Fairlane Fairlane skrev:
Varför skulle Sverige köpa respiratorer om det nu inte var något problem med Covid?

Någon form av logik borde det väl finnas?

Sen är det ju väl bekant att det är regionerna, inte regeringen som är de som håller i vården.

Oklart vad du tänkt att de arbetslösa skulle hjälpa till med.
Regeringen borde stöttat sjukvården och den lilla del av befolkningen som behövde den istället för att sätta restriktionerna på att stänga ner det som fungerade väl. Den eftersatta sjukvården hade kunnat fått sig en passande uppgradering eftersom det var ansträngt innan.

Att riksdagen och regeringen styr över regionerna borde väl även du förstå?

Om du läste föregående inlägg där jag nämnde om att man stängde ner nästan hela hotell och restaurang-näringen och satt serviceinriktad personal på hög extrainsatt A-kassa så kanske det ger en hint om vad som menades?

Samtidigt som vården saknade folk som kunde göra enkla uppgifter som att sprita sängar, bädda och servera mat. Bara att leverera matlådor blev eftersatt och svår uppgift för hemtjänst och omvårdnad.

Om du sätter ihop de två så får du svaret.
En liten ledtråd är att de kunnat tillföra sjukvården bra stöd och hjälp med nästan samma arbetsuppgifter istället för att ryckas från arbetsmarknaden och satt på bidrag.

Sen undersöker man om kommunernas anställda kan slussas in i vården och ta personal från exempelvis skolor. 😂

Sen när covid inte var modernt längre och hotell och restaurangbranschen började söka folk så satt de hellre kvar på A-kassa istället för att jobba.
Eller i folkmun kallad sossepolitik.

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Nissens
P Pligg85 skrev:
Har inte missat nåt. Klart den är mer dödlig innan mutering till andra varianter men fortfarande var den bara farlig för de som hade underliggande sjukdom samt något enstaka fall utöver. De allra flesta blev inte alls sjuka ens av den tidiga spridningen.

Dåvarande regeringen tyckte det var nog med sjukvård då de inte satt arbetslösa att hjälpa till och inte passade på att köpa medicinsk utrustning i tid.
Man lät bland annat amerikanarna hinna före med att köpa Getinges lager på respiratorer.
Vet inte om det var själva grejen eller avkastningen på aktien som var mest underhållande.

Som anekdot kan jag upplysa herrn om att bland de första jobben som egen företagare vid 19 års ålder bland annat byggde utrustning till respiratorer som levererades till Asien.
Riktigt så enkelt var det inte. Och menar du att någon med tex diabetes eller högt blodtryck eller är 70+ har ett lägre människovärde än andra? Tänk på det när/om du eller din närmaste familj uppnår något av det. Ättestupan är kanske en bra idé?

Jag själv är kärnfrisk och tillhör inte någon riskgrupp, sommaren 2020 kände jag mig precis som man gör innan man får typ influensa, men efter ett par dagar försvann det. Tänkte inte så mycket mer på det. Veckan efter fick jag plötsligt hög feber, tänkte avvakta till nästa dag, min sambo övertalade mig att ringa sjukvårdsrådgivningen som ”beordrade” mig att besöka läkare direkt.
Lång historia kort: hade skyhög sänka, kraftig infektion, inte ont någonstans, efter röntgen hittade de lunginflammation.

Läkarna sade att det kunde gått riktigt illa om jag inte hade kommit direkt.

PCR var negativt, men är övertygad att lunginflammationen var en följd av Covid veckan innan.

Så, jag höll på att bli en siffra i statistiken och sannolikt hade det inte bokförts som covid, jag blev aldrig speciellt sjuk av covid, och när jag blev sjuk var testerna negativa.

Hade inte varit sjukskriven en enda dag de föregående 20 åren, och inte efter heller.

Så, hur många utan underliggande sjukdomar som råkat illa ut av covid har du ingen aning om, jag tror inte det är ”enstaka fall”.

Post-covid är ett annat kapitel, har ett par vänner som tappat delar av smaksinnet i olika grad, den ena är 30+, den andre 50+.

• Gilla
  • Älska
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
P Pligg85 skrev:
Regeringen borde stöttat sjukvården och den lilla del av befolkningen som behövde den istället för att sätta restriktionerna på att stänga ner det som fungerade väl.
Missade du att ändå fler hade haft behov av covidvård samtidigt om man inte hade infört en del rekommendationer?
Med de rekommendationer som infördes fick man stopp på smittspridningen så att mindre än 10 % av befolkningen blev smittad under första vågen. Utan att begränsa smittspridningen så hade ju ändå fler insjuknat vilket hade lett till en kollapsad vård.

På vilket sätt menar du att regeringen skulle ha stöttat sjukvården?
P Pligg85 skrev:
Riksdagen kan stifta lagar som påverkar regionerna men så mycket mer kan de inte göra.
P Pligg85 skrev:
Om du läste föregående inlägg där jag nämnde om att man stängde ner nästan hela hotell och restaurang-näringen och satt serviceinriktad personal på hög extrainsatt A-kassa så kanske det ger en hint om vad som menades?

Samtidigt som vården saknade folk som kunde göra enkla uppgifter som att sprita sängar, bädda och servera mat. Bara att leverera matlådor blev eftersatt och svår uppgift för hemtjänst och omvårdnad.
I Stockholmsområdet så tog sjukhusen in personal som tidigare jobbade på SAS och på hotell för just sådana uppgifter under första vågen. Men det är också ansträngande att få in en massa nya personer som inte känner till rutinerna och därför behöver handledning, eftersom det minskar antalet erfarna som kan ta hand om patienterna.
P Pligg85 skrev:
Sen när covid inte var modernt längre och hotell och restaurangbranschen började söka folk så satt de hellre kvar på A-kassa istället för att jobba.
Nej, de hade börjat jobba med annat.

• Gilla
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
Tyvärr typiskt utnyttjande av bullshit-asymmetrin: det tar mer tid och energi för de som har korrekt information att rätta till felaktigheterna i Pliggs uttalanden än att häva ur sig sakerna från början. Jag gissar att hen sen inte kommer att ge någon kommentar nu när de motbevisats.

• Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
P
P Pligg85 skrev:
Att vi blir immun och att det är som vilken förkylning som helst.
Så har det alltid varit och kommer vara.
Eftersom ingen var immun mot SARS-CoV-2 när den började spridas så var det verkligen inte som en vanlig förkylning.
Jag behöver väl inte förklara varför?
P Pligg85 skrev:
Det är nog inte så många som missuppfattat den biten. Inte jag iaf. Därför har jag aldrig hetsat upp mig om att få eller sprida covid.
Det är dåligt att sprida smittsamma sjukdomar, oavsett vilka de är.

• Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
P
C C.Ö skrev:
Som sagt ett exempel, varför hakar du upp dig på antal sprutor. Jag har faktiskt ingen koll på hur många som dom rekommenderar längre. Och bryr mig inte. Min poäng var att det är sådana dom Fru B och ni andra dom står först i kön och skriker kavla upp, som är nyttiga idioter.
Det är lite oroväckande att du inte har koll på Folkhälsomyndighetens rekommendationer för vaccinering mot covid-19. Det är pusselbitar som man behöver veta något om för att få en bra bild av hur pandemin utvecklade sig, och eventuellt kan utvecklas sig i framtiden.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Regeringen borde stöttat sjukvården och den lilla del av befolkningen som behövde den istället för att sätta restriktionerna på att stänga ner det som fungerade väl. Den eftersatta sjukvården hade kunnat fått sig en passande uppgradering eftersom det var ansträngt innan.

Om du sätter ihop de två så får du svaret.
En liten ledtråd är att de kunnat tillföra sjukvården bra stöd och hjälp med nästan samma arbetsuppgifter istället för att ryckas från arbetsmarknaden och satt på bidrag.

Sen undersöker man om kommunernas anställda kan slussas in i vården och ta personal från exempelvis skolor. 😂

Eller i folkmun kallad sossepolitik.
Allt sånt där om vad man BORDE ha gjort är ju lätt att säga i efterhand. Men där och då visste man ju inte om det skulle utvecklas till en pandemi som var väldigt dödlig, eller en mild version. Mycket av informationen från länder som var tidigare (Kina, Italien) pekade ju på att det var allvarligt, och då anammar man gärna en försiktighetspolitik där liv är viktigare än ekonomin.
Och Sverige var ju ändå ett av de länder i Europa som hade minst restriktioner (vilket vi fick mycket kritik för i början).

• Gilla
Nissens och 5 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Och jag har svarat dig.
I inlägg #18 680 för att förtydliga. Det verkar vara en intressant uppsats, som jag ska läsa inom kort.

Kursen som uppsatsen skrevs för verkar också vara intressant.
Synd att det är så långt till Lund härifrån. :(

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Riktigt så enkelt var det inte. Och menar du att någon med tex diabetes eller högt blodtryck eller är 70+ har ett lägre människovärde än andra? Tänk på det när/om du eller din närmaste familj uppnår något av det. Ättestupan är kanske en bra idé?
Självklart är det så. Antingen är man närande eller tärande.

Är jag själv gammal och sjuk och belastar samhället är man lägre ner på trappan än 40 årig företagare. Enkelt.

En 85 åring med KOL efter ett liv av rökande eller 40årig trebarnsfar med astma. Båda får covid och lika behov av enda respiratorn för att överleva. Vad väljer du?

Två byggnader brinner. Ena ett fängelse med livstidsdömda och det andra en skola? Vart skickar du hjälpen?

Ditt eget barn eller rattfull vållande i en krock?

Skönt att man inte behöver vara så politiskt korrekt.

P Pligg85 skrev:
Självklart är det så. Antingen är man närande eller tärande
Det måste vara skönt att se världen i så binära termer. Det är väldigt sällan det går att göra på ett meningsfullt sätt, men det är väl inte därför du skriver?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
C
P pmd skrev:
Det är lite oroväckande att du inte har koll på Folkhälsomyndighetens rekommendationer för vaccinering mot covid-19. Det är pusselbitar som man behöver veta något om för att få en bra bild av hur pandemin utvecklade sig, och eventuellt kan utvecklas sig i framtiden.
Ser ingen anledning att hålla koll på vad folkhälsomyndigheten rekommenderade i plandemin.

BirgitS
C C.Ö skrev:
Ser ingen anledning att hålla koll på vad folkhälsomyndigheten rekommenderade i plandemin.
Och det leder till bristande förståelse.

• Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och det leder till bristande förståelse.
Leder…?

• Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det måste vara skönt att se världen i så binära termer. Det är väldigt sällan det går att göra på ett meningsfullt sätt, men det är väl inte därför du skriver?
Jätteskönt faktiskt.
På vilket sätt kan man inte vara rationell och logisk på ett meningsfullt sätt?

Skulle ju iofs vara mer socialt accepterat att vara hycklande och så svensk.

Nästa gång jag ser hundratals flyktingar dö i Medelhavet och vet att en miljard svälter så ska jag köpa majblommor av en mörk tolvåring och lägga ut på sociala media så folk ser att man är godhjärtad.

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
C
P Pligg85 skrev:
Skulle ju iofs vara mer socialt accepterat att vara hycklande och så svensk.
Ja det är nog det finaste man kan vara :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.