112 409 läst ·
447 svar
112k läst
447 svar
Clas Ohlsons förfall
Jag har noterat precis detta, att verktygsdelen är halverad på de två butiker jag brukar besöka. Det är en tydlig skillnad till det sämre. Går fortfarande att hitta några bra saker men mycket är borta, borr, slippapper mm.
Det blev rätt mycket att läsa igenom så jag kanske har missat något, men jag tror inte att det kommer att gå att sälja verktyg på det sättet man gjort tidigare. Det är helt enkelt för dyrt jämfört med att handla i web butiker. Du kan ju lätt köpa från Tyskland tex för hundratals kronor billigare ämnen om det är samma märke. Vad ger det för mervärde att åka 10 mil för att köpa ett verktyg dyrare bara för att det är en Svensk butik?
Om Raskus vill veta utbudet av varor t.ex. i Kiruna behövs ingen resa till Norrland eller förfrågan på denna sida - på Clas Ohlsons hemsida kan du kolla in vad som finns tillgängligt just nu i varenda butik landet runt. Ock saknas något i din butik, då fixar försäljaren det till butiken inom ett par dagar. Med andra ord, onödigt gnäll.FredrikR skrev:
Och det fungerar riktigt bra i Finland också. Köpte förra veckan ett skruvstäd från den lokala butiken, en färgburk av den nyans jag ville ha fanns inte, men idag kan jag hämta burken. Clas Olson fungerar bra och har ett hyfsat pris/kvalitet förhållande. Så också i Finland.
hyfsatt tråkig butik som säljer massproducerad skräp för att tjäna pengar. hållbarhet = 0. biltema är inte mycket bättre, sortimentet dock mer lämpad för hemmafix, samma sak med jula. men principen är identisk. köper saker där bara om det inte går att hitta någon annanstans eller vid akut behov.
Medlem
· Jönköping
· 108 inlägg
Vad ska man säga? Clas Ohlson, Biltema, Jula m.fl. har ju blivit diversehandlare. Hos Biltema får man ju andnöd av alla stinkande fjärranösternprodukter. Clas Ohlson och Jula hade tidigare bättre verktyg typ Bacho/Sandvik men knappast nu längre. Alla dessa kedjor kräver att man köper storpack av skruv och spik. Irriterande när man bara några stycken. Byggmax är också ett tveksamt ställe, nu är det inte ens speciellt billigt länge och så ändras sortimentet ständigt. Mindre byggvaruhandlare har ofta lägre priser och då kan man dessutom får det hemkört för en spottstyver. De uppräknade butikerna har heller ingen kommunikation, varken till kund eller sins imellan. Körde 16 mil för att bli vid några utgående produkter, förgäves. Gick inte att reservera vare sig hos kundtjänst eller i butik, dit får man inte ens ett telefonnummer. Sedan alla dess onlinebutiker som egentligen är en och samma men som finns under flera olika namn.
Ett tag fans webbsidan clasohlsofanclub som var helt oberoende för oss som gillade Classe. Den är nedlagd sedan länge. Nu finns en ”kundklubb”...
- Är du medlem?
- Ja i Gröndals båtklubb brukar jag svara.
om man vill köpa något spännande som några motstånd eller krokodilklämmor idag över disk får man gå till Kjell istället. Dom har ju det mesta även om man inte ser det i butikerna. Men så var det ju när man var liten också i järnaffären. Allt man behövde fanns på lagret. I butiken fanns bara saker man inte köpte.
- Är du medlem?
- Ja i Gröndals båtklubb brukar jag svara.
om man vill köpa något spännande som några motstånd eller krokodilklämmor idag över disk får man gå till Kjell istället. Dom har ju det mesta även om man inte ser det i butikerna. Men så var det ju när man var liten också i järnaffären. Allt man behövde fanns på lagret. I butiken fanns bara saker man inte köpte.
Jag tycker att det är fel att dömma företag utifrån hur VD verkar, men nuvarande VD Lotta Lyrå ger mer intryck av pastellfärgade inredningsdetaljer av plast än den mest prisvärda avbitartången.
Sånt här fanns inte på CO för några år sedan.
Undrar hur många som går till CO i jakt på dylika saker och hur många som blir besvikna på att inte hitta det gamla sortimentet?
Sånt här fanns inte på CO för några år sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar hur många som går till CO i jakt på dylika saker och hur många som blir besvikna på att inte hitta det gamla sortimentet?
Stöddigt? Vet inte hur du definierar stöddigt, men du får gärna förklara.MultiMan skrev:
Vilket stöddigt inlägg. Ser ut som standardinlägget från aktieägare på Apple-forum när kunder som följt företaget sedan det grundades tycker att de tappat sin själ.
Ekonomisk expansion är inte likställt med förbättring av varor eller tjänster. Allt kan inte mätas i årsomsättning eller p/e-tal, framförallt inte när det gäller kvalitet. Inte någonstans i trådskaparens inlägg diskuteras hur många miljarder CO har i omsättning 2020 kontra 1975. Att man kan bli gigantiskt stor utan att ha särskilt bra produkter är väl många snabbmatskedjor ett typexempel på. Oftast ren skit, men bra går det och aktieägarna jublar! Men igen, det är inte frågan som ställdes i trådens början.
Ett väldigt tydligt exempel på låg kvalitet med bra budget är nu under pandemin. Sverige har trimmats under många år och regeringar och fått beröm för god statsbudget, men när det väl hände nåt så fanns inga lager och ingen beredskap. Många fler har förlorat sina liv än vad som behövt vara fallet om vi fokuserat på behov istället för största överskotten.
1985 skulle vi utan vidare kunnat stå emot ett större angrepp av främmande militärmakt i flera veckor. Idag tvingas vi bjuda på kaffe och hoppas på barmhärtighet. Det såg bra ut för statsfinanserna men var en katastrof för landets säkerhet. Vilken medborgare tror du har högst livskvalitet, en fritt tänkande svensk eller en under ockupationsmakt?
Vad var stöddigt?
Ska jag förklara min upplevelse av Clas igen?
Som tillägg i ovanstående skulle jag kunna ge att kvaliteten på Clas produkter idag varken är sämre eller bättre än för 20 år sedan. Att man har en annan produktportfölj är korrekt, men Clas har knappast någonsin varit en butik för kvalitet.J jaronsso skrev:Jag tycker Clas har en väldigt bred portfölj. Kan inte påstå jag handlar särskilt mycket där, men man hittar otroligt mycket saker där, vare sig det är ett paket batterier, en robotklippare (som jag för övrigt köpt där till mycket fördelaktigt pris), ett paket skruv eller en elkabel.
Ska jag handla verktyg eller större partier av något går jag någon annanstans. Då blir det Jula som du nämner eller traditionella bygghandeln. Kjell går jag till om det är mer tekniskt krävande.
Clas har dock trevliga erbjudanden ibland med 20-25% på hela sortimentet och finns det en märkesprodukt av något slag man kollat in, och hittar där, är det ju trevligt att passa på.
Hur du vidare får in politik och militärhistorik i hälften av all text i ditt inlägg är spännande.
Menar du att det var frågan i trådens börjar?
Tillåt mig småle
Det är "kunden" som bestämmer....
Kan räkna upp massor av saker som har "försvunnit" både från ClasOhlson och vissa saker kan jag förstå att det är riktigt dumt att sälja över disk. Just nu vet jag inte var man ska köpa skruv och mutter. Först drog en butik "bulten" in - de hade en butik - nästan lika stor som Clas Ohlson, med bara skruvar i alla format och kvalitéer (men Clasohlson hade ett ganska bra sortiment - sedan drog de ned rejält på "hörnan" då var det Biltema som gällde - Sedan i fjol har även de ett väldigt begränsat sortiment.
Förmodligen är det "bara jag" som behöver bult och mutter (ibland) - Kjell & Co har tagit över teknikbiten ganska rejält.
Eftersom cheferna (på alla butiker) sitter och tittar på hur lönsam varje m2 är, tjänar man uppenbart mer på att sälja - just lull lull. (vilket medför att sortimentet hos alla butiker svänger efter vad de flesta kunderna efterfrågar eller vad som genererar intäkter.). Ett annan "utmaning" alla butiker brottas med är just butik / internet (Även t.ex. IKEA). Var ska resurserna läggas? I butik där människor går och klämmer - sedan går hem och beställer för att få produkten "hemkörd". (förhoppningsvis från samma butik man varit på).
Något som jag fortfarande måste tillföra Clas Ohlson är deras support vid ev. reklamationer - helt fantastisk (outstanding)
Kan räkna upp massor av saker som har "försvunnit" både från ClasOhlson och vissa saker kan jag förstå att det är riktigt dumt att sälja över disk. Just nu vet jag inte var man ska köpa skruv och mutter. Först drog en butik "bulten" in - de hade en butik - nästan lika stor som Clas Ohlson, med bara skruvar i alla format och kvalitéer (men Clasohlson hade ett ganska bra sortiment - sedan drog de ned rejält på "hörnan" då var det Biltema som gällde - Sedan i fjol har även de ett väldigt begränsat sortiment.
Förmodligen är det "bara jag" som behöver bult och mutter (ibland) - Kjell & Co har tagit över teknikbiten ganska rejält.
Eftersom cheferna (på alla butiker) sitter och tittar på hur lönsam varje m2 är, tjänar man uppenbart mer på att sälja - just lull lull. (vilket medför att sortimentet hos alla butiker svänger efter vad de flesta kunderna efterfrågar eller vad som genererar intäkter.). Ett annan "utmaning" alla butiker brottas med är just butik / internet (Även t.ex. IKEA). Var ska resurserna läggas? I butik där människor går och klämmer - sedan går hem och beställer för att få produkten "hemkörd". (förhoppningsvis från samma butik man varit på).
Något som jag fortfarande måste tillföra Clas Ohlson är deras support vid ev. reklamationer - helt fantastisk (outstanding)
Håller med om att biltemavaruhusen har en doft från alla plastprylar. Håller mig ifrån denna firma, tror ej jag har köpt något där som jag har blivit nöjd med. Går idag hellre till Jula.
Tycker Julas mix av grejor är en kompromiss som jag är nöjd med, där finns en del märkesprodukter blandat med egna varumärke.
Tycker Julas mix av grejor är en kompromiss som jag är nöjd med, där finns en del märkesprodukter blandat med egna varumärke.
En stor trend är att många butiker har många verktyg på nätet men mindre i fysisk butik. Det gäller även byggvaruhus, visst de har ju ett betydligt större verktygssortiment än Classe i butik,m men varje gång jag skall köpa något direkt i butik för att jag inte vill vänta eller i vissa fall betala frakt så måste jag kolla lagerstatus i butik (vilket är bra att en kan, när det är rätt dvs).
Vissa saker har de inte alls i butik, verkar som de snöar in mer på vissa märken än andra och har ett mer komplett sortiment av dessa (Makita på Bauhaus är ett exempel där de har bra med verktyg men inte dammsugare (en batteridriven modell bara), sågklingor och andra tillbehör).
Vissa saker har de inte alls i butik, verkar som de snöar in mer på vissa märken än andra och har ett mer komplett sortiment av dessa (Makita på Bauhaus är ett exempel där de har bra med verktyg men inte dammsugare (en batteridriven modell bara), sågklingor och andra tillbehör).
Clas Olsson är helt fantastiskt bra!Raskus skrev:
Clas Ohlson har aldrig varit någon direkt favoritbutik för mig trots stort intresse för hemmafix. Jag har helt enkelt tyckt att Jula, Biltema osv haft ett mer tilltalande utbud.
Trenden från att sälja pallbockar, skruvstycken och borr till att sälja iPad-fodral, hörlurar, powerbanks och möjligen antennkablar har förvisso pågått under en längre tid, men nu undrar jag om inte sista spiken i kistan är slagen för kedjan. Är det någon som varit inne i en Clas Ohlsonbutik senaste halvåret/året?
Jag blev chockad (nåja) vid mitt senaste besök.
Nu verkar man ha gått all-in på fluff. Det är lampskärmar, ljusslingor, gardintillbehör, vitlökspressar och kuddfodral. Inte ett verktyg så långt ögat kan nå. Först längst in i butiken låg det några trötta måttband i en hög, och kanske ett ställ med tänger samt en laddning med robotgräsklippare.
Är det likadant i era lokala butiker? Vad tycker ni, är det räddningen eller början på slutet för kedjan?