1 014 062 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det finns för lite bra uppgifter om det för alla vaccin för närvarande tycker jag. Det är ju så få som blivit sjuka i testgrupperna.D djac skrev:
Än så länge har ju inte något vaccin godkänts i EU men vi får väl hoppas att flera blir godkända. Vad jag har läst så ser det för närvarande ut som att varje vaccinationsställe kommer bara att få ett vaccin. Annars blir det för besvärligt för dem att hantera omvaccinationen efter några veckor mm. Så man kommer troligen att kunna välja genom att välja vaccinationsställe, men det är kanske inte alltid så praktiskt och enkelt genomförbart.B b8q skrev:
Kort sagt, det är än så länge alldeles för lite bestämt om hur det kommer att gå till när det är dags för allmänheten att kunna bli vaccinerade.
BirgitS skrev:
Vi får hoppas att läkemedelsverk och liknande har bättre statistiska kunskaper än att blåsa upp det där.
30 i placebogruppen blir allvarligt sjuka
95 % skyddseffekt
Det innebär att det borde ha blivit typ 1,5 allvarligt sjukdomsfall om vaccinet inte hade påverkat allvarlighetsgraden.
Man kan inte dra några säkra slutsatser på så litet underlag för konfidensintervallet blir mycket stort.
Du tänker fel.
Det innebär att det skulle ha blivit 30 personer allvarligt sjuka i vaccinationsgruppen om vaccinet inte hade haft någon effekt på allvarlig sjukdom.
Nu blev de istället 0 st.
BTW Vad jag hittade så har Sverige en garanti på 1,8 miljoner doser från Moderna.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Nej, inte om 95 % som smittas inte blir sjuka alls. Så som du räknar skulle det betyda att det skulle bli mycket vanligare att bli allvarligt sjuk om man var vaccinerad och blir sjuk än om man inte vaccinerar sig.Ulltand skrev:
Ett exempel:
100 sjuka i placebogruppen
10 allvarligt sjuka (eller hur nu stor andelen är som blir allvarligt sjuk)
95 % skyddseffekt innebär då
5 sjuka i vaccingruppen
Hur skulle då 10 kunna bli allvarligt sjuka?
BirgitS skrev:
Nej, inte om 95 % som smittas inte blir sjuka alls. Så som du räknar skulle det betyda att det skulle bli mycket vanligare att bli allvarligt sjuk om man var vaccinerad och blir sjuk än om man inte vaccinerar sig.
Ett exempel:
100 sjuka i placebogruppen
10 allvarligt sjuka (eller hur nu stor andelen är som blir allvarligt sjuk)
95 % skyddseffekt innebär då
5 sjuka i vaccingruppen
Hur skulle då 10 kunna bli allvarligt sjuka?
Du tänker helt enkelt fel.
Här finns det två lika stora gruppen där man i placebogruppen fick 30 svårt sjuka och i vaccinationgruppen 0 svårt sjuka.
Det gör att vaccinationen hade 100% skyddseffekt mor svår sjukdom.
Underlaget är dessutom mycket bra med totalt 30.000 vaccinerade och 200 sjukdomsfall.
Det som kommer att hända IRL när man börjar vacciner med Modernas vaccin är att svåra sjukdomsfall sjunker till nära 0.
Detta gäller så klar i en grupp i samhället som väl representerar vacciantionsgruppen i försöken. Kanske är det så att en del äldre trots allt blir svårt sjuka men det vet vi inget om.
Att kritisera andra är inga nyheter så håll dig till ämnet.Chrissofsweden skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Från ditt citat i inlägg #457Ulltand skrev:
Du tänker helt enkelt fel.
Här finns det två lika stora gruppen där man i placebogruppen fick 30 svårt sjuka och i vaccinationgruppen 0 svårt sjuka.
Det gör att vaccinationen hade 100% skyddseffekt mor svår sjukdom.
Underlaget är dessutom mycket bra med totalt 30.000 vaccinerade och 200 sjukdomsfall.
Det som kommer att hända IRL när man börjar vacciner med Modernas vaccin är att svåra sjukdomsfall sjunker till nära 0.
Detta gäller så klar i en grupp i samhället som väl representerar vacciantionsgruppen i försöken. Kanske är det så att en del äldre trots allt blir svårt sjuka men det vet vi inget om.
"Only 11 people who received two doses of the vaccine developed COVID-19 symptoms after being infected with the pandemic coronavirus, versus 185 symptomatic cases in a placebo group."
Hur skulle då 30 i vaccingruppen kunna bli allvarligt sjuka när bara 11 blev sjuka över huvud taget?
Naturligtvis sjunker de allvarliga sjukdomsfallen efter vaccinering eftersom det är färre som blir sjuka över huvud taget. Exakt hur många som kommer att bli allvarligt sjuka går det inte att uttala sig om idag eftersom det inte finns tillräckligt underlag för det. Att beräkna sannolikheter på 2, 11, 30 eller 185 personer ger väldigt stora konfidensintervall. Det är som Astra Zeneca som med 95 % konfidensintervall kom fram till att skyddseffekten för 0,5 + 1 dos var någonstans mellan typ 45 % och 97 %, även om de räknade fram 90 % så var osäkerhetsmarginalerna jättestora eftersom det gällde så få människor.
Nyheter i vårt grannland Norges tidning VG
En bild säger mer än 1000 ord så jag avstår från att lämna min synpunkter vilka inte är en nyhet.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/QmrvB8/kongen-paapeker-det-alle-ser
En bild säger mer än 1000 ord så jag avstår från att lämna min synpunkter vilka inte är en nyhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/QmrvB8/kongen-paapeker-det-alle-ser
Om vaccinationen hade haft 0% skydd mot svår sjukdom (kan ju ändå vara 90% mot vanlig sjukdom) så hade vi sett 30 svårt sjuka i vaccinationsgruppen.BirgitS skrev:
Från ditt citat i inlägg #457
"Only 11 people who received two doses of the vaccine developed COVID-19 symptoms after being infected with the pandemic coronavirus, versus 185 symptomatic cases in a placebo group."
Hur skulle då 30 i vaccingruppen kunna bli allvarligt sjuka när bara 11 blev sjuka över huvud taget?
Nu blev ingen svårt sjuk där vilket betyder 100% skydd mot svår sjukdom. Och då är den data baserat på vad som hade varit 185 sjukdomsfall. Det är rätt bra data.
Man kan spekulera i att det kanske blir tex 1 svårt sjuk på 500 nominella sjukdomsfall som man inte plockat upp i undesökningen med det betyder ändå att vaccinet är extremt bra på att förhindra svår sjukdom. En minskning med typ 70 ggr jämfört med ovaccinerade. Det skulle blir rätt tomt på IVA då.
Pressträff igen. Stefan Löfven vill nog framföra en julhälsning eller kan det vara ett nytt SMS?
Nej inget skoj.
Mitt råd är att lyssna på vad de har att säga för det är troligen viktiga nyheter med saker som gör att vi ökar säkerheten mot smittspridning i landet.
Idag alltså 16:15
"Klockan 16.15 håller Stefan Löfven pressträff. Då medverkar också vice statsminister Isabella Lövin, socialminister Lena Hallengren, utbildningsminister Anna Ekström och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson."
Nej inget skoj.
Mitt råd är att lyssna på vad de har att säga för det är troligen viktiga nyheter med saker som gör att vi ökar säkerheten mot smittspridning i landet.
Idag alltså 16:15
"Klockan 16.15 håller Stefan Löfven pressträff. Då medverkar också vice statsminister Isabella Lövin, socialminister Lena Hallengren, utbildningsminister Anna Ekström och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson."
Kan du inte sluta skräpa ner tråden med allt skit du hittar? Det där kvalificerar knappast som en nyhet eller ett rön, och du själv är ju inte sen att påpeka när du tycker att det skrivs något som inte hör hemma här..optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det finns ingen som har angett att det är 90 % skydd mot lindrig sjukdom.Ulltand skrev:
Om vaccinationen hade haft 0% skydd mot svår sjukdom (kan ju ändå vara 90% mot vanlig sjukdom) så hade vi sett 30 svårt sjuka i vaccinationsgruppen.
Nu blev ingen svårt sjuk där vilket betyder 100% skydd mot svår sjukdom. Och då är den data baserat på vad som hade varit 185 sjukdomsfall. Det är rätt bra data.
Man kan spekulera i att det kanske blir tex 1 svårt sjuk på 500 nominella sjukdomsfall som man inte plockat upp i undesökningen med det betyder ändå att vaccinet är extremt bra på att förhindra svår sjukdom. En minskning med typ 70 ggr jämfört med ovaccinerade. Det skulle blir rätt tomt på IVA då.
Alltså 94 % mot all sorts sjukdom.
Som sagt att räkna på så få sjuka ger stor osäkerhet i värdena dvs. stora konfidensintervall.
Enligt Moderna så har knappt var sjätte av de som insjuknat i placebogruppen blivit allvarligt sjuk (30 av 185). Om det fortfarande skulle gälla i vaccingruppen så innebär det att av de 11 skulle mindre än 2 st blivit allvarligt sjuka. Naturligtvis kan slumpen göra så att ingen av dessa 11 tillhör en grupp som riskerar att bli allvarligt sjuk och därmed så råkade det inte bli 1-2 av dessa som blev allvarligt sjuk. Det går inte att räkna statistik på så få personer.
Om det hade varit 30 allvarligt sjuka i vaccingruppen så hade skyddet mot sjukdom varit mycket lägre än 94 % naturligtvis.
Fjanteri eller inte. För familjen Baker är all negativ kritik mot våra frälsare, en styggelse. Förvisso ingen nyhet, men väl värd att upprepa.Chrissofsweden skrev:
Staffan
BirgitS skrev:
Det finns ingen som har angett ut att det är 90 % skydd mot lindrig sjukdom.
Alltså 94 % mot all sorts sjukdom.
Som sagt att räkna på så få sjuka ger stor osäkerhet i värdena dvs. stora konfidensintervall.
Enligt Moderna så har knappt var sjätte av de som insjuknat i placebogruppen blivit allvarligt sjuk (30 av 185). Om det fortfarande skulle gälla i vaccingruppen så innebär det att av de 11 skulle mindre än 2 st blivit allvarligt sjuka. Naturligtvis kan slumpen göra så att ingen av dessa 11 tillhör en grupp som riskerar att bli allvarligt sjuk och därmed så råkade det inte bli 1-2 av dessa som blev allvarligt sjuk. Det går inte att räkna statistik på så få personer.
Om det hade varit 30 allvarligt sjuka i vaccingruppen så hade skyddet mot sjukdom varit mycket lägre än 94 % naturligtvis.
90% vara bara ett exempel.
Du kan inte utgå ifrån de 11 som blev lindrigt sjuka.
Vaccinationgruppen hade haft 30 svårt sjuka om vaccinet inte hade skydda mot svår sjukdom till 100 %
0 istället för 30 från en grupp av 185 personer. Det är bra data på skyddseffekt. Vi vet inte att den är 100 % men den är väldigt bra. Så bra att sjukvården inte kommer ha några som helst problem när befolkningen är vaccinerad. Så bra att en vanlig influensa kommer kräva betydligt fler dödsoffer än den lilla rest av Covid19 som kan finnas kvar efter en vaccinering