111 234 läst ·
447 svar
111k läst
447 svar
Clas Ohlsons förfall
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Elektronik innan 1983? Är du verkligen så historielös? Ska vi skratta eller gråta?T tanaris skrev:Jag har haft elektronik som hobby sedan 1983, och det är knappast Clas Ohlson jag vänt mig till när jag behövt komponenter. Möjligt att de var bättre innan dess, i den mån det nu fanns elektronik att tala om före 1983![]()
(Då har jag handlat betydligt mer på Kjell&Co, men det gör man ju bara i nödfall med deras hutlösa priser.)
Det är väll ändå det som en verksamhet/företag handlar om att erbjuda ett sortiment som säljer hos kunderna och att tjäna pengar. Gamla prylar hittar man på auktion och loppis. Clas Ohlson har idag betydligt fler konkurrenter än vad de hade på 60, 70 och 80 taletH heimlaga skrev:Jag kom att tala om sånt här med en bekant som är delägare i Lantbrukscentralen i Vörå som är en av få kvarvarande affärer som ännu kan kallas bygg och järnhandel utan att ljuga. Ett företag som jag rekommenderar.
Han sade rakt ut att de snabba lättförtjänta pengarna kommer från pyntare och inredare. Den kundgruppen är inte priskänslig och ingen arbetstid går åt till att reda ut tekniska egenskaper och se till att kunden får exakt rätt vara för sina behov.
Han sade att där står man som järnhandlare och tvingas välja vilka varor man skall ta in. Varor som kunniga krävande kunder vill ha och som ger en liten men stadig inkomst under lång tid men kräver en del arbetstid när man säljer. Eller varor som säljer sig själva utan ansträngning och med stor förtjänst.
Jag var nog otydlig, en 100mm 12v fläkt som du kan köra in i röret. https://www.conrad.se/p/wallair-20100257-kanalflaekt-12-vdc-95-mh-10-cm-537802S Svante Svenson skrev:
Jag undrar om man vågar handla från Conrad, support vid garanti verkar obefintlig och fraktfirman UPS är nästa bekymmer, lotteri känns det som beroende på vart man bor.V Ville_Vessla skrev:
Källa: https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2545
Edit: Hatar firmor som Conrad som verkar ha standardsvar som läggs på sidor som Trustpilot, Prisjakt etc. Där visar dock Clas Olson sin starka sida där man ser att det är en person som svarat, inte en dator/robot.
Har handlat från Conrad typ 10ggr och det har gått bra men att UPS är skit håller jag med om, fläkten jag tjatar om har jag fått byta flera gånger men den har väl hållt ca 3år. Såg nu då jag faktiskt länkade till den att det står minvärde +5. Jag tar in uteluft så säkert -30 har den gått på nån dag, -15 i flera veckor så jag använder den inte enligt bruksanvisning så då köper jag att den bara håller 3år.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Det är väl sant att det mest är av nostalgiska skäl man saknar det gamla sortimentet som fick fantasin i en tioåring att gå igång. Man kunde ju göra vad som helst av det som fanns i Clas Ohlssons sortiment. Verktyg gjorda i äkta Sheffieldstål eller Solingen kunde man drömma om. Man köpte några förnicklade lamphållare, självblinkande glödlampor, lite kopplingstråd och vips hade man en "ljusorgel". Det var rena julaftonen när de små paketen från Insjön kom med posten. Funderar fortfarande vad jag ska köpa för mitt tillgodokvitto på 15 kr jag fick efter en retur i början av 70-talet.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Om man bortser från datorer och andra digitala produkter skulle jag nog påstå att mycket av elektroniken blivit sämre efter 1983. Hifi, musikförstärkare mm hade långt högre kvalitet innan. En tv höll ju i 25 år utan vidare...T tanaris skrev:Jag har haft elektronik som hobby sedan 1983, och det är knappast Clas Ohlson jag vänt mig till när jag behövt komponenter. Möjligt att de var bättre innan dess, i den mån det nu fanns elektronik att tala om före 1983![]()
(Då har jag handlat betydligt mer på Kjell&Co, men det gör man ju bara i nödfall med deras hutlösa priser.)
Verktygstokig
· Halland
· 8 134 inlägg
Svårt att veta med hållbarhet, har på min platttv (12år gammal) bytt kondingar en gång men i övrigt tuffar den och går.. fast klart barnen klassar ju TVn som tjock (säkert 7cm)..imported_Benno skrev:
Möjligen att hållbarheten har blivit sämre, men typ allt annat har ju blivit bättre. Mina svärföräldrar har f ö vår gamla tjocka plattv på landet, den är minst 15 år.imported_Benno skrev:
optimum skrev:
Ni som ogillar Clas Ohlsson. Ni blir nog snart nöjda när Amazon drar igång i Sverige. Då får flera svenska företag lägga ned och ägarna av Amazon blir ännu rikare.
Företag i riskzonen.det är väl som med Ikea som dödat all svensk möbelindustri
Clas Ohlson
Kjell & Company
Hobbex
Teknikmagasinet
Ginza
CDON
Några webbutiker för böcker
Några webbutiker för verktyg, typ borrmaskiner, skruvdragare mm
Då har ni bara minnen kvar om tiden då de fanns.
Jag tror att mer än hälften av listan här ovan är borta inom 3 år.
Tillbyggare
· Hallands län
· 391 inlägg
Håller med. 80-talet var nog hemelektronikens storhetstid. Då kunde man i tidningen Elektronikvärlden se helsidesgrafer av frekvensgången hos HiFi-förstärkare. Man kunde även få reda på vilka högtalare som gav det mest naturtrogna ljudet och den djupaste basen. Min Denonförstärkare har stått påslagen i över 30 år och är fortfarande som ny. Har endast bytt volympot ett par gånger. Idag skiter folk i hur det låter; man lyssnar på insamplade Spotify-låtar från mobilen, alternativt från _en_ högtalare, och går därmed miste om både bas, diskant och stereoeffekt.imported_Benno skrev:
Samma sak med bilar. BMW:s E39 (5- och 7-serien) valdes i slutet av 80-talet av tidningen Teknikens Värld till världens bästa bil. Inte konstigt då den hade utsökt kvalitet både maskinellt och i interiör. Sedan dess har jakten på kilogram och vinstmarginal gjort att lättviktsmaterial tagit över mer och mer på bekostnad av kvalitén. Se på Tesla t.ex - snabb o snygg men med allt för klena lösningar.
Tillbyggare
· Hallands län
· 391 inlägg
För att summera mitt tidigare inlägg så ska vi nog inte lägga alltför stor skuld på Clas Ohlson. Det är nog tidsandan som gjort att marknaden för gör-det-själv-prylar nästan helt försvunnit. Vem orkar t.ex. löda ihop sin egen kristallradiomottagare idag, när man kan gå in på närmsta prylsajt och klicka hem en kinatillverkad radio för en spottstyver? Ska vi kalla det en ofrånkomlig utveckling eller helt enkelt mänsklighetens förfall?