11 062 läst ·
73 svar
11k läst
73 svar
Copper King braskamin från 1980-talet, nå'n som har info om den?
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Kopparkaminerna tillverkades inte i så många ex. och Thorwald byggde dem för hand själv. Han anpassade nog lite efter vad kunderna önskade, så det finns nog en del varianter. Jag hade en spjällösning som definitivt var handgjord (dålig lösning), eftersom jag ville ha spjäll!T tjr skrev:Tack för bilden @Fredrik nh och för att du delar med dig. Visst är kaminerna härligt egensinninga!
Er kamin kompletteras mycket fint av rökröret. 👍 Man kan undra om det kanske kom som ett tillbehör... Intressant med skillnaderna inom "kaminmodellerna"; jag/vi har ju också en Copper King, men på vårt ex sitter gjutjärnsfronten 10-15cm högre upp ((bara ett par cm under kopparflänsarnas övre kant) antagligen för att ge plats för den ytterligare luftventilen under fronten. En annan skillnad jag tror mig notera är asklådan undertill). Undrar om den gjutna eldstaden (inuti) din/ert ex är som en (hel) "skål”. Vi har en rörpassage i mitten ner till sagda asklåda. Tycker din/er front är lite mer ornamenterad ovanför luckan också.
Kul!
Rökröret känner jag inte igen, men samma där. Han kan ha tillverkat det på beställning eftersom han härbärgerade i en plåtverkstad med goda maskinresurser.
Jag skrev ovan tre meter från klenoden (och hade dessutom kort tidigare startat upp den (så även idag)), ändå lyckades jag fabulera... Den större ventil 1 sitter längst ner i gjutjärnsfronten och en/den mindre ventil 2 sitter i asklådan (och inget annat).T tjr skrev:
På tal om inget så är asklådan misstänkt lik en (kort modifierad) hängränna (i koppar)..! 😎
@banjoragge du nämnde att Thorwald testade pelletseldning framgångsrikt längre upp i tråden. Undrar om modifieringen på min/vårt ex har med det att göra...T tjr skrev:Jag skrev ovan tre meter från klenoden (och hade dessutom kort tidigare startat upp den (så även idag)), ändå lyckades jag fabulera... Den större ventil 1 sitter längst ner i gjutjärnsfronten och en/den mindre ventil 2 sitter i asklådan (och inget annat).
På tal om inget så är asklådan misstänkt lik en (kort modifierad) hängränna (i koppar)..! 😎
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Kan du ta en bild så kanske jag kommer ihåg. Jag besökte Thorvald ett par ggr i plåtverkstaden och han visade och diskuterade alltid nya saker.T tjr skrev:
Tack, här kommer då en bild på det rejäla schaktet mellan härd och asklåda. Det följde med ett roster i massivt svartjärn (svårt att veta när den tillkommit) som placeras på bultarna/insticken. Skillnad i diameter gör att luft och aska har möjlighet att passera mellan roster och schaktvägg.banjoragge skrev:
Fridens,
tjr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Tyvärr inget han visat mig men han talade om det och beskrev att det hade gått bra. Just den runda formen som Thorvald kallade "logisk eldhärd" är gynnsam om man eldar i en cylindrisk eldstad. Trixet för att få kopparkaminen att funka optimalt diskuterade vi flera gånger och det blir en balansgång mellan att låta de varma gaserna/lågorna stryka kopparlamellerna och hålla hög temperatur. För låg temperatur gör att en del inte förbränns och sotar i stället.T tjr skrev:Tack, här kommer då en bild på det rejäla schaktet mellan härd och asklåda. Det följde med ett roster i massivt svartjärn (svårt att veta när den tillkommit) som placeras på bultarna/insticken. Skillnad i diameter gör att luft och aska har möjlighet att passera mellan roster och schaktvägg.
Fridens,
tjr
[bild]
Du har tydligen ett ex. av pelletspannan vi diskuterade. Vi konstaterade att pelletsbränning passade kaminen bra, liksom att ha en gasbrännare på botten.
Lite off-topic diskuterade vi även hur man skulle få till bättre oxidation (syretillförsel) till vedgaserna där vibration av luften i förbränningsrummet var en idé. Typ låta en högtalare (10”, monterad på ett rör så den inte blev uppvärmd) som man kan köra med en tongenerator så en optimal frekvens och amplitud kunde styras ut. Jag tror aldrig det provades.
Har du provat att köra pellets?
