1 013 984 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Det kallas att bli vuxen. Att ta ansvar för sig själv och ta konsekvenserna av sitt egna handlande.emmschen skrev:"Konsekvenserna av mitt handlande"? Men det är ju "frivilligt". Att röra mig fritt (resa) är inte bara frivilligt, det är allas rättighet. Att bli påtvingad en injektion i sitt blodomlopp för att få behålla sina rättigheter kallar inte jag "frivilligt". Åter igen påtalar jag endast att det här är en riktigt obehaglig utveckling.
Det känns för mig helt obegripligt att så många tycker:
- Du kan inte äta kakan och behålla den.
- Du får ta konsekvenserna av ditt handlande
- Det är ju klart att jag ska få utöva min rörelsefrihet, men inte du o.s.v. Det är "rättvist"!
Att en pandemi får konsekvenser är ju tråkigt för alla, men sånt är livet ibland. Och visst är det frivilligt att vaccinera sig, och självklart får man olika konsekvenser beroende på vad man väljer.
Det är ju bra att myndigheterna begränsar flödena med människor som inte vaccinerat sig, det kan ju rädda livet på andra om inte annat.
Varför skall andra ta konsekvenserna för ditt handlande? Bättre de hamnar där de hör hemma!
Det är det. Men det är inte liktydigt med att blunda för information som kommer ifrån en på förhand bestämd, icke trovärdig källa. Det viktiga borde vara, vad som sägs, inte vem som säger det.G gaidin skrev:
Ett bra exempel är SR:nyheterna. Att påstå något och avsluta med -"erfar Ekot", är egentligen inte mycket till bevis. Men det sväljer vi iallafall.
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Nu är ju inte 30 kg lite övervikt utan det är att gå från normalt BMI just under 25 till ett BMI på ung. 35 vilket är gränsen för fetma. Jag har aldrig påstått att den som har ett BMI på 35 inte har har svårt att andas.Staffans2000 skrev:
Nej. Då du och ditt avantgard, verkar resistenta mot allt som inte kommer från "rätt" källa.
Jag bara repeterar det som sagts av de som jobbar med sjuka -Fetma i sig, är en riskfaktor! Hur svårt kan det vara att förstå, att folk som redan från början har svårare att andas, får det etter värre med trettio kilo fett som trycker mot lungorna.
Staffans
Men om vi nu ska hålla på och ta fram olika riskgrupper som bör vaccineras först (ditt intresse för det känns ju lite udda eftersom du tycker att man inte ska vaccinera sig) så har det just presenterats en rapport från Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin (CES) som visar att:
Gäller alltså personer som bor i ett socioekonomiskt utsatt område.
TT via t.ex. https://www.skd.se/2021/05/18/inkomst-och-bostadsort-viktiga-covidfaktorer/
Själva rapporten: https://www.folkhalsoguiden.se/glob...ckholms-lan-till-och-med-mars-2021-tga-ef.pdf
Som nylig resenär från BMI 27 till 33 så kan jag rent anekdotiskt meddela att jag inte är mer sjuk än tidigare. Har aldrig haft lätt för att få influensa eller kräksjukor och har det inte nu heller.BirgitS skrev:
Däremot är ju allt tyngre att göra, man flåsar mer och blir ännu latare för att livet blir bokstavligt tyngre.
Om jag skulle få en sjukdom som sätter sig på lungorna tror jag inte att jag är mer illa ute än andra så länge jag inte anstränger mig fysiskt. Jag är "ny-fet" och kommer nog att gå ner igen om bara pandemin försvinner
Jag tror att fetman i sig drar med sig en del andra sjukdomar och det som även leder till fetma, leder också till dessa sjukdomar.
T ex om man äter en väldigt dålig kost under lång tid ställer man till det för blodsockret och ämnesomsättningen med diabetes som följd. Men man blir även fet.
