1 013 932 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Mikael_L skrev:
Jag vet inte men just att det inte är nytt utan modifiera gissar jag gör att man kanske kan det.
Årliga influensavaccin kör man ju inga fas 3 studier på tex.
I Hong Kongs fjärde våg uppmärksammas att betydligt fler yngre än förr blir allvarligt sjuka. Har man ropar hej för tidigt och blivit mer oförsiktig eller har man drabbats av en mer aggressiv variant? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wed1vG/har-ar-fjarde-virusvagen--nu-varnas-aven-yngre-personer
Måste säga att jag inte förstår meningen med dina inlägg ibland. Jag antar att du inte orkade klicka upp artikeln.harry73 skrev:
Nu upplever Hong Kongs forskare i vilket fall att de är uppe i en fjärde våg, antalet döda står redan i artikeln så detta känner de till.
Så oavsett antal döda är det en stor procentuell ökning och skulle det vara någon ny variant som kan öka Dödligheten hos yngre är detta Bad news.https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3114207/hong-kong-fourth-wave-experts-worried-more-middle skrev:The number of active severe cases in that age group gradually increased from five around the beginning of the fourth wave, to a high of 62 on December 12, accounting for 56 per cent of the 110 seriously ill patients in public hospitals at that time.
- Those aged 30 to 69 accounted for over 60 per cent of the seriously or critically ill patients on December 6
- Figure stood at 40 to 50 per cent during the peak of the third wave between July 22 and August 7
Nu tror jag kanske att man i Hong Kong tagit ut segern lite i förskott och varit oförsiktiga bland de yngre, högre exponering kan ge värre symtom, medan de äldre kanske skött sig bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wed1vG/har-ar-fjarde-virusvagen--nu-varnas-aven-yngre-personer
Det är ingen nyhet att svenska strategin är ett fiasko.BirgitS skrev:
Över 8000 avlidna med/av covid kan knappast tillhöra en lyckad strategi om man vill skydda folk från död och elände.
Strategins skandaler på äldreboenden som till och med Kungen sågade är bara ett exempel.
Som det står i artikeln som länkades
"Sverige var sällsynt illa förberett för en pandemi. Beredskapen var nästan noll. Det fanns inga lager av skyddsutrustning, för lite sjukvårdspersonal och en organisation som inte gick att styra centralt."
Ja att bygga en strategi på sådan skit har jag påpekat ett antal gånger tidigare och vi ser effekten av det nu igen när de inom vården får ta smällen.
Nej detta är inga nyheter utan borde ligga i en tråd med rubriken:
"Coronavirus (SARS-CoV-2) Svenska skandaler"
Men den ska vi inte ha på detta forum utan den kommer coronakommissionen skriva.
Självklart, Jag har ett eget register med allt från hårfärg till skonummer på dem.Mikael_L skrev:
Det är inge nyhet men det pågår en ständig kamp med att forska om t.ex. Cancer vilken är orsaken till att min mor, min syster och svåger gick bort runt 50 år åldern. Så du sparkar upp öppna dörrar hos mig. Alla är viktiga att värna om.
Jag kan påstå att jag blev förvånad över nyheten som coronakommisionen presenterade som en första rapport om äldrevården. Det är/var mycket värre än jag kunde tänka mig. Däremot min far som blev 90+ fick mycket bra äldrevård de sista åren han levde på äldreboende och det var utifrån detta jag trodde det var relativt likadant över hela landet. För inte kunde jag drömma om att han drog längsta strået till ett äldreboende med fat personal som tog mycket bra hand om honom. Speciellt de sista dagarna i hans liv.
Så därför tycker jag du är hånfull när du försöker släta över att fler än 8000 har avlidit med/av covid-19 och dess tillhörande effekter.
Var snäll och svara inte på detta för det kommer enbart förstör det otroligt goda humör jag är på ända sedan jag igår fick nyheten att man tror sig kunna vaccinera alla som vill göra det senast i april 2021.
