Byggahus.se
Jag söker bruksanvisning eller kopplingsschema till denna sekvensmodul, har sökt och googlat, men hittar ingen information om denna pryl. Någon som vet eller kan peka mig i rätt riktning?
 
  • Sekvensmodul för värmesystem, manuell/auto-funktion, skematisk representation, varningslampa, silverfärgad metallplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver du el/olja som tillskott eller det bortkopplat.
 
J jonaserik skrev:
Behöver du el/olja som tillskott eller det bortkopplat.
Den sitter inkopplad och fungerar, den stöttar bergvärmen med en elpatron vid behov.
Den sitter inkopplad tillsammans med en EVR-C och jag är nyfiken på hur dessa är integrerade med varann.

Jag funderar dessutom på att koppla in en central rumstermostat och undrar om denna modul möjligen påverkar hur man skall koppla in denna; som ursprungligen avsett i EVR-C eller på annat sätt.

Jag vill veta så mycket som möjligt om sakerna innan jag ger mig in och gräver i dem.
 
Vad för VP har du, med den kopplingen enligt det som syns på tavlan, så kan det bli att VP går mot stopp och stanna. Det ger även en massa start/stopp på VP. inte bra.
 
J jonaserik skrev:
Vad för VP har du, med den kopplingen enligt det som syns på tavlan, så kan det bli att VP går mot stopp och stanna. Det ger även en massa start/stopp på VP. inte bra.
Den fungerar nog som tänkt, men jag tror inte den heller är kopplad riktigt som på bilden.
(Värmepump och elpatron sitter i serie med varann på samma slinga, kopplade till samma shunt till värmen.)

-En anledning till min fråga är nämligen också att det sitter en shuntmotor till i denna sekvensventil (du skymtar den i övre högra hörnet på bilden), den är inkopplad elektriskt men den sitter inte inkopplad mekaniskt över huvud taget.
Verkar som den sitter där bara för att systemet skall fungera korrekt...

Jag är väldigt angelägen att få så mycket information som möjligt om denna sekvensmodul.

Värmepumpen är platsbyggd av lösa delar, har ingen aning om vem som byggt den.
Vet bara att den är fruktansvärt effektiv, och att jag bara enkelt kan byta ut ingående delar vid behov, allt sitter öppet och lättåtkomligt inuti.
 
Normal funktion på den regleringen är att ( titta på ditt första foto ) shunten till vänster öppnar för flöde från VP och när värmen inte räcker och den shunten är helt öppen, så kommer en tidskonstant in. Efter den så börjar nästa shunt att öppna ( sekvens ) för att späda på med lite extra värme. Det brukar då vara en olja/el-panna som har lite högt inställd temperatur, men gör inget då det finns en shunt som reglerar ut tillskott.
I ditt fall så verkar det inte som att den sista shunten har någon funktion och är i stängt läge, bara flöde rakt igenom. VP verkar klara att ge värme och elpannan är i serie med allt, då är det säkert omkopplat rörmässigt då VP klarar sig. Elpannans temp borde då stå i låg temp, som säkerthet om VP stoppar av någon orsak. Din VP är nog som min en dum sådan, bara kompressor och några pumpar/termostaer och liknar en Duracellgubbe. Kan du fota och lägga in här vore härligt.
Hoppas att den info som jag gett är till användning. det går att sätta dit annan reglering med, inga konstigheter, bara att shuntmotorernas spänning är rätt. 24 VAC eller 220 VAC ( 230 V )
 
J jonaserik skrev:
Normal funktion på den regleringen är att ( titta på ditt första foto ) shunten till vänster öppnar för flöde från VP och när värmen inte räcker och den shunten är helt öppen, så kommer en tidskonstant in. Efter den så börjar nästa shunt att öppna ( sekvens ) för att späda på med lite extra värme. Det brukar då vara en olja/el-panna som har lite högt inställd temperatur, men gör inget då det finns en shunt som reglerar ut tillskott.
I ditt fall så verkar det inte som att den sista shunten har någon funktion och är i stängt läge, bara flöde rakt igenom. VP verkar klara att ge värme och elpannan är i serie med allt, då är det säkert omkopplat rörmässigt då VP klarar sig. Elpannans temp borde då stå i låg temp, som säkerthet om VP stoppar av någon orsak. Din VP är nog som min en dum sådan, bara kompressor och några pumpar/termostaer och liknar en Duracellgubbe. Kan du fota och lägga in här vore härligt.
Hoppas att den info som jag gett är till användning. det går att sätta dit annan reglering med, inga konstigheter, bara att shuntmotorernas spänning är rätt. 24 VAC eller 220 VAC ( 230 V )
Vet inte hur mycket bilderna visar, men här har du en mer "komplett" blid av EVR systemet.
 
  • Industriella kontrollpaneler, rattar, knappar, timräknare och scheman fastsatta på en vägg, kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Normal funktion på den regleringen är att ( titta på ditt första foto ) shunten till vänster öppnar för flöde från VP och när värmen inte räcker och den shunten är helt öppen, så kommer en tidskonstant in. Efter den så börjar nästa shunt att öppna ( sekvens ) för att späda på med lite extra värme. Det brukar då vara en olja/el-panna som har lite högt inställd temperatur, men gör inget då det finns en shunt som reglerar ut tillskott.
I ditt fall så verkar det inte som att den sista shunten har någon funktion och är i stängt läge, bara flöde rakt igenom. VP verkar klara att ge värme och elpannan är i serie med allt, då är det säkert omkopplat rörmässigt då VP klarar sig. Elpannans temp borde då stå i låg temp, som säkerthet om VP stoppar av någon orsak. Din VP är nog som min en dum sådan, bara kompressor och några pumpar/termostaer och liknar en Duracellgubbe. Kan du fota och lägga in här vore härligt.
Hoppas att den info som jag gett är till användning. det går att sätta dit annan reglering med, inga konstigheter, bara att shuntmotorernas spänning är rätt. 24 VAC eller 220 VAC ( 230 V )
Och inkopplingen till Acc-tanken VP via Patronen till shunten
 
  • Värmepanna i teknikrum med rör, mätare och styrenhet. Verkar vara en industriell eller kommersiell inställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation, rör, mätinstrument, temperaturgivare, industriell omgivning, värmesystem, ventiler, elektrisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepanna i ett tekniskt utrymme med rör, isolering, och el-centralen syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Normal funktion på den regleringen är att ( titta på ditt första foto ) shunten till vänster öppnar för flöde från VP och när värmen inte räcker och den shunten är helt öppen, så kommer en tidskonstant in. Efter den så börjar nästa shunt att öppna ( sekvens ) för att späda på med lite extra värme. Det brukar då vara en olja/el-panna som har lite högt inställd temperatur, men gör inget då det finns en shunt som reglerar ut tillskott.
I ditt fall så verkar det inte som att den sista shunten har någon funktion och är i stängt läge, bara flöde rakt igenom. VP verkar klara att ge värme och elpannan är i serie med allt, då är det säkert omkopplat rörmässigt då VP klarar sig. Elpannans temp borde då stå i låg temp, som säkerthet om VP stoppar av någon orsak. Din VP är nog som min en dum sådan, bara kompressor och några pumpar/termostaer och liknar en Duracellgubbe. Kan du fota och lägga in här vore härligt.
Hoppas att den info som jag gett är till användning. det går att sätta dit annan reglering med, inga konstigheter, bara att shuntmotorernas spänning är rätt. 24 VAC eller 220 VAC ( 230 V )
”Hembygget” till värmepump inuti
 
  • Industrilokal med rörsystem, VVS-installationer, värmeväxlare, isolering och teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tekniskt utrymme med rör, pumpanordning, och mätare. Röda och grå färger dominerar bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell pump och kompressor med kopparledningar och isolerade rör i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rörigt pannrum med cirkulationspump, rör, ventiler och elektriska komponenter. Oskarpt, potentiellt källarförråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Anders Broman skrev:
Vet inte hur mycket bilderna visar, men här har du en mer "komplett" blid av EVR systemet.
OK nu är jag med på dina frågor. Den boxen till höger är bara för att få shuntarna i sekvens och den andra shunten urkopplad så kan du låta det vara. Annars går det att ta bort den, men då måste man veta vad man gör. På motorerna står det säkert 24 V. Den typ av reglering till vänster har jag ligger på hyllan om den pajar.
 
A Anders Broman skrev:
Och inkopplingen till Acc-tanken VP via Patronen till shunten
VP jobbar mot tanken ON/OFF mellan två temperaturer och shuntas ut till huset, går inte att få mer exakt värme ut med någon annan funktion, det är oslagbart. Grattis
 
J jonaserik skrev:
OK nu är jag med på dina frågor. Den boxen till höger är bara för att få shuntarna i sekvens och den andra shunten urkopplad så kan du låta det vara. Annars går det att ta bort den, men då måste man veta vad man gör. På motorerna står det säkert 24 V. Den typ av reglering till vänster har jag ligger på hyllan om den pajar.
Jag kan inte ta bort den helt, det är den som drar igång elpatronen om det skulle behövas.

Det är nog dess enda funktion; att starta och stoppa elpatronen när inte värmepumpen räcker till.
-Nej, du menar förstås själva shuntmotorn...

Nu när du fått lite komplement:
Kan jag koppla in en rumstermostat ”som vanligt” i systemet?
Dvs på tänkta anslutningar i ”lådan” med tiduret?
 
Redigerat:
A Anders Broman skrev:
”Hembygget” till värmepump inuti
Verkligen någon med kunskap har fått ihop det billigt och funktionellt, bara en värmekälla och inga mer krussiduller och elektronik som kan strula till det. Har exakt lika och nu 20 år gammalt och lite billig service. Härligt att ha enkla grejer, hur många år klarar dom nya, s.k. smarta VP att vara i drift, det är den stora frågan. Tror min håller många år till.
 
  • Gilla
Anders Broman
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
VP jobbar mot tanken ON/OFF mellan två temperaturer och shuntas ut till huset, går inte att få mer exakt värme ut med någon annan funktion, det är oslagbart. Grattis
Tack!
Ingen större vits att koppla dit en central inomhustermostat alltså?
 
A Anders Broman skrev:
Jag kan inte ta bort den helt, det är den som drar igång elpatronen om det skulle behövas.

Det är nog dess enda funktion; att starta och stoppa elpatronen när inte värmepumpen räcker till.

Nu när du fått lite komplement:
Kan jag koppla in en rumstermostat ”som vanligt” i systemet?
Dvs på tänkta anslutningar i ”lådan” med tiduret?
Inte säker om det finns anslutning för det, måste kolla i min jag har. Men det kommer att kanske bli missvisande med värmen i huset om en sådan kopplas in. Framgår tydligt i vissa trådar på forumet att det inte är så bra. Tempen i huset påverkas då av innegivaren och om det blir varmt i det rummet så stryps all värme i hela huset. Så tänk inte på en givare inne, det kan bli malfunktion för hela huset. Sen det med burken till höger så startar den el-pannan och behöver vara kvar för det. Går tempen ner under vad tanken innehåller och shunten öppnar fullt, så går elpannan in och spetsar, det blir korta perioder som den går. Ger stötvis lite extra värme. Och framför allt, åker du bort och VP säger upp sig, så har ändå varmt när du kommer hem, även om det blir lite extra på el-räkningen
 
  • Gilla
Anders Broman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.