Många av de riskfaktorer som listas upp, är konsekvensen av ett osunt leverne och då kanske inte är fetman i sig som är risken utan man kanske skall ställa frågan "Varför är du fet?" I mitt fall är det brist på rörelse men med helt OK kost, lite mer alkohol och i princip 100% stillasittande. Om jag fortsätter såhär år ut och år in, kommer jag ju bli fetare ändå, få problem med levern, hjärtat, blodkärlen o s v, men jag är ju inte riktigt där än, även om jag är fet nu.
Det är nästan så, att jag misstänker att ditt ständiga missförstående är en del av din diskutionstaktik.BirgitS skrev:
Nu är ju inte 30 kg lite övervikt utan det är att gå från normalt BMI just under 25 till ett BMI på ung. 35 vilket är gränsen för fetma. Jag har aldrig påstått att den som har ett BMI på 35 inte har har svårt att andas.
Men om vi nu ska hålla på och ta fram olika riskgrupper som bör vaccineras först (ditt intresse för det känns ju lite udda eftersom du tycker att man inte ska vaccinera sig) så har det just presenterats en rapport från Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin (CES) som visar att: Gäller alltså personer som bor i ett socioekonomiskt utsatt område.
TT via t.ex. [länk]
Själva rapporten: [länk]
Så jag börjar som vanligt med att rätta till ditt "missförstånd". Se nedan.
Men om vi nu ska hålla på och ta fram olika riskgrupper som bör vaccineras först (ditt intresse för det känns ju lite udda eftersom du tycker att man inte ska vaccinera sig)
Nej, Birgit. Jag har inte sagt att ingen skall vaccinera sig. Jag har sagt att jag inte skall vaccinera mig. Samt övriga utan förhöjd risk Och framförallt inte barn och unga.
Yngre tjocka som för övrigt är friska faller, helt emot din hypotes, under radarn gällande riskgrupper. Detta har säkert FHM känt till länge, men valt att inte redovisa tillsammans med övriga riskgrupper.
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Vad bra att du i alla fall tycker att vissa ska vaccinera sig för det är verkligen inte så jag har uppfattat det du har skrivit.Staffans2000 skrev:
Det är nästan så, att jag misstänker att ditt ständiga missförstående är en del av din diskutionstaktik.
Men om vi nu ska hålla på och ta fram olika riskgrupper som bör vaccineras först (ditt intresse för det känns ju lite udda eftersom du tycker att man inte ska vaccinera sig)
Nej, Birgit. Jag har inte sagt att ingen skall vaccinera sig. Jag har sagt att jag inte skall vaccinera mig. Samt övriga utan förhöjd risk Och framförallt inte barn och unga.
Yngre tjocka som för övrigt är friska faller, helt emot din hypotes, under radarn gällande riskgrupper. Detta har säkert FHM känt till länge, men valt att inte redovisa tillsammans med övriga riskgrupper.
Staffans
Men anser du inte att det kan vara farligt att vaccinera sig och att det kan medföra allvarlig sjukdom och död om något år eller så?
Då vet man väl inte hur stor den risken är jämfört med risken att bli allvarligt sjuk och dö av covid oavsett riskfaktorer. Eller hur?
Eller är det så att du antar något visst riskförhållande mellan de två fallen?
Förut skrev du om icke gamla och nu skriver du yngre. Kan du inte berätta vilka åldersgrupper du menar med de två begreppen?
Det blir så flummigt när man inte vet om du drar gränsen vid 40, 50, 60, 70, 80 eller något annat.
Eller låter du bli att skriva det för att du då alltid kan skriva att man missförstår dig och att du inte alls menade det som det verkade att du menar?
Otrolig läsning och nu är det konspirationer, antivaxxers och allsköns historier med magneter mm
Så långt ifrån nyheter har vi aldrig varit i denna tråden tidigare och inte ens den stängda.
Helt uppenbart är att moderatorn har tagit semester och loggat ut, hon orkade nog inte med det längre.
Så långt ifrån nyheter har vi aldrig varit i denna tråden tidigare och inte ens den stängda.
Helt uppenbart är att moderatorn har tagit semester och loggat ut, hon orkade nog inte med det längre.
Nja, blir du fetare hela tiden så äter du fel i förhållande till behovet.G gaidin skrev:Som nylig resenär från BMI 27 till 33 så kan jag rent anekdotiskt meddela att jag inte är mer sjuk än tidigare. Har aldrig haft lätt för att få influensa eller kräksjukor och har det inte nu heller.
Däremot är ju allt tyngre att göra, man flåsar mer och blir ännu latare för att livet blir bokstavligt tyngre.
Om jag skulle få en sjukdom som sätter sig på lungorna tror jag inte att jag är mer illa ute än andra så länge jag inte anstränger mig fysiskt. Jag är "ny-fet" och kommer nog att gå ner igen om bara pandemin försvinner
Jag tror att fetman i sig drar med sig en del andra sjukdomar och det som även leder till fetma, leder också till dessa sjukdomar.
T ex om man äter en väldigt dålig kost under lång tid ställer man till det för blodsockret och ämnesomsättningen med diabetes som följd. Men man blir även fet.
Många av de riskfaktorer som listas upp, är konsekvensen av ett osunt leverne och då kanske inte är fetman i sig som är risken utan man kanske skall ställa frågan "Varför är du fet?" I mitt fall är det brist på rörelse men med helt OK kost, lite mer alkohol och i princip 100% stillasittande. Om jag fortsätter såhär år ut och år in, kommer jag ju bli fetare ändå, få problem med levern, hjärtat, blodkärlen o s v, men jag är ju inte riktigt där än, även om jag är fet nu.![]()
Det är en enkel ekvation, för mycket energi in och för lite energiåtgång så blir du fetare. Och visst får du sämre hälsa, åker du på diabetes tex så får du leva med den sedan.
Nu är du inne och kastar sten i glashuset igen...optimum skrev:
Jo, men det där säger du eftersom att du är rädd för vaccinet. Jag tillhör ingen riskgrupp över huvud taget, men vaccinerade mig så snart jag fick, av en massa skäl.Staffans2000 skrev:
Det är nästan så, att jag misstänker att ditt ständiga missförstående är en del av din diskutionstaktik.
Staffans
Man är ju glad att de flesta inte resonerar som du.
Nej nej nej.BirgitS skrev:
Vad bra att du i alla fall tycker att vissa ska vaccinera sig för det är verkligen inte så jag har uppfattat det du har skrivit.
Men anser du inte att det kan vara farligt att vaccinera sig och att det kan medföra allvarlig sjukdom och död om något år eller så?
Då vet man väl inte hur stor den risken är jämfört med risken att bli allvarligt sjuk och dö av covid oavsett riskfaktorer. Eller hur?
Eller är det så att du antar något visst riskförhållande mellan de två fallen?
Förut skrev du om icke gamla och nu skriver du yngre. Kan du inte berätta vilka åldersgrupper du menar med de två begreppen?
Det blir så flummigt när man inte vet om du drar gränsen vid 40, 50, 60, 70, 80 eller något annat.
Eller låter du bli att skriva det för att du då alltid kan skriva att man missförstår dig och att du inte alls menade det som det verkade att du menar?
Som ung frisk, och smärt verkar risken enligt statistiken vara försvinnande liten av att få bestående men av Coronan. Dessa tycker jag inte skall vaccinera sig eftersom vaccinet i sig kan vara en större riskfaktor än Coronan. Vilken långtidsrisk vaccinet eventuellt har, vet vi av naturliga själ ännu inte. Man skall alltså rent allmänt inte vaccinera sig mot något som inte är ett hot. Till exempel Congofeber
Exakta åldrar kan jag inte ge dig naturligtvis och det är inte heller nödvändigt. Men de nyhetsinslag jag hört handlar det om 30-50:åringar sädär någonting skulle jag kunna tänka mig. Dvs. Långt under 75.