Det bästa julklappen kan jag lova.
Siffrorna visar: FHM har fel om smittan i skolan
""Grundskolorna dominerar i Folkhälsomyndighetens statistik över i vilka miljöer coronautbrott sker.
Trots att myndigheten med bestämdhet hävdat att skolan inte är drivande i smittspridningen.
– Det är ännu ett belägg för hur motsägelsefull informationen från Folkhälsomyndigheten är, säger Andreas Wladis, professor i katastrofmedicin vid Linköpings universitet.""
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/siffrorna-visar-fhm-har-fel-om-smittan-i-skolan/
""Grundskolorna dominerar i Folkhälsomyndighetens statistik över i vilka miljöer coronautbrott sker.
Trots att myndigheten med bestämdhet hävdat att skolan inte är drivande i smittspridningen.
– Det är ännu ett belägg för hur motsägelsefull informationen från Folkhälsomyndigheten är, säger Andreas Wladis, professor i katastrofmedicin vid Linköpings universitet.""
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/siffrorna-visar-fhm-har-fel-om-smittan-i-skolan/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Så något som stod för 13 % av utbrotten vecka 46 skulle vara smittdrivande?Ulltand skrev:
Siffrorna visar: FHM har fel om smittan i skolan
[länk]
Är det vad du menar?
Sen förändras naturligtvis procentandelen när man stänger ner många andra arbetsplatser och gymnasier samt drar ner på privata sammankomster så att mycket mindre smittspridning sker där. Då är man i en annan situation och det medför förstås att andra miljöer blir de där folk smittas mest men det gör ju inte tidigare uttalanden om vad som skedde vid de tidpunkterna mindre sanna.
Det är bara din otroligt negativt laddade retorik jag reagerar på.optimum skrev:
Självklart, Jag har ett eget register med allt från hårfärg till skonummer på dem.
Det är inge nyhet men det pågår en ständig kamp med att forska om t.ex. Cancer vilken är orsaken till att min mor, min syster och svåger gick bort runt 50 år åldern. Så du sparkar upp öppna dörrar hos mig. Alla är viktiga att värna om.
Jag kan påstå att jag blev förvånad över nyheten som coronakommisionen presenterade som en första rapport om äldrevården. Det är/var mycket värre än jag kunde tänka mig. Däremot min far som blev 90+ fick mycket bra äldrevård de sista åren han levde på äldreboende och det var utifrån detta jag trodde det var relativt likadant över hela landet. För inte kunde jag drömma om att han drog längsta strået till ett äldreboende med fat personal som tog mycket bra hand om honom. Speciellt de sista dagarna i hans liv.
Så därför tycker jag du är hånfull när du försöker släta över att fler än 8000 har avlidit med/av covid-19 och dess tillhörande effekter.
Var snäll och svara inte på detta för det kommer enbart förstör det otroligt goda humör jag är på ända sedan jag igår fick nyheten att man tror sig kunna vaccinera alla som vill göra det senast i april 2021.
Det bästa julklappen kan jag lova.![]()
Som du beskriver så blir ju egentligen allt i samhället ett otroligt misslyckande.
Du låter mest som en kvällstidningsrubrik.
BirgitS skrev:
Så något som stod för 13 % av utbrotten vecka 46 skulle vara smittdrivande?
Är det vad du menar?
Sen förändras naturligtvis procentandelen när man stänger ner många andra arbetsplatser och gymnasier samt drar ner på privata sammankomster så att mycket mindre smittspridning sker där. Då är man i en annan situation och det medför förstås att andra miljöer blir de där folk smittas mest men det gör ju inte tidigare uttalanden om vad som skedde vid de tidpunkterna mindre sanna.
Det är Andreas Wladis professor i katastrofmedicin som uttalar sig ovan och inte jag. Han punkterar också de data som FHM lutat sig mot för sitt antagande som ovenetskaliga.
Men ja, 13 % vara den största enskilda gruppen.
Själv är inne på att FHM synsätt att "något måste vara drivande och är det inte det är lungt" är fel.
Det mesta tyder på att det inte finns en drivande orsak utan många.
Jag kan vara lite mer exakt, lite mindre blajretorisk.optimum skrev:
Självklart, Jag har ett eget register med allt från hårfärg till skonummer på dem.
Det bästa julklappen kan jag lova.![]()
Sverige har inte misslyckats mer än andra länder, även om du skriver det. Många länder har drabbats hårdare (misslyckats mer, som du skulle skrivit, ifall det var Sverige), en del länder har drabbats mindre.
Om du skriver:
"Över 8000 avlidna med/av covid kan knappast tillhöra en lyckad strategi om man vill skydda folk från död och elände."
Så funderar jag på vad du tycker om misslyckandet att inte lyckats skydda de andra 72.000 från död och elände.
Vad är det vi misslyckas med varenda år då faktiskt 90.000 dör?
Inser du inte att som du skriver så är det rena kvällsblaskerubrikerna, bara clickbaits, för att sälja lösnummer eller billiga poänger.
Om du skriver:
"Över 8000 avlidna med/av covid kan knappast tillhöra en lyckad strategi om man vill skydda folk från död och elände."
Så undrar jag varför du skriver det, då massor av länder har så otroligt mycket fler döda.
Det du skrev skulle du ju kunnat skriva även ifall Sverige hade de allra bästa siffrorna i världen. Du måste inse att allt existerar i något sammanhang. Men vill man bara klaga för klagandets skull så behöver man inte bry sig.
Att lyckas är ju en aning subjektiv men sämst så det dånar om det i Norden och på 24 plats av 200 länder i världen är ett sjukt stor misslyckande imo.
Dessutom med tanke på hur välutvecklat och rikt land vi lever i så är misslyckande ännu mer svårsmält.
Dessutom med tanke på hur välutvecklat och rikt land vi lever i så är misslyckande ännu mer svårsmält.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jag antog att du citerade och länkade artikeln för att du på något sätt instämmer med det som står där. Det är ju en personligt färgad artikel med åsikter och inte en faktaartikel. Hade du inte hållit med hade du väl kommenterat det.Ulltand skrev:
Det är Andreas Wladis professor i katastrofmedicin som uttalar sig ovan och inte jag. Han punkterar också de data som FHM lutat sig mot för sitt antagande som ovenetskaliga.
Men ja, 13 % vara den största enskilda gruppen.
Själv är inne på att FHM synsätt att "något måste vara drivande och är det inte det är lungt" är fel.
Det mesta tyder på att det inte finns en drivande orsak utan många.
Nej, 13 % var inte den största gruppen v. 46, det var "andra arbetsplatser" som stod för 33 %. Man kan inte få bort all smittspridning, det visar sig ju överallt i världen, utan vid hög smittspridning måste man se till att de åtgärder man gör påverkar mest. Diagrammet i artikeln visar ju just detta eftersom "andra arbetsplatser" har gått från ledande 33 % till 20 % med uppmaningar om hemarbete mm. När man har minskat den ledande miljön är det dags för nästa och nu blir det jullov i några veckor och grundskolemiljön lär inte längre vara betydelsefull under de kommande veckorna.
Man kan inte stänga ner hela skolan i över 1 år om det är det du tänker dig som alternativ. Alla länder i Europa har försökt hålla skolorna öppna in i det längsta under hösten just för att det drabbar så många barn så väldigt negativt när de stänger.
Däremot så borde ju lärarna ha lärt sig att se till att inte smitta varandra vid det här laget. För det är ju inte en enstaka smittsam elev som gör att typ 10 lärare en och samma dag sjukanmäler sig, vilket ju är sånt som det har skrivits om i pressen under hösten.