1 016 679 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Smittar barn inom familjen?
Ja, barn 0-3 år smittar sina föräldrar mer än 14-17 åringar. Det tog närmre 1,5 år att ”bevisa” det med studier, men man är forfarande osäker då bara drygt 6000 barn deltog i den Kanadensiska studien. Men de har haft tidsoptimist sig så det är ingen preprint.
Vad kan det bero på? (Är väl på mitt ironiska humör idag).
Association of Age and Pediatric Household Transmission of SARS-CoV-2 Infection
2021-08-16 https://jamanetwork.com/journals/ja...ign=ftm_links&utm_content=tfl&utm_term=081621
Ja, barn 0-3 år smittar sina föräldrar mer än 14-17 åringar. Det tog närmre 1,5 år att ”bevisa” det med studier, men man är forfarande osäker då bara drygt 6000 barn deltog i den Kanadensiska studien. Men de har haft tidsoptimist sig så det är ingen preprint.
Vad kan det bero på? (Är väl på mitt ironiska humör idag).
2021-08-16 https://jamanetwork.com/journals/ja...ign=ftm_links&utm_content=tfl&utm_term=081621
Det kommer aldrig, åtminstone inte förrän det gått mer än 30 dagar från det sista coronafallet någonsin, kunna bli 0 i verkligheten och det beror på definitionen bakom rapporteringen.BirgitS skrev:
Det som rapporteras är ju dödsfall av någon som varit smittad de sista 30 dagarna före sin död, så man behöver inte dö av Corona för att vara med, man behöver bara haft Covid och sedan dö inom 30 dagar.
Edit, humor om vi kör rapportering på samma sätt med andra saker vi inte gillar, ersätt Corona med vad som helst så ska får vi se rubrikerna! " Så farligt är det att handla på ICA, 4 kunder döda idag!"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Jag vet, men Ulltand frågade ju och han brukar ju köra med återrapportering av rapporterade dödsfall "med" så då kunde han ju få ett svarD djac skrev:Det kommer aldrig, åtminstone inte förrän det gått mer än 30 dagar från det sista coronafallet någonsin, kunna bli 0 i verkligheten och det beror på definitionen bakom rapporteringen.
Det som rapporteras är ju dödsfall av någon som varit smittad de sista 30 dagarna före sin död, så man behöver inte dö av Corona för att vara med, man behöver bara haft Covid och sedan dö inom 30 dagar.
Edit, humor om vi kör rapportering på samma sätt med andra saker vi inte gillar, ersätt Corona med vad som helst så ska får vi se rubrikerna! " Så farligt är det att handla på ICA, 4 kunder döda idag!"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
De flesta föräldrar har lärt sig detta och ofattbart att det inte går in i skallen på FHM.blackarrow skrev:
Smittar barn inom familjen?
Vad kan det bero på? (Är väl på mitt ironiska humör idag).![]()
2021-08-16 [länk]
Föräldrarna är väldigt nära sin sjuka barn, betydligt mer kontakt än vad man har med sjuka 14-17 åringar.
Jag vet själv hur det var när barnen var små och släpade hem den ena efter den andra förkylningen som vi fick och då var de typ 1-7 år. Avtog i och med ökad ålder och väldigt sällan vi fick något från dem som tonåringar.
Nej det var inte via vetenskapliga bevis utan av ren erfarenhet vi lärde oss det.
Influensa 1993 fick barnen med från dagis och sedan blev vi också sjuka. Nåt djävulskt sjuka med hög feber och elände vilket gjorde att 1994 och framåt har jag och frugan alltid vaccinerat oss mot influensa.
Småbarn sprider virus väldigt bra.
Ser ut som en stadig fin tillväxt med smittade här i Sverige.
Många som verkligen anstränger sig för att få det att bli en vidrig höst igen.
Oförståndiga stackare som inte kan hålla sig borta från folksamlingar, tantrasex, bryggfester mm
Många som verkligen anstränger sig för att få det att bli en vidrig höst igen.
Oförståndiga stackare som inte kan hålla sig borta från folksamlingar, tantrasex, bryggfester mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du på riktigt att FHM inte vet att barn sprider virus och bakterier?optimum skrev:
De flesta föräldrar har lärt sig detta och ofattbart att det inte går in i skallen på FHM.
