112 413 läst ·
447 svar
112k läst
447 svar
Clas Ohlsons förfall
Starkt att orka tjata om Clas Ohlson in absurdum! Finns det inget annat att tjata om?!P xxxscrabblexxx skrev:Jo det fanns mer för hemmapysslaren då på 70-talet. Man kunde bygga saker från grunden. Nu ska man köpa färdiga produkter med inbyggda fel så de ska gå sönder så fort garantin gått ut och köpa nytt hela tiden. Det anses vara en samhällsekonomisk fara om grejjerna håller länge. Sen skyller de sopbergen på oss!
Hur länge skall ni tjata om Clas Ohlson. Vad är det för fel på Beijers, bara som exempel!?P xxxscrabblexxx skrev:Jo det fanns mer för hemmapysslaren då på 70-talet. Man kunde bygga saker från grunden. Nu ska man köpa färdiga produkter med inbyggda fel så de ska gå sönder så fort garantin gått ut och köpa nytt hela tiden. Det anses vara en samhällsekonomisk fara om grejjerna håller länge. Sen skyller de sopbergen på oss!
Näää, finns på båtbutikerna också:V Ville_Vessla skrev:
https://www.seasea.se/motorrumsfläkt-12v-vattentät-1
https://www.seasea.se/inredning/ventilation/fläktar/motorrumsfläkt-400-seaflo
Biltema har dock bara med 80mm. (Men de säljer en övergång.)
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Vad är det du saknar?P xxxscrabblexxx skrev:Jo det fanns mer för hemmapysslaren då på 70-talet. Man kunde bygga saker från grunden. Nu ska man köpa färdiga produkter med inbyggda fel så de ska gå sönder så fort garantin gått ut och köpa nytt hela tiden. Det anses vara en samhällsekonomisk fara om grejjerna håller länge. Sen skyller de sopbergen på oss!
Bygger du saker själv så får du gärna ge exempel på vad det gäller.
Och hur stimulerar du dina barn till att bygga saker själv?
Köpte du mekano mm till dina barn så det finns ett behov av saker för de som vill bygga själva?
Dessutom är utbudet av inköpsställen ofantligt mycket större nu än förr. T.ex. för elektronik så finns Kjell & Co. eller Conrad samt ett antal andra ställen samt via nätet.
Bygger du flygplan och behöver balsaträ så finns det gott om sådant via nätet.
Exempel
https://www.skanehobby.se/kategorier/bygghobby/byggmaterial/balsamaterial/balsaflak/
Att Clas Ohlson förändrat sitt sortiment beror på vad kunderna vill ha.
Se bara på Biltema vilken massa hushållsprodukter de numera har.
Namnet Bil-tema håller knappast för allt de nu säljer.
Tråden handlar ju om detta.elle10 skrev:
Men det är helt i sin ordning att skapa en ny tråd om Beijers förfall, om du är sugen på att diskutera hur kassa dom blivit.
Den tror jag dock inte kommer generera lika mycket inlägg, ty det är nog rätt få som har nostalgiska och irrationella barn och ungdomsminnen från denna butik.
Jag blev tillfrågad för ett par år sedan på Clas Ohlson vad jag tyckte.
Det var en person som frågade kunder i en undersökning de gjorde.
Jag svarade att jag tyckte mycket om deras sortiment och hög kvalitet på en hel del produkter. Men jag svarade även att direkt vid entrén finns det oftast massa "billigt" krafs som sänker omdömet och gör att man lätt får en bild av att det är en butik med billigt skräp.
Jag handlar oftast alla batterier där då de har hög kvalitet (Varta) Även klockbatterier mm som är av samma kvalitet och knappast de no-name som Biltema och Jula säljer.
Även Bahco och Bosch prylar samt el strömbrytare och eluttag. Förr hade de ABB eluttag men är tyvärr borta nu. Strömbrytare från Schneider tycker jag om.
Alltså oavsett vad man tycker om Biltema men du hittar knappast prylar från Bahco eller Bosch där.
Angående Beijer, jo jag var med då de öppnade sin butik i Skövde slutet 60-talet eller om det var början 70 och Hep starts var inhyrda och man fick givetvis gratis vara med på uppträdet. Med goa låtar som Cadillac och Farmer John.
Sådant har man aldrig mer på Beijer så därför tycker jag Beijer är kass.
OT men kul minnen.
Det var en person som frågade kunder i en undersökning de gjorde.
Jag svarade att jag tyckte mycket om deras sortiment och hög kvalitet på en hel del produkter. Men jag svarade även att direkt vid entrén finns det oftast massa "billigt" krafs som sänker omdömet och gör att man lätt får en bild av att det är en butik med billigt skräp.
Jag handlar oftast alla batterier där då de har hög kvalitet (Varta) Även klockbatterier mm som är av samma kvalitet och knappast de no-name som Biltema och Jula säljer.
Även Bahco och Bosch prylar samt el strömbrytare och eluttag. Förr hade de ABB eluttag men är tyvärr borta nu. Strömbrytare från Schneider tycker jag om.
Alltså oavsett vad man tycker om Biltema men du hittar knappast prylar från Bahco eller Bosch där.
Angående Beijer, jo jag var med då de öppnade sin butik i Skövde slutet 60-talet eller om det var början 70 och Hep starts var inhyrda och man fick givetvis gratis vara med på uppträdet. Med goa låtar som Cadillac och Farmer John.
Sådant har man aldrig mer på Beijer så därför tycker jag Beijer är kass.
OT men kul minnen.
Hur kan du jämföra Kjell.com sortiment med vad Clas Ohlson hade i elektronik väg med Komponente etc.?optimum skrev:
Vad är det du saknar?
Bygger du saker själv så får du gärna ge exempel på vad det gäller.
Och hur stimulerar du dina barn till att bygga saker själv?
Köpte du mekano mm till dina barn så det finns ett behov av saker för de som vill bygga själva?
Dessutom är utbudet av inköpsställen ofantligt mycket större nu än förr. T.ex. för elektronik så finns Kjell & Co. eller Conrad samt ett antal andra ställen samt via nätet.
Bygger du flygplan och behöver balsaträ så finns det gott om sådant via nätet.
Exempel
[länk]
Att Clas Ohlson förändrat sitt sortiment beror på vad kunderna vill ha.
Se bara på Biltema vilken massa hushållsprodukter de numera har.
Namnet Bil-tema håller knappast för allt de nu säljer.
Nej, de säljer inte vad kunderna vill ha, inte många affärer som gör det, de säljer vad de tycker att kunderna vill ha!
Jag har haft elektronik som hobby sedan 1983, och det är knappast Clas Ohlson jag vänt mig till när jag behövt komponenter. Möjligt att de var bättre innan dess, i den mån det nu fanns elektronik att tala om före 1983N nissenhj skrev:
(Då har jag handlat betydligt mer på Kjell&Co, men det gör man ju bara i nödfall med deras hutlösa priser.)
Rätt så stor skillnad på vårt behov idag mot hur det såg ut då.N nissenhj skrev:
Har nog aldrig köpt komponenter på Clas Ohlson utan var mest Elfa då och nu.
Vad är det för komponenter du saknar idag som du kunde köpa på Clas Ohlson?
Elektronrör (kallades då även radiorör)?
Elektronik som hobby innebär ju för de flesta idag att köpa en arduino eller liknande och några färdiga moduler och koppla ihop allt enligt en instruktion från Youtube...HasseTeknik skrev:
(Edit: Och följa upp med en fråga, i lämplig Facebook-kanal, av typen "jag kan ingenting om programmering, men jag skulle vilja göra <något halvancerat>. Kan någon ge mig lite tips?")
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Fast i det stora hela förändras ju det mesta i världen konstant och vem har sagt att CO är nåt permanent som ska bestå? Det är väl möjligen de från en äldre generation som är vana med att de funnits där men de driver ju sitt företag på samma villkor som alla andra. Det är ju bara titta på hur det gick för Sears i usa. Lite samma grej. Började tidigt 1900 tal med postorder och hade massor med butiker fram till slutet men de kunde inte konkurrera med andra med likartat sortiment. Varför kan man ju fråga sig men antagligen en ledning med fötter i det gamla och ingen blick för det nya förrän det är för sent. Det är lite där CO är nu tycker jag. De har tappat fäste där lte grann och försöker desperat att locka kunder med nya klatshiga saker som redan funnits hos andra i 20 år.......