1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det borde finnas statistik över det från ganska lång tid tillbaka.Nissens skrev:
Oavsett vilka virus som belastar mest så blir belastningen högre om man lägger till ytterligare ett.
Det är rimligt att anta att dödligheten kommer att bli lägre i en fjärde våg eftersom vaccinationsgraden är betydligt högre nu. Det hänger förstås också på hur aggressiv delta är jämfört med tidigare varianter.optimum skrev:
Men vi vet förstås inget säkert.
Danmark redovisar kraftig ökning av antalet smittade idag med 1202 nya
För 2 veckor sedan var antalet 340 och för en vecka sedan 689 och idag 1202
Visst det förekommer variationer och totalt ser det ut så här
Om det är något vi kan ta lärdom därifrån vore det bra. De har klarat pandemin bättre än oss tidigare men nu ser det ut att gå på tok åt fel håll.
För 2 veckor sedan var antalet 340 och för en vecka sedan 689 och idag 1202
Visst det förekommer variationer och totalt ser det ut så här
Om det är något vi kan ta lärdom därifrån vore det bra. De har klarat pandemin bättre än oss tidigare men nu ser det ut att gå på tok åt fel håll.
Precis.P pmd skrev:
Troligen blir det inte så allvarligt läge för Sverige men vi vet inte.
Fler osäkra parametrar.
Hur står sig tidigare antikroppar från tidiga varianter, från alfa och från delta?
Från Indien kom uppgifter om förnyad smitta på de som redan varit sjuka.
Dessutom har vi många äldre med AZ vaccin.
Vi vet inte hur antikroppar har bildats hos de äldre och hur mycket motståndskraft som finns kvar?
Det pratas om en extra dos vaccin för de svagaste men sådant har vi inte börjat med och deltan finns redan här. Låt det inte bli ett "experiment" med att råka få in delta på äldreboenden för vi vet inte hur det går.
Jag tror man ska vara rätt så ödmjuk inför påståenden om hur bra skydd vi har.
Jag kommer fortsätta hålla upp min gard mot smittspridningen ett bra tag till. Har funkat bra i över 1,5 år så jag kan stå ut ett tag till.
Ja det kan vara tänkbart. Även att fler återgått mer till det sätt de levde på före pandemin.T tergo skrev:
Det skumma är att de hade precis som vi riktigt låg smittspridning för ett år sedan.
Jag misstänker en kombination av deltan och återgång till tidigare beteenden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tog drygt två år för spanska sjukan att klinga av, och på den tiden var resevanorna inte så utbredda som nu. Jag gissar därför att det kommer att ta längre tid än så för att covid-19 inte längre ska behöva vara ett priotiterat problem. Detta trots att vi har vaccin nu. Vaccinationsgraden i hela världen ligger just nu på cirka 45%, dvs 45 miljoner doser per hundra miljoner människor. Fördelningen är dock allt annat än jämn.optimum skrev:
https://www.nytimes.com/interactive/2021/world/covid-vaccinations-tracker.html
Eftersom myndigheterna säger att vaccinet hindrar svåra symtom även på de som blivit infekterade av mutationerna så tror jag mer på det än vad som någon hobbyepidemiolog skriver på något forum. I den riktiga verkligheten är det även så att i USA är 99% av de som avlider med Covid oavsett variant ovaccinerade.optimum skrev:
Du påstår att du VET att den har en lägre dödlighet.
Fakta Nisse, var har du den?
Sedan har vi rätt många med bara 1 dos och rätt många utan vaccin i övriga grupper och du VET inte hur smittan med delta kommer påverka deras belastning av sjukvården.
Det heter att du antager vissa saker och mellan antaganden och att VETA är det en stor skillnad.
Fick du inte lära dig sådant i skolan?
Jag lever i en värld som kallas verkligheten, vad heter din?
Menar du att siffrorna från USA är fabricerade eller kanske att de bara har ursprungs Covid i landet???
Nä, min käre spann vatten, du får nog göra en reality check på dina tyckanden och påhitt. Sedan du kom med rena lögner om vad jag påstått så inser man att det kan komma precis vad som helst från ditt tangentbord.
Och det gör det också.
Ja många är vaccinerade men med olika typer av vaccin.P pmd skrev:Det tog drygt två år för spanska sjukan att klinga av, och på den tiden var resevanorna inte så utbredda som nu. Jag gissar därför att det kommer att ta längre tid än så för att covid-19 inte längre ska behöva vara ett priotiterat problem. Detta trots att vi har vaccin nu. Vaccinationsgraden i hela världen ligger just nu på cirka 45%, dvs 45 miljoner doser per hundra miljoner människor. Fördelningen är dock allt annat än jämn.
[länk]
Storbritannien har rätt stor andel vaccinerade, mer än Sverige, men har ändå kraftig smittspridning.
Kan ju vara så att det är ovaccinerade eller så är det AZ som är vanlig där som inte biter mot deltan lika bra.
Jag tror samma att det kommer ta längre tid för denna pandemi att klinga ut och speciellt då inte alla är villiga att ta vaccinen som finns. Förhoppningsvis når vi flockimmunitet via vaccin så även de ovaccinerade skyddas.
Du reflekterar inte över en viss trend i ditt diagram där 2020 sticker ut?Nissens skrev:
Jag roade mig med att sätta ihop en graf över dödligheten i Sverige utgående från SCB:s officiella siffror.
Procentsatsen är hur stor andel av befolkningen som avlidit respektive år.
Detta är fakta och visar med all tydlighet att dödligheten aldrig varit något större problem med Covid-19.
Den bilden stämmer ju förstås inte med det vissa förmedlat i tråden, men fakta är fakta..
Jodå, trenden är bruten, absolut. Men jag ser också att 12 av de övriga 20 åren har högre dödlighet än 2020. Ytterligare ett år(2011) hade samma dödlighet som 2020.J Jonobe skrev:
Det betyder att 2020 absolut inte hade några dramatiska dödstal, det är till och med på den undre halvan under perioden.
Lyssnar man på kvällspressen och några soffepidemiologer så får man ett helt annt intryck. Därför skadar det inte att kolla med verkligt utfall ibland för att få perspektiv.
Smittspridningen ökar redan i Stockholm enligt Karolinska
Dock från låga nivåer men deltan redan dominerade bland fallen
Ökning smittade med 50% sedan föregående vecka och ökat två veckor i rad.
60% av de vuxna har fått sin första dos men endast 40% är färdigvaccinerade så antalet möjliga att bli sjuka är stort. Lägg till att upp till 18 år är i stort sett 100% ovaccinerade.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...-19/2021/07/13-juli-lagesrapport-om-covid-19/
Dock från låga nivåer men deltan redan dominerade bland fallen
Ökning smittade med 50% sedan föregående vecka och ökat två veckor i rad.
60% av de vuxna har fått sin första dos men endast 40% är färdigvaccinerade så antalet möjliga att bli sjuka är stort. Lägg till att upp till 18 år är i stort sett 100% ovaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...-19/2021/07/13-juli-lagesrapport-om-covid-19/