112 455 läst ·
447 svar
112k läst
447 svar
Clas Ohlsons förfall
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Vad är det för idiotisk fördomsfullhet?Buildgates skrev:
Clas Olsson har gått från att vara en butik för teknikfreaks till en klädbutiksfräsch allt-i-allobutik. Misstänker att de försökt diversifiera sig från teknikladorna som riktar sig mot villaägare, genom att vinkla sortimentet mot mer trendkänsliga stadsbor. Då blir det mer puttinuttigt och mindre bensindrivet.
Att butiken lockar det täcka könet är ju bara det en varningsklocka...![]()
Japp, likadant här och om du ser dig om så är denna starka trend påtaglig överallt: inredning kallas det väl, kolla ICA, RUSTA,ÖB mfl. Handlar om överlevnad gissningsvis, men vi får allt återvända till detaljhandeln så finner vi kvalitet och ett underbart urval, inte mycket kinesiskt där. Vi har alla bidragit till denna trend och inredningspuffar etc ser likadana ut och kommer alla från samma låglöneländer i öster. Mera Eskilstunasaxar!! Nu genomgår hela mänskligheten en aldrig tidigare skådad förändring med allt vad industri, sopberg, handel och egen-produktion handlar om med tanke på de många miljoner arbetslösa i skuggan av Corona. Låt Naturlagarna råda där människan är den avgörande delen för Planetens fortbestånd och låt de sociala naturlagarna utvecklas, allt för att ha omsorg om allas vår gemensamma värld. Vi får sätta mänskligheten på skolbänken eller kanske fluff-puffarna kan komma till någon meningsfull användning.Raskus skrev:
Clas Ohlson har aldrig varit någon direkt favoritbutik för mig trots stort intresse för hemmafix. Jag har helt enkelt tyckt att Jula, Biltema osv haft ett mer tilltalande utbud.
Trenden från att sälja pallbockar, skruvstycken och borr till att sälja iPad-fodral, hörlurar, powerbanks och möjligen antennkablar har förvisso pågått under en längre tid, men nu undrar jag om inte sista spiken i kistan är slagen för kedjan. Är det någon som varit inne i en Clas Ohlsonbutik senaste halvåret/året?
Jag blev chockad (nåja) vid mitt senaste besök.
Nu verkar man ha gått all-in på fluff. Det är lampskärmar, ljusslingor, gardintillbehör, vitlökspressar och kuddfodral. Inte ett verktyg så långt ögat kan nå. Först längst in i butiken låg det några trötta måttband i en hög, och kanske ett ställ med tänger samt en laddning med robotgräsklippare.
Är det likadant i era lokala butiker? Vad tycker ni, är det räddningen eller början på slutet för kedjan?
De säljer väl sådant som går att sälja i de lägen butikerna har. Vill man köpa verktyg finns ju hur mycket alternativ som helst (Biltema, Jula, Bauhaus, Hornbach) med varierande kvalitet.
Flum: Classe är vår tids järnaffär!E Envisan skrev:Japp, likadant här och om du ser dig om så är denna starka trend påtaglig överallt: inredning kallas det väl, kolla ICA, RUSTA,ÖB mfl. Handlar om överlevnad gissningsvis, men vi får allt återvända till detaljhandeln så finner vi kvalitet och ett underbart urval, inte mycket kinesiskt där. Vi har alla bidragit till denna trend och inredningspuffar etc ser likadana ut och kommer alla från samma låglöneländer i öster. Mera Eskilstunasaxar!! Nu genomgår hela mänskligheten en aldrig tidigare skådad förändring med allt vad industri, sopberg, handel och egen-produktion handlar om med tanke på de många miljoner arbetslösa i skuggan av Corona. Låt Naturlagarna råda där människan är den avgörande delen för Planetens fortbestånd och låt de sociala naturlagarna utvecklas, allt för att ha omsorg om allas vår gemensamma värld. Vi får sätta mänskligheten på skolbänken eller kanske fluff-puffarna kan komma till någon meningsfull användning.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Marknadsekonomin är bra på att skapa välstånd men har blivit allt sämre på att:H heimlaga skrev:Jag tror att grundproblemet är att så fort man har en butik så finns det dels en inköpschef som sitter och räknar på varenda pryl och väljer ut de som enligt statistiken säljer i störst mängd för störst vinst per styck. Sedan finns det en inköpschef som har i uppgift att gölra enkla snabba inköp till låg kostnad. Slutresultatet blir samma färdigt hopplockade sortiment av kinaskräp som alla andra säljer.
Det är rent bedrövligt att man tvingas smida verktyg själv av utslitna filar för att varken verktygen eller stålmaterial att smida dem av finns att köpa för pengar......... och har man inte kontakter måste man först gå till skogs och hugga kolved och bränna en mila eftersom stenkol och koks inte går att få tag på för pengar..... och så måste man lära sig välla med sand från någon strand eftersom borax inte går att köpa för pengar....... men tydligen är det så den moderna marknadskapitalismen tänker sig att varuförsörjningen skall gå till i det moderna samhället.
1) Fördela det jämlikt, och
2) Skapa ett utbud av kvalitativa produkter. Det spelar egentligen ingen roll vad du är beredd att betala - problemet är att kvalitativa verktyg liknande äldre Bacho etc. helt enkelt inte tillverkas längre.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Men även om innehållet har förändrats i vissa butiker är det iallafall inte helt stöndött för oss att gå å handla i fysisk butik.... Det har ju trots allt blivit ganska stort med bygghandel.
Men visst näthandeln, går ju inte att jämföra med. Det gäller bara ta med sig en stor visuel portmonnä, sedan kan upplevelsen bli ganska trevlig. Glöm bara inte pappers servetten, om ni dräglar för mycket
Men visst näthandeln, går ju inte att jämföra med. Det gäller bara ta med sig en stor visuel portmonnä, sedan kan upplevelsen bli ganska trevlig. Glöm bara inte pappers servetten, om ni dräglar för mycket
Samma sortiment som alltid i de tre butiker jag har i närområde.Raskus skrev:
Clas Ohlson har aldrig varit någon direkt favoritbutik för mig trots stort intresse för hemmafix. Jag har helt enkelt tyckt att Jula, Biltema osv haft ett mer tilltalande utbud.
Trenden från att sälja pallbockar, skruvstycken och borr till att sälja iPad-fodral, hörlurar, powerbanks och möjligen antennkablar har förvisso pågått under en längre tid, men nu undrar jag om inte sista spiken i kistan är slagen för kedjan. Är det någon som varit inne i en Clas Ohlsonbutik senaste halvåret/året?
Jag blev chockad (nåja) vid mitt senaste besök.
Nu verkar man ha gått all-in på fluff. Det är lampskärmar, ljusslingor, gardintillbehör, vitlökspressar och kuddfodral. Inte ett verktyg så långt ögat kan nå. Först längst in i butiken låg det några trötta måttband i en hög, och kanske ett ställ med tänger samt en laddning med robotgräsklippare.
Är det likadant i era lokala butiker? Vad tycker ni, är det räddningen eller början på slutet för kedjan?
Clas Ohlson för 30-40 år sedan var ett postorderföretag, med en butik bara i Insjön för 40 år sedan. För 30 år sedan hade man 3 butiker i Stockholm, en i Göteborg och en i Malmö. Det är lätt att säga "det var bättre förr", men tiderna förändras och utvecklingen går framåtMultiMan skrev:
De har (åtminstone) två typer av butiker lärde jag mig den hårda vägen förra året. En med fullt sortiment och en med "begränsat" sortiment. de med begränsat sortiment är mer eller mindre heminredningsbutiker.Fario skrev:
Medlem
· Stockholms
· 171 inlägg
Jag kan hålla med dig i att det är en tråkig utveckling i hur handeln har förändrats genom åren men att skylla handlarna/butikskedjorna för detta är ju helt fel enl mig. ALLA inköpare avsett rang har som uppgift att köpa in dom produkter som konsumenterna efterfrågar, av så hög kvalitet som tillåts av det pris som vi konsumenter är beredda att betala för produkten/tjänsten ifråga...H heimlaga skrev:Jag tror att grundproblemet är att så fort man har en butik så finns det dels en inköpschef som sitter och räknar på varenda pryl och väljer ut de som enligt statistiken säljer i störst mängd för störst vinst per styck. Sedan finns det en inköpschef som har i uppgift att gölra enkla snabba inköp till låg kostnad. Slutresultatet blir samma färdigt hopplockade sortiment av kinaskräp som alla andra säljer.
Det är rent bedrövligt att man tvingas smida verktyg själv av utslitna filar för att varken verktygen eller stålmaterial att smida dem av finns att köpa för pengar......... och har man inte kontakter måste man först gå till skogs och hugga kolved och bränna en mila eftersom stenkol och koks inte går att få tag på för pengar..... och så måste man lära sig välla med sand från någon strand eftersom borax inte går att köpa för pengar....... men tydligen är det så den moderna marknadskapitalismen tänker sig att varuförsörjningen skall gå till i det moderna samhället.
Man får det man betalar för...
Idag när alla mer lr mindre har tillgång till internet så går ALLT att få tag på så länge man bara är beredd att betala vad det kostar
Jag handlar fortfarande väldigt ofta där, till stor del för att det är nära till många produkter som används ofta. Som med de flesta butiker är det stor variation i kvalitet, så rätt urval är väl en förutsättning men det är inte unikt för CO.
Jag tycker däremot det är ett större problem att saker väldigt ofta inte finns i lager, de kör väldigt lean och utan buffert åtminstone i min butik. Det är oerhört enerverande att åka i onödan för något jag behöver för att jag inte kollade saldo först.
Jag tycker däremot det är ett större problem att saker väldigt ofta inte finns i lager, de kör väldigt lean och utan buffert åtminstone i min butik. Det är oerhört enerverande att åka i onödan för något jag behöver för att jag inte kollade saldo först.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 inlägg
Själv tillhör jag det "otäcka könet" och har aldrig varit speciellt förtjust i CO.
Har köpt några cotech enhandstvingar som jag är jättenöjd med men i övrigt föredrar jag hornbach, toolab och diverse nätbutiker både i sverige, uk och Tyskland.
Har köpt några cotech enhandstvingar som jag är jättenöjd med men i övrigt föredrar jag hornbach, toolab och diverse nätbutiker både i sverige, uk och Tyskland.