11 059 läst ·
73 svar
11k läst
73 svar
Copper King braskamin från 1980-talet, nå'n som har info om den?
Och paret Hansens prov är från mars -81 i broschyren.banjoragge skrev:
Mitt antagande i nuläget är ej original. Detta då brännskadorna på kopparflänsarna var större bakom offerplåtarna än på själva offerplåtarna, min tolkning är att ägaren eldat och brännskadat originalflänsarna och sedan monterat (och brännskadat) offerplåtarna. Vad gäller offerplåten i toppen så är/var den i svartjärn och hålls/hölls på plats av tre mässingsskruv högt upp i toppen av locket/toppen. Sådana skruv kan man inte återfinna på de andra kaminerna och hålet för rökröret var mindre än original. Lite svagt argument...banjoragge skrev:
Attans, men 👍banjoragge skrev:
Haha, det är inte lätt varken för uppfinnaren eller kompetensen runtomkring! 😁banjoragge skrev:
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Kan vara en tidigare kontakt till Björn. Jag känner som sagt inte till dem.
Någon offerplåt i toppen känner jag inte till. Jag tillverkade en deflektorplåt i 3 mm stålplåt som hade funktionen att den spred lågorna till flänsplåtarna. Kanske det var en hemmapulare som fixa det.
Det som ofta är ett hinder för uppfinnare är brister i kunskap om fysikaliska fenomen. Man vill gärna att fysikens lagar gör ett lite undantag så uppfinningen gör som man vill 😉 Som en hembrännare som får ut 102%-ig sprit från sin brännare.
Någon offerplåt i toppen känner jag inte till. Jag tillverkade en deflektorplåt i 3 mm stålplåt som hade funktionen att den spred lågorna till flänsplåtarna. Kanske det var en hemmapulare som fixa det.
Det som ofta är ett hinder för uppfinnare är brister i kunskap om fysikaliska fenomen. Man vill gärna att fysikens lagar gör ett lite undantag så uppfinningen gör som man vill 😉 Som en hembrännare som får ut 102%-ig sprit från sin brännare.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Vad gäller fronten och luckan: efter att ha rådbråka mitt minne så måste det vara så att de gjöts upp efter Björns önskemål. Från ChatGTP, där nr 1 triggar mitt bakhuvud!T tjr skrev:
Några mindre gjuterier som fanns i Malmö kring 1989 är inte lika väl dokumenterade som de stora industrierna, men några av de mindre gjuterierna och metallindustrierna som var verksamma i Malmö eller i närliggande regioner inkluderar:
- Malmö Metallgjuteri – Ett företag som arbetade med olika typer av gjutning, ofta i mindre serier och specialbeställningar.
- Malmö Gjuteri AB – Ett annat litet gjuteri som producerade komponenter för industrin.
- Lindbergs Gjuteri – Ett mindre känt gjuteri som var verksamt under 1980-talet i Malmöområdet och som arbetade med järn- och stålprodukter.
Arkivarien återkom idag:T tjr skrev:
Jag har tittat igenom Planverkets register för åren 1980–1988. Under den perioden kan jag endast finna ett ärende från Koppar-kaminen HB. Det var ett inkommit ärende till Statens planverk 1982-03-09 (dnr 2513/82). På ärendet har handläggaren skrivit : ”Synes enbart innehålla information och inte någon framställning” (ärendet bifogas).
Mao ingen typgodkännandeansökan?
Uppfinnaren benämner sig "Thorwald Wawle uppfinnare till Koppar-Kaminen och Koppar-Kassetten". Undrar hur Thorwald är i relation till Björn (Valve är ju rimligen Wawle).
Man borde göra en ny PRV-sökning med uppdaterat namn på uppfinnaren då "...vår föreliggande patentansökan för tillverkningsmetoden och ansökan om mönster skydd även invändigt nu i 16 länder."
"STÅNDPUNKTER, ÅSIKTER OCH MOTIV
Koppar-Kaminen är en fristående VÄRMEKAMIN med säkerhetsglas ca 20x30 cm. Koppar-Kassetten visar elden genom ett extra stort eldfast värmetåligt keramiskt "glas" ca 25x40 cm och är avsedd att installeras i en redan befintlig öppen spis. Men den kan också liksom Koppar-Kaminen uppställas fritt på golvet på lämpligt eldstadsplan eller på ett cirkel format podie av koppar eller svart plåt på önskad höjd över golvet, 25 cm, 15 cm, 10 cm, alltefter smak eller behov ur brandskyddssynpunkt. i
UTFÖRANDE
Beträffande fläktsystem och fläktar i samband med kaminer och spisar så är vi emot varje sådan idé i samband med eldstäder med öppna system där en rökkanal ostört bör få verkställa sin uppgift att själv leda ut röken.
Utförandet och utseende har sitt ursprung till 100% i kompromissiöa effekti vitetsvillkor. Bara i förbigående nämnes här det eleganta hantverksutförandet hos K-K och K-K med mässinginramat glas, förstärkande beslag i mönster från antikens Rom.
ÖVRIGT: Kakelugnslera är applicerad mellan flänsarna längst ner i kaminen runt själva eldhärden.
Malmö den 1 januari 1982
Thorwald Wawle
uppfinnare till Koppar-Kaminen och Koppar-Kassetten
Tel. 040/96 33 37 Fab. 41 43 43"
Koppar-Kaminen - beskrivs i de två storlekarna Queen och King (testas 12/8 1980).
Koppar-Kassetten - beskrivs installerad första gången i juli 1981 och utrustad med in- och utvändiga flänsar som Koppar-Kaminen och i två storlekar:
PRINCE 68 hög 62 bred
PRINCESS(?!) något smalare 57 cm
Bifogar dokumentet (f nedladdning) och ritning över flänsarna 👍 och fotot av kassett och kamin, notera avvikelserna mot bilderna i tråden här.
Må gott,
tjr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Tack för fördjupningen och dokumenten!
Jag ber om ursäkt att jag kom ihåg hans förnamn fel och att jag inte placerade det hela rätt i tiden. Thorwald var det definitivt!
Jag har ett par ouppackade kartonger i en container på landet, dit jag ska i helgen. Ska kolla om jag har något mer. Noterar att skissen på hur man hakar ihop flänsarna kommit fram. Kul. Jag har inte sett den sedan Thorwald visade sin ansökan. Som sagt, med moderna material och tillverkningsteknik skulle en kopparkaminen bli betydligt billigare och bättre än då Thorwald kämpade på. Någon som är intresserad? Jag har en del tips på förbättringar för bättre producerbarhet😀
Jag ber om ursäkt att jag kom ihåg hans förnamn fel och att jag inte placerade det hela rätt i tiden. Thorwald var det definitivt!
Jag har ett par ouppackade kartonger i en container på landet, dit jag ska i helgen. Ska kolla om jag har något mer. Noterar att skissen på hur man hakar ihop flänsarna kommit fram. Kul. Jag har inte sett den sedan Thorwald visade sin ansökan. Som sagt, med moderna material och tillverkningsteknik skulle en kopparkaminen bli betydligt billigare och bättre än då Thorwald kämpade på. Någon som är intresserad? Jag har en del tips på förbättringar för bättre producerbarhet😀
Hittade Wawles barnbarn som hjälpte till att sprida kunskapen om de senare uppfinningarna via Facebook. Jag mejlade honom en intro och tråden. Med lite tur tittar han in och säger hej 👋 Tänkte att det i vilket fall kunde vara kul att se att morfars uppfinning(ar) gör intryck än idag!
Erik låter hälsa att de är glada över uppskattningen som kaminerna röner. Både han och hans mor kommer att hålla ögonen öppna efter dokument/info om kaminerna och återkommer vid tillfälle. Även Thorwalds dotter är en Copper King-eldare/ägare. 💪😎T tjr skrev:
Btw inte aktuellt för mitt exemplar (gillar patinan), men @abskissa låter hälsa att ketchup funkar utmärkt att putsa med om man vill få till kopparglansen! 🙏👍
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Tack ! Kul läsning! Det var alltså ca 1983 jag läste dem sist! Patentet har väl fallit nu så det är fritt fram att sätta igång tillverkningen! Men det är som sagt mycket koppar och många delar, så den blir dyr. Men med lite underhåll håller den bevisligen över 40 år! F.ö. har jag kollat i de kvarvarande lådor jag hade i en container på landet, men allt om Copper King har slängts, tyvärr.T tjr skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Hittade dessa två bilder från det hus jag byggde på 80-talet. Det är en Copper Queen med rostfri skorsten, placerad i den murade källaren mitt i huset. Tanken var att man skulle värma på ordentligt i källaren och lagra in energi för natten. Funkade bra. Gick man ner i källaren en vintermorgon så var det relativt kallt där, eftersom jag snålat och hade en oisolerad källardörr ut! Termiken i kaminen var enorm men jag använde en bordsfläkt för att blåsa runt värmen på alla väggar så den inte bara gick upp i trapphuset till våningarna ovanför.
