1 013 985 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Vaccinet är inte godkänt på det sättet utan man måste ju följa villkoren från vaccintillverkaren. Bryta mot sånt kan ju göra att tillverkaren avsäger sig ansvar för biverkningar t.ex.Ulltand skrev:
Det var ju inte lätt att veta vad du menar med "optimalt".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Tillverkarna har redan ansvarsfrihet vad jag vet.BirgitS skrev:
Det var en biupptäckt att vaccinet gav så bra svar efter bara en dos och 10 dagar så det blir nog svårt att styra mot det nu men det skulle rädda flera liv med stor sannolikhet.
Men vilken beslutsfattare skulle våga sig på det OM det inte fungerar?
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnk0mv/upptackten-vaccinslattar-kan-radda-tusentals-livN Nyblivenhusägare123 skrev:
Men jag mindes fel - du behöver inte kombinera slattar från flera "flaskor" eller ampuller.
varje är tänkt att räcka till 5 doser, men visar sig innehålla vaccin för drygt 6.
Och glöm inte förtida dödsfall från luftföroreningar av kolkraftverk och biltrafik. Drygt 3 miljoner om året.T tobbbias skrev:Här kommer en nyhet för många här inne:
[bild]
Dessa siffror kan jämföras med siffran 1,7 M personer som dött med Covid.
Hur många skulle kunna tänka sig att stänga Systembolaget och kasta bort nyckeln?
Jag tror det är ungefär lika många som inte vill julhandla om det är stora reor.
Jag tror det också kan förklara en hel del av att så många blivit smittade. Men också så ger det en jämförelse...
Jag ser fortfarande många människor som röker, t.o.m.i Sverige, OCH även i våra "superföregångsländer" Danmark och Norge... Trots att många fler dör.
Jag är säker på om att det varit en mer dödlig pandemi där inte bara de skröpligaste dör, så hade folket gjort det som måste göras helt utan fohm eller Löven säger något speciellt.
Hoppas verkligen att vi snart börjar närma oss toppen på sjukhusvistelserna. Stackars sjukvården. Jag läste någonstans att vi hade 1,5 M övertidstimmar inom sjukvården. Det var 300k fler än ett vanligt år. Så std är 1,2 M övertidstimmar... vilket jäkla missanpassat sjukvårdssystem vi har...!Redan innan coronovirus
![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
För Pfizers vaccin gäller Läkemedelsförsäkringen men för Modernas vet man inte hur det ska lösas än enligt https://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-vet-vi-om-covid-vaccinUlltand skrev:
Eftersom det redan är oklart om hur väl vaccinet skyddar de äldsta ska man nog inte experimentera med vaccineringen av dem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Menar du detta?Ulltand skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnk0mv/upptackten-vaccinslattar-kan-radda-tusentals-liv
Där står även:
Så det är nog inget du ska räkna med att det stämmer med de förpackningar vi får.Men om det här innebär att även Sverige kan få ”vaccinslattar” är lite osäkert, menar Niklas Arnberg, virolog vid Umeå universitet, som är med i vaccinsamordnarens vetenskapliga expertgrupp.
– Jag har förstått det som att det vaccin Pfizer tillverkar åt EU inte är tillverkat på samma plats som USA:s vaccin.
Situationen är unik.BirgitS skrev:
Det är inget större experimenterande att lägga dos två några veckor senare när första dosen gett 90 % effektivitet imo. Men osannolikt att någon vågar förorda det.
Konsekvensen blir onekligen högre dödstal på kort sikt men det kan ju ingen ställas till svars för.
Här är annars ett bra tillfälle att tänka utanför boxen och ta en kalkylerad risk mot en förväntad betydande uppsida.
Pfizer har som jag nyss skrev gått ut med hur man skall hantera detta.BirgitS skrev:
Det är upp till två doser extra i varje flaska om man är lite noga med hur mycket man tar upp i sprutan.
Och då landar man på + 500.000 doser tom januari