41 670 läst ·
76 svar
42k läst
76 svar
Clix , Plannja , Ruukki, Falsat.se eller nåogn annan?
jo jag vet dom är billigare men det är ju ingen riktig falsning, det är ju bra ett trp tak som ser ut som bandtäckning om jag fattat det rätt. Tror inte du kan falsa ihop andra plåtar med det taket som du kan med clix.
Har ringt flera plåtslagare och priset är ca 5-600 + moms utan några hinder på taket.
Plåtslagarna verkar inte ha något emot clix taket, fråga om funktion,hållbarhet m.m och det var exakt samma plåt och lika bra sa dom.
Och det va inga problem om jag la clix tak och för dom att komma och falsa ihop det med skorsten eller annat hinder. Clix taket är halva priset med 250kr jämnfört med plåtslagarnas pris på 500ink Rot utan några hinder. Och när jag ringde så hade alla nästan samma sak att säga, " Jag kan kolla på det med jag har ju inte tid att göra det iår" " Det blir inte innan hösten och nog inte efter heller" "Du får ha lite bättre framförhållning, du får ju ringa ett år innan."
Hmm, varför blev man inte plåtis, arbetsbrist verkar dom inte lida av iaf.
Plåtslagarna verkar inte ha något emot clix taket, fråga om funktion,hållbarhet m.m och det var exakt samma plåt och lika bra sa dom.
Och det va inga problem om jag la clix tak och för dom att komma och falsa ihop det med skorsten eller annat hinder. Clix taket är halva priset med 250kr jämnfört med plåtslagarnas pris på 500ink Rot utan några hinder. Och när jag ringde så hade alla nästan samma sak att säga, " Jag kan kolla på det med jag har ju inte tid att göra det iår" " Det blir inte innan hösten och nog inte efter heller" "Du får ha lite bättre framförhållning, du får ju ringa ett år innan."
Hmm, varför blev man inte plåtis, arbetsbrist verkar dom inte lida av iaf.
Picke skrev:Ta in ett par offerter på bandtäckt i alla fall.
Vi betalade 95000 + moms för drygt 200m2 (byggyta) aluzink bandtäckt. Då ingick också 18m snörasskydd och montering av alla hängrännor (som följde med husleveransen).
Eftersom det var ett nybygge var allt underarbete gjort, men vi kunde inte använda ROT - avdraget.
Vi var också inne på clix, men dels så skulle bara takplåten kosta 55000 + moms, sen "känns" det riktigt rejält med ett helt tätt tak.
Jag räknade lite på det du skrev och 95000+moms / 200 blir 593kr minus Rot blir ca 400kr/m2 det va ett bra pris.
Men clix kostar 175+moms * 200 bli 43750kr sen tillkommer ju takfot och vindskivor men det är några tusenlappar inte 25 000kr.
Det borde vara 119 000 vs clix runt 55 000ink moms skulle jag tippa.
När man kikar på skillnaderna på clix och falsat.se så verkar ju clix vara en bättre produkt, dock så slår sig clix lite väl mycket för bröstet när de jämnställer deras produkter med en riktig bandtäckning och talar om livslängder på upp til 100 år.turmenator skrev:
Om du frågar mig som fackman hur jag skulle välja:
Bandtäckning av fackman > Clix enkelfalsning > Falsat.se
clix är mycket bättre än falsat.se, för att man kan falsa ihop clix med dubbelfals.
Det tror jag inte man kan med falsat.se
Vad gäller livsläng så borde det inte vara någon skillnad på dubbelfals och clix för det är samma plåt.
Det tror jag inte man kan med falsat.se
Vad gäller livsläng så borde det inte vara någon skillnad på dubbelfals och clix för det är samma plåt.
Både taken är enkelfalsade (längdfalserna) men Clix vill att man ska dubbelfalsa övriga falser som uppstår (exempelvis i ränndaler) om taklutnigen är under 14 grader. Jag skulle aldrig komma på tanken som fackman att enkelfalsa något tak vid så låga lutningar.turmenator skrev:
Dubbelfalsat tak och clix använder inte samma plåt, clix taket är så vitt jag förstår av samma kvalitet som pannplåt, tp-20 och annan tak plåt, medans riktig bandtäckning görs i plx-plåt. Plx-plåten är betydligt mjukare och bättre lämpad att falsa i. Ju hårdare plåten är desto större risk finns för sprickbildning både när man falsar ihop plåten och när den senare rör sig vid värme skiftningar.
jag har pratat med två stycken plåtslageri och bägge sa att det är samma plåt på deras plåt och clix, enligt dom så spelade ingen roll vilket man la.
Jag vet inte vad du gör eller vilken info du har men den stämmer inte med dom jag frågat?
Jag vet inte vad du gör eller vilken info du har men den stämmer inte med dom jag frågat?
Jag jobbar som plåtslagare och kan säga att det finns en del i branshen som är skeptiska till sådana här system, dock så verkar det ju vara en del skillnad i kvalitet och hur monteringen utförs mellan olika leverantörer så det kan ju vara orättvist att dra alla över en kam...turmenator skrev:
Plx-plåt leveras oftast på rulle som man sedan kör genom ett litet valsverk som driver upp ett antal vinklar på långsidorna som man sedan falsar ihop med en special tång som gör både enkel och dubbelfasningen beroende på vilket håll man vänder den åt. Man kan även använda ett eldrivet "lok" som sluter båda falserna med ett antal hjul undertill, när man sedan backar loket så klämmer det åt falserna ytterligare. Dock så är det lätt hänt att loket gör en del märken runt falserna och passar bäst att användas vid längre längder så detta används oftast inte på vanliga ´bostadshus.
Plx finns ochså i vanliga formatplåtar (2000x1234 mm) vilket man oftast tar hem för att klä in olika hinder. Visst falsas det ihop en del saker som köksventilationer till tegeltak och annat i vanlig byggplåt men Plx är betydligt mer lättarbetat och inte alls lika benäget att spricka vid dubbelfalsning och vid värmerörelser. Plåten från falsat.se är av samma kvalitet som vanlig takplåt (vanlig hårdhet och inte den mjukare plx:en med andra ord) och kan därför läggas på läkt, vad jag har förstått så ska Clix använda samma kvalite på sina produkter men jag kan ärligt talat inte svära på att det stämmer.
Värt att betänka är att en enkelfals som jag som fackman gör vid en bandtäckning måste ske på ett tak som har minst 14 graders lutning är det mindre lutning måste jag göra en dubbelfals som då är godkänd ner till 5,7 grader är det dessutom inga hinder på taket är det godkäna ända ner till 3,6 grader. Clix produkter är enkelfalsade (dubbelfalsade i tvärfalserna) och godkänt ända ner till 5,7 grader vilket kan te sig lite lustigt för en plåtslagare....
Men om man har en kåk med hyfsad taklutning, få hinder och helst inga ränndaler så kan nog ett Clix-tak vara ett alternativ om man håller undan isen på vintrarna. Dock så kan dessa sytem aldrig konkurera med en riktig bandtäckning i vare sig kvalitet eller (enlig min åsikt) i utseende.
Här är lite bilder på detaljer, jag skyller på mobilen om det ser knas ut, men i verkligheten ser det mycket bättre ut.
Nocken är dubbelfalsad och nu när jag tog kortet ser jag att vi måttade fel med urjackningen på vindskiveplåten.
En detalj bifogas också på hur de återanvända rännorna hamnade, dessa skulle hamnat högre upp mot fotplåtenegentligen , men då snön rasar ned så går snöraset förbi och rännan är kvar.
Nocken är dubbelfalsad och nu när jag tog kortet ser jag att vi måttade fel med urjackningen på vindskiveplåten.
En detalj bifogas också på hur de återanvända rännorna hamnade, dessa skulle hamnat högre upp mot fotplåtenegentligen , men då snön rasar ned så går snöraset förbi och rännan är kvar.
När man har falsat tak brukar man avsluta vindskivan i liv med råsponten/frontbräda, ser knasigt ut sådär. I vilket fall som helst bör du antingen sätta dit en täckplåt som skyddar virket och bryta upp en avledare så att vattnet styrs mot rännan.
Håller helt med, jag har bara jobbat med tegeltak innan så detta var lite nytt. Skulle gjort som du föreslår.storstark skrev:
Vindskivan är helt obehandlad och efter tre år så ser den bättre ut än jag trodde.
Skall man få det riktigt är falsat via plåtslagare det riktiga, men jag tycker clix är en helt ok, det viktigaste för mig var att få ett tätt och underhållsfritt tak (förutom vinskivorna) till en överkomlig penning.
Såg att byggarätt pratade om diffusionsöppen väv och det har jag börjat forska i lite lätt då jag undersöker möjligheten till utvändig isolering. Vad säger ni om konstruktionen diffusionöppen väv (typ divoroll)+cellplast+bärläkt+falsad plåt, några negativa eller positiva erfarenheter?
turmenator
Vad hade du tänkt dig för genomskärning förutom den falsade plåten?
turmenator
Vad hade du tänkt dig för genomskärning förutom den falsade plåten?
Hej tobo
Jag förstår inte riktigt frågan man jag gjorde taket så här tillslut.
råspont,papp och clixtaket.
Är det något uppvärmt du ska ha taket på då eftersom det ska va isolerat?
Jag förstår inte riktigt frågan man jag gjorde taket så här tillslut.
råspont,papp och clixtaket.
Är det något uppvärmt du ska ha taket på då eftersom det ska va isolerat?
Min generella fråga gällde om någon hade erfarenhet av cellplast+diffusionsöppen taktäckning.
Min fråga till dig var egentligen om du följde byggrätt's råd med diffusionsöppet underlag under plåten eller inte, men eftersom det blev takpapp så blev det inte så utan mer "klassiskt".
Du har ju själv inte skrivit på ett tag, kan du ge en kortare redogörelse för hur det gick med Clix, hur du upplevde kvalitéten, om det var lättarbetat osv osv. All information och bilder är mycket välkommet!
Och den slutgiltiga frågan, blev du nöjd med allt?
Min fråga till dig var egentligen om du följde byggrätt's råd med diffusionsöppet underlag under plåten eller inte, men eftersom det blev takpapp så blev det inte så utan mer "klassiskt".
Du har ju själv inte skrivit på ett tag, kan du ge en kortare redogörelse för hur det gick med Clix, hur du upplevde kvalitéten, om det var lättarbetat osv osv. All information och bilder är mycket välkommet!