1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Om munskydd ger 40% minskad spridning borde alltså Sverige idag ha rejält högre smittspridning (60% högre?) jämfört med jämförbara länder som har munskyddskrav.Ulltand skrev:
Omvänt borde jämförbara länder med munskyddskrav ha närmare hälften av smittspridning mot Sverige. Det är inte vad jag tycker mig se för det borde placera oss i bottenskiktet i Europa med avseende på smittspridning per 100 000 inv och där är vi inte såvitt jag vet.
Nej så fungerar det inte så klart inte.tusenett skrev:
Varför tror ni inte på forskningen där det nu finns flera stora välgjorda studier?
Antingen tror man på vetenskapliga rön och då bör man vara konsekvent.
Man kan inte säga: Jag tror på rön om vaccin men jag tror inte på rön om munskydd.
tusenett skrev:
Det är inte jag som påstår den skyddseffektn. Det är resultatet av flertalet studier.
Jag föreslå att du läser den stora Tyska studien om hur man mätt skyddseffekten i samhället i olika tyska städer.
Vad är homeinagrument?
Du svarar inte på frågan varför det inte syns större skillnad mellan länder med och utan munskyddskrav med den skyddseffekt du påstår har visats. Skillnaderna borde vara betydande.Ulltand skrev:
Ingen aning.Ulltand skrev:
Redigerat av moderator:
20-40% är inte belagt någonstans. I verkligheten alltså.Ulltand skrev:
Om du nu är så påläst så borde du veta det.
Hela länder har haft masktvång utan att det hjälpt ett jota.
Det är fakta som varken du eller någon veterinär kan ändra på.
Det handlar inte om att mäta skyddseffekten. Det är ju bevisat av flera länder att det inte hjälpt.Ulltand skrev:
Det är lätt att se i deras siffror...
Det hjälper alltså inte om du hittar någon som mätt upp något någonstans, det förändrar inte verkligheten...
Men man struntar i det när de vaccinerar de äldre inom hemtjänst och särskilda boenden. Sköterskor eller undersköterskor går in och säger nu ska ni vaccineras och detta utan bakgrundcheck.BirgitS skrev:
Nissens skrev:
Jo det är det. Från flera studier i samhället under pågående Pandemi.
Sedan kan man så klart inte göra dubbelblindstudier utan man får använda sig av andra mindre exakta metoder. Det är därför man presenterar i ett spann.
Jag har heller inte plockat upp någon vetenskaplig kritik av studierna. Så detta är inte något som delar forskarsamhället på något vis. Studierna är publicerade i tunga vetenskapliga tidskrifter.
Tom Britton tog snittet från de största studierna och räknade ut vilken effekt munskyddsanvändning skulle få i Sverige.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Du menar att de inte fyller i den hälsodeklaration som det är meningen att alla ska fylla i innan de vaccineras?I iberggren skrev:
Kan det då möjligen bero på att de svarade på samma frågor redan innan influensavaccineringen i höstas?
Jag har sett rapporter om att det på äldreboenden förekommer att folk tackar nej till vaccinering. Du behöver nog komma med något bättre underlag om man ska tro att det inte bara är någon sorts anekdotisk bevisföring du håller på med.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
COVID Symptom Study https://www.covid19app.lu.se/
har nu fått godkänt att även studera hur vaccinationsgraden verkar påverka smittspridning, symtombild och särskild risk för långstidscovid. Efter att man svarar att man har vaccinerats kommer man att få frågor om biverkningar så att det går att studera om det varierar pga. ålder, kön, riskgrupp, tidigare infektion och typ av vaccin.
Forskarna önskar därför att ändå fler anmäler sig till studien och rapporterar in hur de mår (om möjligt) varje dag. Det går mycket fort, är man frisk är det fyra tryck på skärmen (börja, listan över tester är korrekt, ej vaccinerad, frisk).
Forskningen hittills har även bidragit till bättre förståelse för långtidscovid t.ex. att vissa symtom medför större risk.
Data från deltagare i området kring Helsingborg har använts av kommunen under vintern för att fatta beslut om åtgärder på kommunal nivå.
har nu fått godkänt att även studera hur vaccinationsgraden verkar påverka smittspridning, symtombild och särskild risk för långstidscovid. Efter att man svarar att man har vaccinerats kommer man att få frågor om biverkningar så att det går att studera om det varierar pga. ålder, kön, riskgrupp, tidigare infektion och typ av vaccin.
Forskarna önskar därför att ändå fler anmäler sig till studien och rapporterar in hur de mår (om möjligt) varje dag. Det går mycket fort, är man frisk är det fyra tryck på skärmen (börja, listan över tester är korrekt, ej vaccinerad, frisk).
Forskningen hittills har även bidragit till bättre förståelse för långtidscovid t.ex. att vissa symtom medför större risk.
Data från deltagare i området kring Helsingborg har använts av kommunen under vintern för att fatta beslut om åtgärder på kommunal nivå.
Du hittar många studier som säger att ju mer olja vi bränner, desto bättre blir miljön, jag köper inte dessa heller.Ulltand skrev:
Jag ifrågasätter inte filtertekniken, vetenskapen, jag tvivlar på (och ser det i siffrorna) effekterna i applicerad användning. På avstånd får man den motsatta uppfattningen, tex är butiksanställda med mask i UK mycket mer smittade än de i Sverige utan mask.
Död fråga, jag tror de flesta har gått vidare till de större riskerna och därmed viktigare åtgärderna.
Jag lovar rapportera så snart jag fått vaccin och hur bra det gick.Staffan2000 skrev:
Är man bara positiv så fungerar allt.
En svärsläkting fick första sprutan för snart 4 veckor sedan, men inte andra sprutan än. Hen vart c19 positiv i helgen på äldreboendet.
Redigerat: