optimum optimum skrev:
"– All verksamhet som bedrivs av staten, kommuner och regioner som inte är nödvändiga bör stängas ner omedelbart och fram till och med den 24 januari 2021."

Systembolag bör rimligen ingå i den beskrivningen.

Ska bli intressant att se om de håller vad de säger.
Shit bäst, att bunkra!

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom Systembolaget är ett aktiebolag så tror inte jag att de drivs av staten även om de ägs av staten.
Spelar väl inte roll vilken bolagsform.
Du trodde du hittar ett kryphål.:rofl:

Anser du systembolaget räknas som nödvändigt i en pandemi?

optimum optimum skrev:

"hand"sprit

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:

Jag anser att det räknas som en butik och inte heller butiker som säljer byggvaror, hemelektronik eller kläder är nödvändiga men det som nu gäller för butiker är begränsat antal kunder. Med tanke på våra få alkoholinköp så gör det oss inget om de är stängda heller.

Exemplen på det som ska stängas är sim- och idrottshallar.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Här kan ni få lite noteringar från pressträffen

Stefan Löfven
Julen blir annorlunda
Smittspridning hög
Värden högt belastad
Julen, glögg, fel och farligt,
Följ råden
Oro för långhelgen
Ytterligare restriktioner
Max 4 personer på restauranger
Alkoholförsäljng på restauranger stängs 20:00 från och med 24/12
Munskydd i kollektivtrafiken
Gymnasier distans till och med 24 januari
Kollektiva anläggningar stängda till 24 januari, idrottshallar, bibliotek, museum mm

Isabella Lövin
Skärpning på stt jobba hemma.
Alla personal som kan jobba hemma ska jobba hemma fram till 24:e januari

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag anser att det räknas som en butik och inte heller butiker som säljer byggvaror, hemelektronik eller kläder är nödvändiga men det som nu gäller för butiker är begränsat antal kunder. Med tanke på våra få alkoholinköp så gör det oss inget om de är stängda heller.

Exemplen på det som ska stängas är sim- och idrottshallar.
Svårt?

Alla statlig verksamhet som inte är nödvändig.

Anser du systembolag är nödvändiga?
Lyssnade du själv?

Systembolaget behövs för att dra in pengar till staten så dom har råd med vaccinet.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Läste nu källan direkt och det står ingenting om ”nödvändig” utan det gäller all verksamhet

T
Det är nog ändå någonstans myndigheter och regering som förmodligen är bäst på att tolka vad de menar.

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Svårt?

Alla statlig verksamhet som inte är nödvändig.

Anser du systembolag är nödvändiga?
Lyssnade du själv?
Frågan var ju om systembolaget räknas som statlig verksamhet eller inte.
Jag tror inte att det gör det men du får gärna tro något annat om du vill. Du behöver inte hålla på och bråka med mig bara för att jag tror något annat du vad du tror. Sanningen lär visa sig.

DN skriver:
All verksamhet inom stat, kommuner och regioner bör stängas omedelbart till och med den 24 januari 2021. Bland annat ”all verksamhet som inte är nödvändig” som badhus, museer, idrottshallar och liknande.
https://www.dn.se/sverige/sverige-skarper-restriktionerna-under-en-manad/

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Lika luddigt och öppet för tolkningar som vanligt alltså. Ska t.ex. kommunerna stänga all icke-nödvändig verksamhet (som nödvändig kan vi väl iaf enas om sophämtning, vattenförsörjning etc) då hamnar t.ex. ”bygglov” i en gråzon.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Lika luddigt och öppet för tolkningar som vanligt alltså. Ska t.ex. kommunerna stänga all icke-nödvändig verksamhet (som nödvändig kan vi väl iaf enas om sophämtning, vattenförsörjning etc) då hamnar t.ex. ”bygglov” i en gråzon.
I alla fall bör ju alla "Öppet hus" och liknande för att träffa en handläggare fysiskt upphöra. Däremot sånt som handläggarna kan göra hemifrån borde ju vara okej.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Det här pekar väl tydligt på att regeringens hållning och åtgärder INTE syftar till att så få som möjligt ska dö, utan att huvudmålet hela tiden är att vården ska hinna med?

Skärmdump av en artikel med text från en intervju där regeringens åtgärder mot smittspridning diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B b8q skrev:
Det här pekar väl tydligt på att regeringens hållning och åtgärder INTE syftar till att så få som möjligt ska dö, utan att huvudmålet hela tiden är att vården ska hinna med?

[bild]

Ja visst är det så.

Men det politiska trycket börjar bli stort. Som jag sagt tidigare det är en politisk, omöjlighet att folk skulle börja dö på "gatan". Man vill väl i det längsta också undvika att be om hjälp från utlandet. Svårt också att som tidigare hänvisa till FHM som expertmyndighet när dom har haft fel i nästan allt. Verkligheten har hunnit ikapp. En gång är ingen gång men nu är andra gången.

Expressens ledare har en bra sammanfattning tycker jag.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/tegnell-haller-inte-mattet-sa-dags-att-inse-det-nu/

Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Alla nordens länder har ökande dödstal. Vi snittar nu på nära 500 dödsfall per vecka så vi kommer garanterat få + 10.000 döda innan de kraftfullare åtgärderna och vaccinet får sin verkan.

Linjediagram som visar ökande dödstal för COVID-19 per miljon invånare i Nordens länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.