Vad kul, tack för att du delar med digbanjoragge skrev:
Hittade dessa två bilder från det hus jag byggde på 80-talet. Det är en Copper Queen med rostfri skorsten, placerad i den murade källaren mitt i huset. Tanken var att man skulle värma på ordentligt i källaren och lagra in energi för natten. Funkade bra. Gick man ner i källaren en vintermorgon så var det relativt kallt där, eftersom jag snålat och hade en oisolerad källardörr ut! Termiken i kaminen var enorm men jag använde en bordsfläkt för att blåsa runt värmen på alla väggar så den inte bara gick upp i trapphuset till våningarna ovanför.
Minns du hur fronten såg ut som ny? På de två bilderna som @Sweetie72 la upp, så verkar den ena kaminen ha förgylld lucka, text och kronor samt resten av fronten (spis)svärtad. På den andra kaminen verkar hela gjutjärnsfronten plus luckan vara förgylld. Det är lite svårt att avgöra med ljuset från (vad jag antar är) blixten i det ena fotot.
Vad gäller patenten så verkar Wawle därefter ha låtit kaminernas design blir mer lik kassetterna vad gäller fronten, luckans storlek, toppen och botten.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
På den Copper Queen jag köpte (billigt) var fronten i gjutjärn. Jag minns att jag sade att han inte behövde sätta rockokobenen eller annat lull-lull på den, men han ville bjuda på dekorationerna eftersom jag lovat att köra lite säljsnack när folk kom på besök och då skulle kaminen vara fin!T tjr skrev:Vad kul, tack för att du delar med dig
Minns du hur fronten såg ut som ny? På de två bilderna som @Sweetie72 la upp, så verkar den ena kaminen ha förgylld lucka, text och kronor samt resten av fronten (spis)svärtad. På den andra kaminen verkar hela gjutjärnsfronten plus luckan vara förgylld. Det är lite svårt att avgöra med ljuset från (vad jag antar är) blixten i det ena fotot.
Vad gäller patenten så verkar Wawle därefter ha låtit kaminernas design blir mer lik kassetterna vad gäller fronten, luckans storlek, toppen och botten.
Patent ska egentligen gälla funktion och hur man åstadkommer det. Wavles patent, som skrivits av ett proffs har några punkter som tangerar mönsterskydd. Men de har som sagt fallit.
Om jag vetat vad jag vet i dag hade jag bytt ut min Copper Queen mot en vanlig plåtspis innan jag sålde huset och behållit Drottningen. Den hade blivit ett smycke i mitt senaste hus med takhöjd upp i nock där en standard plåtkamin står nu.
Vad kul att äntligen hittat lite information om vår fina kamin. Vi har bott i huset sen 2006 och den har stått här sedan vi flyttade in och vad jag vet sen de förra ägaren flyttade in några år tidigare. Den fungerar hur bra som helst och vi använder den ofta.banjoragge skrev:
På den Copper Queen jag köpte (billigt) var fronten i gjutjärn. Jag minns att jag sade att han inte behövde sätta rockokobenen eller annat lull-lull på den, men han ville bjuda på dekorationerna eftersom jag lovat att köra lite säljsnack när folk kom på besök och då skulle kaminen vara fin!
Patent ska egentligen gälla funktion och hur man åstadkommer det. Wavles patent, som skrivits av ett proffs har några punkter som tangerar mönsterskydd. Men de har som sagt fallit.
Om jag vetat vad jag vet i dag hade jag bytt ut min Copper Queen mot en vanlig plåtspis innan jag sålde huset och behållit Drottningen. Den hade blivit ett smycke i mitt senaste hus med takhöjd upp i nock där en standard plåtkamin står nu.
Tack för bilden @Fredrik nh och för att du delar med dig. Visst är kaminerna härligt egensinninga!F Fredrik nh skrev:
Er kamin kompletteras mycket fint av rökröret. 👍 Man kan undra om det kanske kom som ett tillbehör... Intressant med skillnaderna inom "kaminmodellerna"; jag/vi har ju också en Copper King, men på vårt ex sitter gjutjärnsfronten 10-15cm högre upp ((bara ett par cm under kopparflänsarnas övre kant) antagligen för att ge plats för den ytterligare luftventilen under fronten. En annan skillnad jag tror mig notera är asklådan undertill). Undrar om den gjutna eldstaden (inuti) din/ert ex är som en (hel) "skål”. Vi har en rörpassage i mitten ner till sagda asklåda. Tycker din/er front är lite mer ornamenterad ovanför luckan också.
Kul!