P
J jonaserik skrev:
Verkligen någon med kunskap har fått ihop det billigt och funktionellt, bara en värmekälla och inga mer krussiduller och elektronik som kan strula till det. Har exakt lika och nu 20 år gammalt och lite billig service. Härligt att ha enkla grejer, hur många år klarar dom nya, s.k. smarta VP att vara i drift, det är den stora frågan. Tror min håller många år.
Denna är snart 23 år gammal, bara tuffar och går. Hade hit en servicetekniker när jag flyttade in för 10 år sedan, den behövde inte något underhåll då, allt såg bra ut.
-Fast det kanske är dags att se över den igen…

P
J jonaserik skrev:
Inte säker om det finns anslutning för det, måste kolla i min jag har. Men det kommer att kanske bli missvisande med värmen i huset om en sådan kopplas in. Framgår tydligt i vissa trådar på forumet att det inte är så bra. Tempen i huset påverkas då av innegivaren och om det blir varmt i det rummet så stryps all värme i hela huset. Så tänk inte på en givare inne, det kan bli malfunktion för hela huset. Sen det med burken till höger så startar den el-pannan och behöver vara kvar för det. Går tempen ner under vad tanken innehåller och shunten öppnar fullt, så går elpannan in och spetsar, det blir korta perioder som den går. Ger stötvis lite extra värme. Och framför allt, åker du bort och VP säger upp sig, så har ändå varmt när du kommer hem, även om det blir lite extra på el-räkningen
Tack för det, skippar därmed tanken på en innegivare.

Sen det med ev service, på foto 1 inlägg # 9 så är det en mätare med grön orange markering, undrar om det är samma funktion som synglasen i dag finns, kan inte detta riktigt, vet bara att i synglasen ska det inte bubbla efter kanske 10 - 15 min, då kan det vara dåligt med köldmedia. Den mätare du har, så syns inte vad det står för värden, men kylnisse vet säkert om det är bra eller dåligt. för lågt så är det kanske dags för att fylla på eller service. Normalt ska det finnas en skylt som talar om vad för köldmedel som finns i den och hur mycket. Ny med hempul så kanske inte det finns. Du hade en service tidigare, sas det något vad som var i den, kanske vanlig propan, inte helt ovanligt på hembygge. Kompressorn kan ev säga vad den är gjord för och även det har kylnisse av äldre modell kanske koll på

P
J jonaserik skrev:
Sen det med ev service, på foto 1 inlägg # 9 så är det en mätare med grön orange markering, undrar om det är samma funktion som synglasen i dag finns, kan inte detta riktigt, vet bara att i synglasen ska det inte bubbla efter kanske 10 - 15 min, då kan det vara dåligt med köldmedia. Den mätare du har, så syns inte vad det står för värden, men kylnisse vet säkert om det är bra eller dåligt. för lågt så är det kanske dags för att fylla på eller service. Normalt ska det finnas en skylt som talar om vad för köldmedel som finns i den och hur mycket. Ny med hempul så kanske inte det finns. Du hade en service tidigare, sas det något vad som var i den, kanske vanlig propan, inte helt ovanligt på hembygge. Kompressorn kan ev säga vad den är gjord för och även det har kylnisse av äldre modell kanske koll på
Ingen aning vad det är för ködmedium...
-Sannolkt vad som var standard 2001.

Kylnisse kopplade på ett par (temperatur?) probar på utsidan av rören och mätte någon skillnad och fick fram att det var bra. -Vilket fick mig att undra hur man vet detta genom att mäta på utsidan?
-Själv har jag inte ens lagt märke till manometern (eller vad det är) förrän du nu noterade den. 😳

'Något jag däremot just lade märke till när jag tog bilderna var manometern på expansionskärlet till "bergvattnet"; den visar noll!

-Skall det vara så?
Den borde väl ha något tryck ändå?

Mera vatten som ska fyllas på till ca 1 bar, om du följer alla rören som går till värmen, så någonstans är det ett rör som är kopplat till till kallvatten eller varmvatten. Där finns säkert en kran/ventil som är stängd nu, öppna den lite försiktigt, håll koll på manometern, den ska stiga sakta och återkom hur det blev

P
J jonaserik skrev:
Mera vatten som ska fyllas på till ca 1 bar, om du följer alla rören som går till värmen, så någonstans är det ett rör som är kopplat till till kallvatten eller varmvatten. Där finns säkert en kran/ventil som är stängd nu, öppna den lite försiktigt, håll koll på manometern, den ska stiga sakta och återkom hur det blev
Det är inte expansionskärlet till elementen, det är till köldmediet i slangarna till borrhålet, det lilla kärlet inuti VP.
Där är det separata påfyllningsventiler på utsidan.

Skall testa att peta lite snabbt på ventilen i botten till att börja med och se så att det inte kommer köldvätska...

Det är kanske lite knöligt att fylla på KB om det inte finns någon ventil att fylla på. Normalt finns ingen sådan liten på rören till KB, vet inte varför. Men du har då ett kärl i metall, ta ett foto så att det syns vad du har där, kanske även finns en säkerhetsventil med och allt sitter tilsammans, Monometer/säk/kärl. Det kan fungera även med noll tryck på KB , men är bra om det finns något, räcker bra med något 0,2 - 0,3 i tryck.

• Gilla
Anonymiserad 662885
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.