukdom som bara marginellt har ändrat mortalitetstalet.

Dixit.

Staffans
Italienare verkar gilla starka ledare och jag vet att det förekommer mycket korruption där. Men det är andra saker som avgör om ett land är en demokrati eller en diktatur. Fast det är ju en helt annan diskussion än kommentarer till coronanyheter.

Ska jag uppfatta det som att du tycker att 40-50 % överdödlighet under tre månader och en överdödlighet på 17 % över hela året är bara att rycka på axlarna åt, det spelar ingen roll att så många har dött i förtid?
Låter väldigt cyniskt och oempatiskt.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Italienare verkar gilla starka ledare och jag vet att det förekommer mycket korruption där. Men det är andra saker som avgör om ett land är en demokrati eller en diktatur. Fast det är ju en helt annan diskussion än kommentarer till coronanyheter.

Ska jag uppfatta det som att du tycker att 40-50 % överdödlighet under tre månader och en överdödlighet på 17 % över hela året är bara att rycka på axlarna åt, det spelar ingen roll att så många har dött i förtid?
Låter väldigt cyniskt och oempatiskt.
Vilket land har haft så mycket överdödlighet?
Det låter extremt, tur att Sverige inte är i den ligan.

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Vilket land har haft så mycket överdödlighet?
Det låter extremt, tur att Sverige inte är i den ligan.
Italien alltså, som du ser är siffrorna blåa och länkar till källorna där även Sverige finns med och som hade 40 % under april förra året. Spanien hade mer överdödlighet än Italien.

• Ledsen
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Nu är du ute på en farligt smal krokig stig igen… Det går nog inte att jämföra barn och gamla med ”kort förväntad livslängd kvar ”. Barnen kan nog ha många fler år kvar än gamla sköra personer…

Ja, tvärsäker kan man sällan vara på någonting.

Men det finns tyvärr barn med kort förväntad livslängd av olika skäl. Med tanke på de covid slagit hårdast mot hittills så är det mer sannolikt att de barn som drabbats hårdast tillhört någon riskgrupp.

I rätt sammanhang kan det absolut vara rätt att vänta, men i fel sammanhang kan det vara fatalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.