Staffans
Vet inte vad du grundar det på. Jag tror inte det finns sammanställt ännu vilka åldrar som drabbas av vad. Jag vet en vältränad 25 åring som enligt läkarna sannolikt aldrig återfår lukt och smaksinne.Staffans2000 skrev:
Nej nej nej.
Som ung frisk, och smärt verkar risken enligt statistiken vara försvinnande liten av att få bestående men av Coronan. Dessa tycker jag inte skall vaccinera sig eftersom vaccinet i sig kan vara en större riskfaktor än Coronan. Vilken långtidsrisk vaccinet eventuellt har, vet vi av naturliga själ ännu inte. Man skall alltså rent allmänt inte vaccinera sig mot något som inte är ett hot. Till exempel Congofeber. Jag tar inte heller Malariaprofylax av samma anledning. Men är vaccinerad mot TBE eftersom det är en reell risk för mig, då fästinghonorna har en förkärlek till mina genitalier.
Exakta åldrar kan jag inte ge dig naturligtvis och det är inte heller nödvändigt. Men de nyhetsinslag jag hört handlar det om 30-50:åringar sädär någonting skulle jag kunna tänka mig. Dvs. Långt under 75.
Staffans
Du kanske kan berätta hur vanligt det är, och vilka som drabbas?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Okej, det är verkligen inte så jag har uppfattat dig tidigare.Staffans2000 skrev:
Nej nej nej.
Som ung frisk, och smärt verkar risken enligt statistiken vara försvinnande liten av att få bestående men av Coronan. Dessa tycker jag inte skall vaccinera sig eftersom vaccinet i sig kan vara en större riskfaktor än Coronan. Vilken långtidsrisk vaccinet eventuellt har, vet vi av naturliga själ ännu inte. Man skall alltså rent allmänt inte vaccinera sig mot något som inte är ett hot. Till exempel Congofeber. Jag tar inte heller Malariaprofylax av samma anledning. Men är vaccinerad mot TBE eftersom det är en reell risk för mig, då fästinghonorna har en förkärlek till mina genitalier.
Staffans
Ulltand brukar väl skriva att han tror att 10 % av de som insjuknar får postcovid, oavsett ålder och riskfaktorer. Hur ställer du dig till det?
Påverkar det din riskbedömning?
Om halva befolkningen är ovaccinerad och därför förr eller senare insjuknar så skulle det betyda 500 000 med postcovid.
Har du funderat på vad som händer om alla friska normalviktiga unga inte vaccinerar sig, dvs. när ingen flockimmunitet uppstår?
Då ökar t.ex. risken för att någon ska smitta de skröpliga eller de med allvarliga riskfaktorer som har fått dåligt skydd av vaccinet, alltså ökat antal avlidna av covid. Likaså ökar risken för att en variant uppstår som tar sig förbi antikroppar etc. bland de vaccinerade och tidigare sjuka och även det leder till att antalet avlidna än en gång blir väldigt högt.
Du vet väl om att även elitidrottsmän har hamnat på IVA och de bör ju vara rätt unga och friska. Det är ju en del av lurigheten med covid, man vet inte på förhand om man kommer bli lindrigt eller allvarligt sjuk eftersom det beror på okända faktorer, gener, tidigare sjukdomar osv.
Men på IVA hittar du väldigt få under 50 år och det var ju just med människor på IVA som denna sidodiskussion började. Det är fortfarande de över 50 som dominerar där. dvs. de äldsta som inte var vaccinerade för några veckor sen. Det finns många intervjuer med personal på IVA under våg 3 där de säger typ att folk är yngre än tidigare men då har det visat sig att de har menat att det är mycket få patienter över 70 år vilka var den stora gruppen under våg 2. Det är ju därför som ord som äldre och yngre är luddiga eftersom det alltid är i jämförelse med något annat.Staffans2000 skrev: