997 223 läst ·
19 546 svar
997k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja då får man välja om man vill ha AZ eller något annat och man kan alltid välja att avstå en dos.nino skrev:
Sannolikt överlappar vaccinernas antikroppar men ger en del unika också vilket då kan ge en fördel att blanda vaccin.
AZ ger också sämre skydd mot vissa mutationer så att boosta med tex Pfizer låter klokt imho
Tänker mest på om det blir vaccinationspass eller liknande vid resor, då får man kanske inte åka / komma in om man bara har en dos AZ?Ulltand skrev:
Ja då får man välja om man vill ha AZ eller något annat och man kan alltid välja att avstå en dos.
Sannolikt överlappar vaccinernas antikroppar men ger en del unika också vilket då kan ge en fördel att blanda vaccin.
AZ ger också sämre skydd mot vissa mutationer så att boosta med tex Pfizer låter klokt imho
Tanten fick AZ och har fick en del små blåmärken, kanske 6-8st, som man kan misstänka är proppar tydligen ganska vanligt enl en sjuksköterska som jobbat mycket med covid.
Så man blir lite fundersam om hon ska ta dos 2 av den...
Sen undrar man ju hur bra det är att blanda, det finns det kanske dåligt med studier på?
Lite oklart med vaccinationspassen men vad jag hörde på radio i dag så kommer britterna (som bara fått en spruta) att få pass. Troligen kommer det att spilla över också på oss.nino skrev:
Tänker mest på om det blir vaccinationspass eller liknande vid resor, då får man kanske inte åka / komma in om man bara har en dos AZ?
Tanten fick AZ och har fick en del små blåmärken, kanske 6-8st, som man kan misstänka är proppar tydligen ganska vanligt enl en sjuksköterska som jobbat mycket med covid.
Så man blir lite fundersam om hon ska ta dos 2 av den...
Sen undrar man ju hur bra det är att blanda, det finns det kanske dåligt med studier på?
Ja dåligt med studier på att blanda men det bör inte vara mycket värre än att tex ha haft corona av någon variant och sedan vaccinera sig. Det är också en oklar blandning.
Medlem
· Blekinge
· 11 708 inlägg
Jag blev vaccinerat och försökte få det stämplat i min gula vaccinbok enligt WHO anvisning. Landstinget Blekinge lyckades inte med den enkla uppgiften. En klinikstämpel fanns inte att hitta.
Du behöver inte bry dig om sådant. Det har redan myndigheterna tänkt ut åt dig.Fairlane skrev:
Man har nog den kollen. Dock är det ju av visst intresse hur länge det håller i sig också. Om den andra sprutan endast ökar effektiviteten några få procentenheter, eller om det är så att effekten av den första sprutan går upp till dryga 90% för att sen sakta trappa av, eller om om det ligger stadigt i flera månader, till exempel.
Jag vet inte om det har gjort några studier i den frågan.
Så frågan är ju vad som är lämplig tid att vänta mellan dos ett och dos två.
Sov du lugnt och vänta på din tur.
Jag har redan fått dos 1 och väntar snällt på dos 2.
För du litar väl på myndigheterna att de tänker åt dig.
Jag håller på UT, AT verkar endast behöva dölja tidigare felaktigheter.Jonatan79 skrev:
AT pratar mest om gamla fakta och scenarier som ändå inte stämmer samt massa som går att kringgå senare när det visar sig inte stämma.
Har du överhuvudtaget lyssnat på AT på alla pressträffar?
AT borde ta ut sin pension och lämna över till någon annan.
Han fyllde 65 den 17:e april
Inte överraskad!optimum skrev:
Jag håller på UT, AT verkar endast behöva dölja tidigare felaktigheter.
AT pratar mest om gamla fakta och scenarier som ändå inte stämmer samt massa som går att kringgå senare när det visar sig inte stämma.
Har du överhuvudtaget lyssnat på AT på alla pressträffar?
AT borde ta ut sin pension och lämna över till någon annan.
Han fyllde 65 den 17:e april
Grattis!Nissens skrev:
Jag tillhör medicinsk riskgrupp under 60år och tillhör fas 3 i Region Stockholm och jag har nu efter många turer fått tid på tisdag för min första spruta, och detta inte genom att vänta på att få ett brev från vårdcentralen vilket jag ännu inte fått och de hade inget vaccin, de på vårdcentralen rekommenderade mig att nu i stället boka tid på någon av de stora vaccinationsställena vilket jag då gjorde.
Lite under bordet info:
Jag vill också tala om för er i medicinsk riskgrupp under 60 år fas 3 i Region Stockholm att jag har fått info av annan GANSKA! säker källa, att det kommer att meddelas i nästa v att medicinska riskgrupper inte bara kommer att vara tvingade att vaccinera sig på vårdcentral,som nu, utan att de också kommer att kunna få boka in sig på de stora vaccinationsställena som vissa fas 4 redan nu fått.
Så vill nån i medicinsk riskgrupp under 60 år fas 3 här ha tid på någon av de större vaccinationsställena kan det nog vara klokt att kolla upp om det går att boka tid redan i morgon, för senare kan det kanske blir ont om tider.
Alltså tillhör du fas 3, vi i fas 4 får registrera oss för att få vaccin. Det var en ren tillfällighet att jag fick veta det i fredags, bokade direkt, och fick tid på måndag.optimum skrev:
Ja jag tillhör fas 3 medicinsk riskgrupp under 60 år, och den gruppen har varit hänvisad till att bara få vaccinera sig på den vårdcentral man är listad på,Nissens skrev:
problem har varit att vårdcentraler inte haft tillräckligt med vaccin så alla har inte kunnat bli vaccinerade,
att det sen funnits obokade platser och vaccin på de stora vaccinationsställena som nu 150 000 friska fas 4 stockholmare fick boka in sig på gjorde det ännu svårare för min medicinska riskgrupp fas tre att få vaccin och vaccination på vårdcentralen...tycker inte det är ok.
Ok, regionala skillnader kanske. Jag får vaccinet på den lokala VC jag är listad på...B brfbo skrev:Ja jag tillhör fas 3 medicinsk riskgrupp under 60 år, och den gruppen har varit hänvisad till att bara få vaccinera sig på den vårdcentral man är listad på,
problem har varit att vårdcentraler inte haft tillräckligt med vaccin så alla har inte kunnat bli vaccinerade,
att det sen funnits obokade platser och vaccin på de stora vaccinationsställena som nu 150 000 friska fas 4 stockholmare fick boka in sig på gjorde det ännu svårare för min medicinska riskgrupp fas tre att få vaccin och vaccination på vårdcentralen...tycker inte det är ok.
Detta med att riskgrupp inte fått möjlighet att få sin dos verkar vara olika på vilken vårdcentral man är reggad på. Har 3 kollegor där 2 av dem har diabetes och där den första fick tips om att ringa och fick då tid samma dag. Nästa av de 2 fick brev hem om att boka. Den 3e med högt blodtryck fick oxå brev hem om att boka och då är han inte 50 än och blev förvånad.B brfbo skrev:Ja jag tillhör fas 3 medicinsk riskgrupp under 60 år, och den gruppen har varit hänvisad till att bara få vaccinera sig på den vårdcentral man är listad på,