T tjr skrev:Tack @Sweetie72 vilken skattkista och förresten grattis till kamin och sommarstuga!
Paret Hansen gjorde sitt test i mars 1981 och det står att kaminen är typgodkänd av Statens planverk (1967-1988 för att sedan upptas i Boverket (Wiki)). Undrar om Boverket har kvar arkiven från föregångaren?
@Sweetie72 jag vet inte hur det är för övriga, men om du har tid och lust hade jag gärna Swishat/PayPal dig för en pdf (alt papperskopia) över alla dokument du har över "Kopparkaminen - den överlägsna vedkaminen" 😁. Hör av dig isf här eller via PM 🙏
Cooper Prince håller mig varm! Här kommer instruktionerna jag fick med husköpet!D Decorator skrev:Hej!
Chansar och frågar här om det finns någon som har en s k Copper King braskamin från 1980-talet?
Vi ska återinstallera en sån braskamin som satt i huset för 25 år sen och kan tyvärr inte hitta någon produktbeskrivning!
Finns det någon som vet nåt om den här braskaminen? Var den tillverkades?
Eller hur stor effekten är på en sån (se bilden)?
Eller finns det någon här som har en Copper Queen, eller dito "Prince"?
TACKSAM för alla svar vi kan få!!
Tydligen finns två i Kävlinge kommun, min Prince och en Princess.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Kul att se den ursprungliga broschyren! Thorvald lade ut texten ordentligt med argument. När jag gjorde om texten blev det mera som en säljbroschyr och mindre tekniksnack..
NOTERA skillnaden mellan denna broschyr och de som de stora kamintillverkarna hade. De körde med vackra människor i mysiga miljöer och gärna något husdjur också. Tekniken var underordnad.
Mindre teknik och mera mys, helt nekelt! 😀
NOTERA skillnaden mellan denna broschyr och de som de stora kamintillverkarna hade. De körde med vackra människor i mysiga miljöer och gärna något husdjur också. Tekniken var underordnad.
Mindre teknik och mera mys, helt nekelt! 😀
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Kollade lite på prislistan. I dagens penningvärde skulle kaminerna ligga mellan 25 000 till 45 000 kr. Det hade de säkert varit värda.
Inte testat pellets, inte än iaf...banjoragge skrev:
Tyvärr inget han visat mig men han talade om det och beskrev att det hade gått bra. Just den runda formen som Thorvald kallade "logisk eldhärd" är gynnsam om man eldar i en cylindrisk eldstad. Trixet för att få kopparkaminen att funka optimalt diskuterade vi flera gånger och det blir en balansgång mellan att låta de varma gaserna/lågorna stryka kopparlamellerna och hålla hög temperatur. För låg temperatur gör att en del inte förbränns och sotar i stället.
Du har tydligen ett ex. av pelletspannan vi diskuterade. Vi konstaterade att pelletsbränning passade kaminen bra, liksom att ha en gasbrännare på botten.
Lite off-topic diskuterade vi även hur man skulle få till bättre oxidation (syretillförsel) till vedgaserna där vibration av luften i förbränningsrummet var en idé. Typ låta en högtalare (10”, monterad på ett rör så den inte blev uppvärmd) som man kan köra med en tongenerator så en optimal frekvens och amplitud kunde styras ut. Jag tror aldrig det provades.
Har du provat att köra pellets?
Tack @Hillevihem ! Kul att se och läsa, noterar att dubbla "flamspridare" (varav den nedre "nu med turbulensgivare") och piasavasotborste för sotning (varje dag!) ingick samt "modulskorstenar" i rostfritt kunde köpas till (650kr/m). Jag lyckades inte finna något datum på dokumenten.H Hillevihem skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
"Åren 1981-82 skrev man SPALTMIL..." står det i en av broschyrerna. Sedan finns det patentansökan från den tiden (se tidigare i tråden), så där någonstans började det. Jag kommer dåligt ihåg när jag jobbade med Thorwald (många projekt/kunde/orter genom åren som konsult), men de broschyrer som han hade (enl. bil.) var för omfattande att dela ut vid demonstrationer, så min uppgift var bl.a. att göra en enklare, vilken också finns i tråden.T tjr skrev:
Jag ångrar att jag inte tog med min Copper Queen när jag sålde mitt sommahus 1994😢
Fick också svar på min fråga längre upp i tråden, om luckan som original var tätad eller ej. Det stod i dokumentationen att kaminen fick luft bla via luckan vilket lutar mot otätad.T tjr skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden