1 014 030 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Jag anser att det räknas som en butik och inte heller butiker som säljer byggvaror, hemelektronik eller kläder är nödvändiga men det som nu gäller för butiker är begränsat antal kunder. Med tanke på våra få alkoholinköp så gör det oss inget om de är stängda heller.optimum skrev:
Exemplen på det som ska stängas är sim- och idrottshallar.
Här kan ni få lite noteringar från pressträffen
Stefan Löfven
Julen blir annorlunda
Smittspridning hög
Värden högt belastad
Julen, glögg, fel och farligt,
Följ råden
Oro för långhelgen
Ytterligare restriktioner
Max 4 personer på restauranger
Alkoholförsäljng på restauranger stängs 20:00 från och med 24/12
Munskydd i kollektivtrafiken
Gymnasier distans till och med 24 januari
Kollektiva anläggningar stängda till 24 januari, idrottshallar, bibliotek, museum mm
Isabella Lövin
Skärpning på stt jobba hemma.
Alla personal som kan jobba hemma ska jobba hemma fram till 24:e januari
Stefan Löfven
Julen blir annorlunda
Smittspridning hög
Värden högt belastad
Julen, glögg, fel och farligt,
Följ råden
Oro för långhelgen
Ytterligare restriktioner
Max 4 personer på restauranger
Alkoholförsäljng på restauranger stängs 20:00 från och med 24/12
Munskydd i kollektivtrafiken
Gymnasier distans till och med 24 januari
Kollektiva anläggningar stängda till 24 januari, idrottshallar, bibliotek, museum mm
Isabella Lövin
Skärpning på stt jobba hemma.
Alla personal som kan jobba hemma ska jobba hemma fram till 24:e januari
Svårt?BirgitS skrev:
Jag anser att det räknas som en butik och inte heller butiker som säljer byggvaror, hemelektronik eller kläder är nödvändiga men det som nu gäller för butiker är begränsat antal kunder. Med tanke på våra få alkoholinköp så gör det oss inget om de är stängda heller.
Exemplen på det som ska stängas är sim- och idrottshallar.
Alla statlig verksamhet som inte är nödvändig.
Anser du systembolag är nödvändiga?
Lyssnade du själv?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Frågan var ju om systembolaget räknas som statlig verksamhet eller inte.optimum skrev:
Jag tror inte att det gör det men du får gärna tro något annat om du vill. Du behöver inte hålla på och bråka med mig bara för att jag tror något annat du vad du tror. Sanningen lär visa sig.
DN skriver:
https://www.dn.se/sverige/sverige-skarper-restriktionerna-under-en-manad/
Lika luddigt och öppet för tolkningar som vanligt alltså. Ska t.ex. kommunerna stänga all icke-nödvändig verksamhet (som nödvändig kan vi väl iaf enas om sophämtning, vattenförsörjning etc) då hamnar t.ex. ”bygglov” i en gråzon.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
I alla fall bör ju alla "Öppet hus" och liknande för att träffa en handläggare fysiskt upphöra. Däremot sånt som handläggarna kan göra hemifrån borde ju vara okej.B b8q skrev:
B b8q skrev:
Ja visst är det så.
Men det politiska trycket börjar bli stort. Som jag sagt tidigare det är en politisk, omöjlighet att folk skulle börja dö på "gatan". Man vill väl i det längsta också undvika att be om hjälp från utlandet. Svårt också att som tidigare hänvisa till FHM som expertmyndighet när dom har haft fel i nästan allt. Verkligheten har hunnit ikapp. En gång är ingen gång men nu är andra gången.
Expressens ledare har en bra sammanfattning tycker jag.
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/tegnell-haller-inte-mattet-sa-dags-att-inse-det-nu/
Redigerat: