111 177 läst ·
447 svar
111k läst
447 svar
Clas Ohlsons förfall
Skulle det vara sådär enkelt så skulle världen vara betydligt bättre att leva i än den är.P PTZic skrev:Det är mycket mer än Clas Ohlson som har förändrats under de 56 år som gått sedan 1964. Tack och lov är jag benägen att lägga till.
Den som rollen som CO hade på den tiden är överspelad. Att vara nån slags "reservdelsbutik" för hemmafixaren. Idag hittar man de delar man behöver enkelt på nätet, oftast direkt från tillverkaren. Det behövs inga mellanhänder som tillhandahåller nåt slags lager av prylar som kan tänkas behövas. När min värmepatron i varmvattenberedaren gick sönder kunde jag beställa en ny i original på nätet. När en gammal toalettstol börjat läcka kunde jag beställa packningar och delar i original på nätet. Trots att stolen är drygt 40 år gammal. Osv. Det var inte bättre förr, det är bättre nu.
CO har utvecklats och följt med i tiden. Man kan titta i en 56 år gammal katalog och tycka att det var bättre förr. Men tittar man på företaget Clas Ohlson 1964 och idag, så talar väl resultatet och utvecklingen för att man gjort en hel del rätt genom åren. För det är väl det ett företags villkor för överlevnad, att följa med i utvecklingen. Inte att försöka tillfredsställa nostalgiker, för nostalgikerna kommer alltid bli hopplöst på efterkälken.
Tyvärr märker jag samma trend i näthandeln. Mer och mer skräp. De som har riktiga varor sätter allt oftare in minimibeställningar i den storleksklassen att ingen utom ett större företag kan köpa. Dessutom saknas allt oftare viktiga mått och tekniska specifikationer på varorna i näthandeln. Allt går ut på att man skall beställa delar av tillverkaren av maskinen eller apparaten eller vad det nu är man behöver en del till. Om det så handlar om en vanlig skruv eller en strömbrytare eller en packning.
Vad gör man då när tillverkaren skiter i att tillhandahålla reservdelar?
Jag har förgäves försökt kontakta Volvo Construction Eqipment gällande vissa delar till min bandsåg. Jag blev så förbannat trött på "finns inte kontakta tillverkaren" så jag tänkte att nu fan skall jag göra som handlarna säger. 1919 köpte Munktell upp företaget som hade tillverkat bandsågen och sedan köptes Munktell upp av Volvo så enligt affärsmänens förvridna logik måste ju Volvo Construction Equipment kunna sälja rätt delar åt mig! Visst!
Naturligtvis går det inte att få någonting vettigt ur dem. Hade någon trott någonting annat?
Lyckligtvis gick delarna att nytillverka av material som fanns att köpa av en av de ytterst få affärerna som ännu säljer sådant......... och därför fungerar bandsågen i dag. Den ser ut att kunna hänga med i 100 år till.
Att köpa en ny bandsåg lär jag aldrig ha råd med så om man följer affärsmannalogiken visare och väljer att inte reparera skulle jag hå fått återgå till 1700-talsmetoder med kniv och yxa.
Ofta blir det orimligt dyrt när man betala frakt långväga ifrån. Ett sexmeters järnrör är hiskeligt dyrt när man skall betala frakt från Tyskland. Det blir betydligt billigare om en handlare i trakten tar hem en bunt på 50 rör och betalar frakt på dem och sedan säljer styckevis. Det blir billigare även efter att den lokale handlaren har lagt på en hygglig vinstmarginal på priset.
Nuvarande system leder till att man tvingas göra mera och mera själv av de material man kan få tag på med vad verktyg man har lyckats tillverka åt sig eller få tag på. Det är inte så man upprätthåller en tekniskt högtstående civilisation och det är absolut inte så man får samhället och utvecklingen att gå framåt!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Det just det som är grejen. Förr kunde hemmafixaren köpa "allt" från Clas Ohlson ur en överskådlig (nåja) katalog. Idag finns nästan inget sådant i deras sortiment. Därmed i mina ögon ett "förfall", oavsett om aktiekursen går upp eller ner.P PTZic skrev:Det är mycket mer än Clas Ohlson som har förändrats under de 56 år som gått sedan 1964. Tack och lov är jag benägen att lägga till.
