1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag håller med om att de slutgiltiga dödstalen inte är så dramatiska - men det är ju subjektivt. Jag håller inte med om att dödligheten i covid19 är låg - men den diskussionen har vi haft tidigare.Nissens skrev:
Jodå, trenden är bruten, absolut. Men jag ser också att 12 av de övriga 20 åren har högre dödlighet än 2020. Ytterligare ett år(2011) hade samma dödlighet som 2020.
Det betyder att 2020 absolut inte hade några dramatiska dödstal, det är till och med på den undre halvan under perioden.
Lyssnar man på kvällspressen och några soffepidemiologer så får man ett helt annt intryck. Därför skadar det inte att kolla med verkligt utfall ibland för att få perspektiv.
Jag ställer mig tveksam till din enkla jämförelse med tidigare år - då det är ganska oärligt att jämföra siffror på det sättet utan djupare statistisk analys.
Däremot så tror jag att du till stor del har rätt om att öppna upp nu när så många är delvis/fullt vaccinerade. Vi kan inte ha restriktioner förevigt, och frågan är om det inte är mer skadligt än nyttigt nu. Dessutom tycker jag att det är rätt tydligt att folk inte längre bryr sig - känns mest som att det skadar näringsidkarna då.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nu kommer jag inte ihåg om just Storbritannien har sagt något men Israel (endast Pfizers) har sagt att det är i huvudsak ovaccinerade som insjuknar nu (delta) men de ser även en del fall bland de som vaccinerades i början av året. De räknar nu med 64 % skydd mot delta bland fullvaccinerade med Pfizers plus två veckor, däremot är skyddet mot allvarlig sjukdom (sjukhusinläggning) fortfarande kring 95 %.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Dödligheten blir i mindre alvarig i grafform, bara otydligare.Nissens skrev:
Jag roade mig med att sätta ihop en graf över dödligheten i Sverige utgående från SCB:s officiella siffror.
Procentsatsen är hur stor andel av befolkningen som avlidit respektive år.
Detta är fakta och visar med all tydlighet att dödligheten aldrig varit något större problem med Covid-19.
Den bilden stämmer ju förstås inte med det vissa förmedlat i tråden, men fakta är fakta..
15600 döda
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Högsta domstolen i Spanien har kommit fram till att utegångsförbudet förra våren, där man bara fick gå ut för några få särskilda skäl, stred mot konstitutionen.
https://www.skd.se/2021/07/14/spansk-nedstangning-stred-mot-konstitutionen/
https://www.skd.se/2021/07/14/spansk-nedstangning-stred-mot-konstitutionen/
Det är ju egentligen inget konstigt med det, då går det ju som det går. Detsamma gäller ju tex en patient med svår lunginflamation som vägrar antibiotika men det är ju individens val.optimum skrev:
Jo, håller delvis med dig. Men att se på hela dödligheten är nog det ”ärligaste” man kan mäta. Det visar ju även hur många som går bort med suicid och annat pga myndigheternas restriktioner.J Jonobe skrev:Jag håller med om att de slutgiltiga dödstalen inte är så dramatiska - men det är ju subjektivt. Jag håller inte med om att dödligheten i covid19 är låg - men den diskussionen har vi haft tidigare.
Jag ställer mig tveksam till din enkla jämförelse med tidigare år - då det är ganska oärligt att jämföra siffror på det sättet utan djupare statistisk analys.
Däremot så tror jag att du till stor del har rätt om att öppna upp nu när så många är delvis/fullt vaccinerade. Vi kan inte ha restriktioner förevigt, och frågan är om det inte är mer skadligt än nyttigt nu. Dessutom tycker jag att det är rätt tydligt att folk inte längre bryr sig - känns mest som att det skadar näringsidkarna då.
Jag vet inte vad du grundar påståendet på att Covid-19 skulle vara speciellt dödlig. Väldigt få i förhållande till de som varit smittade avled pga det. Och i de framförallt högre åldarna handlar det ju uppenbart om en något förkortad livstid.
Oavsett, så är det tiondelar av procent det handlar om, så det kan möjligen kvällspressen och enstaka soffepidemiologer få till något drastiskt, men objektivt sett är det ingen dramatik.
Det höga vårdbehovet har hela tiden varot problemet, vilket myndigheterna hela tiden styrt restriktionerna efter.
Ja, det finns all anledning att öppna upp efterhand i Sverige som de gör nu, ”alla” vet ju att man inte riskerar de skörare individernas liv längre, så folk tappar ju respekten för restriktioner också då.
Möjligen är ju post-covid ett problem, men det är inte livshotande och motiverar knappast restriktioner i samhället.
Det finns andra smittor som också kan ge livslånga problem och tom orsaka dödsfall som mässlingen tex.
Men det drabbar ju främst de som valt bort vaccin, så det är ju ett val, precis som vaccinering mot Covid.
Skojar du? Om du tar på dig läsglasögonen och tittar noga så står procenttalen också, om du föredrar det framför grafer.Ulltand skrev:
Både siffrorna och graferna säger exakt samma sak.
Vi vet att din bild inte stämmer med verkligheten, men det är ett problem som endast är ditt eget.
FAKTA NISSE!Nissens skrev:
Du vet inte hur många år som de förkortade sina liv.
Du är enbart fruktansvärd när du skriver så.
Exempelvis Adam Alsing hade troligen varit i livet nu och haft många år kvar.
Många äldre med svagheter som fick covid med förstörda lungor och avled som du uppenbarligen inte bryr dig om.
Många föräldrar som inte får se sina barn växa upp ihop med sina egna föräldrar.
Fruktansvärt synsätt.
Nu vet vi vad du har för värderingar.
Du borde skämmas.
Usch.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Medellivslängden i Sverige sjönk med ungefär ett halvår vilket innebar att den var tillbaka på det som gällde 2017 eller 2018.optimum skrev:
När det gäller enstaka person kan man inte veta något om hur länge de skulle ha levat i stället eftersom de kunde lika gärna ha råkat bli påkörda och dött tidigare om de inte hade insjuknat i covid. Det är därför rätt meningslöst att diskutera utifrån det.
Haha, nu har du spårat ut helt.optimum skrev:
FAKTA NISSE!
Du vet inte hur många år som de förkortade sina liv.
Du är enbart fruktansvärd när du skriver så.
Exempelvis Adam Alsing hade troligen varit i livet nu och haft många år kvar.
Många äldre med svagheter som fick covid med förstörda lungor och avled som du uppenbarligen inte bryr dig om.
Många föräldrar som inte får se sina barn växa upp ihop med sina egna föräldrar.
Fruktansvärt synsätt.
Nu vet vi vad du har för värderingar.
Du borde skämmas.
Usch.
Du menar att det var många i Adam Alsings ålder som gick bort med Covid? Hur länge hade han levt annars, och hur vet du det?
Då får du nog läsa på bättre. Det finns mängder med människor som går bort för tidigt av alla möjliga saker, det är en del av livet liksom.
Du tillhör de som inte accepterar den fakta som finns. Den grafen jag postade baseras på siffror alla kan hitta på SCB:s websida. Inte ens du kan ändra de siffrorna hur mycket du än vill.
Du skall inte ta kvällspressen på så stort allvar.
Att justera utifrån ålder och kön vore väl det mest basala för att få någorlunda jämförbara siffror.Nissens skrev:
Jo, håller delvis med dig. Men att se på hela dödligheten är nog det ”ärligaste” man kan mäta. Det visar ju även hur många som går bort med suicid och annat pga myndigheternas restriktioner.
Jag vet inte vad du grundar påståendet på att Covid-19 skulle vara speciellt dödlig. Väldigt få i förhållande till de som varit smittade avled pga det. Och i de framförallt högre åldarna handlar det ju uppenbart om en något förkortad livstid.
Oavsett, så är det tiondelar av procent det handlar om, så det kan möjligen kvällspressen och enstaka soffepidemiologer få till något drastiskt, men objektivt sett är det ingen dramatik.
Det höga vårdbehovet har hela tiden varot problemet, vilket myndigheterna hela tiden styrt restriktionerna efter.
Ja, det finns all anledning att öppna upp efterhand i Sverige som de gör nu, ”alla” vet ju att man inte riskerar de skörare individernas liv längre, så folk tappar ju respekten för restriktioner också då.
Möjligen är ju post-covid ett problem, men det är inte livshotande och motiverar knappast restriktioner i samhället.
Det finns andra smittor som också kan ge livslånga problem och tom orsaka dödsfall som mässlingen tex.
Men det drabbar ju främst de som valt bort vaccin, så det är ju ett val, precis som vaccinering mot Covid.
Jämfört med de luftvägsvirus vi har cirkulerande i samhället så är ju dödligheten uppenbart mycket högre för covid. Covid sticker också ut som en rätt dödlig sjukdom för "friska" människor bland de vi brukar se på infektionsklinikena med - om man då ser till en sjukhusvårdad population.
Sen är det såklart relativt men om man ändå diskuterar någon promille-enstaka procents dödlighet för de 60+ för en såpass spridd sjukdom så tycker jag att det är rätt hög dödlighet.