Föräldrarna är väldigt nära sin sjuka barn, betydligt mer kontakt än vad man har med sjuka 14-17 åringar.
Jag vet själv hur det var när barnen var små och släpade hem den ena efter den andra förkylningen som vi fick och då var de typ 1-7 år. Avtog i och med ökad ålder och väldigt sällan vi fick något från dem som tonåringar.
Nej det var inte via vetenskapliga bevis utan av ren erfarenhet vi lärde oss det.
Influensa 1993 fick barnen med från dagis och sedan blev vi också sjuka. Nåt djävulskt sjuka med hög feber och elände vilket gjorde att 1994 och framåt har jag och frugan alltid vaccinerat oss mot influensa.
Småbarn sprider virus väldigt bra.
Verkligen???
Och du tror fortfarande att vaccinationerna inte har tagit oss ur den kritiska fasen??optimum skrev:
Vilka är det du tror blir så sjuka?
Covid är numera inte mer belastande än en influensa.
Bättre du oroar dig för något annat. Typ rökning, alkoholism etc. Det är värre än Covid i detta läget.
Ja, sicka idioter alla världens forskare är, de håller bara på att leta bevis för sånt som "alla" redan vet, nä lägg ner all forskning och fråga "folket", de har alla svar, såklart!Nissens skrev:
En tanke är att dessa specifika idioterna kanske inte är föräldrar och därför saknade de den detaljerade kunskapen om virus spridningsmönster, som ju alla föräldrar omedelbart får reda på, många frågor!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Varför tror du inte att det kan bli samma utveckling i Sverige som i t.ex. Israel och Storbritannien?Nissens skrev:
Har du några uppgifter om hur många som brukar ligga på IVA pga. influensa?
Nej, men eftersom dödligheten ett svårt influensaår är högre än för Covid så utgår jag ifrån att en del av dem som dör i influensa anlitar sjukvården. Det är svårt att tro att de bara ligger hemma och trillar av pinn liksom.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Det är väl tveksamt numera efter att vaccinerna kom.Nissens skrev:
Ett vanligt år dör några hundra till några tusen personer i Sverige,[20], säsongen 2017/2018 avled ca 3000 personer av influensa[21], de flesta inte av själva influensainfektionen utan av följdsjukdomar som lunginflammation, hjärtinfarkt och hjärtsvikt.[22] Närmare 90 procent av dem som dör är över 75 år.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Influensa#Säsongsinfluensa
För mig är då 3000 mycket mindre än antalet som har avlidit i covid.
Dödligheten i covid var också 6 gånger högre än 1 promille i Sverige under första vågen.
De som avlider är väl huvudsakligen i båda fallen så gamla att de inte intensivvårdas.
Så vitt jag vet behöver inte några procent av folk under pensionsåldern sjukhusvård för influensa. Har du några andra uppgifter?
Men huvudfrågan om varför du inte tror att utvecklingen i Sverige kommer att bli som den som är just nu i välvaccinerade Israel och Storbritannien svarade du inte på.
D djac skrev:Ja, sicka idioter alla världens forskare är, de håller bara på att leta bevis för sånt som "alla" redan vet, nä lägg ner all forskning och fråga "folket", de har alla svar, såklart!
En tanke är att dessa specifika idioterna kanske inte är föräldrar och därför saknade de den detaljerade kunskapen om virus spridningsmönster, som ju alla föräldrar omedelbart får reda på, många frågor!
Det verkar inte vara så enkelt, jag tror inte vetenskapen ännu kan förklara skillnaderna i utfall mellan länderna, så mao kan man enkelt vända på frågan, -varför skulle det bli samma?BirgitS skrev:
Gällande UK så har de väl i större utsträckning använt AZ, som rapporterats ge sämre skydd. Sen finns det rätt många skillnader som är subtila men som kanske spelar roll, en för mig uppenbar är bostadssituationen, i Sverige ventilerar vi våra bostäder kraftigt, i UK gör de motsatsen, kan detta spela in?
Likheterna mellan Israel och Sverige är få, så där blir det nog ännu värre att försöka gissa korrelationerna.
Men såklart, allt kan hända och kanske alla dör, eller så gör de inte det men fram tills dess får vi försöka leva