112 411 läst ·
447 svar
112k läst
447 svar
Clas Ohlsons förfall
Men det är ju rätt allmänt känt att butikssortimentet är efter området.
Jag brukar roa mig med att kolla vilka butiker som säljer bultsax endast bakom disk och vilka som har de framme i butik. Säger en del om hur området mår. På riktigt.
Jag brukar roa mig med att kolla vilka butiker som säljer bultsax endast bakom disk och vilka som har de framme i butik. Säger en del om hur området mår. På riktigt.
Jag upplever att det har sett ut såhär hos Clas under många, många år, och kedjan går väl vad jag vet rätt bra?
Man går väl med väldigt god vinst kvartal efter kvartal. Black Friday 2019 var deras bästa försäljningsdag online i deras historia.
Så - vet inte hur du refererar till förfall?
Att de går en annan linje än din önskade - tja. Vad ska man säga om det.
Jag tycker Clas har en väldigt bred portfölj. Kan inte påstå jag handlar särskilt mycket där, men man hittar otroligt mycket saker där, vare sig det är ett paket batterier, en robotklippare (som jag för övrigt köpt där till mycket fördelaktigt pris), ett paket skruv eller en elkabel.
Ska jag handla verktyg eller större partier av något går jag någon annanstans. Då blir det Jula som du nämner eller traditionella bygghandeln. Kjell går jag till om det är mer tekniskt krävande.
Clas har dock trevliga erbjudanden ibland med 20-25% på hela sortimentet och finns det en märkesprodukt av något slag man kollat in, och hittar där, är det ju trevligt att passa på.
Clas hade aldrig överlevt och haft den omsättning man har om man kört på bara verktyg och tekniknörderi. Konkurrensen är alldeles för hård idag. I min stad har det väl öppnat trettio-elva gigantiska byggvaruhus på samma tid som det öppnat en Clas under senaste åren.
Man kan ju jämföra Clas med Kjell där Clas har nära 10 miljarder i omsättning medan mer "smala" teknikKjell har 1,5.
Man går väl med väldigt god vinst kvartal efter kvartal. Black Friday 2019 var deras bästa försäljningsdag online i deras historia.
Jag tycker Clas har en väldigt bred portfölj. Kan inte påstå jag handlar särskilt mycket där, men man hittar otroligt mycket saker där, vare sig det är ett paket batterier, en robotklippare (som jag för övrigt köpt där till mycket fördelaktigt pris), ett paket skruv eller en elkabel.
Ska jag handla verktyg eller större partier av något går jag någon annanstans. Då blir det Jula som du nämner eller traditionella bygghandeln. Kjell går jag till om det är mer tekniskt krävande.
Clas har dock trevliga erbjudanden ibland med 20-25% på hela sortimentet och finns det en märkesprodukt av något slag man kollat in, och hittar där, är det ju trevligt att passa på.
Clas hade aldrig överlevt och haft den omsättning man har om man kört på bara verktyg och tekniknörderi. Konkurrensen är alldeles för hård idag. I min stad har det väl öppnat trettio-elva gigantiska byggvaruhus på samma tid som det öppnat en Clas under senaste åren.
Man kan ju jämföra Clas med Kjell där Clas har nära 10 miljarder i omsättning medan mer "smala" teknikKjell har 1,5.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Jag bodde därnere i mitten på 90talet så 25 år sen då. Det var väl typ före innan de började med butiksexpansionen för vad jag minns så var det bara postorder då. Allt var såklart inte skit, de hade mycket märkesgrejer också men allt av enklare karaktär var ju verkligen billigast tänkbara kinasaker. Idag tycker jag att allas EMV varor är betydligt bättre än vad noname grejer var då. Minns när man köpte kapmaskiner på rusta/öb/classe för 99kr och man tog tre fyra stycken för de var så dåliga. Sånt är ju nästan helt borta idag för även kinesgrejerna blir bättre och håller rimligare kvalitet om det styrs upp lite. Till och med parkside grejerna från Lidl håller bra klass fast det ibland nästan är löjligt billigt.MultiMan skrev:
När jag var liten åkte man till Insjön med morfar och handlade verktyg på clas ohlson. Där fanns ett gott rykte.Raskus skrev:
Clas Ohlson har aldrig varit någon direkt favoritbutik för mig trots stort intresse för hemmafix. Jag har helt enkelt tyckt att Jula, Biltema osv haft ett mer tilltalande utbud.
Trenden från att sälja pallbockar, skruvstycken och borr till att sälja iPad-fodral, hörlurar, powerbanks och möjligen antennkablar har förvisso pågått under en längre tid, men nu undrar jag om inte sista spiken i kistan är slagen för kedjan. Är det någon som varit inne i en Clas Ohlsonbutik senaste halvåret/året?
Jag blev chockad (nåja) vid mitt senaste besök.
Nu verkar man ha gått all-in på fluff. Det är lampskärmar, ljusslingor, gardintillbehör, vitlökspressar och kuddfodral. Inte ett verktyg så långt ögat kan nå. Först längst in i butiken låg det några trötta måttband i en hög, och kanske ett ställ med tänger samt en laddning med robotgräsklippare.
Är det likadant i era lokala butiker? Vad tycker ni, är det räddningen eller början på slutet för kedjan?
Under de senaste 30-40 åren har man gått över till sämsta-möjliga kvalitet på många saker, till högre priser än t.ex dollarstore osv.
Man har helt enkelt mjölkat varumärket till max genom att ta ut högre mellanskillnad på skräp än andra lågpriskedjor.
Verkligheten verkar ha hunnit ikapp dem till slut. Ser inte speciellt många kunder där jämfört med t.ex. Jula och föredrar själv andra butiker eftersom jag upplever clas ohlson som dyrt utan extra kvalitet.
Vill man slippa skräp åker man direkt till swedol.
Du har alldeles rätt. Det finns skäl till att det heter ”sällanköpsvaror”, och när det då dessutom är låga marginaler på dem, vem vill då sälja dem?torparavgrund skrev:
Jag kan komma med ett annat perspektiv på detta.
Jag började gå på Classe när jag flyttade till ett ställe som hade ett för första gången, runt 2009. För mig har Classe alltid haft en stark touch av heminredning så för mig är bilden av seriös verktygshandlare lite främmande. Med det sagt, även jag upplever att det blivit en heminredningsbutik som även råkar sälja lite verktyg...
Och det har sin enkla förklaring i att det är där pengarna finns. Den svenska marknaden har till sist insett att de med en y-kromosom är en ganska dålig kundgrupp att satsa för hårt på.
Citerar fritt från en artikel från 2017:
Det finns mycket att säga om könsskillnader. Tidigare riktade marknaden in sig på män för att de spenderade mer pengar. Men så har man med tiden insett att männen visserligen köper dyrare prylar (det är fortfarande i högre utsträckning männen som väljer ny bil, TV och högtalarsystem), men kvinnorna konsumerar mycket mer av saker som det är lätt att hålla en högre marginal på. Kläder, heminredning, den sortens prylar. Om vi kan sälja en borrmaskin för 500kr till en man så kanske det är vad vi får ut av den kunden det året och han behöver ingen ny borrmaskin förrän den går sönder, han kommer inte köpa någon ny för att den nya är snyggare än hans gamla. Får vi däremot en kvinna att under ett år köpa 11 saker för 50kr/styck är vi uppe i 550 kr, kvinnan som kund är nu värd 50 kronor mer än mannen som kund och det är det som räknas.
- "den genomsnittlige svensken köper 12,5 kg nya plagg per år"
- "52 % av kvinnorna 30-39 år uppskattar att hälften eller mer av det som de har i garderoben sällan eller aldrig används. 62 % av kvinnorna 30-39 år uppger att de handlar kläder och skor de egentligen inte behöver mer än 1 gång per år."
Det är bara att gå till Biltema så syns tydligt vad jag menar. Allt större del av butiken är nu trädgårdsprylar och hushållsvaror. Samma sak håller på hända där.
Det är intressant att se hur miljödebatten långsamt håller på slö över. Tidigare var det mycket mer männen som höll på förstöra planeten, vi män kör mer bil och äter mer kött och det var vi som höll på förstöra allt. Nu börjar man långsamt få upp ögonen för att kvinnors konsumtionsmönster också är rejält miljöförstörande. Har ni t.ex tänkt på att vi har massor av skatter på flyget, bl.a pga dess miljöpåverkan? Men vi har inga större miljöskatter på kläder, trots att det konsumeras i sådan enorm mängd att det har större utsläpp än alla flygresor globalt.
Tror vi ska acceptera att flytten ut på nätet är här för att stanna. Och det kanske är lika bra, för jag misstänker att det blir mer miljövänligt med ett bud som åker en hyfsat optimerad runda med leveranserna än med en massa bilar som far till affären och där hälften av kunderna inte ens köper något utan bara är där för att känna och klämma.
Kanske det. Ironiskt nog är det ju just postorder som är CO:s bakgrund. Så visst hänger det ihop med butikifieringen av verksamheten. Nuförtiden går det knappt att handla på postorder hos CO längre, det blev massa strul när jag beställde hem något sist.ricebridge skrev:
Det tråkiga är just att postorder fungerar mindre bra när man är beroende av någon pryl för att komma vidare med sitt projekt. Lite trist att betala en 100-ing i frakt och behöva vänta en vecka eller två för någon skruv eller andra småprylar. En svarv eller en bordssåg är däremot ett inköp där det spelar mindre roll.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Vilket stöddigt inlägg. Ser ut som standardinlägget från aktieägare på Apple-forum när kunder som följt företaget sedan det grundades tycker att de tappat sin själ.J jaronsso skrev:Jag upplever att det har sett ut såhär hos Clas under många, många år, och kedjan går väl vad jag vet rätt bra?
Ekonomisk expansion är inte likställt med förbättring av varor eller tjänster. Allt kan inte mätas i årsomsättning eller p/e-tal, framförallt inte när det gäller kvalitet. Inte någonstans i trådskaparens inlägg diskuteras hur många miljarder CO har i omsättning 2020 kontra 1975. Att man kan bli gigantiskt stor utan att ha särskilt bra produkter är väl många snabbmatskedjor ett typexempel på. Oftast ren skit, men bra går det och aktieägarna jublar! Men igen, det är inte frågan som ställdes i trådens början.
Ett väldigt tydligt exempel på låg kvalitet med bra budget är nu under pandemin. Sverige har trimmats under många år och regeringar och fått beröm för god statsbudget, men när det väl hände nåt så fanns inga lager och ingen beredskap. Många fler har förlorat sina liv än vad som behövt vara fallet om vi fokuserat på behov istället för största överskotten.
1985 skulle vi utan vidare kunnat stå emot ett större angrepp av främmande militärmakt i flera veckor. Idag tvingas vi bjuda på kaffe och hoppas på barmhärtighet. Det såg bra ut för statsfinanserna men var en katastrof för landets säkerhet. Vilken medborgare tror du har högst livskvalitet, en fritt tänkande svensk eller en under ockupationsmakt?
Med butikspersonal som är timanställda från pooler och kundtjänst som sitter på callcenter så är kunskapen om varorna på ett minimum. Skulle köpa en vara som var felmärkt men varken butikspersonal eller kundtjänst kunde reda ut problemet och nu ett halvår senare så är det fortfarande fel.
Nutidsexempel: kollega köpte en batteridriven cirkelsåg, när hon hämtat ut paktetet visar det sig att det ingår batteri men ingen laddare, går till butiken för att fråga om laddare, visar sig att hela produkten utgått ur sortimentet och hemsidan på något sätt låtit henne beställa den ändå.C cpalm skrev:
De gjorde iallafall rätt för sig och återköpte på plats utan diskussion. Men ändå.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Jag har alltid sett Classe som en butik för småköp. De finns i stadskärnor och gallerior, till skillnad från bygghandeln som finns i egna lador. Har svårt att se att det någonsin varit annorlunda. Visst har de haft ett annat sortiment, men det var ju på en tid när gemene man max hade en borrmaskin som elverktyg och handeln var mer centrumbaserad.
Tiderna förändras och Classe med dem; till skillnad från Järnia som väl knappt finns längre. Och själv handlar jag mina verktyg på Bauhaus...
Tiderna förändras och Classe med dem; till skillnad från Järnia som väl knappt finns längre. Och själv handlar jag mina verktyg på Bauhaus...