Den som rollen som CO hade på den tiden är överspelad. Att vara nån slags "reservdelsbutik" för hemmafixaren. Idag hittar man de delar man behöver enkelt på nätet, oftast direkt från tillverkaren. Det behövs inga mellanhänder som tillhandahåller nåt slags lager av prylar som kan tänkas behövas. När min värmepatron i varmvattenberedaren gick sönder kunde jag beställa en ny i original på nätet. När en gammal toalettstol börjat läcka kunde jag beställa packningar och delar i original på nätet. Trots att stolen är drygt 40 år gammal. Osv. Det var inte bättre förr, det är bättre nu.
CO har utvecklats och följt med i tiden. Man kan titta i en 56 år gammal katalog och tycka att det var bättre förr. Men tittar man på företaget Clas Ohlson 1964 och idag, så talar väl resultatet och utvecklingen för att man gjort en hel del rätt genom åren. För det är väl det ett företags villkor för överlevnad, att följa med i utvecklingen. Inte att försöka tillfredsställa nostalgiker, för nostalgikerna kommer alltid bli hopplöst på efterkälken.
Detta fick mig att tänka på "Liftarens guide till galaxen", där någon civilisation hade lurat iväg ett rymdskepp fullt med TV-såpaproducenter och hårstylister att kolonisera en ny planet, och lovat att resten av befolkningen skulle komma efter...MultiMan skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Det värsta är ju att mer och mer av den boken känns som en relativt korrekt framtidsspaning, snarare än fiktion...B b8q skrev:
Förundras mest över hur ofta classe dyker upp i Google när jag söker efter någon produkt. Men i 99% av fallen kommer jag till en sida som upplyser att produkten ifråga har utgått ur sortimentet... Så de verkar anställa / kontraktera duktiga google-optimerare i vilket fall.
Conrad är ju en webbshop (har de butiker i tyskland?) med enormt sortiment. De är ofta dyra men är man ute efter något väldigt specifikt så hittar man det ofta där. Var ute efter grenkontakter med väldigt specifika önskemål och enda stället jag hittade var på Conrad, med säkert hundratals varianter på grenkontakter att välja på.
Kanske det kan vara ett alternativ för classe, dvs ett mycket större utbud men endast online. Så kan de ha kvar sina butiker i A-lägen inriktade mer mot folk i läghenhet som ska sätta upp en tavla eller så.
Conrad är ju en webbshop (har de butiker i tyskland?) med enormt sortiment. De är ofta dyra men är man ute efter något väldigt specifikt så hittar man det ofta där. Var ute efter grenkontakter med väldigt specifika önskemål och enda stället jag hittade var på Conrad, med säkert hundratals varianter på grenkontakter att välja på.
Kanske det kan vara ett alternativ för classe, dvs ett mycket större utbud men endast online. Så kan de ha kvar sina butiker i A-lägen inriktade mer mot folk i läghenhet som ska sätta upp en tavla eller så.
En så enkel sak som en 100mm 12v rörfläkt var det endast Conrad som hade hur mycket jag än googlade så dom verkar som sagt ha det mesta.
Classes enda uppgift är att tjäna så mycket pengar de kan med så liten arbetsinsats som möjlig, Många tycks tro att banker o affärer är någon slags bekvämlighetsinrättning.P PTZic skrev:Det är mycket mer än Clas Ohlson som har förändrats under de 56 år som gått sedan 1964. Tack och lov är jag benägen att lägga till.
Tillbyggare
· Hallands län
· 391 inlägg
Det är det nog väldigt få som tror. Men alla har rätt att ha åsikter om en butik och dess sortiment. Detta i sin tur kan ju vara en vägledning för företaget om vilken riktning man ska ta framöver för optimera lönsamheten.K kortis skrev:
Nej där tog du fel.K kortis skrev:
Det som jag och många andra kritiserar är flockbeteendet när när alla handlare fokuserar på samma lilla oftast extremt trendkänsliga kundkategori för att det är just där som marknadsförarnas analyser säger att de snabbaste pengarna finns just den månaden.
Samtidigt ignorerar handlarna alla andra kundkategorier och den visserligen något mindre men mycket stabilare och mer långsiktiga vinst som dessa har bidragit med i alla tider både under högkonjunktur och lågkonjunktur.
Det här leder ofrånkomligt till dels att både handelsföretagen själva och hela samhället blir extremt konjunkturkänsligt och när det har nått så långt som det nu har nått blir det ett hinder för hela samhällets och näringslivets utväckling och fortbestånd.
Handlare brukar inte må bra av återkommande djupa lågkonjunkturer och samhällelig stagnation..... eller?
Jag begär inte att de skall sälja på förlust. Jag begär inte att de skall sälja för självkostnadspris. Det enda jag begär är att de skall skaffa fram varor och göra ett påslag på priset så att de gör vinst på affären och så skall de sälja varorna!
Renoverare
· MUNKFORS
· 67 inlägg
Jag tror att Clas Ohlson själv hade stor influens på företagets inriktning långt efter hans död. Grundaren gick runt och tog upp beställningar på böcker i syfte att finansiera sina egna bokinköp. Tills någon gång runt år 2000 var det därför VD själv som skötte bokinköpen - då slutade de sälja böcker.Buildgates skrev:
Sedan var det under lång tid gott om diverse DX mottagare och sändare i sortimentet. Också detta ett arv efter grundaren som var en hängiven radioamatör.
Jag började som leverantör till Clas Ohlson hösten 1988 och på den tiden hade man en uttalad ambition att öka andelen kvinnliga kunder. Hur den fördelningen ser ut idag vet jag inte men med tanke på sortimentet är det nog ungefär lika mellan könen.
Jag handlar en del maskiner hos Clas - deras eget fabrikat Cocraft är prisvärt och har dessutom 5 års garanti.
De har också en mycket trevlig personal och det brukar inte vara något krångel vid eventuella reklamationer.
Men visst saknar jag tiden med alla byggsatserna,,,,
Jag fick påminna peronalen om 5års garantin de hade på deras egna verktyg när lödstationen slutade fungera. Så de nekade garanti initialt tills jag sa att det var fem års garanti. Om hon försökte göra en fuling eller om hon bara var dålig på sitt jobb kan jag inte svara på...S Sven Thomas Jansson skrev:
Ni som ogillar Clas Ohlsson. Ni blir nog snart nöjda när Amazon drar igång i Sverige. Då får flera svenska företag lägga ned och ägarna av Amazon blir ännu rikare.
Företag i riskzonen.
Clas Ohlson
Kjell & Company
Hobbex
Teknikmagasinet
Ginza
CDON
Några webbutiker för böcker
Några webbutiker för verktyg, typ borrmaskiner, skruvdragare mm
Då har ni bara minnen kvar om tiden då de fanns.
Jag tror att mer än hälften av listan här ovan är borta inom 3 år.
Företag i riskzonen.
Clas Ohlson
Kjell & Company
Hobbex
Teknikmagasinet
Ginza
CDON
Några webbutiker för böcker
Några webbutiker för verktyg, typ borrmaskiner, skruvdragare mm
Då har ni bara minnen kvar om tiden då de fanns.
Jag tror att mer än hälften av listan här ovan är borta inom 3 år.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
@optimum, du som ogillar när folk lägger ord i din mun, kan du sluta göra det själv?
Det är väl ingen här som ogillar Clas Ohlson, utan man saknar det gamla "gubbdagiset" och ser med förskräckelse hur alla butiker likriktas.
I övrigt håller jag med dig om Amazon, även om jag sällan handlar på svindyra Kjell eller hittar nått jag faktiskt skulle ha på Classe.
http://www.maxgustafson.se/
Det är väl ingen här som ogillar Clas Ohlson, utan man saknar det gamla "gubbdagiset" och ser med förskräckelse hur alla butiker likriktas.
I övrigt håller jag med dig om Amazon, även om jag sällan handlar på svindyra Kjell eller hittar nått jag faktiskt skulle ha på Classe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.maxgustafson.se/